aktivita › diskusia › Reštaurovanie a konzervovanie › Re: Reštaurovanie historického železničného vozňa radu Ci 4-
-
Re: Reštaurovanie historického železničného vozňa radu Ci 4-
Posted by jacomo262 on 15. marca 2009 at 11:11Rekonštrukcia ocobného vozňa Ci 4 – 0314
Vozeň sa rozhodli opraviť v roku 2007 členova Klubu priateľov histórie železničnej dopravy Bratislava východ z dôvodu nedostatku dvojosových vozňov pre vozbu nostalgických vlakov. Tento vozeň bol v minulosti používaný pri jazdách historických vlakov avšak v roku 1990 bol násilne poškodený pri posune v stanici Bratislava hl. Vozeň bol potom dlhšiu dobu odstavený v priestoroch depozitára MDC v zriaďovacej stanici Bratislava východ. Na vozni bolo najviac poškodené nabúrané čelo, oplechovanie okolo okien, okenné rámy, chýbalo zariadenie WC a poškodené boli niektoré interiérové prvky.
Do súčasnosti bolo na vozni kompletne opravené vonkajšie oplechovanie skrine a strechy, bola očistená a nakonzervovaná drevená konštrukcia skrine, opravené zábradlie na poškodenom čele a očistené zábradlie na druhom čele. Vozeň je v súčasnosti v základnom nátere bez líšt, ktoré sú očistené a natreté. Prebieha oprava elektroinštalácie, rozvodu kúrenia, brzdového zariadenia, narážacieho a ťažného zariadenia, dokončuje sa oprava jedného oddielu a vyrábajú nové okenné rámy.jacomo262 odpovedal 15 years, 7 months ago 2 Členovia · 9 odpovede/odpovedí -
9 odpovede/odpovedí
-
Mate aj fotografie pocas prac a pred pracami? Zaujimalo by ma hlavne ake natery boli pouzite povodne.
-
Toto je momentálny stav ďaľšej renovovanej časti historického železničného vozňa Ci 4- 0314- WC. Fotografie pochádzajú z doby pred už započatou renováciou.
-
Oprava osobného vozňa 3. triedy Ci 4 – 0314 ČSD z roku 1921
Dvojnápravový osobný vozeň 3. vozňovej triedy kombinovanej stavby s rázvorom 8 m (výrobca Kopřivnice, rok výroby 1921, výrobné číslo 43 186) je typickým predstaviteľom vozňového typu stavaného pre ČSD po celé dvadsiate roky 20. stor. vozovkami Ringhoffer, Královopolská strojírna, Kopřivnice, Studénka, Kolín a Česká Lípa v celkovom počte 1306 ks.
Konštrukcia vozňa vychádzala zo starších vozňov s rázvorom 8 m a podobnou koncepciou, dodávaných pre Rakúske štátne železnice od roku 1909. Líšila sa od nich prakticky iba premiestnením toalety z čela vozňa do jeho stredu. Pôvodná podoba vozňov prvej 460-kusovej výrobnej série z rokov 1920 a 1921 je charakterizovaná sacou brzdou a plynovým osvetlením. Tieto prvky boli nahradzované tlakovou brzdou a elektrickým osvetlením až pri neskorších dielenských opravách. Predmetný vozeň označili ČSD v 20. rokoch 20. stor. ako Ci 4-0314, v rokoch 1957 – 1966 bol označený ako Bi 4-8778, pri ČSD dojazdil pod číslom Bi 50 54 24 23 229-4.
V roku 2007 sme sa ako Klub priateľov histórie železničnej dopravy rozhodli z dôvodu nedostatku osobných vozňov pre opravu dvojosového vozňa tretej triedy Ci 4-0314. Tento vozeň bol v roku 1990 násilne poškodený pri posune v železničnej stanici Bratislava hl.. Dlhú dobu bol deponovaný v koľajisku starej guľovačky na bratislavskom Rendezi. Vzhľadom na fakt, že vozeň nebol vystavený poveternostným vplyvom je v zachovalom stave a jeho oprava nie je taká náročná. Najviac poškodené je oplechovanie okolo okien vozňa a drevené rámy okien, vozeň má nabúrané čelo. Interiér vozňa je v celku kompletný, chýba zariadenie WC, na laviciach sú poškodené bočné opierky. Na nabúranom čele je poškodené zábradlie, ktoré je však opraviteľné. Priebeh opravy je rozdelený do troch etáp.
Prvá etapa pozostáva z opravy oplechovanie skrine vozňa a strechy. Strecha je na 90 % dôkladne očistená, nasledovať bude oprava poškodených častí krycieho plechu a následne bude vykonaný náter základnou a vrchnou bielou farbou. Oplechovanie skrine vozňa je hotové asi na 70 % a v tomto čase sa pracuje na jeho dokončení. Plechy boli z vonkajšej strany obrúsené, z vnútornej strany obrúsené a natreté základnou a vrchnou farbou. Drevená konštrukcia vozňa bola dôkladne očistená a zakonzervovaná. Okrasné lišty na spojoch plechov, sú očistené do čistého kovu, natreté základnou a z vnútornej strany aj vrchnou farbou. Dvere boli kompletne rozobraté, drevo zakonzervované, bol vyrobený nový vonkajší plech. Lišty na dverách očistené, natreté základnou a z vnútra vrchnou zelenou farbou. Zábradlie na nenabúranej strane je očistené na hrubo od farby, boli vytrhané podlahové dosky. Strop nástupnej plošiny bol očistený a zakonzervovaný zatiaľ základným náterom.
Ďalej bude nasledovať oprava poškodeného čela vozňa a zábradlia spolu s nástupnou plošinou, dokončí sa oprava oplechovania s jeho následnou montážou a prípravou na lakovanie. Po prvom nalakovaní vozňa prichádza na rad osadenie okenných líšt, ktoré bude treba vyrobiť nové, vzhľadom na ich poškodenie. Po osadení všetkých líšt bude vozeň kompletne prelakovaný a budú dosadené popisy.
Druhá etapa je zameraná na opravu interiéru vozňa a výrobu nových okenných rámov okien. Oprava je ďalej rozdelená na štyri časti. S prvej časti oddielu pre cestujúcich sú demontované police, očistené kovové držiaky a drevo políc. Postupne sa čistí pomocou teplovzdušných pištolí a brúsky náter na laviciach a stenách interiéru. Boli demontované bočné lavice kvôli lepšiemu prístupu k stenám, ale aj kvôli oprave lavíc a kontrole rozvodu kúrenia, z celého oddielu bol odstránený starý náter, plochy sú pripravené na vytmelenie a konzerváciu. Po vytmelení sa celý priestor prebrúsi a pripraví na lakovanie. Súčasne sa začali práce na druhom oddiely pre cestujúcich. Ďalej bude nasledovať oprava WC, kde je potrebné dosadiť záchod a umývadlo, vyrobiť komplet nový rozvod vody a novú nádrž na vodu z plastu. Po nalakovaní sa osadia všetky okná a lišty okolo okien.
Tretia etapa bude pozostávať s kompletnej opravy brzdového ústrojenstva, rozvodu vzduchu, rozvodu kúrenia, zapojenia elektroinštalácie, opravy ložísk, pružníc a závesiek, očistením rámu a jeho následným zakonzervovaním základnou a vrchnou farbou, demontáž baterkovej skrine, jej očistenie. Na plošiny sa dosadia dosky podlahy a schody pre nástup cestujúcich.
Všetky práce na oprave vozňa vykonáva Klub priateľov histórie železničnej dopravy svojpomocne.
-
Pre viac informácií o Klube priateľov histórie železničnej dopravy a jeho aktivitách navštívte stránku http://www.kphžd.sk
-
Členom KPHŽD sa môže stať každý, kto má záujem prispieť k záchrane železničnej histórie a je ochotný sa tejto práci venovať bez nároku na finančnú odmenu. Ak sme vás našou prácou zaujali, chceli by ste sa k nám pridať, radi Vás privítame v našom kolektíve.
Tešíme sa na stretnutie s Vami
zdroj fotografii: MDC Bratislava, KPHŽD
-
Postup pri renovácii interriéru
1.)Interiér v pôvodnom stave- postup prác bol následovný: opáliť farbu zo stien a stropu teplovzdušnou pištoľou, zatmeliť a vybrúsiť nerovnosti, vyčistiť všetko príslušenstvo vozňa( vešiaky, háčiky, police, lavice, vykurovacie telesá- topnice, podlahu
2.) Interiér už v bielom základnom nátere. Po vybrúsení jemným šmirgľom a dodatočnom zatmelení nerovností je interiér pripravený na náter vrchnou žltou podkladovou farbou.
3.) Foto pred nanesením ´´fládru´´. Interiér vozňa v novom podkladovom nátere. po nanesení dvoch vrstiev sme zhodnotili, že môžeme postúpiť do ďaľšej etapy- fládrovania.
3.) Foto po nanesení ´´fládru´´. Vrchný náter tzv. fláder je úspešne vyhotovený a zalakovaný lodným lakom. Chýbajú však ešte detaily ako vetráky, niektoré lavice, náter podlahy atď.
4.) Výsledný efekt- hotový 1. oddiel pre cestujúcich -
Dňa 27.Marca 2009 sa nám úspešne podarilo zapojiť a vyskúšať osvetlenie vozňa
-
V prípade Vášho záujmu byť nápomocní v renovácii vozňa alebo iných železničných vozidiel v prenájme Klubu Priateľov Histórie Železničnej Dopravy sú všetci záujemcovia vítaný, stačí sa len ozvať na mailovú adresu: jacomo262@azet.sk a podrobnosti dohodneme…Tešíme sa na Vás, http://WWW.KPHZD.SK
Log in to reply.