aktivita diskusia Reštaurovanie a konzervovanie Identifikácia pamiatky (drevena polychromovana plastika)

  • Identifikácia pamiatky (drevena polychromovana plastika)

    Posted by cami on 30. januára 2010 at 4:27


    Zdravím. Tento rok končím extérne štúdium reštaurátorstva a moja záverečná práca je reštaurovanie starej drevenej sochy Ježiša. Našla som ju v jednom malom kostolíku. Postupne si robím poznámky z prác na soche aj fotografujem. Všetko podľa rád profesora. V tejto dobe sa snažím získať o soche viac informácií, keďže ani v kostolíku poriadne nevedeli odkiaľ ju majú. Dnes som zistila, že oltár pre túto sochu vyrobil František Repčík v 1936, zo Spišskej Novej Vsi. (oltár je bohužiaľ už zničený, pred 10 timi rokmi ho nechal spáliť miestny kňaz, “barbarstvo”)Či je autorom aj sochy, to netuším. Pretože v dedinke tvrdia starší ľudia, že hotový oltár, vrátane sochy, im prišiel vlakom z Trnavy. V záznamoch som našla iba splátku za oltár pre pána Repčíka v 1936. Je to ako detektívka. Tiež mám trošku problém identifikovať obdobie. Pretože pán Repčík vytvoril sochy z postrokoka a ja mám pocit, že táto je skôr ku neskorej gotike. Ibaže sú tu určité prvky rokoka, tak neviem. Na začiatku reštaurovania sa na sochu prišiel pozrieť znalec a tvrdil, že je to česká práca. Zbytok mi už nepovedal, vraj sa mám lepšie učiť. Viete mi v tom poradiť? A ešte niečo. Sondou sme zistili až 3 vrstvy. Tá prvá je nádherná polychromia, ale na polychromii je akýsi vzor, akoby letokruhov. Čo je dosť zvláštne, keďže to drevo letokruhy nemá. Môj profesor vravel, že tie tmavé tenulinké čiarky, vraj museli ťahať štetcom. Už teraz mám strach ako to budem robiť. Čo si o tom všetkom myslíte? Viete mi poradiť s identifikáciou? Aspoň pôjdem na prax o niečo múdrejšia. Ďakujem.

    cami odpovedal 14 years, 9 months ago 4 Členovia · 10 odpovede/odpovedí
  • 10 odpovede/odpovedí
  • harp

    Member
    31. januára 2010 at 9:41

    Zdravim ta,
    skus poslat viac fotografii detailov. Napriklad tych letokruhov v polychromii.

  • cami

    Member
    31. januára 2010 at 16:31

    Zdravim ta,
    skus poslat viac fotografii detailov. Napriklad tych letokruhov v polychromii.

    Hneď po prázdninách idem na prax, tak si vezmem môj foťák a urobím detailnejšie fotky. Môj profesor je totiž presvedčený, že vzor na polychrómií urobili tenkým štetcom. Ale ak je to tak, to budem robiť do Vianoc a ja to musím stihnúť do maturity. Socha bola však tak poškodená, že mi to ide pomaly.
    Na upresnenie pripájam otázky. Bude to zrozumiteľnejšie.

    Prvá otázka: Je František Repčík, staviteľ oltárov zo Spišskej Novej Vsi aj autorom sochy, alebo je to práca z Moravy, alebo Trnavy? ( rok výroby od 1933- 1936, oltár už neexistuje)

    Druhá otázka: Ak je to z Moravy alebo Trnavy, kto je potom prípadný autor?

    Tretia otázka: Aký je to presne štýl? Či neskorá gotika, alebo postrokoko?

    Štvrtá otázka: Po odstránení premalieb som zistila, že Ježišove rany neboli označené červenou farbou ( krvou). Ak si to budu v dedine, majitelia kostola žiadať, môžem tie rany premaľovať červenou, nie je to znehodnotenie pamiatky?
    (Mám to potom zapísať v protokole, že maľba rán bola vykonaná na základe požiadavky majiteľa?) Nemá to síce sto rokov, ale aj tak.
    Ďakujem.

  • ksc

    Member
    31. januára 2010 at 19:57

    zdravím. o neskorú gotiku ide sotva, to by tento Ukrižovaný bol výrazným konkurentom dielne Pavla z Levoče (Paul Schnitzer).

  • cami

    Member
    31. januára 2010 at 20:44

    zdravím. o neskorú gotiku ide sotva, to by tento Ukrižovaný bol výrazným konkurentom dielne Pavla z Levoče (Paul Schnitzer).
    Na webovej stránke http://www.avstudio.sk som hľadala oltár Sv. Anny, ktorý vytvoril František Repčík, aby som mohla porovnať jeho prácu s touto sochou. No fotografiu oltára a sochy sv. Anny som nenašla. Levoču som navštívila osobne, aby som videla diela majstra Pavla. A máte pravdu, bola by to geniálna konkurencia. No socha bola vytvorená v 1933, takže to je iba prevzatý štýl.

  • cami

    Member
    31. januára 2010 at 20:50

    zdravím. o neskorú gotiku ide sotva, to by tento Ukrižovaný bol výrazným konkurentom dielne Pavla z Levoče (Paul Schnitzer).
    Na webovej stránke http://www.avstudio.sk som hľadala oltár Sv. Anny, ktorý vytvoril František Repčík, aby som mohla porovnať jeho prácu s touto sochou. No fotografiu oltára a sochy sv. Anny som nenašla. Levoču som navštívila osobne, aby som videla diela majstra Pavla. A máte pravdu, bola by to geniálna konkurencia. No socha bola vytvorená v 1933, takže to je iba prevzatý štýl.
    toto je správna stránke, kde som hľadala
    http://www.avstudio.sk/fotobanka/?Command=ShowPictures&Category=2

  • pepo

    Member
    13. februára 2010 at 20:59

    .ak sa smiem vyjadrit k vasej problematike,tak asi takto ide o dobru 19 nastku ,ani zdaleka nie nema nic spolocne s gotikou,uz na polychromii je vidiet ze je v porovnani z gotickou alebo barokovou polychromiou nekvalitna…..,ak sa smiem spitat s akym profesorom konzultujete vasu pracu?…..,a na toho pana zo Spisskej sa vam pozriem,….pozistujem.s pozdravom Peter.

  • cami

    Member
    13. februára 2010 at 23:30



    Tu sú snímky polychrómie. Poškodené časti som už pokryla kriedou, takže sa blíži záver. Ešte stále neviem, či tie čiarky sú namaľované, alebo je to niečo iné. Nie tie jemné prasklinky, ale tie tmavé čiarky. A podľa toho čo som zatiaľ zistila v dedinskej kronike a na fare, to vyzerá, že autorom sochy je pán Repčík.

  • pepo

    Member
    14. februára 2010 at 11:11

    cami,no tazko povedat ani z tych fotografii sa neda z urcitostou povedat o co ide,ak by to bolo na kriede mozeme predpokladat ze je to glejova voda z vecsim percentom gleja,no ale ak je to na polychromii tak uz len ti poradim sondaz inac to nezistis o co ide,ci sa jedna o nejaku olejovu alebo inu farbu/pigment pripadne nieco ine,ja som sa stym nestretol a zda sa mi to nelogicke na polychromiu robit nejake letokruhy alebo flader hoci to tak ani nevizera.A nemozu to byt praskliny ,ked je velmy hruba krieda tak praska…..skus to trosku presondovat…

  • harp

    Member
    19. februára 2010 at 11:37

    Dostal som emailom tuto reakciu na temu:

    zaujal ma dnes pripad z obnova.sk k drevenej soche Krista /p.s. ktora sa mi javi ako socha Krista z tzv.Bozieho hrobu, nie z oltara ! Tieto plastiky byvaju casto volne ulozene v sakristiach, skladoch, povalach kostolov, kedze sa instaluju iba na velmi kratku dobu v ramci velkonocneho obdobia, a potom sa odkladaju/.

    Na fore som nenasiel uvedenu lokalitu konkretnu, odkial socha pochadza /zial/ – mozem predpokladat Baldovce ?/ale to je iba moja pracovna domnienka/, ale nasiel som na www par zaujimavych informacii k zmienovanemu rezbarovi F.R., tak pripajam, su tam zaujimave suvislosti /o.i. restauroval barokove i goticke oltare/, a je uvadzany pri viacerych neoslohovych inych znamych oltaroch z Vychodu /analogie/.

    j.

    Otec chcel, aby študoval na gymnáziu, ale latinčina ani matematika mu veľmi nešli, a preto po
    4. ročníku prestúpil k majstrovi Peregrínimu do Košíc učiť sa rezbárstvu. Tu sa vyučil a išiel na van-
    drovku do cudziny. V remesle sa zdokonalil v Mníchove u majstra Wilhelma Steibera. Po návrate
    žil a pôsobil v Spišskej Novej Vsi. Vytvoril plastiky pre cirkevné účely z lipy a smreka na oltáre a ka-
    zateľnice, v r. 1907 postavil neogotický oltár pre Spišskú Novú Ves. Bol autorom kríža a sochy sv.
    Terézie, oltára pre gréckokatolícky biskupský chrám v Prešove. Vyhotovil oltár do premonštrátskeho
    kostola v Jasove, kostola v Giraltovciach a hlavný oltár sv. Anny v Baldovciach. Zomrel 12. 10. 1941
    v Spišskej Novej Vsi

    pripravila: phDr. ružena Kormošová

    zdroj:
    http://209.85.129.132/search?q=cache:ADFEdEt35uYJ:www.spisskanovaves.eu/fileadmin/snv/user_upload/editor/editor1/dokumenty/Icko/2009/Icko_11_2009.pdf+%22Franti%C5%A1ek+Rep%C4%8D%C3%ADk%22&cd=3&hl=sk&ct=clnk&gl=sk&client=firefox-a

    Zaujímavý odkaz tiež na:

    http://209.85.129.132/search?q=cache:pXhQ1XZGgGQJ:www.pamiatky.sk/pamiatky/pamiatky_old/data/obrazky/File/ARCHIV/predchodcovia/Dol.rtf+%22Franti%C5%A1ek+Rep%C4%8D%C3%ADk%22&cd=2&hl=sk&ct=clnk&gl=sk&client=firefox-a

    (o reštaurátorských prácach F.R. v Dovalove a v SNV)

  • cami

    Member
    19. februára 2010 at 13:51

    Ďakujem, pozriem si tieto linky. No o tejto soche s určitosťou viem, že bola oltárna. V bočnej časti podstavca je obrovský odpílený klinec, ktorým bola socha prichytená o oltár. Ak to nestačí ako dôkaz, ešte je jeden a to moja vlastná pamäť. Vyrastala som v dedinke, kde bola inštalovaná. Na Veľkú noc sa oltár odkryl a chodili sme sa k nemu modliť. Tiež ako decká sme tam držali stráž. Potom sa oltár jednoducho zakryl a na hornú plochu sa postavila iná socha. Inak som si to nevšímala, pretože v tej dobe, mi ani na um neprišlo, že to budem raz reštaurovať. Pamätám si však, že bol celý z dreva, vyzeralo to ako diera v stene, v ktorej ležal Ježiš. Vnútorná časť hrobu bola vyrezávaná presne tak ako podstavec a imitovala špáry medzi kamením. Viem, že to bolo natreté hnedou farbou a ozdobené zlatením. Pri sviečkach sa to nádherne lesklo, preto si to tak dobre pamätám. No socha mi akosi v tom lesku ušla..;-) Musela tam byť inštalovaná dosť dlho, keďže ani moji rodičia v tom nemajú jasno.

Log in to reply.

Začiatok diskusie
0 of 0 odpovede/odpovedí June 2018
Súčasnosť