Jarmila Čihánková – Výber z tvorby

V priebehu takmer polstoročia činnosti sa Jarmila Čihánková (nar. 1925) zapísala do povedomia slovenskej verejnosti ako maliarka, kresliarka, grafička, autorka priestorových objektov a od polovice 60. rokov minulého storočia zasiahla významným spôsobom aj do textilnej tvorby: netkanej tapisérie (art protis a jej technologických odvodenín) a klasicky tkanej tapisérie. Do jej tvorivého profilu treba zahrnúť aj pedagogickú činnosť na ŠUP v Bratislave a Katedre scénografie VŠMU v Bratislave.
Výstava Jarmily Čihánkovej v Galérii Jána Koniarka v Trnave umožňuje po dlhšej dobe predstaviť viaceré aj menej známe polohy tvorby tejto autorky žijúcej v trnavskom regióne (kresba, maľba, grafika, textilná dekoratívna tvorba) vo výbere kurátorky Ľuby Belohradskej. Diela výtvarníčky, ktorá sa spolupodieľala na založení slovenskej sekcie Klubu konkretistov a prispela k rozšíreniu geometrického výtvarného jazyka do textilnej tvorby, sú vystavené v origináloch a vďaka Občianskemu združeniu And Gallery aj prostredníctvom tlačí z diapozitívov a fotografií dnes už neexistujúcich diel. Prínos tvorby Jarmily Čihánkovej doteraz nebol v celoslovenskom výtvarnom kontexte dostatočne zhodnotený. Súčasná výstava organizovaná v spolupráci so Slovenskou sporiteľňou, a. s. prináša prvý reprezentatívny Výber z tvorby Jarmily Čihánkovej.

Jarmila Čihánková sa v 50. rokoch minulého storočia venovala karikatúre, politickej kresbe i voľnej grafike. Na prelome 50. a 60. rokov sa do popredia jej tvorivých záujmov dostala maľba (Skupina 4 – Oľga Bartošíková, Jarmila Čihánková, Tamara Klimová, Viera Kraicová). Jarmila Čihánková patrí k protagonistom neokonštruktívnych tendencií v slovenskej výtvarnej tvorbe, ktoré sa utvárali pred polovicou 60. rokov – je jedným zo zakladateľských členov Klubu konkretistov na Slovensku a svoje geometrickoreduktívne cítenie aplikovala tvorivým spôsobom aj v textilnom umení – art protisoch. Vrcholný úspech dosiahla svojou desaťdielnou Veľkou stavebnicou (prostredím – „environmentom“) vystavenou na 5. medzinárodnom bienále tapisérie vo švajčiarskom Lausanne v roku 1971. Striedanie jednoduchých geometrických tvarov, zmysel pre rytmus kompozície a živá farebnosť jej obrazov a textilných diel naznačujú, že autorka sa v nich inšpirovala bohatou ornamentikou ľudového výtvarného prejavu.

Kurátorka výstavy – Ľuba Belohradská
Organizátori – Galéria Jána Koniarka v Trnave, Slovenská sporiteľňa, a. s.
Miesto – Galéria Jána Koniarka, Kopplov kaštieľ, Zelený kríček 3, Trnava
Trvanie výstavy 1. júl 2005 – 28. august 2005

Nové články 1x za mesiac na váš eMail.

Nerozosielame spam! Prečítajte si naše podmienky použitia.

Súvisiace články

Na pomedzí maľby a grafiky

Druhú polovicu kultúrneho leta otvorí Galéria NOVA na Baštovej 2 v Bratislave výstavou obrazov Vojtecha Kolenčíka, ktorá potrvá od 2. augusta do 5. septembra 2004. Vojtech Kolenčík patrí k tým absolventom grafickej špeciálky Albína Brunovského, ktorých tvorba priniesla v priebehu osemdesiatych rokov minulého storočia nové výtvarné myslenie v grafike. Známe sú najmä jeho zadrôtované, akoby umlčané tváre i figúry, ktoré v dobe svojho vzniku jednoznačne vypovedali o obmedzovaní slobody tvorby i myslenia. Jeho diela boli preto v období socialistického realizmu „ideologicky“ odmietané.

Milota Havránková – Zelený dom

Milota Havránková patrí k významným predstaviteľkám súčasnej slovenskej fotografie a na umeleckej scéne sa pohybuje od polovice 60. rokov. Autorská výstava „Zelený dom“ retrospektívne mapuje 40 rokov jej tvorivého úsilia a je realizovaná pri príležitosti životného jubilea autorky.

Mestá pozdĺž rieky v Galérii Slovenskej výtvarnej únie

O krajine ako o maliarskom námete a o premene jej zobrazovania hovorí výstava Cities on the river – Mestá pozdĺž rieky. Putovnú výstavu sprístupnili verejnosti 16. februara 2011 v Galérii Slovenskej výtvarnej únie na Dostojevského rade 2 v Bratislave. V známej Umelke si možno pozrieť diela od autorov zo Srbska, Maďarska, Rakúska, Slovenska i Chorvátska.