aktivita diskusia Architektúra a stavitelstvo šamotové tehly

  • harp

    Member
    21. februára 2008 at 9:26

    ahojte
    potreboval by som sa zorientovat v samotovych tehlach- ake su medzi nim,i rozdiely, vlastnosti…, vyrobcovia, nejake dobre linky, cokolvek

    ako sa posudzuje kvalita, v com sa meria…

    dakujem

    Brano

    Co potrebujes s tehal stavat? Potrebujes tehly alebo samotove dosky? Takze tu mas hned jedno clenenie na ktore som prisiel empiricky ja: Rozdeluju sa na tehly, dosky a rozne ine tvarovky.

    Niekto by mohol vysvetlit rozdiel medzi samotkami, DINASkami ci tehlami z akumulacnych peci (ak to nie su dinasky)

  • brano

    Member
    21. februára 2008 at 20:39

    chcel by som stavat pec. v podstate ma zaujimaju samotky v tvare klasickej tehly najviac, ale chcem sa zorientovat v hodnotach- co to znamena C25, ake ine cisla su- co hovoria o kvalite…

  • porsena

    Member
    22. februára 2008 at 8:19
  • martin-petras

    Member
    22. februára 2008 at 18:31

    hehe…pomaly sa mi zdá typické, že keď ide niekto riešiť nejakú veľmi konkrétnu, (a pomerne jednoduchú) vec, na ktorú existujú celkom konkrétne (a pomerne jednoduché) postupy, z mne nepochopiteľných dôvodov začne pátrať po úplne nepodstatných informáciách… ;-)

    Ale budiš, keď ste takí zvedavý: :D

    dinas: výrobok obsahujúci 92 – 96 % SiO2 sa u nás nazýva dinas (v zahraničí aj siliko). Dinasové tvarové stavivá obsahujú nad 95 % SiO2 so spojivom vytváraným prísadou malého množstva vápenného mlieka. Dinas sa od iných výrobkov líši tým, že pri vypaľovaní jeho objem narastá.

    šamot: najčastejšie používaný neutrálny žiaruvzdorný materiál. Je to zmes kremičitanov hlinitých bez podstatnejších prímesí alkálií alebo alkalických zemín (suma CaO, MgO, Na2O, K2O, Fe2O3 je pod 2 až 5 %). Vlastnosti šamotu určuje obsah oxidu hlinitého, ktorý sa pohybuje od 30 do 45 %. Žiaruvzdornosť s obsahom Al2O3 stúpa, zatiaľ čo iné zložky žiaruvzdornosť šamotu znižujú. Pri obsahu Al2O3 od 20 – 28 % je šamot kyslý, nad obsahom 45 % Al2O3 je zásaditý. Šamotové tehly majú veľmi nízku tepelnú vodivosť, nízku elektrickú vodivosť a veľkú tepelnú stálosť.

    Písmeno a číslo uvádzané pri šamotových tehlách je len viac menej nezmyselným (dohodnutým) kódom označujúcim rozmery tvarovky, nehovorí nič o jej kvalite.

    Pri žiarovzdorných materiáloch sa posudzuje pomerne veľa vlastností, v závislosti od toho, na čo ich hodláme použiť (obsah hlavných zložiek v % hmotnosti, žiaruvzdornost podľa ISO, merná hmotnost, zdanlivá pórovitosť, odolnost proti deformácii v žiari pri zatažení 0,2 MPa, pevnost v tlaku za studena, dodatocné lineárne zmeny v žiari pri 1500°C/2h….)

    Dúfam, že je každému viac než jasné, že ŽIADNA z týchto vlastností nás NEZAUJÍMA pri stavbe obyčajnej pece…vrele odporúčam zaoberať sa pecou, a nie tehlami, nakoľko pece sa očividne dajú postaviť aj z obyčajných kameňov, pri kotrých nikto neskúmal obsah SiO2 ba ani Al2O3, a celkom isto nemjú rozmery zodpovedajúce označeniu C30 :D :D :D

  • porsena

    Member
    22. februára 2008 at 22:00

    jejj, zase raz jedna kompaktna a konzistentna informacia. Velmi pekne. a ja v celom rozsahu suhlasim.
    Len by ma zaujimala vec jedna a to, ci zalezi na frakcii, aby bol samot samotom. Ci aj keby vsetky zlozky boli rozomlete na jemno, bol by to este stale samot.

  • martin-petras

    Member
    25. februára 2008 at 10:57

    jejj, zase raz jedna kompaktna a konzistentna informacia. Velmi pekne. a ja v celom rozsahu suhlasim.
    Len by ma zaujimala vec jedna a to, ci zalezi na frakcii, aby bol samot samotom. Ci aj keby vsetky zlozky boli rozomlete na jemno, bol by to este stale samot.

    Ďakujem za uznanie, bavím sa tým ;-)

    Ale sklamalo ma, že neveríš v naprostú “vyčerpávajúcosť” mojej odpovede! :evil:

    Veď keby otázka frakcie mala vplyv na názov, určite by to bolo pod heslom “šamot” uvedené! :D

    Mimochodom, dokým som si to nenašiel, tak som o tom nevedel nič, a kupodivu mi to ani nikdy nechýbalo ;-)

  • porsena

    Member
    25. februára 2008 at 11:44

    prosím Ťa nebuď sklamaný, žiadna vyčerpávajúca odpoveď tému celkom nevyčerpá :P.
    Mňa to vážne zaujíma, pretože som sa s “jemným” šamotom ešte nestretol. Je to inak skvelý materiál, dlho drží vlhkosť a tým aj plasticitu, ale tú zas obmedzuje práve frakcia.
    Takže ma zaujímalo, či práve tá frakcia nemá nejaké zásadné vplyvy na mechanické vlastnosti, ktoré tiež robia šamot šamotom. :)

    A mimochodom, čo všetko nám nechýba, kým o tom nevieme :D, necítiš sa obohatený, keď vieš, čo je to šamot? :D:D:D

  • martin-petras

    Member
    25. februára 2008 at 13:44

    Mojim cieľom nie je vyčerpať tému, ale poslucháčov :D

    Hm, aby som sa k tomu prezmenu postavil polopatisticky: keď vyspravujem pec, kúpim si šamotovú múčku rozrobím to tak, ako na nej píšu, prípadne inak – podľa potreby, a hotovo.

    Ale aby som si zateoretizoval: “šamotovitosť” je KVALITA, a teda je nezávislá od hodnotiteľa; je určená nemennými vnútornými hodnotami, ktoré mu boli dané v momente jeho vzniku. Subjektívne hodnoty ako zrnitosť, plasticita prípadne nedajbože kultúrno – spoločenská HODNOTA, nie sú preto preˇ”šamotovitosť” určujúce :D

    Pozn.: Všetky teórie a termíny v tomto príspevku sú vymyslené. Akákoľvek súvislosť s terminológiou, o ktorej sa vášnivo diskutuje na iných miestach tohoto portálu je čisto náhodná.

  • porsena

    Member
    25. februára 2008 at 15:06

    :D:D:D:D:D:D:D:D:D

  • brano

    Member
    26. februára 2008 at 21:10

    vdaka za odpoved Martinko:-)

    chcel by som postavit pec z kamena, ale pravdepodobne na ohnisko bude vhodnejsi samot. no ale vies mi poradit aj to ze aky kamen je vhodny alebo ktory je vhodnejsi? V okoli som videl klasicke chlebove pece z tufov a tufitov.
    musim vyskusat a otestovat ako sa to bude spravat

    nemas nejake skusenosti alebo faktami podlozenu teoriu?
    ze vopred dakujem:-)

  • porsena

    Member
    26. februára 2008 at 23:00

    vdaka za odpoved Martinko:-)

    chcel by som postavit pec z kamena, ale pravdepodobne na ohnisko bude vhodnejsi samot. no ale vies mi poradit aj to ze aky kamen je vhodny alebo ktory je vhodnejsi? V okoli som videl klasicke chlebove pece z tufov a tufitov.
    musim vyskusat a otestovat ako sa to bude spravat

    nemas nejake skusenosti alebo faktami podlozenu teoriu?
    ze vopred dakujem:-)
    To je presne ono. najlepsie su tufy, tufity a pieskovce. Lahko sa opracuvaju a su relativne stale. Vapenec sa ti zacne rozpadavat a granity a metamorfovane horniny tiez a okrem toho mozu obsahovat viazanu vodu a zvyknu kvli tomu oprskavat.

  • miro-carsky

    Member
    27. februára 2008 at 8:22

    Ludove veci boli vacsinou stavane z miestnych zdrojov, ci sa to tyka skal, dreva hliny, cohokolvek. Takze ak su v okoli pece z tufitov, tak sa tam pravdepodobne tento kamen vyskytuje a netreba vahat, treba z neho stavat

  • matobaf

    Member
    20. apríla 2010 at 23:04

    i ked stara tema, ku ktorej som sa dopracoval iba nahodne, ale nedalo mi neodpisat….

    z DINAS-ovych tehal (materialu), naozaj neodporucam stavat cokolvek ine, okrem toho na co su urcene…
    tento material je urceny na pece so stalou teplotu -plamenom, cize na pece pre hutny ci sklarsky priemysel, ktore funguju nepretrzite 20-30 rokov a potom sa zburaju a postavia nove….jednoducho zohrievanie a chladnutie im robi problem, praskaju, rozpadaju sa, jasne ze nie hned, ale naco stavat nieco, co za par rokov budem musiet stavat znovu….

    mato

  • robertm

    Member
    21. apríla 2010 at 11:37

    Ešte doplním že v Poľsku, Čechách, Rakúsku sa dajú šamotové tehly kúpiť za polovicu ako na Slovensku. Podľa toho kde to máte bližšie. Napríklad šamotová tehla 6 cm x 12 cm x 25 cm v zahraničí stojí asi 1 euro.

Log in to reply.

Začiatok diskusie
0 of 0 odpovede/odpovedí June 2018
Súčasnosť