Starý most je hotový, mesto ho prebralo do vlastníctva
Bratislavský Starý most a prvá časť električkovej trate do Petržalky sú hotové. Objekty mesto podpísaním protokolov prebralo do svojho vlastníctva. Projekt stál 58,8 milióna eur bez DPH, hradený je z eurofondov. “Dokončili sa všetky práce jedného z najväčších dopravných projektov, ktoré Bratislava v posledných rokoch zažila a po 54 rokoch pôjde opäť električka do Petržalky. A to všetko pri dodržaní ceny diela, čo považujeme za malý zázrak, ktorý sa nám podaril,” povedal 16. decembra na zrekonštruovanej Štúrovej ulici primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal.
Starý most a prvú časť električkovej trate do Petržalky síce mesto prevzalo do vlastníctva, no naďalej ostávajú pre verejnosť zatvorené. Stavbu totiž ešte čaká kolaudácia. Tú chce mesto rozdeliť na časti, najprv chcú skolaudovať na moste chodníky a cyklotrasu pre peších a až potom električkovú trať. “Budeme sa snažiť, aby sa tie kolaudácie pre peších začali v januári, aby sme čím skôr mohli most pre nich otvoriť. Električky budú po Štúrovej a moste jazdiť až po kolaudácii električkového zvršku, nechcem ešte hovoriť žiadne termíny. Určite to bude neskôr ako v januári alebo vo februári,” hovorí primátor Nesrovnal. Štúrova ulica tak naďalej ostáva pre autá uzatvorená, prejsť sa ňou budú môcť len chodci či cyklisti. Na vjazdoch preto mesto osadí zábrany brániace vjazdu a parkovaniu áut. Neprístupný pre verejnosť bude naďalej aj Starý most, ktorý mesto otvorí až po kolaudácii. Strážiť ho preto bude strážna služba a mestská polícia. “Budú tu zábrany aj s informáciami pre verejnosť, aby ľudia vedeli, že sa sem ešte nedá ísť, že prevádzka je zatiaľ v obmedzenom režime,” vysvetlil primátor Nesrovnal.
Projekt za 58,8 milióna eur bez DPH preplatí z 85 percent Európska únia, 10 percent prispeje štát a päť percent hradí hlavné mesto. Podmienkou, aby Európska únia projekt preplatila, je, že musí byť hotový a vyfakturovaný do konca tohto roka. “Podmienkou financovania bolo dokončenie a odovzdanie diela do konca roka a to sme spravili, túto podmienku sme splnili,” povedal primátor Nesrovnal s tým, že priebeh prác kontrolovali pracovníci z Európskej únie a všetko sa dialo v spolupráci s riadiacim orgánom. I keď primátor Nesrovnal tvrdí, že sa zmestili do predpokladaných nákladov za projekt, mesto ešte bude musieť zaplatiť neoprávnené náklady. Tie podľa primátora Nesrovnala vznikli vinou predchádzajúceho vedenia hlavného mesta a nie sú v cene diela. “Sú to veci, ktoré vznikli mimo projektu a neboli jeho súčasťou, ale zhotoviteľ ich musel vynaložiť,” dodal Nesrovnal.
Výstavba nového Starého mosta i vybudovanie električkovej trate bola síce náročná, no projekt skončil podľa mesta i zhotoviteľa úspešne. To potvrdil aj stavebný dozor, ktorý na celý projekt dohliadal. “Je to nádherný projekt a dúfam, že Bratislavčania na neho budú pyšní a celá Štúrova ulica a Starý most budú novými dominantami Bratislavy,” hovorí za zhotoviteľa stavby riaditeľ spoločnosti Eurovia-SK Róbert Šinály. Pracovný ruch na stavbe však ešte celkom neutíchne, zhotoviteľ ešte musí opraviť nedostatky a dokončiť nedorobky. Tie sú však už mimo ceny diela a hradiť ich bude zhotoviteľ. Dokončiť napríklad treba ešte obloženie novopostaveného piliera číslo 34 pôvodným kamenným obkladom zo zbúraných pilierov, jeho zachovanie bolo podmienkou k stavebnému povoleniu. Na nedorobkoch a chybách budú robotníci pracovať ešte do konca tohto týždňa, cez vianočné sviatky si dajú pauzu a po Novom roku sa na stavbu opäť vrátia, aby rozobrali zariadenia na stavenisku i podpornú konštrukciu na petržalskej strane a pokračovali v odstraňovaní prípadných chýb, ktoré ukáže kolaudačné konanie.
Prestavba Starého mosta je spolu s vybudovaním električkovej trate zo Šafárikovho námestia po Bosákovu ulicu súčasťou prvej etapy budovania Nosného dopravného systému v Bratislave. Starý most rekonštruovalo Združenie MHD – Starý most, ktoré mesto vybralo vo verejnom obstarávaní. Je zložené z firiem Eurovia SK, Eurovia CS a SMP CZ. Prestavba Starého mosta v Bratislave sa začala 2. decembra 2013, keď začali rozoberať pôvodnú konštrukciu mosta. V januári 2014 postupne uzavreli Štúrovu ulicu, najprv pre električky a následne aj pre autá a začali demontovať koľajovú trať. Práce vlani v júni zastavilo hľadanie možnej nevybuchnutej munície v Dunaji, práce opäť obnovili v septembri 2014. Do konca minulého roka postupne zbúrali piliere tri a štyri a začali rekonštruovať pilier číslo päť. Vo februári tohto roka začali vysúvať oceľovú konštrukciu mosta, ktorá spojila brehy Dunaja 22. októbra 2015. Nová konštrukcia Starého mosta bola kompletne dokončená 1. decembra 2015. Nový Starý most meria 465 metrov a váži približne 10-tisíc ton. Jeho súčasťou je okrem električkovej trate aj chodník pre peších a cyklistov i štyri vyhliadkové balkóny s lavičkami. Pri výstavbe Starého mosta zbúrali pôvodné piliere číslo tri a štyri, ktoré nahradil jeden pilier číslo 34. V Dunaji sa tak rozšírila plavebná dráha na 140 metrov, čo umožní popod most preplávať aj lodiam európskych parametrov.