Bratislava – Pressburg – Pozsony – Prešporok

Obnova.sk Fotografia

Bratislava – Pressburg – Pozsony – Prešporok – obraz mesta v grafike 18. až 20. storočia zo zbierky Galérie mesta Bratislavy. Po preložení centrálnych úradov do Budína začala koncom 18. storočia sláva mesta zjavne blednúť a na začiatku 19. storočia žije už Prešporok, ako znie slovenský ekvivalent jeho nemeckého a maďarského názvu – Pressburg, Pozsony – pokojným životom mesta provincionálneho významu. Akoby symbolickým pre tento úpadok bolo vyhorenie hradu, ktorý však už dlhší čas neslúžil svojmu účelu a ktorý – stávajúc sa ruinou – sa potom po celé 19. storočie objavuje na vedutách v neutešenom stave, ako chátrajúci svedok zašlej slávy. Nakrátko ju pripomenuli ešte korunovácie, z ktorých tretia, konaná v roku 1830, bola zároveň i poslednou bratislavskou korunováciou. Jednako mesto si tieto straty do istej miery kompenzovalo hospodárskym rozvojom, ku ktorému ho predurčovala najmä výhodná strategická poloha. V roku 1831 bola založená Dunajská paroplavebná spoločnosť zabezpečujúca pravidelnú lodnú dopravu. V rokoch 1838-1846 sa buduje konská železnica do Trnavy a Serede, v roku 1848 sa dokončuje spojenie parnou železnicou s Viedňou, neskôr s Budapešťou. I v dôsledku nárastu obyvateľstva zaznamenávame v druhej polovici 19. storočia výrazný rozvoj v oblasti stavebného podnikania. Ďalší rozvoj Bratislavy nastal po roku 1918 v súvislosti s jej novým hospodársko-politickým postavením.
Na výstave prezentované diela sú jedinečným dokladom týchto zmien i pulzujúceho života rodiaceho sa moderného veľkomesta. K tradičnému poňatiu veduty pestovanej od 16. storočia – predovšetkým typické pohľady z juhu a zo severu – zachytávajúcej panorámu mesta v celej šírke jeho horizontu (napr. diela Jakoba Alta, Jozefa Lántza, Franza Sandmanna), pribúdajú i pohľady do mestského interiéru predstavujúce jeho jednotlivé budovy i nový vzhľad námestí (napr. diela Rudolfa Alta, Vincenza Reima, Antona Strohmayera).

Obnova.sk Fotografia
Rudolf Alt- Franz Xaver Sandmann,Hlavné námestie,kolorovaná litografia, okolo 1850

Okrem domácich stredoeurópskych umelcov, činných prevažne vo Viedni, či Budapešti, sa v Bratislave objavujú i kresliari a grafici zo vzdialenejších európskych krajín, Nemecka, Francúzska a Anglicka, vytvárajúci mestské pohľady pre väčšie série vydávané vo veľkých nákladoch. Po výraznejšom nástupe fotografie od konca 19. storočia sa charakter topograficky presného pohľadu grafických listov uvoľňuje do výtvarnejšej polohy a to nielen stvárnením, ale i tematicky (napr. diela Richarda Luxa, Emila Ranzenhofera, Karla Frecha). Po oceľoryte a litografii objavujú sa výtvarne náročnejšie techniky leptu, mäkkého krytu, akvatinty, ale i linorezu a drevorytu, lepšie vyhovujúce lyrickejšiemu pohľadu na príťažlivé mestské zákutia.

Martin Čičo

v piatok 22. 4. 2005 o 17h v Pálffyho paláci Galérie mesta Bratislavy
Kurátor: Martin Čičo
Úvodné slovo: Štefan Holčík
Hudba: Pressburger Singers

Výstava sa koná pod záštitou primátora hl. m. SR Bratislavy Andreja Ďurkovského a potrvá do 29. 5. 2005
Otvorené denne okrem pondelka. 11-18h

Nové články 1x za mesiac na váš eMail.

Nerozosielame spam! Prečítajte si naše podmienky použitia.

Súvisiace články

Bratislavský hrad

Monumentálny objekt obnoveného hradu sa nachádza na brale nad ľavým brehom Dunaja. Najstaršie stopy osídlenia sú z mladšej doby kamennej. Neskôr bola na brale rímska vojenská stanica.

Devínsky hrad v maľbe a grafike

Malebné ruiny hradu, ktorý sa po stáročia vypínal nad sútokom riek Morava a Dunaj, obdivujú dnešní návštevníci najmä pre bohatú históriu, ktorá radí toto miesto k najvýznamnejším archeologickým lokalitám v strednej Európe. Mnohí z nás vnímajú hradný vrch aj ako súčasť nášho kultúrneho dedičstva a symbol, ktorý nám pomáhal budovať našu národnú identitu.