Liptovský Mikuláš – Filmové leto – I

Obnova.sk Fotografia

5. 7.PONDELOK
FILMOVÝ KLUB NICOLAUS UVÁDZAPROJEKT 100 – 2004
FANNY A ALEXANDER – o 17:00 Slávny švédsky režisér kultových „klubových“ filmov Ingmar Bergmann (1918) uviedol túto drámu o problémoch ľudskej existencie po piatich rokoch intenzívnych príprav. Film je veľkou rodinnou ságou a súčasne bilanciou režisérovho osobného i tvorivého života.Okrem komorného rozmeru s prvkami nostalgie za „starými dobrými časmi“ detstva ponúka určitý výklad Bergmanovho diela a súčasne je jednou z jeho najoptimistickejších filmových výpovedí. Za tento film získal Bergmann v roku 1984 Oscara v kategóriách najlepší zahraničný film, najlepšia výprava (Anna Aspová, Susanne Lingheimová), najlepšia kamera (Sven Nykvist) a najlepšie kostýmy (Mark Vos–Lundh), Cenu FIPRESCI na MFF v Benátkach (1983) a európske ceny César a Zlatý glóbus (1984) za najlepší film. Epický príbeh o nevinnom veku ľudstva je doplnený hudbou Daniela Bella a Benjamina Brittena (Suity pre violončelo, op. 72, 80, 87) a Roberta Schumanna (klavírny recitál F dur).FANNY OCH ALEXANDER. Uvádza ASFK.

Obnova.sk Fotografia

SLONÍ MUŽ – o 20:15
Druhý celovečerný film amerického režiséra Davida Lyncha (1946) približuje skutočný príbeh telesného netvora s krásnou ľudskou dušou Johna Merricka (1862 – 1890), prezývaného Sloní muž. Predlohou scenára filmu boli pamäte Fredericka Travesa (vo filme ho zahral Anthony Hopkins) The Elephant Man and Other Reminiscences z roku 1923. Hlavná postava filmu je v podstate romantický hrdina viktoriánskej doby a jeho príbeh je metaforou túžby po láske, pochopení a dôstojnosti. Lynch ponúka divákovi na prvý pohľad až hororový príbeh, neznižuje sa však k bulvárnej morbídnosti, irónii či absurdnej metamorfóze. Trocha smutný príbeh sa tak stal krásnou čiernobielou obrazovou poéziou, niekedy až priveľmi sentimentálnou a romantickou. Nechýba jej však typický lyncheovský pohľad do podvedomia ľudskej bytosti a rozmer mrazivej tajomnosti. V roku 1981 získal film osem (!) nominácií na Oscara a režisér Zlatý glóbus za réžiu hraného filmu, Ceny BEFTA za najlepší film a najlepšieho herca v hlavnej úlohe (John Hurt) a najlepšiu výpravu (Stuart Craig), v roku 1982 Césara za najlepší zahraničný film.THE ELEPHANT MAN. Uvádza ASFK.

Obnova.sk Fotografia

NÁVRAT – o 22:15
„Je to už dávno, čo sme mali možnosť vidieť v našich kinách také úchvatné a tak hlboko duchovné dielo…,“ napísala kritika o tomto novom ruskom filme režiséra Andreja Zviaginceva (1964). Jeho dej je pritom veľmi jednoduchý a číry, avšak ako stvorený pre vykreslenie typickej „širokej ruskej duše“: K žene s dvoma deťmi jedného dňa po dvanástich rokoch prichádza manžel. Hneď na druhý deň berie so sebou oboch synov na výlet, kde sa odohrá kľúčová konfrontácia, dráma charakterov… V tomto filme je všetko – od dokumentu o rozpadajúcom sa sovietskom impériu, cez reminiscencie diel Tarkovského, až po celosvetovo platné postuláty o rodinnom živote. Navyše, film takmer úplne zapĺňa štrnásťročnú „dieru“ po kinematografii z krajiny, „…kde včera znamenalo zajtra…“, a ktorá ovplyvňovala celé naše (divácke i umelecké) generácie. Z MFF v Benátkach v roku 2003 sa tvorcovia navrátili s piatimi cenami, o. i. aj s Veľkou cenou, Zlatým levom a Cenou za najlepší režijný debut. V čase festivalu tragicky zahynul Vladimír Garin, predstaviteľ jedného zo synov…VOZVRAŠČENIJE. Uvádza ASFK.

Obnova.sk Fotografia

Nové články 1x za mesiac na váš eMail.

Nerozosielame spam! Prečítajte si naše podmienky použitia.

Súvisiace články

Liptovský Mikuláš – Filmové leto – II

PROJEKT 100 – 2004 – Mimoriadne vstupné pre členov ASFK na všetky tri predstavenia 5. 7. a 19. 7.: 140,- Sk
19. 7. 2004 pondelok
SLADKÝ ŽIVOT – o 17:00
Scéna z tohto (asi) najznámejšieho filmu talianskeho režiséra Federica Felliniho (1920 – 1993) sa stala ikonou svetovej kinematografie: Plavovlasá americká filmová hviezda Sylvia (Anita Ekbergová) sa na konci búrlivej rímskej noci, tesne nadránom, ocitne pred fontánou di Trevi; očarená do nej vchádza, nastavuje tvár stekajúcej vode, slastne sa oddáva tomu pôžitku a volá k sebe svojho spoločníka, bulvárneho novinára Marcella (Marcello Mastroianni)…

Dokument Ako sa varia dejiny získal prestížnu cenu

Dokument Ako sa varia dejiny slovenského režiséra Petra Kerekesa získal na Medzinárodnom festivale dokumentárneho a animovaného filmu v Lipsku prestížnu cenu FIPRESCI, ktorú udeľuje Medzinárodná federácia filmových kritikov. Spolu s ním sa o ceny uchádzalo 15 dokumentárnych filmov z celého sveta. Film Ako sa varia dejiny vznikol tento rok v rakúsko – slovensko – českej koprodukcii a približuje dramatické príbehy vojenských kuchárov. Vypovedá o tom, ako každodenné potreby tisícok ozbrojených žalúdkov ovplyvňovali víťazstvá a prehry štátnikov. Rozpráva o poľnej kuchyni ako modeli sveta, kde sa príprava jedla stáva taktikou boja. Dokument je postavený na dvanástich receptoch vojenských kuchárov od druhej svetovej vojny až po vojnu v Čečensku, od Francúzska cez Balkán až po Rusko.

Reštaurovať sa dá celý archív, Jánošík by stál tri milióny

TRENČIANSKE TEPLICE 30. júna 1999 (SITA) – Vďaka novej technológii reštaruovania filmov by mohli nadobudnúť aj najstaršie slovenské filmy kvalitný obraz. Je to technika, ktorá je určená na prepis a archiváciu filmovej informácie do digitálnej formy, zbaví film škrabancov, zlepší farebnú dynamiku, upraví jeho parametre a zbaví ho filmového zrna. Ako uviedol pre agentúru SITA Vlado Rusnák zo spoločnosti Traco Systems, ak by túto technológiu vlastnil štát, slúžila by na podporu slovenskej filmovej tvorby.