Európska železná cesta

Projekt poznávacej turistiky formou prezentácie histórie baníctva a hutníctva, Európska železná cesta (European Iron Trail-EIT), vznikol začiatkom 90. rokov v západnej Európe. V súčasnosti je jeho plnohodnotnou súčasťou i Slovensko. Pôvodné európske trasy územie SR vynechávali, a to i napriek tomu, že od stredoveku hralo prím v baníctve a hutníctve v Rakúsko-Uhorsku. Odborníci zo Slovenského technického múzea, Hutníckej fakulty (HF) TU Košice a Slovenskej hutníckej spoločnosti presadili prijatie SR do tohto projektu. Podľa Dagmar Lobodovej, z HF TU v Košiciach, navrhli tri trasy. Jednu po pamiatkach Andrássyovcov a Coburgovcov horným Gemerom a dve v okolí Košíc, Smolníka a Gelnice. V západnej Európe je železná cesta žiadaným produktom cestovného ruchu, v Rakúsku sa jej chopili najmä samosprávy s výraznou podporou štátnych orgánov. V SR však podporu vlády nezískala. Slovenské trasy EIT sú zatiaľ v skromných podmienkach vybavené len jednotným logom a informačnými materiálmi. V najbližšom období by sa mali rozrásť o nové na strednom Slovensku. Zámerom odborných garantov železnej cesty je rozšíriť jej prepojenie na Maďarskú republiku v spolupráci so župou Borsod-Abaúj-Zemplén, za pomoci finančných prostriedkov z fondu Phare.


  Zdroj: HN 21/11/2001

Nové články 1x za mesiac na váš eMail.

Nerozosielame spam! Prečítajte si naše podmienky použitia.

Súvisiace články

Železná cesta

3. apríla 1999
Železná cesta sa po Gotickej stane druhou turistickou zaujímavosťou východného Slovenska – Gemera a Spiša. V Európe už niekoľko rokov funguje projekt Európska železná cesta, ktorého cieľom je rozvoj turistiky v oblastiach, kde sa voľakedy vyrábalo a spracúvalo železo.