Hypermarkety sa začnú zmenšovať
Priestor pre obrovské hypermarkety sa pomaly vyčerpal. Známe spoločnosti teda obsadzujú aj menšie mestá a stavajú menšie obchodyBlesková výstavba veľkoplošných hypermarketov sa pomaly končí. Zahraničné obchodné reťazce sa začínajú orientovať na menšie mestá a menšie obchody.
Doteraz sa hypermarkety stavali predovšetkým vo veľkých spádových oblastiach, teda vo veľkých mestách. Ich predajná plocha dosahovala od sedem– do desaťtisíc metrov štvorcových. „Veľké mestá sú už teraz viac-menej obsadené a presúvame sa do menších, kde budujeme menšie prevádzky,“ povedala hovorkyňa Tesco Stores Oľga Hrnčiarová.
Táto maloobchodná sieť patriaca pod nadnárodný koncern Ahold čoraz častejšie buduje menšie hypermarkety v okresných mestách s tretinovou predajnou plochou. Naposledy otvorila svoju pätnástu prevádzku v Liptovskom Mikuláši.
Trend zmenšovania hypermarketov je u nás síce nový, v zahraničí však nie je nijako neobvyklý. „Práve so sieťou menších obchodov slávi Tesco úspechy v Británii,“ povedala ČTK hovorkyňa českého Tesca Martina Čermáková. Tam pod značku nadnárodného reťazca patria dokonca malé obchody, na Slovensku známe pod všeobecným označením večierka.
Nová stratégia bude onedlho viditeľná v menších okresných mestách. Tesco otvorí tento rok hypermarkety v Nových Zámkoch, Leviciach a Michalovciach. Predajnou plochou päťtisíc metrov štvorcových budú v porovnaní s Bratislavou sotva polovičné. Ešte menšie – trojtisícové prevádzky sú pred dokončením v Šali a Dubnici nad Váhom.
Stavať menšie obchody príde na Slovensko aj nemecká sieť Lidl. Cez inzeráty začala zháňať pozemky aj ľudí. Lidl prevádzkuje svoje predajne v niekoľkých európskych krajinách, obchody s touto značkou majú polovicu plochy veľkých hypermarketov.
Nová stratégia môže ďalej zamiešať karty na trhu veľkých obchodných sietí. Uvedomuje si to aj Adrián Ďurček, riaditeľ COOP Jednota, ktorá má po Slovensku 2250 malých predajní a v mnohých mestečkách a obciach má rozhodujúci vplyv. „Určite to náš biznis ovplyvní. Budeme na to reagovať napríklad sofistikovanejšou komunikáciou alebo vyšším stupňom integrácie, aby sme mohli vysokú početnosť našej predajnej siete využiť,“ povedal Ďurček.
A podľa čoho sa hypermarkety rozhodujú, kde stavať? „Zaujíma ich veľkosť a nasýtenosť trhu, demografická štruktúra a kúpyschopnosť ľudí. Potrebujú základnú infraštruktúru so všetkými inžinierskymi sieťami,“ hovorí docentka Elena Žárska z Katedry verejnej správy a regionálneho rozvoja Ekonomickej univerzity.
Nové prístupové cesty alebo diaľničné pripojenia bývajú často dôvodom obľúbenosti hypermarketov u starostov. Časť investícií totiž obchodné siete použijú na zlepšenie dopravy k svojmu hypermarketu.
zdroj: www.sme.sk