aktivita diskusia Architektúra a stavitelstvo V projektoch, prihlásených do Benátok, bolo málo umenia

  • V projektoch, prihlásených do Benátok, bolo málo umenia

    Posted by harp on 1. decembra 2008 at 8:28

    Dôvodov, prečo komisia odmietla trinásť konkrétnych návrhov umelcov z Česka a Slovenska a vložila dôveru do zatiaľ neexistujúceho projektu Romana Ondáka, je podľa generálnej riaditeľky SNG Kataríny Bajcurovej niekoľko

    BRATISLAVA 28. novembra (SITA) – Návrhom, ktoré sa uchádzali o prezentáciu Česka a Slovenska v spoločnom pavilóne na 53. bienále výtvarného umenia v Benátkach 2009, chýbala vtipná myšlienka, marketingový vizuál a nápad. Tvrdí to členka medzinárodnej poroty, generálna riaditeľka Slovenskej národnej galéria Katarína Bajcurová, ktorá o trinástich projektoch rozhodovala. “Celkovo – bolo tam málo umenia. … Akoby v predložených projektoch umenie vôbec nebolo na prvom mieste,” uviedla pre agentúru SITA Bajcurová. Medzi dielami, ktoré porota na čele s historičkou umenia Katarínou Rusnákovou odmietla, boli napríklad projekty Vlada Havrillu, Mateja Kréna, Stana Masára a Tomáša Vaněka, Krištofa Kinteru, Karla Pichlera a Lýdie Pribyšovej či Jana Stolína. Ani jedno z prihlásených riešení vraj nebolo natoľko presvedčivé, aby mohlo výraznejšie zarezonovať v špecifických podmienkach benátskeho bienále. “Benátky si vyžadujú veľmi vyhranený typ prezentácie – podľa možnosti koncepčne vyhranený, úderný, jasný,” hovorí Bajcurová. Niektoré návrhy podľa nej načrtli ideu iba v základnej myšlienke, v spoločných česko-slovenských projektoch chýbala komisii vyváženosť českého a slovenského umelca – či už ideovo, alebo kvalitatívne.

    Dotknutí umelci sa vo svojom štvrtkovom vyhlásení vyjadrili, že porota aj Slovenská národná galéria nesplnili svoje poslanie a nerešpektovali vlastné zadanie – vybrať projekt spomedzi prihlásených žiadostí. Konkurzná komisia, v ktorej zo siedmich členov troch nominovala SNG, namiesto toho vyzvala Romana Ondáka. Ten má pripraviť projekt, aj keď sa o prezentáciu v Českom a Slovenskom pavilóne na benátskom bienále v tohtoročnom konkurze neuchádzal. Slovenská národná galéria tak podľa odmietnutých umelcov vytvára precedens pre nedemokratické – priame nominovanie autorov pre benátske bienále, zároveň odoberá tvorivý potenciál umelcov a kurátorov, ktorí sa zúčastnili na tohtoročnom konkurze. Napriek rozčarovaniu vyjadrujú autori prihlásených projektov Ondákovi podporu a rešpekt.

    Dôvodov, prečo komisia odmietla konkrétne návrhy a vložila dôveru do zatiaľ neexistujúceho projektu, je podľa Bajcurovej niekoľko. Ondáka považuje za jednu z najvýraznejších osobností súčasného slovenského umenia, ktorý sa ako málokto presadil aj v medzinárodnom, európskom kontexte. Argumentuje najmä jeho samostatnou prezentáciou v múzeu moderného a súčasného umenia TateModern v Londýne. “Porota sa na jeho mene zhodla aj preto, že dokáže vytvoriť silný projekt, ktorý môže v Benátkach – kde je presila umenia, zvučných mien a tak ďalej – zarezonovať a dostať slovenské umenie oveľa dôraznejšie do medzinárodných súvislostí,” hovorí Bajcurová.

    Sedemčlenná česko-slovenská porota dospela k rozhodnutiu na pondelňajšom zasadnutí v Slovenskej národnej galérii v Bratislave. Jej členmi boli napríklad Tomáš Vlček z Národnej galérie v Prahe, Marek Pokorný z Moravskej galérie v Brne, generálna riaditeľka SNG Katarína Bajcurová alebo Aurel Hrabušický zo SNG Bratislava. Na základe odporúčania už Bajcúrová vyzvala Romana Ondáka, aby pripravil projekt svojej budúcoročnej prezentácie v Benátkach 2009. Umelec túto ponuku prijal. Žilinský rodák Roman Ondák (1966) študoval na Vysokej škole výtvarných umení, v Taliansku, USA a Švajčiarsku. Dominantnou témou v jeho tvorbe sú knihy. Len od roku 2000 vystavoval v Londýne, Sao Paule, Viedni, Chicagu, Kolíne, Amsterdame, Paríži či Ľubľane.

    Kurátorom 53. bienále výtvarného umenia v Benátkach 2009 je Daniel Birnbaum zo Štokholmu. Témou je Making Worlds / Tvorba svetov – umenie ako vízia sveta aj utváranie obrazu sveta. Kurátor sa chce pri príprave medzinárodnej expozície sústrediť na sprostredkovávanie už vytvorených diel aj miest ich tvorby (ateliéry, dielne), na vzťahy medzi tvorbou rôznych generácií umelcov, na klasické médiá maľby a kresby a ich vzťah k iným médiám.

    harp odpovedal 16 years ago 1 Člen · 0 odpovede/odpovedí
  • 0 odpovede/odpovedí

Sorry, there were no replies found.

Log in to reply.

Začiatok diskusie
0 of 0 odpovede/odpovedí June 2018
Súčasnosť