Archeológia pomáha oživit biblické postavy
Biblia nie je fikcia, ale súbor skutočných príbehov, o ktorých dôležité svedectvo vydávajú archeologické nálezy. V telefonickom rozhovore pre Pravdu to zdôraznil Peter L. Maier, odborník na staroveké dejiny z Univerzity Western Michigan.
Sú hmotné dôkazy, čo vierohodne potvrdzujú existenciu ľudí, o ktorých sa píše v Biblii?
Jednoznačne áno. Archeologické nálezy v dvadsiatom storočí vyvrátili tvrdenia tých, čo hovorili, že ide o vymyslené bytosti. Ktorý nález bol najcennejší?
Sú dva obrovského významu. Po prvé: písmená na vápencovej skale, ktorú archeológovia objavili v roku 1961, keď našli staroveký rímsky amfiteáter. Nápis znel: Tiberiovi, Pilát, prefekt Judey. Išlo o venujúce slová Piláta Pontského rímskemu cisárovi. Je to dôkaz, že rímsky prefekt, ktorý poslal Ježiša na smrť, skutočne existoval. A to, že nápis spomína práve cisára Tiberia, potvrdzuje, že Pilátovo meno sa naozaj spája s obdobím, keď Ježiš žil.
Prečo práve tento nález má taký význam pre skúmanie Biblie?
Pilát Pontský nebol vymyslenou, ale historickou postavou. Nápis na skale potvrdil to, čo sa píše v evanjeliách, meno, ktoré spomína aj rímsky historik Tacitus. Spája sa tu do jedného celku evanjelium, dejepisectvo a hmotný dôkaz. A to je veľmi, veľmi dôležité. V čom spočíva význam druhého nálezu, čo ste naznačili?
Tiež sa spája s biblickou postavou, ktorá má veľký podiel na ukrižovaní Ježiša. Keď sa našli kosti Kaifáša, veľkňaza Jeruzalema, bola to významná udalosť, pretože išlo vôbec o prvý objav pozostatkov človeka, o ktorom hovorí Biblia. Písal sa november 1990, keď náhoda dožičila v Jeruzaleme odhaliť urnu, v ktorej boli uložené Kaifášove kosti.
Prečo to bol úplne náhodný nález?
Miesto si pre svoju prácu nevyhliadli archeológovia, ale budovali sa tam základy pre vodný park. A pri tom našli dvanásť urien s kosťami. Jedna z nich patrila Kaifášovi. Laboratórne testy uhlíkovou metódou potvrdili, že pozostatky sú staré dvadsať storočí.
V roku 2004 vyhlásil britský archeológ Shimon Gibson, že našiel jaskyňu, v ktorej žil Ján Krstiteľ. Veríte špekuláciám, že tam krstil ľudí?
Z Biblie vieme, že krstil v rieke Jordán, tam dostal od neho krst aj Ježiš. Vzhľadom na potvrdenie existencie Jána Krstiteľa je dôležitejšie, že o ňom písal slávny židovský historik Jozefus. Ten sa v Jeruzaleme narodil štyri roky po umučení Krista a vo svojich dielach podrobne opisuje Jána Krstiteľa. Síce s odlišnosťami od Biblie, ale v zásade v súlade s tým, čo sa píše v Novom zákone. Jozefus sa o ňom zmieňuje ako o veľmi obľúbenom človeku medzi ľuďmi, rozpráva o jeho krutej poprave, ktorú nariadil syn Herodesa Veľkého.
Zdroj: PRAVDA / Miroslav Čaplovič