Da Vinciho automobil je stále predmetom obdivu
Slávnymi rodákmi, ktorí dosiahli vo svete veľké úspechy, sa môžu pochváliť mnohé malé mestá. Avšak len toskánske mestečko Vinci, ležiace v kopcoch neďaleko Florencie, dalo ľudstvu naozajstného génia. Narodil sa tam Leonardo da Vinci (1452-1519), maliar, sochár, architekt, hudobník, inžinier, vynálezca, vedec, vojenský stratég, botanik, anatóm a maliar.
Mestečko, v ktorom dnes žije asi 14-tisíc obyvateľov, si teraz pripomína svojho geniálneho rodáka novou expozíciou v Museo Leonardiano.
Slávnu da Vinciho Monu Lisu tam však návštevník nenájde, dokonca ani jej kópiu. Zato pre ľudí, ktorí radi vymýšľajú a premýšľajú, je výstava skutočným rajom. Môžu tam obdivovať mnohé technické vynálezy, nápady geniálneho myslenia renesančného velikána, ktoré však zostali celé storočia len v jeho náčrtníku. Až v modernej dobe sa podarilo niektoré z nich zostaviť.
Najväčšou atrakciou leonardovského múzea je model automobilu (na snímke) . Koncept vozidla, ktoré Da Vinci vymyslel, je podľa dostupných poznatkov prvým automobilom s vlastným pohonom.
Leonardo ho načrtol niekedy okolo roku 1478, teda 431 rokov predtým, ako z výrobného pásu v americkom Detroite zišiel slávny model T Henryho Forda. A dokonca ešte skôr, než Kolumbus objavil Ameriku.
Automobil vyzerá ako kríženec niekdajších dostavníkov, ale bez plachty, a lafety, s vnútornosťami gigantických hodín a má v sebe niečo z lunárneho modulu.
Historici sa domnievajú, že Leonardo chcel svojím vynálezom ohúriť nejakú vysokopostavenú návštevu z cudziny, ktorá mala zavítať do Florencie. Možno nejakého panovníka.
Nákres mechanického vozidla objavil v roku 1905 taliansky akademik Girolamo Calvi vo zväzku s názvom Codex Atlanticus. Celé nasledujúce storočia potom učenci a technici špekulovali, ako by také vozidlo mohlo vôbec fungovať, a postavili aj niekoľko modelov. Vždy to však stroskotalo na probléme s pohonom. Až v roku 1975 profesor Carlo Pedretti po dôkladnom štúdiu nákresov v ďalších častiach kódexu dospel k tomu, že pohon vozidla mali zabezpečovať zvinuté pružiny. V spolupráci s americkým expertom na robotiku Markom Rosheimom sa Pedrettimu podarilo nakoniec vytvoriť model, ktorý neskôr vyrobil tím z florentského Múzea dejín vedy.
Okrem nákresu automobilu zanechal Leonardo po sebe aj náčrty vrtuľníka, ponorky, tanku, robota, padáka, závesného mosta, mechanického počítača a mnohých ďalších vynálezov, ktoré však mohli byť v nejakej podobe skonštruované až po storočiach.
www.sme.sk, [17. 7. 2004]