Gotika

Obnova.sk Foto

Pre tých, ktorých zaujímajú naše staré dejiny odporúčame navštíviť Slovenskú národnú galériu a Mestské múzeum v Bratislave, kde si až do marca môžu prezrieť rozsiahlu výstavu „Gotika“. Projekt je pokračovaním cyklu výstav pod názvom Dejiny slovenského výtvarného umenia, v rámci ktorej už verejnosť mala možnosť získať prehľad o umení baroka a umení 20. storočia.

Obnova.sk FotoProjekt Gotika postihuje obdobie medzi rokmi 1250 až 1550. Z tohto časového rozmedzia pochádzajú na Slovensku azda najcennejšie diela našej umeleckej histórie. Osobnosť ako Majster Pavol z Levoče či stavby kostolov v Košiciach, Bardejove alebo v Bratislave vzbudzujú záujem nielen historikov umenia, lež i širokej verejnosti. O to viac prekvapuje, že ako slovenská, tak zahraničná kultúrna verejnosť sa o kvalite nášho gotického umenia v rámci reprezentačnej výstavy mala naposledy možnosť presvedčiť v roku 1937 v Prahe. Mnohé gotické artefakty slovenskej proveniencie uchovávajú zahraničné inštitúcie, ťažko dostupné archívy, súkromné a cirkevné zbierky. Na druhej strane sa však práve v posledných desaťročiach zásluhou nových objavov podarilo sprístupniť dosiaľ neznáme diela.

Kým výstavné priestory SNG sú určené predovšetkým plastikám a sakrálnym predmetom, návštevníci Mestského múzea si môžu prezrieť poklady stredovekej knižnej tvorby. Ide o veľmi vzácne, samozrejme ručne písané knihy s nádhernými ilumináciami.

Obnova.sk Foto

Čo je to iluminácia? Iluminácia je maliarska výzdoba starých rukopisov, zvitkov alebo kódexov ornamentami a obrázkami. Prvé rukopisy vznikali na papyrusoch už v 3. storočí pred naším letopočtom v Egypte. Vyrábali ich z bambusovej rastliny, ktorá sa pestovala predovšetkým na pobreží Nílu a na ostrove Cyprus. Ďalším materiálom používaným na písanie bol pergamen, pomenovanie dostal podľa mesta Pergamon v Malej Ázii (v dnešnom Turecku). Ide o zvláštnym spôsobom vypracovanú svetlo žltkastú priesvitnú osliu, ovčiu, koziu, teľaciu alebo bravčovú kožu s hladkým hustým lícom. Najkvalitnejší pergamen bol takzvaný „velúrový“ z teľacej kože, pretože nerozpíjal atrament. Vynález papieru spadá do obdobia približne 100 rokov pred naším letopočtom, ale do strednej Európy sa papier dostal až v 14. storočí. Knihy sa stali lacnejšie, ale inak nenastala nijaká podstatná zmena ich podoby.

Súčasťou projektu je aj tvorivý ateliér, ktorý špeciálnym spôsobom dopĺňa výstavu. Ateliér sa volá „Ilúzia iluminácie – Čo neviete o živote stredovekých mníchov“. Návštevníci sa tu dozvedia čo to vlastne iluminácia je, ako a kde vznikala. Laickým spôsobom sú tu vysvetlené aj ďalšie pojmy späté so stredovekou knižnou tvorbou. Môžete sa pokochať napríklad pohľadom na vzácne kódexy zo 14. či 15. storočia a zároveň sa dozvedieť niečo aj o živote ich tvorcov z kláštorných skriptórií.

Obnova.sk Foto

Najmladším návštevníkom ponúkajú múzejní pracovníci v tvorivom ateliéri možnosť vlastnoručne si vyskúšať tvorbu iluminácií buď podľa stredovekých predlôh alebo aj podľa vlastnej fantázie. Projekt je veľmi vhodný aj pre školské skupiny.

Prípadní záujemcovia môžu kontaktovať Mestské múzeum v Bratislave, PhDr. Beáta Husová tel. číslo 02/592 051 35, prípadne e-mail: husova@muzeumbratislava.sk

Zuzana Kamencová, 27. 11. 2003

Zdroj: http://www.slovakradio.sk/radiozine/page.php?id=1393

Nové články 1x za mesiac na váš eMail.

Nerozosielame spam! Prečítajte si naše podmienky použitia.

Súvisiace články

Dejiny slovenského výtvarného umenia – GOTIKA

Z obdobia medzi rokmi 1250 až 1550 pochádzajú azda najcennejšie diela umeleckej histórie Slovenska. Osobnosti ako majster Pavol z Levoče alebo Majster M, či stavby kostolov v Košiciach, Bardejove alebo v Bratislave vzbudzujú už viac než 100 rokov záujem nielen historikov umenia, ale aj širokej verejnosti, ktorá sa však o kvalite nášho gotického umenia v rámci tak reprezentatívnej výstavy mohla naposledy presvedčiť v roku 1937 – v Prahe.

Karol Vaculík – historik umenia

V roku 1992 v Bratislave zomrel historik umenia Karol Vaculík. Študoval dejiny umenia, filozofiu a francúzštinu na univerzitách v Bratislave, vo Viedni a v Prahe. Od r. 1949 bol vedúcim zbierky starého umenia v pražskej Národnej galérii, odkiaľ v r. 1951 prešiel do Bratislavy, kde bol poverený vedením vznikajúcej Slovenskej národnej galérie.