Tagged: cat_pamiatky_pamiatky
-
Lokalne trate
Posted by admin_obnova on 20. januára 2003 at 4:25Zrusenim lokaliek sa nenavratne strati asi 15% trati slovenska. Obmedzi tento stav navstevnoist pamiatok a rozvoj cestovneho ruchu v pamiatkovich lokalitach? Podpisali ste peticiu proti zruseniu lokaliek? Ako sa vas a vasho mesta dotkne zrusenie lokaliek?Zrusenim lokaliek sa nenavratne strati asi 15% trati slovenska. Obmedzi tento stav navstevnoist pamiatok a rozvoj cestovneho ruchu v pamiatkovich lokalitach?
Podpisali ste peticiu proti zruseniu lokaliek?
Ako sa vas a vasho mesta dotkne zrusenie lokaliek?
milo1 odpovedal 13 years, 9 months ago 8 Členovia · 23 odpovede/odpovedí -
23 odpovede/odpovedí
-
Napriklad Bansku Stiavnicu navstevuje asi 3000 studentov, skoro vsetci vyuzivaju vlakovu dopravu. Ako sa v zime dostanu zo zladovatelej stiavnice?
Skoro vo vsetkych oblastiach kde sa maju trate zrusit sa podpisovala peticia. Bude mat uspech?
Mali by tieto trate prejst pod spravu mesta – kraju? Alebo by sa mal tento subiekt spolupodielat na ich dotovani?
Je to fakt hlupost zrusit taketo trate!
-
v pripade ze mate zaujem podpista peticiu proti zruseniu lokalnych trati, poslite e-mail na peticia@obnova.sk
Zasleme vam e-mail z peticiou.
-
tak som aj dopadol, v piatok som odisiel do Banskej Stiavnice, dnes ked som s tade odchadzal som sa v Ziari /n/ HRONOM nedostal do autobusu prisiel plny a odisiel viac nez plny.
Je to katastrofa, dal som si poslat, v piatok, spesinov dokumenty, slecna pri okienku v Martine ubezpecovala ze pridu do BS do 17-00 dodnes som ich nevidel, a to uz je Nedela.
-
dobry den, pokusal som sa posielat mail na hore uvedenu adresu ohladne peticie proti zruseniu lokaliek ale vyhadzuje mi ze adresa je nepaltna, neviete kde moze byt chyba, pripadne mi neviete poradit kde by som sa dostal k peticnym harkom? dakujem za odpoved
-
v pripade ze mate zaujem podpista peticiu proti zruseniu lokalnych trati, poslite e-mail na peticia@obnova.sk
Zasleme vam e-mail z peticiou.
Dobry den, bolo by mozne zaslat peticny harok? pokusal som sa o kontakt via mail na uvedenu adresu ale vyhadzuje mi ze adresa neexistuje.. Dakujem
-
Ahoj,
pôvodne existovala úzkokoľajová železnica aj v Kr. Chlmci, zrušená bola v na základe mierovej zmluvy po 1SV, obnovená nakrátko počas 2SV, po nej definitivne zrušená. V meste sa ešte nachádza torzo bývalej nakladacej rampy + v chotári mesta malé úseky pôvodnej železnice. Prikladám mapku:
-
ano viem, bohužiaľ sa mi nedarí nahrať fotku z práce… nahrám v nedeľu z domu + pridám aj dobovú pohľadnicu ako bonus : )
-
Ahoj,
takže sľubené informácie o trati v Kr. Chlmci
mapka trasy železnice:zrušené zastávky v roku 1920 na území dnešného Slovenska:
– Pribeník prekladisko (64. km)
– Pribeník (64. km)
– Kráľovský Chlmec (68. km)Trať bola vybudovaná medzi Kr. Chlmcom a obcou Cigánd v roku 1913, následujúci rok napojená na už existujucú trať medzi mestami Sárospatak a Nyiregyháza. V roku 1920 trať na československej strane demontovaná, v roku 1938 znovu vybudovaná, následné v roku 1944 znovu demontovaná, do dnešnej doby sa už neobnovila. Trať na dnešnej maďarskej strane bola definitivne zrušená koncom 80. rokov 20. storočia.
-
a pohľadnica Kráľovský Chlmec so zastávkou železnice a vlakovou súpravou na zastávke:
-
Takže tá trať šla súbežne s cestou Kr. Chlmec – Pribenik? Bola napojená na žel. zastávku v Pribeniku? V ktorých miestach prechádzala cez čs. – maďarskú hranicu? Bolo to niekde v blízkosti opevnenej colnice na konci Pribenika?
Dík za prípadné odpovede a upresnenia. -
Aj ja mám otazku : V Cigande nejak (most cez Tisu ? , prievoz?) nadväzovala trať na tú , čo končí v Dombráde ? Tá je myslím nejaká užšiekoľajná…
Z Kiraľhelmecu pokračovala niekde ďalej ?
Petícia : príspevky sú z 2003, tak možno preto je to neaktuálne…
-
13. august. 1913 trať Kráľovský Chlmec – Pribeník – Zemplénagárd – Cigánd
15. januára 1914 predĺžené Cigánd – Sárospatak
11. október 1927 Sárospatak – Sátoraljaújhely
22.októbra 1930 Balsa – Kenézlö most cez Tisu do Nyíregyházy
Medzitým 1918 Kráľovský Chlmec pripadol ČSR, trať Chlmec – Zemplénagárd zrušená
1938 – po Prvej Viedenskej arbitráži, znovu Királyhelmec – Zemplénagárd, trať obnovená
1944 Nemci zničili most cez Tisu pri Balsi, do dnešných dní nebol obnovený, premáva iba
kompa
po vojne trať Chlmec – Zemplénagárd znovu zrušená, rozchod bol 760 mm
Dombrád je iný železničný fúz, rozchod neviem -
ďakujem Tatarovi za doplňujúcu informáciu. Ešte drobné doplnenie, v roku 1914 plánovali trať predlžiť o ďalšich cca 17 km do Veľkých Kapušian cez obec Leles, vojna plány prekazila. Železničný most u mesta Sárospatak je dodnes zachovaný, slúži peším, cyklistom a motorkárom. Z mostu cez Tisu sa zachovali už len ruiny pilierov na brehoch rieky. Budúci mesiac skúsim zdokumentovať/odfotiť stopy po tejto lokálnej trati v Kr. Chlmci a v jeho okolí.
-
Pardon, nevšimol som si otázky od Milo1 a Jusuf.
Milo1 – prikladám ti mapku (pomohol som si s Google Earth). Vyznačil som ti trať, ktorá je dodnes dobre badateľná:
Napojenie na dnešnú žel. stanicu v Pribeníku je v celku pravdepodobné, ako vidieť aj na google mapke trať musela pretnúť hlavnú trať niekde v priestore dnešnej stanice. Samozrejme úplnu istotu možno získať, ak má niekto známeho na katastralnom úrade v Kr. Chlmci, tam majú historické kat. mapy, kde je trať aj jeho príslušenstvo s určitosťou zakreslená. Trať pokračovala do susednej obce Damoc v dnešnom Maďarsku. Na tejto mapke som označil colnicu. Trať križovala dnešné hranice niekde na juhovýchod od kaštieľa v Pribeníku (bola tam ďalšia zastávka Pribeník prekladisko, mohla slúžiť pre veľké hospodárstvo, ktoré existovalo pri kaštieli) a smerovala ďalej na juhovýchod do obce Damoc, ďaleko od colnice.
Jusuf – ano, z Cigandu pokračovala vetva na Nyiregyhaza cez obec Dombrád. Uzkokoľajová bola aj v Kr. Chlmci
Doplňujúca informácia, existuje združenie na maďarskej strane sa snaží obnoviť túto lokálnu trať v prvom kroku na maďarskej strane, v dlhšiom časovom horizonte obnovu do Kr. Chlmca a výstavbu do V.Kapušian. Aktualizovaná analýza o tomto projekte je z roku 2010
Log in to reply.