Banská Štiavnica chce z Trate mládeže národnú kultúrnu pamiatku
Jednou z aktivít, ktorými sa mesto Banská Štiavnica usiluje o zachovanie železničnej dopravy na trati Hronská Dúbrava – Banská Štiavnica, je aj úsilie o zápis tejto trate, známej pod menom Trať mládeže, a s ňou spojených objektov do Registra národných kultúrnych pamiatok. Ako informoval vedúci oddelenia kultúry, športu a mediálnej komunikácie na banskoštiavnickej radnici Rastislav Marko, so žiadosťou o zápis takzvanej Trate mládeže medzi národné kultúrne pamiatky sa primátorka Nadežda Babiaková obrátila na Pamiatkový úrad SR ešte koncom septembra. Pamiatkový úrad mestu tento mesiac odpovedal, že podnet bol prerokovaný a schválený na zasadnutí Komisie pre posudzovanie evidencie pamiatkového fondu, čím sa začal proces preverovania súčasného stavu a špecifikácie pamiatkových hodnôt. Samotné preverovanie a spracovanie návrhu na vyhlásenie za národnú kultúrnu pamiatku vykoná Krajský pamiatkový úrad Banská Bystrica.
Mesto svoju žiadosť zdôvodnilo výnimočnosťou takzvanej Trate mládeže, postavenou na viacerých elementoch. „Prvým z nich je, že dielo vzniklo ako budovateľská aktivita medzinárodného charakteru a celý proces stavby tak jedinečným spôsobom zachytáva stav na našom území po skončení druhej svetovej vojny s pozitívami i negatívami, ktoré sú s touto situáciou spojené. Stavba je zároveň technicky náročná, na pomerne krátkej trati sa nachádza tunel, viadukty i mosty. Unikátny je aj charakter trate, prechádzajúcej terénom ovplyvneným baníckou činnosťou. Neposlednou zaujímavosťou, ktorou je dielo a jeho duchovný odkaz výnimočné, je to, že práve pri stavbe Trate mládeže sa zrodil najvýznamnejší slovenský folklórny súbor Lúčnica,“ uviedol Marko.
Železničná trať Hronská Dúbrava – Banská Štiavnica sa začala stavať počas II. svetovej vojny, po jej skončení sa však výstavba zastavila. Dostavaná bola v rokoch 1948-49 za pomoci mládežníckych brigád, na ktorých sa vystriedalo vyše 47-tisíc mladých ľudí z vtedajšieho Československa aj zo zahraničia. Do prevádzky bola táto trať slávnostne spustená 29. októbra 1949. Pre nízky počet cestujúcich a z toho plynúce prevádzkové straty plánovala Železničná spoločnosť Slovensko prevádzku osobných vlakov na tejto trati k 9. decembru tohto roka zrušiť. Po intervencii mesta aj petícii takmer 15-tisíc občanov minister dopravy rozhodol o zachovaní osobnej železničnej dopravy na tejto trati minimálne na ďalší rok, ale v zredukovanej podobe štyroch párov vlakov. Viacerí Štiavničania však upozorňujú, že cestujúcich bude naďalej ubúdať, keďže podľa nového grafikonu od 9. decembra už na stanici Hronská Dúbrava nezastavujú rýchliky.