Karol Pichler – Autoportréty

Vernisáž výtvarníka Karola Pichlera,sa uskutočníla v pondelok 7. marca 2005 o 18:00 v bratislavskej Galérii NOVA na Baštovej ulici č. 2.
Karol Pichler (narodený r. 1957 v Bratislave) študoval v rokoch 1980 až 1985 na Vysokej škole umeleckopriemyselnej v Budapešti. V súčasnosti žije striedavo v Paríži a Bratislave, ale aj v rôznych vzdialených kútoch sveta, napríklad v Indonézii alebo Mexiku.Svojou osobitosťou zaujal už od začiatku vstupu na výtvarnú scénu. Provokovala ho práca s priestorom, ktorý vnímal vždy v kontexte s iným médiom a z iného uhľa pohľadu. Najprv to boli textilné či papierové objekty a inštalácie, neskôr pribudol fenomén písma, nápisov – zákazov, piktografických značiek, čiže všetko fenomény, ktoré určujú náš spôsob života a istým spôsobom ho limitujú.

Poznávacím znamením pre tvorivú činnosť Karola Pichlera je skutočnosť, že umenie vníma ako veľké potešenie. Od začiatku vo svojej tvorbe pracuje s formotvornými prvkami, ktorými rozvíja rôzne druhy vizuálnych hier. Východiskom je práca s detailom, alebo zvoleným prvkom, ktorý násobí a komponuje do často sofistikovaných celkov. Niekedy sú to texty vo forme príkazov, ktoré vtipne obmieňajú východiskový text, inokedy zasa manipulácia s fotografiou a jej konfrontácia so zvolenou realitou.

Výstava „Autoportréty“, v podtitule „nepokoj v minútach“ je inšpirovaná krátkymi poviedkami J. Lenču, pretože v každom diele sú zakomponované hodiny. Nejde však o klasické autoportréty. Pichler vníma autoportrét nielen ako fyziognomický obraz tváre, ale aj ako ostatné komponenty, ktoré človeka určujú. V tomto prípade je to autorova knižnica. Je preňho niečím veľmi osobným, pretože tým, že žije nomádskym spôsobom života, v rôznych častiach sveta a v rôznych prostrediach, knihy patria k tomu, čo si stále nosí so sebou. Knihy, ktorými sa obklopuje, ktoré číta, vypovedajú o jeho mentálnom i umeleckom živote. Výstava je teda zároveň prezentáciou fotografickej interpretácie jeho knižnice, kde sa vrstvia knihy podľa toho, ako ich používa, prenáša, alebo sa nimi obklopuje. Keďže pre Karola Pichlera je podstatnou práca nielen s priestorom, ale aj aktívna účasť diváka, v každej fotografii sú zakomponované drobné zmeny a posuny ako konfrontačné prvky. Hľadanie rozdielov a objavovanie nových prvkov je pre diváka ďalšou sondou odkrývajúcou odkazy o autorovi, prípadne o jeho predchádzajúcej tvorbe.

V každom prípade to môžeme vnímať aj ako jeden z odkazov na návrat ku knihe.

Výstava diel Karola Pichlera v Galérii NOVA potrvá od 7. marca do 2. apríla 2005.

Nové články 1x za mesiac na váš eMail.

Nerozosielame spam! Prečítajte si naše podmienky použitia.

Súvisiace články

Na pomedzí maľby a grafiky

Druhú polovicu kultúrneho leta otvorí Galéria NOVA na Baštovej 2 v Bratislave výstavou obrazov Vojtecha Kolenčíka, ktorá potrvá od 2. augusta do 5. septembra 2004. Vojtech Kolenčík patrí k tým absolventom grafickej špeciálky Albína Brunovského, ktorých tvorba priniesla v priebehu osemdesiatych rokov minulého storočia nové výtvarné myslenie v grafike. Známe sú najmä jeho zadrôtované, akoby umlčané tváre i figúry, ktoré v dobe svojho vzniku jednoznačne vypovedali o obmedzovaní slobody tvorby i myslenia. Jeho diela boli preto v období socialistického realizmu „ideologicky“ odmietané.

Trizma pretavuje odkazy minulosti do skla.

Do tohtoročného programu bratislavského kultúrneho leta je v rámci výstavného projektu „Socha a objekt IX.“ zaradená aj výstava sochára Rastislava Trizmu, ktorá je od 24. júna sprístupnená v Galérii NOVA na Baštovej 2 v Bratislave. Výstava je predajná a potrvá do 1. augusta 2004.
R. Trizma sa ako všestranný výtvarník venuje sochárstvu, maľbe, grafike aj interiérovému dizajnu. Ako sochár je známy najmä svojimi bronzovými a drevenými plastikami. Aktuálna výstava v Galérii NOVA prezentuje umelcove najnovšie práce a je tak trochu prekvapením, pretože jej ťažiskom sú sklenené objekty.

Kompresie Veroniky Rónaiovej v bratislavskej Galérii NOVA

Veronika Rónaiová (1951) je už takmer tri desaťročia stálicou na slovenskej výtvarnej scéne. Dobré základy získala už na Strednej škole umeleckopriemyselnej v ateliéri prof. Rudolfa Filu. V štúdiách pokračovala na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave na Oddelení grafiky a knižnej ilustrácie u profesorov O. Dubaya a V. Gažoviča.

Rudolf Fila – maliar

Rudolf Fila sa narodil 19. júla 1932 v Příbrami na Morave. Absolvoval Školu umeleckého priemyslu v Brne (1950–1952) a Vysokú školu výtvarných umení v Bratislave (1952–1958). V roku 1959 bol zamestnaný v Ústredí umeleckých remesiel v Bratislave, v rokoch 1960–1990 učil na Strednej umeleckopriemyselnej škole v Bratislave, v rokoch 1990–1992 viedol ateliér voľnej maľby na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave.

Odpovede

Comments are closed.