Vzácny most k leopoldovskej väznici sa rozpadáva
Trojklenbový tehlový most z druhej polovice 17. storočia na ceste k leopoldovskej väznici praská, tehly v jednej jeho klenbe sa uvoľňujú. Na podnet primátora Leopoldova Milana Gavorníka majú kamióny na historickú pamiatku od dnešného dňa zakázaný vjazd. K areálu väznice sa dostanú po dočasnej obchádzke, ktorá je však pre veľké vozidlá úzka.
Podľa primátora Gavorníka možno považovať za zázrak, že mostík doteraz odolával záťaži kamiónov. ,,Keď si uvedomíme, že bol postavený niekedy v roku 1669 možno pre konské povozy, tak naozaj vydržal veľa. Na asfaltovom povrchu sa však objavili trhliny, cez ktoré sa do konštrukcie mosta dostáva voda. Zospodu je vidieť, že v jednej klenbe sa tehly uvoľňujú,“ popísal stav mosta, ktorý je národnou kultúrnou pamiatkou. Kamióny však podľa primátora nie sú jedinou príčinou jeho terajšieho stavu. Ďalšou môže byť vyschnutie lokality, v ktorej most stojí, čím trpia dubové pilóty, na ktorých je postavený.
Radnica plánuje ešte v tomto roku urobiť novú cestu popri moste. Ešte predtým však musí odkúpiť potrebný pozemok a zabezpečiť preloženie elektrických stĺpov. Ak by sa podarilo odkloniť celú dopravu mimo vzácneho mosta, potom by prišla na rad aj jeho rekonštrukcia. Mostík vznikol v období výstavby mohutnej protitureckej pevnosti, ktorá je základom dnešných Ústavov na výkon trestu odňatia slobody a na výkon väzby.
Most na Troláskach. Je naozaj
Most na Troláskach. Je naozaj veľmi chvályhodné(a nasledovania hodné), že miestna samospráva sa rozhodla činiť opatrenia na jeho ochranu. Však by aj mala, keďže most je kultúrnou pamiatkou a na Slovensku je chránených mostov menej ako málo.
Len s tým 17. storočím je tak trochu problém. Na Slovesnku všeobecne kvitne folklór robiť veci staršie ako sú, dokonca je tendencia pridávať im až tak na veku, že to bije do očí :). Schválne, nozaj má niekto z tejto mostnej konštrukcie pocit starobylosti? Ešte že niekto netvrdí, že ho postavili Turci :P.
Podla konštruckie jednoznačne most nie je starší ako prvá polovica 19. storočia, a vznikom sa blíži k polovici tohto storočia, ako k jeho začiatku. Konkrétne, určite nevznikol pred rokom 1838, z ktorého je mapový list 2. vojenského mapovania Uhorska, na ktorom po ňom niet ani stopy.
To že má len niečo vyše 150 rokov mu však nič neuberá na kráse a význame, len nechápem, prečo sa nepridžiavať skutočnosti, ale obracať sa k báchorkám.
To rozpadávanie má jednu
To rozpadávanie má jednu výhodu: uvidí sa či pod betónom a tehlami je kamenná konštrukcia zo 17.st. Kamene by museli ale kvalitne sedieť na sebe ako na Akropole, ináč by ich kamióny už boli rozmixovali. Ak most “napravia” ku duchu toho 17.st. to by až tek nevadilo. Veď renesancia i klasicizmus sa tiež opičili po antike. A my dnes sa s nepostrádateľnými rífľami opičíme po cowboy-och. Niektoré veci oku lahodia.
naj napísal/a:
To
[quote=naj]
To rozpadávanie má jednu výhodu: uvidí sa či pod betónom a tehlami je kamenná konštrukcia zo 17.st. Kamene by museli ale kvalitne sedieť na sebe ako na Akropole, ináč by ich kamióny už boli rozmixovali. Ak most “napravia” ku duchu toho 17.st. to by až tek nevadilo. Veď renesancia i klasicizmus sa tiež opičili po antike. A my dnes sa s nepostrádateľnými rífľami opičíme po cowboy-och. Niektoré veci oku lahodia.
[/quote]
Hmmmm, rozmýšľam či by tu malo zmysel robiť osvetu…….
V každom prípade by bol učinený zázrak, ak by sa pod betónom (ktorý tam mimochodom okrem premurovaných parapetov nie je) a tehlami objavila nejaká staršia konštrukcia. Zázrak z technického aj konštrukčného hľadiska, ale najmä zázrak pre to, že pred polovicou 19. st. tam žiaden murovaný most nestál.
Porsena, vďaka za opravu a
Porsena, vďaka za opravu a ďalšie info. Už som si tak nejako zvykol, že informácie, ktoré ponúka SITA, nie vždy zodpovedajú realite.
Holt SITA len preberie to čo
Holt SITA len preberie to čo jej povedia :). Akosi nemá vo zvyku overovať informácie.
Pamiatkari nedovolia vzácny
Pamiatkari nedovolia vzácny most premiestniť
LEOPOLDOV 21. januára (SITA) – Trojklenbový tehlový most z druhej polovice 17. storočia na ceste k leopoldovskej väznici musí zostať na svojom mieste. Pamiatkari nedajú súhlas na jeho rozobratie a premiestnenie. S myšlienkou premiestnenia mosta prišli niektorí leopoldovskí poslanci, podľa ktorých by to bolo lacnejšie ako jeho rekonštrukcia.
Mesto Leopoldov, ktorému vzácny most patrí, tak zrejme bude musieť nájsť peniaze na spevnenie a obnovu mosta, ktorý sa postupne rozpadáva. ,,Zámer rozobrať most a postaviť ho na inom mieste nám zatiaľ oficiálne nebol predložený a z hľadiska ochrany pamiatkového fondu je takýto postup neprípustný,“ povedala Eva Šabíková z Krajského pamiatkového úradu v Trnave. Na most, ktorý je národnou kultúrnou pamiatkou, je vypracovaný zámer na obnovu, podľa ktorého je potrebné postupovať. Ten ráta s obnovou a spevnením stavby klasickými postupmi.
Cestný most pochádza z obdobia výstavby protitureckej pevnosti v rokoch 1665 – 1669. V minulosti preklenoval bažinaté meandre Váhu, ktoré sú dnes už vyschnuté. Pamiatkari si na moste cenia jeho starobylosť, ojedinelosť, dokumentačnú aj architektonickú hodnotu.
A kto to teda tej SITE podáva informácie??