aktivita diskusia Hrady, zámky a kaštiele Najvatsi/najrozlahlejsi hrad na Slovensku

Tagged: 

  • vlcik-tlcik

    Member
    2. februára 2010 at 13:39

    Ťažko povedať, či to počítať iba ako plochu ohraničenú obvodovými hradbami, alebo?
    Podľa pána P. B. Nitra a ja nemám dôvod mu neveriť, potom podľa mňa Pustý hrad, Spišský, Nagysáros

  • vlcik-tlcik

    Member
    2. februára 2010 at 13:43

    Jaj a ešte Kamenica, nebude najväčšia, ale svojou rozlohou mám taký dojem, že ešte prekvapí. Budete čumnět.

  • bibrax

    Member
    2. februára 2010 at 15:02

    Ja by som dal do pozornosti, pre svoju rozlohu arealu Kosice, Devin a za isty okolnosti aj Sitno. Sitno v pripade, ze bol vyuzivany cely areal starsieho hradiska.

    Vlcik, Kamenica najvacsia nie je ale ako pises ma cim prekvapit. Snad nebudem daleko ak napisem, ze patri medzi 10 najrozsiahlejsich hradnych arealov na Slovensku. Areal hradu Kamenica od najzapadnejsiej znamej casti opevnenia po najvychodnejsiu meria cca 530m. Napr. Spissky hrad ma dlzku cca 400m (cca SV – JZ), Saris cca 360 (cca SZ – JV), Stary Zvolen (horny hrad) cca 470m (cca SV – JZ), Devin cca 550 (cca SZ – JV). V ploche hradneho arealu Kamenica na tom velmi dobre nie je, nakolko najvacsiu plochu tvori sice velke ale nie az tak rozlahle predhradie. “Akropola” (palace a dalsie objetky) bola vybudovana na uzkom skalnom hrebeni.

    Takze moj tip: Najvacsim hradnym arealom, bude najskor Stary Zvolen, Devin, Kosice, mozno Sitno (ak teda priberieme aj areal hradiska), urcite ale nie Spis o ktorom stale na hrade pri prehliadkach tvrdia, ze je najvacsim hradom v strednej Europe.

  • bibrax

    Member
    2. februára 2010 at 15:22

    prosim o odstranenie toho html
    Chcel som tam dat mapu z goooglu ale nepodarilo sa.

    Link na tu mapu je TU

  • j

    Member
    2. februára 2010 at 16:13

    Ako hradny areal je Pusty hrad vo Zvolene vacsi od Spisskeho hradu. Horny Pusty hrad je mensi ako Spissky hrad (ten ma uvadzanu velkost 4,0-4,1 ha). Treba vsak k nemu pripocitat Dolny Pusty hrad (Horny a Dolny hrad maju spolu o troska viac ako Spissky hrad) a tzv. spojovaciu cast, kde je mur vidno v dlzke cca. 206 metrov. Neda sa uplne vyriesit otazka tzv. spojovacej casti, ale ako hradny komplex (sucet plochy v ramci hradieb Horneho a Dolneho hradu-t.j. bez tzv. spojovacej casti) je Pusty hrad o malinky kusok vacsi ako Spissky hrad.

  • jozo

    Member
    2. februára 2010 at 16:47

    Ja by som Spišiakom neuberal pocit najväčšieho hradu. S pohľadu objemu stojacej hmoty hradu sú na čele a basta …

  • vlcik-tlcik

    Member
    3. februára 2010 at 22:06

    Trošku som sa pohral s rozlohami hradov, stiahol som si známe pôdorysy, natiahol v autocade na mierku, oklikal, k takémuto výsledku dospel.
    Nie je to exaktné, ale čosi to predsa napovie.

    1. Devín 6.4 ha obvod 1.5 km
    2. Hradová, Košice plochu neviem, ale prvý (aspoň podľa mňa) to vyslovil Bacil, že je
    väčší ako Starý Zvolen teraz Bibrax tiež niečo naznačuje
    3. Starý Zvolen, iba horný hrad má plochu 3.5-3.6 ha obvod niečo vyše 1 km
    (exaktné geodetické zameranie) + ešte dolný hrad, uvádza sa síce spolu 7.4, ale
    toľko asi nemá, práve tu neviem, že čo sa do hradu ešte počíta a čo nie.
    4. Povedzme Spišský hrad plocha 3.1 ha obvod 1 km,(uvádzalo sa dokonca 5.6, teraz
    4 – 4.1 ha, ale podľa mňa toľko nemá) je to dosť problematické, lebo napríklad aj
    Glanzenberg, dokonca aj Kamenica má rozlohu cca 3 ha.

    Ale súhlasil by som s Jozefom, že, čo do počtu kubíkov na meter štvorcový je najväčší Spišský, (teraz ja) najväčší čo do počtu ničoho na meter štvorcový je Kamenica a plochou najväčší asi bude predsa len Devín.

  • j

    Member
    4. februára 2010 at 9:25

    … plochu Horneho Pusteho hradu vie naozaj najlepsie vlcik-tlcik, kedze ho meral. Jeho meracku sme prepocitali v niekolkych programoch a plati 3,5-3,6 ha. Dolny Pusty hrad ma 0,65 ha. Takze v ramci hradieb Horneho a Dolneho Pusteho hradu je cca. 4,2 ha. To je ale plocha bez tzv. spojovacej casti. Tam je mur vidno v dlzke cca. 206 m. Chcelo by to zamerat modernymi metodami aj dalsie hrady (Tisovec, Kosice etc.). Stare plany nemusia sediet.

  • michal.simkovic

    Member
    4. februára 2010 at 21:09

    Ako obvykle súhlasím s vlčkom a pripojím poznámky:
    1. Pustý hrad nad Zvolenom ťažko rátať za jeden hradný komplex. Horný a Dolný hrad sú dva samostatné hrady a nie je možné ich plochu spočítavať spolu. A už vôbec nie s tzv. spojovacou časťou. Tam je hradba viditeľná len v mieste kde prepažuje hrebeň pod Dolným hradom – tam je postavená na obranu prístupovej cesty. Jej pokračovanie po hrebeni k Hornému hradu je sporné a v teréne sa nič určité nerysuje. Ja osobne si myslím, že spojené múrom tie hrady asi neboli. Starý Zvolen má iné hodnoty ako je naháňanie štvorcových metrov v súťaži o najväčšiu plochu.
    2. V súťaži o plochu by mohli dôstojne umiestniť Zniev a Muráň.
    3. Je otázne či medzi hrady počítať tzv. útočištné (refugiálne) opevnenia ako je Tisovec, Hradová pri Košiciach a podobne. Taký Tisovec má celkovú dĺžku okolo 1 000 m, šírka je v podstate nemerateľná. Potom by bolo treba zmerať aj opevnené plochy na Sitne a Kláštorisku

  • j

    Member
    4. februára 2010 at 21:50

    mas pravdu MS,
    otazka vsak znie co je hradny komplex? Ak su 2 hrady od seba vzdialene 200 metrov (koniec tzv. spojovacej casti a SV narozie Horneho hradu) a na oboch je dolozene osidlenie aj z toho isteho obdobia (13. – 15. stor.) tak predsa len nejako spolu suvisia. Sam som vsak presvedceny, ze ide o 2 hrady a, ze tzv. spojovacia cast spojovacou castou nie je, ale ide o znasobenie obrany Dolneho hradu. Dnes vsak mozme povedat, ze Pusty hrad je naozaj dobre zamerany a dolezite je aby sa to ucinilo aj s dalsimi. Inak su otazky okolo plochy hradov na Slovensku bezpredmetne. J.

Log in to reply.

Začiatok diskusie
0 of 0 odpovede/odpovedí June 2018
Súčasnosť