Juraj Oravec – maliar a grafik
Maliar a grafik Juraj Oravec (ročník 1956), absolvent bratislavskej Vysokej školy výtvarných umení , patrí k výrazným predstaviteľom súčasnej slovenskej výtvarnej scény. Autor, žijúci a tvoriaci v Trenčíne, sa prostredníctvom maľby, grafiky a kresby predstavil na mnohých samostatných i kolektívnych výstavách doma i v zahraničí, jeho tvorba je zastúpená vo viacerých slovenských a zahraničných galerijných i súkromných zbierkach. Prvá individuálna prezentácia v Oravskej galérii v Dolnom Kubíne je orientovaná predovšetkým na maliarsku tvorbu. V dnešnej dobe, plnej technických dát a vynálezov, v umení preferujúcom inštalácie, vyjadrujúcom sa asketicky cez reč konceptualizmu, je záujem Juraja Oravca o klasické médium maľby príťažlivý a jedinečný.
V Oravcových monumentálne pôsobiacich i komorných maliarskych dielach veľmi kultivovane, ale zároveň spontánne rezonujú autorove pocity, záblesky príbehov, vrstvy myšlienok. Sú farebne a tvarovo vyzývavé, znepokojujúce, lebo nám otvárajú neznáme svety a priestory, plné skrytých i ľahšie identifikovateľných detailov, významov a metafor. Výrazovo silné obrazové posolstvá sú plné farieb, štruktúr, emócií a meditácií o zmysloch a nezmysloch tohoto sveta. Zámerne a zľahka sa raz vzďaľujú od predmetnej reality, aby v krehkej hre farebných, tvarových a svetelných reflexov a štruktúr len naznačili zložitú spleť autorových pocitov a vízií, inokedy v presnejších kontúrach vyjadrujú zložitosť umelcových myšlienok, predstáv a existenčných zápasov. Oravcova maľba je eruptívna, dynamická, plná svetla a energie. Podstatnú úlohu zohráva farba, senzuálna a magická, jemne vrstvená do rafinovaných štruktúr a textúr, znásobujúca sugestívnu atmosféru týchto nepokojných a tajuplných posolstiev.
Osobitú kapitolu autorovej tvorby reprezentujú komorné grafiky, v ktorých rezonuje sympatická expresia a irónia. Prostredníctvom figurálnych kompozícií, na malej ploche grafického listu vyjadruje vo viacerých dejových rovinách základné existenčné súradnice dnešného človeka determinovaného a deformovaného množstvom vonkajších i vnútorných podnetov.