asomtam
Forum Replies Created
-
asomtam
Member21. októbra 2011 at 13:06 in reply to: Archeológia v službách ideológie a náboženstva.Krst Krista
6. storočia (slonovina , Egypt a Sýria – Britské múzeum).
-
asomtam
Member21. októbra 2011 at 12:44 in reply to: Archeológia v službách ideológie a náboženstva.byzantsko-egyptské, 5. do 6. storočie nášho letopočtu
-
asomtam
Member21. októbra 2011 at 10:50 in reply to: Archeológia v službách ideológie a náboženstva. -
asomtam
Member21. októbra 2011 at 10:43 in reply to: Archeológia v službách ideológie a náboženstva.Known as the “Five-Part Diptych” because each panel is divided into five plates, this beautifully carved Gospel book cover dates from the late 5th or early 6th century and was probably made in Ravenna. There are notable similarities in the iconography with 5th-century sarcophagi and early 6th-century mosaics of Christ in Sant’Apollinare Nuovo. It may have been a gift from the Byzantine emperor. By the 12th century it was no longer used as a book cover, but in the Vespers liturgy of Easter processions. After 1400 it was used as part of a “Pax,” a metal plate with a handle presented during the kiss of peace ritual.
pregooglené:
Známy ako “päťdielne diptych”, pretože každý panel je rozdelený do piatich dosiek, to krásne vyrezávané evanjelium pochádza Obal knihy z konca 5. a začiatku 6. storočia a bol zrejme v Ravenne .Tam sú pozoruhodné podobnosti v ikonografii s 5. storočí sarkofágy a čoskoro 6. storočia mozaika Krista v Sant’Apollinare Nuovo . Možno to bolo darom od byzantského cisára. Do 12. storočia to bolo už nie používaný ako obal knihy, ale vo večernej omši liturgie veľkonočné procesie. Po 1400 bol využívaný ako súčasť “Pax”, kovová doska s rukoväťou predložené počas bozk mieru rituálu.
-
asomtam
Member21. októbra 2011 at 8:54 in reply to: Archeológia v službách ideológie a náboženstva.obrázok 1(pyxidains.jpg)
obrázok 2 (slovenskopyxida.jpg)
SLOVENSKO časopis pre Slovensko a slovenský svet
Vydávajú Matica slovenská a Neografia, a. s., MartinČíslo 2/2010 /leto/Ročník XXXII. -
asomtam
Member20. októbra 2011 at 10:25 in reply to: Archeológia v službách ideológie a náboženstva. -
asomtam
Member20. októbra 2011 at 10:17 in reply to: Archeológia v službách ideológie a náboženstva.Táto hádanka zo slonoviny je naozaj rébus, No k jeho vylúšteniu neprospeje keď sa okolo neho tvoria teórie, ktoré sú založene na vode a dokonca ani na nej, ale sú len zbožné predstavy kresťanov, novinárov a dokonca aj vedcov,
Najväčšia záhada pre mňa je však to, že pyxidu vystavujú v Nitre a aj v Bratislave. Pyxidu, ktorá nezodpovedá tomu čo sa našlo, ale predstave čo by sa malo nájsť. To čo sa vystavuje v múzeách ako pyxida patrí na jarmok.
Oveľa zmysluplnejšie by bolo vystavovať aspoň kópiu toho originálu čo sa podarilo zachrániť. Vymyslená postava je neproporčná, zlá a hoci je pravdepodobné že to bol orant, no mohol aj v tejto pózettp://www.vino.obnova.sk/1/uzivatelia/asomtam/06b_4.gif
alebo v druhej držať nádobu, ako údajná Rebeca. Žehnanie Jákoba po slovensky je podľa mňa úplne to najabsurdnejšie z príbehu. Slepý Izák prichádza za sediacim dieťa´tom Jákobom. Ezau vedie záprah a je dospelý, hoci sú z Jákobom dvojičky.(Chlpatý Ezau “vyšiel” ako prvý a Jákob ho ndržal za pätu (tuším že Jákob znamená ten čo sa držal päty). Keby to bolo len obrazne povedané, a Jákob by bol len druhorodený, a teda mladší, nemol by byť mladší oveľa. Ezauova matka Rebeka by bola zobrazená ako mladica a iba domnelá výzor postavy(nečitateľná postava ), ktorá sa vykladá ako starec Izák, (pripúšťam že sú tam dieťa a strarec).
“scéna oráča s dvoma volmi. Pred býkmi kráča ženská postav”. vol nie je býk a možno sú to aj tak kravy…
-
asomtam
Member20. októbra 2011 at 8:23 in reply to: Archeológia v službách ideológie a náboženstva.Myslím si, že je to svätový unikát, aby slepý Izák (to asi má slepeckú palicu a vodiaceho psa) pristupoval pred svojho odrasteného podvodníckeho, sediaceho synčeka.
Táto logika sa mi zdá vskutku zcestná.
1. Mojžišova
27. KAPITOLA
1 A stalo sa, keď sa zostarel Izák, a jeho oči zoslably tak, že nevidel, zavolal Ezava, svojho staršieho syna, a riekol mu. Môj synu. A on mu odpovedal: Tu som, otče. 2 A riekol: Nože hľa, som už starý; neviem dňa svojej smrti. 3 Tak teraz vezmi, prosím, svoju zbraň, svoj túl a svoje lučište, a vyjdi na pole a ulov mi zverinu. 4 A priprav mi chutný pokrm, aký mám rád; dones mi ho, a budem jesť, aby ťa požehnala moja duša, prv ako zomriem. 5 Ale Rebeka počúvala, keď to hovoril Izák Ezavovi, svojmu synovi. A Ezav odišiel na pole uloviť zverinu, aby ju doniesol. 6 A Rebeka povedala Jakobovi, svojmu synovi, a riekla: Hľa, počula som tvojho otca hovoriť Ezavovi, tvojmu bratovi, ktorému povedal: 7 Dones mi zverinu a priprav mi chutný pokrm, a budem jesť a potom ťa požehnám pred Hospodinom, prv ako zomriem. 8 A tak teraz, môj synu, poslúchni na môj hlas a urob to, čo ti rozkazujem. 9 Nože idi ku stádu a vezmi a dones mi odtiaľ dvoje pekných kozliat, a pripravím z nich chutný pokrm pre tvojho otca, jaký má rád.10 Potom zanesieš svojmu otcovi, a zjie, aby ťa požehnal, prv ako zomrie. 11 A Jakob povedal Rebeke, svojej matke: Hľa, Ezav, môj brat, je chlpatý človek, a ja som hladký.12 Môj otec ma môže ohmatať a potom budem v jeho očiach ako podvodník a uvediem na seba zlorečenstvo a nie požehnanie. 13 Na to mu povedala jeho matka: Nech prijde na mňa tvoje zlorečenstvo, môj synu, len poslúchni, čo hovorím, a idi, vezmi a dones mi.14 A tak išiel a vzal a doniesol svojej matke, a jeho matka pripravila chutný pokrm, aký mal rád jeho otec. 15 A Rebeka vzala šaty Ezavove, šaty svojho staršieho syna, tie najlepšie, ktoré mala u seba v dome, a obliekla do nich Jakoba svojho mladšieho syna.16 A kožky z kozleniec obvliekla na jeho ruky a na hladké miesto jeho hrdla. 17 A dala chutný pokrm a chlieb, to, čo bola pripravila, do ruky Jakoba, svojho syna. 18 A prišiel k svojmu otcovi a povedal: Môj otče! A on odpovedal: Tu som. Kto si ty, môj synu?19 A Jakob povedal svojmu otcovi: Ja som Ezav, tvoj prvorodený. Urobil som tak, ako si mi hovoril. Vstaň, prosím, sadni si a jedz z toho, čo som ulovil, aby ma požehnala tvoja duša. 20 A Izák povedal svojmu synovi: Čo to, že si tak rýchle našiel, môj synu? A on odpovedal: Lebo Hospodin, tvoj Bôh, to spôsobil, aby mi nadišlo. 21 A Izák povedal Jakobovi: Nože poď bližšie, aby som ťa ohmatal, môj synu, či si ty môj syn Ezav či nie.22 A Jakob pristúpil k Izákovi, svojmu otcovi, ktorý ho ohmatal a povedal: Hlas je Jakobov, a ruky sú ruky Ezavove. 23 A nepoznal ho, lebo jeho ruky boly jako ruky Ezavove, jeho bratove, chlpaté, a požehnal ho. 24 A povedal: Či si to ty, môj synu, Ezave? A odpovedal: Som. 25 Vtedy povedal: Podaj mi, aby som jedol z lovu svojho syna, aby ťa potom požehnala moja duša. A podal mu, a jedol. A doniesol mu aj vína, a pil. 26 A Izák, jeho otec, mu povedal: Nože pristúp sem a bozkaj ma, môj synu! 27 A pristúpil a bozkal ho. Tu zavoňal vôňu jeho šiat a požehnal ho a riekol: Pozri, vôňa môjho syna je ako vôňa poľa, ktoré požehnal Hospodin. 28 Nechže ti dá Bôh z rosy neba a zo všelijakého tuku zeme, hojnosť obilia a hroznovej šťavy. 29 Nech ti slúžia národy a klaňajú sa ti ľudia! Buď pánom svojim bratom, a nech sa ti klaňajú synovia tvojej matky! Ten, kto by ti zlorečil, nech je zlorečený, a ten, kto by ti žehnal, nech je požehnaný!30 A stalo sa hneď, ako prestal Izák žehnať Jakoba, len priam čo bol vyšiel Jakob od Izáka, svojho otca, že prišiel Ezav, jeho brat, zo svojho lovu. 31 A bol aj on pripravil chutný pokrm a doniesol svojmu otcovi a povedal mu: Nech vstane môj otec a jie z lovu svojho syna, aby ma požehnala tvoja duša! 32 A Izák, jeho otec, mu povedal: Kto si ty? A odpovedal: Ja som tvoj syn, tvoj prvorodený, Ezav. 33 Vtedy sa zľakol Izák prenáramne a povedal: Kde kto je to, ktorý ulovil zverinu a doniesol mi? A ja som jedol zo všetkého prv ako si prišiel, a požehnal som ho, aj bude požehnaný! 34 Keď počul Ezav slová svojho otca, skríkol velikým krikom a horkým prenáramne a povedal svojmu otcovi: Požehnaj i mňa, môj otče! 35 A on odpovedal: Tvoj brat prišiel so ľsťou a vzal tvoje požehnanie. 36 A povedal: Správne nazvali jeho meno Jakob, lebo ma toto už druhý raz oklamal: vzal moje prvorodenstvo a hľa, teraz vzal i moje požehnanie. A dodal: Či si pre mňa neodložil požehnania? 37 Izák odpovedal a riekol Ezavovi: Hľa, učinil som ho pánom nad tebou a všetkých jeho bratov som mu dal za služobníkov a zaopatril som ho obilím a šťavou z hrozna. A tebe kde čo učiním, môj synu? 38 A Ezav povedal svojmu otcovi: Či máš len to jedno požehnanie, môj otče? Požehnaj i mňa, môj otče! Potom pozdvihol Ezav svoj hlas a plakal. 39 A Izák, jeho otec, odpovedal a riekol mu: Hľa, ďaleko od žírnych polí zeme bude tvoje obydlie, a od nebeskej rosy, ktorú dáva Bôh s hora. 40 A budeš žiť na svojom meči a budeš slúžiť svojmu bratovi, ale bude raz, keď budeš panovať, že polámeš jeho jarmo a shodíš ho so svojej šije. 41 A Ezav zjavne nenávidel Jakoba pre požehnanie, ktorým ho požehnal jeho otec. A Ezav povedal vo svojom srdci: Priblížia sa dni smútku za môjho otca, a zabijem Jakoba, svojho brata.42 A oznámené boly Rebeke slová Ezava, jej staršieho syna. Preto pošlúc zavolala Jakoba, svojho mladšieho syna a povedala mu: Hľa, Ezav, tvoj brat, sa teší ohľadne teba, že ťa zabije. 43 Preto teraz, môj synu, poslúchni na môj hlas a vstaň a uteč k Lábanovi, môjmu bratovi do Chárana. 44 A budeš bývať u neho nejaký čas, dokiaľ sa neodvráti prchlivosť tvojho brata. 45 Až sa zase odvráti hnev tvojho brata od teba, a zabudne na to, čo si mu urobil, potom pošlem po teba a vezmem ťa odtiaľ. Prečo vás mám utratiť oboch v jeden deň! 46 A Rebeka povedala Izákovi: Protiví sa mi život pre dcéry Hetove. Jestli si aj Jakob vezme ženu z dcér Hetových, ako sú tieto, z dcér tejto zeme, načo mi potom život?!
————————————————————–
1. Mojžišova
25. KAPITOLA
27 A keď vyrástli chlapci, bol Ezav mužom, ktorý sa rozumel lovu, mužom poľa, a Jakob bol prostý muž a býval v stánoch. 28 A Izák miloval Ezava, pretože jedával z jeho lovu, a Rebeka zase milovala Jakoba. 29 A raz uvaril Jakob váru, a Ezav prišiel s poľa a bol ustatý a zomdlený. 30 A Ezav povedal Jakobovi: Nože mi daj zhltnúť z toho červeného tu! Lebo som hladný a zomdlený. Preto nazvali jeho meno Edom. 31 Ale Jakob mu povedal: Predaj mi dneská svoje prvorodenstvo! 32 A Ezav povedal: Hľa, jednako idem zomrieť, načože mi je prvorodenstvo?! 33 A Jakob povedal: Prisahaj mi dnes a hneď tu! A prisahal mu a predal Jakobovi svoje prvorodenstvo. 34 Vtedy dal Jakob Ezavovi chleba a šošovičnej váre. A jedol a pil a vstal a išiel, a tak pohŕdol Ezav prvorodenstvom.
————————————————————————————————
Jákob zobrazený ako malé dieťa? Jeho brat dvojička EZAU poháňa záprah….čo dodať….
NA SLOVENSKU JE TO TAK.
-
asomtam
Member19. októbra 2011 at 13:29 in reply to: Archeológia v službách ideológie a náboženstva.Byzantské umenie od 6, stor. vyrezávaná slonovina
-
asomtam
Member19. októbra 2011 at 13:09 in reply to: Archeológia v službách ideológie a náboženstva.Pyxida z Čiernych Kľačian
Datovanie: 6. storočie
Zbierkový fond: Archeologický ústav SAV Nitra
Materiál: slonovina
Rozmery diela: v. 8,5 cm, Ø 14,5 cmZlomky slonovinovej pyxidy boli nájdené v roku 1974 v intraviláne obce Čierne Kľačany. Pracovníci Archeologického ústavu SAV v Nitre po niekoľkoročnom úsilí zrekonštruovali pôvodný celok valcovitej nádoby: na valcovitom plášti pyxidy sa nachádza figurálna scéna vyrezaná v nízkom reliéfe s rytými líniami detailov zobrazených postáv. Jednotlivé figúry nie sú od seba oddelené architektonickým alebo iným rámovaním, takže nie je vylúčené, že ide o jednu naratívnu scénu. Kanelovanou arkádou je od ostatných postáv oddelená len postava oranta, z ktorého sa zachovala len pravá, v lakti zohnutá ruka s adoračným gestom dlane. Vpravo, vedľa zničenej časti pyxidy s motívom oranta, sa nachádza scéna oráča s dvoma volmi. Pred býkmi kráča ženská postava, kývajúca pravou rukou oráčovi, v druhej ruke nesie kôš plný jedla. Vpravo od ženy nasleduje posledná scéna pozostávajúca zo sediaceho pastiera na skale, odetého v kozej koži, pasúceho ovce a kozy. Pastier má pravú ruku vystretú smerom ku skrčenej, veľmi zle zachovanej figúre. Pre všetky figúry je typická strnulosť gest a robustnosť údov, umocnená vŕtanými očnými otvormi a lineárne stvárnenými záhybmi drapérií. Ovce majú srsť zvýraznenú diagonálnym šrafovaním, koza oblúčkovitými vrypmi. Z hľadiska proporcií jednotlivých figúr ale ide o vyváženú kompozíciu s pokusmi o priestorové členenie scén na základe perspektívy, ktorá ale vzhľadom k aditívnemu radeniu figúr a nízkemu reliéfu pôsobí plošným dojmom.
Slonovinovej pyxide z Čiernych Kľačian sa zatiaľ venovali len slovenskí archeológovia Ladislav Veliačik a Titus Kolník, ktorí figurálnu scénu interpretovali ako legendu o založení Ríma. Z tohto dôvodu vyslovili hypotézu, že pyxida bola vyrobená pri príležitosti založenia Nového Ríma – Konštantínopola v 1. tretine 4. storočia a na územie Slovenska bola privezená v roku 863 prostredníctvom misie Konštantína a Metoda ako diplomatický dar pre veľkomoravského panovníka Rastislava.
Na základe štýlového charakteru pyxidy, t.j. nízko rezaného reliéfu pyxidy, robustných postáv a schematicky stvárnených detailov je zrejmé, že pyxida nie je neskoroantickým výrobkom 4. storočia, ale produktom ranobyzantského umenia 6. storočia. Tento predpoklad potvrdzuje analogická pyxida s „Pastorálnou scénou“ z Britského múzea (British Museum) v Londýne, ktorá je považovaná za koptskú prácu zo 6. storočia. Táto má analogickú koncepciu o niečo hlbšie rezaného reliéfu pyxidy, pozostávajúceho z kontinuálneho, naratívneho figurálneho vlysu s rôznymi motívmi pastierov hrajúcich na trúby a pasúcich ovce. Porovnateľná je robustnosť figúr so strnulými gestami a s lineárne rytými detailmi drapérií, ako aj stvárnenie oviec so srsťou s diagonálnym šrafovaním. Naviac sa tu nachádza aj takmer identická figúra kráčajúcej ženy, držiacej v ľavej ruke kôš s potravou.
Rovnako problematické je aj stanovenie ikonografie pyxidy ako Legendy o založení Ríma. Skôr je pravdepodobné, že na pyxide bola stvárnená buď alegória rurálnych a pastorálnych činností, tak ako na pyxide z Londýna, alebo starozákonný príbeh Požehnania Jákoba Izákom. Počet postáv na reliéfe pyxidy totiž pozoruhodne korešponduje s protagonistami legendy o Požehnaní Jákoba: oráč – Ezau, žena – Rebeka, pastier – Jákob, nečitateľná postava – Izák. Príbeh hovorí o tom, že keď Izák zostarol a oslepol, chcel požehnať prvorodenému synovi Ezauovi. Preto ho poslal na pole, aby mu ulovil zverinu, z ktorej by mu pripravil pokrm. To vypočula Izákova žena Rebeka a nahovorila mladšieho syna Jakuba, aby si podvodom vypýtal požehnanie od otca namiesto Ezaua (Gn. 27, 1-26). Legendy zo života Jákoba a jeho syna Jozefa boli v Egypte veľmi populárne, nakoľko práve za života Jákoba boli izraelské kmene faraónom pozvané, aby sa presťahovali do Egypta (Gn. 45-47).
Datovanie a provenienciu čiernokľačianskej pyxidy v konečnom dôsledku možno potvrdiť aj slonovinovou katedrou ravennského arcibiskupa Maximiána (546–556). Na bočných operadlách katedry sa nachádza 10 tabúľ so starozákonným príbehom o Jákobovom synovi Jozefovi, ktoré sa pripisujú egyptsko-koptskej dielni. Ikonografické a štýlové prvky preto nasvedčujú tomu, že pyxida z Čiernych Kľačian bola vyrobená v egyptsko-koptskej dielni v 6. storočí.
[MV]História výskumu
1974 – archeologický výskum (Ladislav Veliačik, Karol Pieta; Archeologický ústav SAV)
Upozornenie!
Všetky texty v Arslexicone podliehajú autorským právam.
Odporúčaný spôsob citovania: Labudová, Zuzana: Kaplnka sv. Rozálie, Cintorín Rozália, Košice. In: Arslexicon – výtvarné umenie na Slovensku. Eds.: Balážová, Barbara – Pomfyová, Bibiana, URL: http://www.arslexicon.sk/?registre&objekt=pyxida-z-ciernych-klacian (dátum návštevy stránky) -
asomtam
Member19. októbra 2011 at 10:21 in reply to: Archeológia v službách ideológie a náboženstva.Originálne časti
-
asomtam
Member19. októbra 2011 at 8:02 in reply to: Archeológia v službách ideológie a náboženstva.Zrejme toto?
Svätý Kliment I. (tiež Klement) (* ? – † 97/101 ?) bol v poradí 4. rímskym pápežom (od r. 88/92). Zomrel vo vyhnanstve na Kryme, údajne ako mučeník.
Kliment mal zomrieť mučeníckou smrťou pri Chersone. Jeho údajné ostatky našiel Konštantín v januári roku 860. Odniesol ich doCarihradu (r. 861), v roku 863 na Veľkú Moravu a odtiaľ v roku 867 do Ríma. Zdá sa, že Klimentove ostatky pomohli Konštantínovmu sprievodu dosiahnuť u pápeža Hadriána II. schválenie slovanskej liturgie a ďalších cirkevných požiadaviek. Konštantín zložil kultu ostatkov Klimenta tri náboženské skladby.
Klement zaviedol do liturgie pozdrav Dominus vobiscum.
V rokoch 860 – 880 v Ríme prežíval Klimentov kult renesanciu. Od raného kresťanstva je uctievaný ako svätec.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Správy o jeho smrti sú značne rozporuplné. Legenda uvádza, že cisár Trajan poslal Klementa do vyhnanstva na Chersones (Sevastopoľ) dnešný poloostrov Krym vČiernom mori. Keď Klement ani tam neprestal hlásať kresťanskú vieru, bol na cisárov rozkaz niekedy v rokoch 100-101 hodený do mora s kotvou uviazanú okolo krku, tak aby jeho nasledovnici nenašli. Odtiaľ je časté zobrazenie svätého Klementa s kotvou. Krymkí kresťania sa modlili a more ich vyslišalo a ustúpilo (cca 500m) a jeho telo našli, pochovali a nad jeho hrobom postavili kaplnku. Po dobu 700 rokov more ustupovalo na niekoľko dní aby sa ti ktorí chcú mohli pokloniť jeho pamiatke. Ustupovanie mora prestalo v roku 800. Svätý Konštantín v roku 861 našiel nielen onú kotvu, ale aj jeho pozostatky. Roger, biskup chalonský, podal správu, že keď v roku 1048 navštívil Kyjev, aby dohodol sobáš Henricha I. s Annou Kyjevskú, ukazoval mu JaroslavMúdry lebku svätého Klementa, ktorú získal pri vojnovom ťažení na Kryme.
Podľa inej verzie bol Klement v roku 100 utopený, ale nie v mori, ale v rieke Tiber v Ríme. Konečne tretia verzia je, že zomrel úplne prirodzenou smrťou vekom. Podľa všetkých verzií ho kresťanskej cirkvi napriek tomu za mučeníka považujú, pretože aj keby nebol umučený na smrť, stačí, že za kresťanskú vieru trpel.
Takže môžem povedat že stratená lebka černokľačanská nie je (nebola) Klimentova). No pri tomto množstve zázrakov by bol zázrak keby pyxidu na územie dnešného Slovenska nebola priniesla kresťanská misia Konštantína a Metoda.
-
asomtam
Member18. októbra 2011 at 10:48 in reply to: Archeológia v službách ideológie a náboženstva.filmové rozprávanie Pavla Dvořáka z cyklu Stopy dávnej minulosti
STOPY DÁVNEJ MINULOSTI – Hádanka zo slonoviny
http://www.youtube.com/watch?v=d1n8QTQLJrY
http://www.youtube.com/watch?v=f4D4mSKFlpY&feature=related
————————————————————————————————————————
Nafotil, a myslí si (a aj všetci čo vidfeli a uverili) , že fotil pyxidu zo slonoviny z 1. polovice 4. storočia , nájdenú v slovanskom hrobe z 9.storočia.
http://www.flickr.com/photos/beauharnais/5425660269/in/photostream/
———————————————————————————————————————-http://www.pulib.sk/elpub2/PBF/Husar4/pdf_doc/05_Ivanic.pdf
Známym nálezom spájaným s byzantskou misiou Konštantína a Metoda je pyxida z Čiernych Kľačian. Jej fragmenty sa našli v roku 1974 pri zemných prácach. Pravdepodobne pochádza z kostrového hrobu. Väčšina keramických nálezov z okolia nálezu pochádzala z druhej polovice 9. storočia. Na základe analýzy výzdobyT. Kolník a L. Veliačik predpokladali, že pyxida bola vyrobená pravdepodobne v Ríme v prvej polovici 4. storočia a je začiatočným prejavom byzantského umenia. Zobrazená scéna bola interpretovaná ako výjav z legendy o založení Ríma. Zároveň hypoteticky predpokladali, že ju na územie Veľkej Moravy priniesli Konštantín a Metod.4Naposledy pyxidu analyzoval M. Vančo, ktorý predpokladá, že na nej je zobrazený príbeh požehnania Jakoba zo Starého Zákona. Podľa štýlu zobrazenia figurálnych motívov predpokladá, že ide o výrobok ranokresťanskéhoumenia zo 6. storočia. Na základe písomných prameňov sa domnieva, že pyxida bola dovezená na Veľkú Moravu prostredníctvom cyrilometodskej misie ako schránka na relikvie sv. Klimenta.54 KOLNÍK, T. – VELIAČIK, L., “Neskoroantická pyxida z Čiernych Kľačian”, In: Slovenskáarcheológia 31, č. 1, 1983, s. 17–83————————————————————————————————————— -
asomtam
Member18. októbra 2011 at 10:17 in reply to: Archeológia v službách ideológie a náboženstva. -
asomtam
Member18. októbra 2011 at 10:17 in reply to: Archeológia v službách ideológie a náboženstva.