LEVOČA: Baziliku sv. Jakuba budú skrášľovať aj tento rok
Reštaurátori s prácami na Bazilike sv. Jakuba v Levoči ešte neskončili, jej obnova ich čaká aj tento rok. Po tom, ako sa im v predchádzajúcom roku podarilo ukončiť trojročné rekonštrukčné práce na hlavnom oltári, ktorý je dielom Majstra Pavla, budú na obnove interiéru a exteriéru baziliky pracovať aj počas nasledujúcich mesiacov. Podľa vedúceho Oblastného reštaurátorského ateliéru (ORA) v Levoči Ivana Tkáča práve reštaurátorské projekty spojené s bazilikou patrili v minulom roku medzi najnáročnejšie, čo sa týka financií i objemu prác. Celkovo však ateliér v roku 2015 vykonal reštaurátorské práce na 44 pamiatkach a objektoch v rámci celého Slovenska za viac ako 670-tisíc eur.
Druhú etapu reštaurátorských prác na hlavnom oltári baziliky, najvyššom drevenom gotickom oltári na svete, zafinancovala sumou vyššou ako 176-tisíc eur nemecká nadácia Masserschmitt Stiffung. Tento rok zamestnanci ateliéru popracujú na bočnom Oltári štyroch svätých Jánov zo začiatku 16. storočia. „Rozobrali sme ho pred vianočnými sviatkami v minulom roku, momentálne sa na ňom robia prieskumné reštaurátorské práce a následne bude nasledovať samotné reštaurovanie,“ opísal práce Tkáč. Takýmto spôsobom chcú plynule pokračovať v obnove interiéru kostola a jeho skrášľovaní. Aj tento oltár je dielom Majstra Pavla. „Čo sa týka rozsahu a významu, nedá sa porovnávať s hlavným veľkým oltárom, je to však rovnako krásna práca, pretože dielo Majstra Pavla je jedinečné, ako sme už konštatovali aj v minulom roku,“ dodal Tkáč.
Päťročnú rekonštrukciu oltára Majstra Pavla z Levoče, ako aj samotného chrámu, zachytáva unikátny dokumentárny film s názvom Pocta Majstrovi režiséra Aloisa Ditricha. Zámerom projektu bolo zaznamenať formou dokumentárneho audiovizuálneho diela s hranými prvkami najdôležitejšie etapy reštaurovania diela Majstra Pavla i sakrálnej pamiatky, a zachovať tak aj pre ďalšie generácie existenciu trvalých hodnôt v stredoeurópskom priestore.
V súvislosti s reštaurovaním exteriéru baziliky sa ORA v minulom roku podarilo ukončiť aj ďalšiu etapu reštaurátorských prác na južnej stene budovy a jej východnej časti za viac ako 115-tisíc eur. „V minulom roku sme vykonali prípravné práce aj na južnej fasáde, no v západnej časti. Vytvorili sa nám tak podmienky pre pokračovanie prác v roku 2016. V minulom roku tiež došlo k podpísaniu zmluvy s mestom na reštaurátorske práce v spodnej časti veže. Aby sme mohli v tomto roku v plnom rozsahu začať s prácami na nej, ešte pred vianočnými sviatkami sme urobili prípravné stavebné práce,“ uviedol vedúci ORA. Veža podľa jeho slov predstavuje jednu z najnáročnejších etáp obnovy exteriéru kostola.
Z hľadiska činnosti Oblastného reštaurátorského ateliéru Levoča hodnotí jeho vedúci minulý rok ako úspešný. „Mali sme množstvo zákaziek po celom území Slovenska, a mali sme to šťastie, že investori boli solventní a všetky urobené práce uhradili v plnej výške,“ zhodnotil. Zamestnanci ateliéru v minulom roku napríklad pracovali na budove Slovenského národného múzea – Spišského múzea v Levoči, na Paláci Ľubomírskych na hrade v Starej Ľubovni, rovnako aj na Oravskom hrade či Spišskom hrade.
V poslednom období sa však podľa Tkáča dosť často stáva, najmä pri realizácii prác z eurofondov, že sa opomenú reštaurátorské práce objektov. „Zrealizuje sa kompletná stavebná úprava, obnova a potom sa hľadá možnosť, ako urobiť záchranné reštaurátorské práce objektov, artefaktov. Tie bývajú často objavené pri obnove historických pamiatok, napríklad, keď sa pri odstraňovaní nepôvodných, novodobých omietok nájdu zachované fragmenty, či celé nástenné maľby rozsahovo veľké,“ vysvetlil. Keďže na reštaurátorské práce nebývajú v rámci projektu zameraného na stavebnú úpravu vyčlenené finančné prostriedky, musí sa najprv dokončiť táto obnova a až potom možno hľadať financie na uskutočnenie umeleckých a reštaurátorských prác. „Samozrejme, sťažuje to našu prácu, pretože musíme dávať pozor na už urobené stavebné práce, aby sme ich nepoškodili. Máme úctu k prácam, ktoré zrealizovali firmy pred nami, čo sťažuje prácu aj časovo a finančne, pretože musíme napríklad demontovať či pozakrývať podlahy i osvetlenia,“ uzavrel vedúci ateliéru.