aktivita › diskusia › Hrady, zámky a kaštiele › peníze na zříceniny
Tagged: cat_hrady
-
peníze na zříceniny
Posted by admin_obnova on 26. augusta 2005 at 20:52Zdá se vám normální, že peníze které přislíbí MK na sanaci části zříceniny příjdou s ročním zpožděním a a to ještě není jisté, zda vůbec nějaké příjdou.
Myslím, milé téma na diskuzi.
Aleš z Lietavybacil odpovedal 18 years, 5 months ago 6 Členovia · 32 odpovede/odpovedí -
32 odpovede/odpovedí
-
Nezda,
a stale nik z ministerstva nikomu nevysvetlil preco tieto peniaze meskaju. Asi by sa ich oplatilo na to opytat. -
Anonymous
Member30. augusta 2005 at 18:34Ale veruze sme sa pytali…
-
Anonymous
Member7. septembra 2005 at 20:42Nuz ze danu sumu na ten rok rozdelili na 12 dielikov a postupne vyplacaju podla “akehosi neznameho” pravidla. To znamena, ze nam prisli v novembri na opravu hradu…
Ale uz vraj schvalili, ze prednost dostanu exponovane pamiatky a ze sa budu dat preniest financie, ak sa pre pocasie nepreinvestuju…tak cakame, co bude. -
Anonymous
Member16. septembra 2005 at 21:59Ahoj,
zial, tento rok je situacia uplne zufala. Z programu Obnovme si svoj dom pre rok 2005 este stat nic nevyplatil, ba dokoca nic neschvalil (!!!), hoci MKSR garantoval spracovanie do 31. jula. A zatial absolutne nic, a to vieme ze spracovanie zmluv trva aj 5 mesiacov, takze ak vobec nejake peniaze budu, tak budu naskor zasa buduci rok:-(
Ine aktivity uz dostali (relativne slusne) prispevky, ale pamiatky zhola nic!Obnovme svoj dom zatial cerpanie tento rok: 2.5 mil. Aj to asi len prenesene prostriedky z minuleho roka, ktore stat nestihol spapierovat… Narodnostne mensiny napr. uz 74 mil.
Aj tak je to nic v porovnani s tym ake peniaze sa tocia hocikde inde (KIA – miliardy? Elektrarne, cokolvek…)
Vid napr.
http://www.sme.sk/c/2376491/Chmel-na-poslednu-chvilu-sam-rozdelil-68-milionov.htmlViem si predstavit, co vsetko by sa dalo spravit s pamiatkami len za 805 mil. Sk, ktore len tak smahom ruky je schopny stat doplatit majitelom pozemkov pod KIA (sprava z dnesnrj tlace)…a aka by toto bola investicia do zamestnanosti a rozvoja cest. ruchu! Ale zial, takto daleko dnes nikto zodpovedny nevidi.
Benignus -
Anonymous
Member6. októbra 2005 at 17:37Ministerstvo kultury konecne (v oktobri, pricom pripravy zmluv trvaju min 3 mesiace!!! dufam ze zmluvy budu koncipovat na cerpanie do konca roka 2006) zverejnilo zoznam podporenych ziadatelov aj s vyskou prispevku pre granty Obnovme si svoj dom – podprogram 1.1 (investicie pre vlastnikov).
Podporeny bol prakticky kazdy – co ma pozitivne sokovalo, celkova vyska je vsak prachbiedna -smiesnych 82 milionov Sk, pricom ked si predstavite, kolko stoji realna zachrana jednej pamiatky.
A pritom sa diskutuje o miliardach pre dostavbu SND, o desiatkach milionov pre jednorazove kulturne aktivity…miliardach darovanych sukromnym osobam a firmam na investicne stimuly…Ak sa neuskutocni nejake jednorazove kulturne podujatie, divadelne predstavenie, narod (realne par desiatok ludi) je ochudobneny o jednorazovy kulturny zazitok. Ak sa vsak neuskutocni zachrana kulturnej pamiatky na ktoru treba RADOVO vyssie sumy, tak z nej nikto nikdy uz nic mat nebude a to uz nie su desiatky jednorazovo kuturne nevyzitych ludi ale o pamiatku a kus historie pride cely narod.
-
Anonymous
Member7. októbra 2005 at 4:39Benignus,plne súhlasím.No najviac ma nasralo to množstvo podporených projektov zo strany cirkví.Majú nekonečné majetky a miliónnové milodary, cirkevní hodnostári sú platený z rozpočtu a ešte aj milióny dostanú na zveľaďovanie majetkov.Len sa pozrite,koľko z tých žiadostí je podporených na 80,90 aj dokonca na 100% !!!Pochopím dotáciu na opravu statiky kostola starého 400,500 rokov.Ale čo statika hradov ktoré ohrozujú stovky návštevníkov?Na Lietavu sme žiadali 1 441 000,- a dali nám 200 000,-.Keby nám dali aspoň 1 000 000,- tak s tým spravíme viac,ako na Trenčíne za 6 000 000,-Ale takto to bude asi stále dovtedy,kým budú na úradoch rozhodovať o dotáciach ľudia,ktorí neboli roky v teréne ( ak vôbec niekedy boli ).
-
Anonymous
Member7. októbra 2005 at 19:03My tam ani nie sme uvedeny – a ziadali sme pritom..KAM SA PODELI ZIADOSTI (hoci aj nevybavene…????)!V zoznamoch nie su!!!!
-
Anonymous
Member8. októbra 2005 at 0:53Ad Bacil: kedy ste dali ziadost? Do akeho terminu? Je mozne, ze nezverejnili nepodporene projekty, co by bolo smutne a nemilo ma prekvapilo.
Ad Rado: cirkevne (presnejsie sakralne) pamiatky – to by si zasluzilo samostatnu temu diskusie (ak nie rovno kategoriu – co ty na to harp;-)?
V tomto s tebou nesuhlasim, to sa ozyva to prislovecne slovenske o koze u suseda – pozri kolko dostali ini, bodaj ich! Pricom prave tu by som ocakaval kolegialitu: aspon oni dostali, aspon volaco sa uslo pamiatkam.
Ani my sme zatial nic nedostali (Katarinka), sme hlboko zadlzeni, ale nikomu kto zachranuje pamiatky nezavidime, ani vam minulorocnych 700tisic a tohtorocnych 200tisic, ani Uhrovcu, ani Muranu ani kostolom, ani sukromnym vlastnikom kastielov, drevenic a pod.Dovolim si povedat (napriek tomu ze idem proti sebe, pretoze aj ja zachranujem ruiny), ze z umeleckohistorickeho hladiska su dochovane sakralne pamiatky ovela hodnotnejsie (hoc je toto subjektivne, co je to hodnotnejsi? cena v SKK?) ako uz zdevastovane pamiatky alebo ruiny – tzv. torzalna architektura – kde mame informacie len architektonickeho ci pamiatkovo-historickeho charakteru, avsak dalsie umelecke aspekty (interier, mobiliar, fresky, malby a pod) uz zial nie su dochovane. Zabranme aspon tomu, aby v kostoloch “odisiel” inventar a interier, zabranme aby sa aj tie premenili na ruiny tak ako hrady alebo “nas” klastor Katarinka.
Skor by ta, Rado, mohlo skriet, ze celkovo islo na pamiatky TAK MALO penazi, chvalabohu ze aspon niekomu nieco, ale CELKOVO je to miziva suma, o tom som pisal.
Dalej si uvedom, ze (moj odhad) 80% kulturnych pamiatok a kulturneho dedicstva Slovenska su prave sakralne pamiatky. Konecne ze sa cirkvi zobudili a zacali ziadat na ne peniaze! Konecne!
A posledna zmienka (hoci to sa hodi skor na diskusiu v SME), financovanie cirkvi: neviem preco si kazdy, kto do toho nevidi (vratane mudrlantov z ANO) mysli, ze v kostolnych pokladniach a kryptach sa vidlami prehadzuju miliony. Zial, nie je to tak. Jedine cim stat plati cirkev je prispevok na platy a prevadzku, platy su HLBOKO podpriemerne aj proti nekvalifikovanym robotnikom a knazi su 24 hodin denne v sluzbe (hovorim a knazoch ktori robia to k comu boli povolani resp. ako by to malo byt). Takze konecne trosku sirsie stat podporil to, co patri k jeho kulturnemu dedicstvu aj ked percentualne to nie je 90-100%, skor 30-40%.
-
Anonymous
Member9. októbra 2005 at 9:15hmm, ono je to s financovanim cirkvi vzdy diskutabilne, hlavne preto, ze napr. zdravotnictvo potrebuje kazdy, myslim si ze aj Boha (nech uz sa vola akokolvek), aj ked si to nie kazdy prizna. ale zdaleka nie kazdy potrebuje cirkev tak preco by sa na platenie jej organizacnych struktur mali pouzivat peniaze vsetkych. kazdy by sa mal mat pravo vyjadrit ci peniaze niektorej cirkvi da alebo nie. ale k pamiatkam.
sakralnych pamiatok je velke mnozstvo, vacsinu z tych najhodnotnejsich vlastni katolicka cirkev. kedze su kulturnymi pamiatkami, je spravne ze stat do nich investuje. su konieckoncov aj motorom turistickeho ruchu, vid Levoca. Rozdielom oproti torzalnej architekture u “zivych” kostolov je ten, ze mnohe prace musia vykonavat kvalifikovani pracovnici, a technologie ktore sa pri restaurovani pouzivaju nie su prave najlacnejsie. nemoze sa dat dokopy parta nadsencov a ist napr. restaurovat goticke nastenne malby. obykle hole mury zrucanin sa tak konzervovat daju.
dalsou vecou je, ze tym ze obnovu kostolov financuje aj stat, stavaju sa, aspon moralne, majetkom nielen cirkvi, ci veriacich, ale nas vsetkych. na mnohych miestach si to uz uvedomili a kostoly nesluzia len ako miesta bohosluzieb, ale aj ako ista forma muzei kde clovek moze prist a obdivovat vytvory nasich predkov. napriklad v trnave maju kostoly mimo bohosluzieb aj “otvaracie hodiny” ktore su urcene navstevnikom ktori sa neprisli len modlit. aj ked nie som katolik, chodim do kostolov a chodim tam obdivovat pamiatky a “nadychat sa” pokojnej atmosfery ktora dnes uz je malokde. a faktom je ze slovenske kostoly, klastory, cirkevne kniznice atd. su schrankami pre take mnozstvo umeleckohistorickych predmetov kolko nemaju dokopy vsetky muzea na Slovensku. preto je v zaujme statu aby to vsetko neschatralo. a na druhej strane ktora ina organizacia na Slovensku by bola schopna uchovat take mnozstvo pamiatok ako uchovava cirkev? no, je to velmi siroka tema. radsej skoncim :-) -
Anonymous
Member10. októbra 2005 at 17:30Nuz obec to stihla v termine, akom mala predpisane, vypracoval sa projekt, materialy a odoslali – no a potom chcipol pes…:-(
-
Anonymous
Member12. októbra 2005 at 23:11Oficialna sprava tlacovej agentury SITA zo 6.10.:
Granty pre kultúru za rok 2005 sú už takmer vybavené
http://www.changenet.sk/?section=spr&x=118828Clanok je podla mojho nazoru uplne zavadzajuci a pripojim aj par citacii ako perliciek:
“Deväťdesiat percent všetkých žiadostí o granty z ministerstva kultúry je podľa šéfa rezortu Františka Tótha vybavených”
“Tóth predpokladá, že do konca októbra by malo ministerstvo stihnúť vybaviť aj zvyšné žiadosti. ” …tomuto neverim lebo len vybavenie zmluv trva mesiace…“Ako ďalej spresnila hovorkyňa ministerstva kultúry Martina Pavlíková, o podporu na tento rok sa uchádzali rôzne subjekty približne 5 500 žiadosťami. Jednotlivé grantové komisie sa rozhodli podporiť 2 788 z nich. “Ku koncu septembra je stav taký, že zostáva spracovať ešte 307,” uviedla Pavlíková. Všetky ostatné už boli spracované, čiže už boli žiadateľom poslané prostriedky alebo návrhy zmlúv podpísané zo strany ministerstva kultúry.”
Dalsia loz: neverim ze ku 2481 ziadosti je spapierovanych a podpisanych zo strany Ministerstva kutury, ked len zaciatkom oktobra zverejnila prvu varku podporenych projektov z Obnovme si svoj dom. A od zverejnenia ku podpisanej zmluve je dlha cesta.
-
Anonymous
Member12. októbra 2005 at 23:43Caf Benignus!
Nerozculuj sa, skodi to zdraviu a ocividne to nicomu neprospieva. Preto je lepsie od statu nic nechciet – a mas pokoj. Na uvod by mi skutocne stacilo, keby nam stat neskodil, ked uz nedokaze pomahat. (a som presvedceny, ze to vyplyva z najhlbsej povahy statu ako takeho, nie len toho naseho, ako si casto namyslame)
Drobne zavadzanie je pri vsetkej tej spine spojenej s akymkolvek rozdelovanim statnych penazi skutocne nicotne.
Vies si predstavit, ze sa na zaklade Tvojho upozornenia ktokolvek zodpovedny co i len zacervena?
Log in to reply.