asomtam
Forum Replies Created
-
asomtam
Member31. januára 2014 at 10:14 in reply to: Archeológia v službách ideológie a náboženstva.V prvom rade by som zmenil názov na výstižnejší. Archeológovia v službách náboženstiiev a ideológii.
Mojim cieľom nebolo nikoho dehonestovať, urážať, vonkoncom nie ľudí zapálených pre ich vec. Nepohŕdam, skôr obdivujem ľudí, čo pre vedu a výskum sklonia hlavu, pochlebujú a v podstate sa strkajú do zadku mecenášom, či politikom, prípadne inému “zdroju” peňazí. Možno by to stačilo nazvať, že sa snažia mať dobré vzťahy, vážia si donorov. Títo ľudia materiálne neobohacujú seba, ale snažia sa obohatiť naše poznanie.
Keď sa archeológ snaži svoj objav spopularizovať, dať bezduchému kúsku kosti príbeh, a nie je za tým nič viac, ako popularizácia vedy, je to prijatelnejšie, ako keď je za tým len a len politikárčenie.a ideológia
Titus Kolník so svojou teóriov o pyxide za hlbokého socializmu vyjadril svoj (kresťanský) názor. Bol to odvážny čin, o to viac, že bol v spisoch ŠTB vedený ako NO – nepriateľská osoba. Podľa mňa to bolo politikárčnie už aj v tedy.
——————————————————————————————————————————–
Dúfam, že jeho teória dopadne tak, ako napísal sám
„Archeológia je fascinujúca veda aj preto, že jej poznatky nie sú pri väčšine objavov definitívne uzavreté. Každá generácia bádateľov má šancu rozšíriť ich a objaviť nové súvislosti aj k dávnejšie vykopaným nálezom.“
a zároveň dúfam, že naša (učebnicová) história nedopadne tak, ako napíše Dušan Čaplovič v prejave pre R. Fica.
-
asomtam
Member30. januára 2014 at 15:08 in reply to: Archeológia v službách ideológie a náboženstva.Máš pravdu, klamem. Klamanie je základ prežitia. Klamem súperov, sokov samého seba. Klame aj môj mozog, keď oko vníma optická klam. Klamať znamená byť úspešný a prežiť. Ako dieťa som klamal, že som nefajčil, že som zabudol zošit…Poznať pravdu je zložité, kedže pravda platí v čase, prevda nie je nemenná. Klamať znamená aj mlčať. Mlčať za normalizácie, mlčať aj teraz keď niekto znásilňuje a vytvára novú pravdu.
Veľa sa od nežného puču nezmenilo. Nastala éra, keď komunisti a gardisti a kresťanskí nacionalisti si spolu spodali ruky a tvoria novú spoločnosť. Zo šlabikára vyhodia suseda Ž., lebo rozvod. Starí Slovaci sa stávajú realitou, aj so svojim kráľom. Stavajú sa busty (predstaviteľovi Hlinkovej slovenskej ľudovej strany, či Esterházyvu), nezmyselné sochy (Svätopluk., C+M či Turul).
Vedci (archeológovia) oceňujú politikov, politici archeológov. Časť z oboch táborov našla spoločnu reč, dokonca došlo k prieniku a ministom je historik – archeológ a ocenený Róbert, ktorý od malička sníval o tom, že bude archeológ je premiérom. Chápem, že AÚ SAV svitlo na “lepšie časy” , no nechápem prečo ocenili V kategórii Podporovateľ slovenskej archeológie doc. JUDr. Róberta Fica, predseda Vlády Slovenskej republiky.
Róbert Fico sa svojím osobným i štátnickým záujmom podstatným spôsobom angažoval v prospech rozvoja slovenskej vedy a výskumu našich najstarších dejín. Jeho zásluhou bolo možné po rokoch opätovne zahájiť systematický archeologický výskum na Slovensku.
Hej, lebo Bojná, lebo Slovania. Záujem mal, osobný i štátny. Aký je to osobný záujem? Žochársky lokálpatriotizmus? Aký je to štátnicky záujem?
Robert Fico vo svojom prejave tuším, že pri odhaľovaní Kulichovej sochy koňa Vajcoša poďakoval archeológom. Miesto oplieskania peňazí na predvolebnú shou na hrade v priamom prenose, miesto sochy koňa Vajcoša s čudne odetým jazdcom, so znakom HG v stredovej puklici štítu mohli spolu so vojími roduvernými Slovákmi peniaze dať na výskum v Bojnej.
Nie jeho zásluhou, ale zásluhou peňazí, boli to peniaze, boli naše peniaze, my Slováci, my Maďari, my Rómovia, my platitelia daní sme podporili systematický archeolohický výskum v Bojnej. Robert sa nevzdal svojich príjmov či hodiniek v prospech výskumu. Robert zabezpečil (vlastnou hlavou) naše peniaze.
Robert Fico “posväcuje” smiešne sochy, ktoré patria tak do predminulého storočia, vzhľadovo i ideovo.
http://www.pluska.sk/plus-7-dni/domov/oslavy-prichodu-cyrila-metoda-boli-vyvolenych.html
http://www.youtube.com/watch?feature=player_profilepage&v=ES2TkdoZlWc
http://www.pluska.sk/slovensko/politika/nasu-statotvornu-identitu-vynasame-svetlo-sveta.html
Robert Fico podľa mojej teórie číta prejavy na historickú tému, za ktorými je zrejme Dušan Čaplovič.
Pôvodca teórie pyxidonosičov, teraz už naozajstný starý Slovák TITUS KOLNÍK – archeológ, (či skôr dôchodca?)
je podľa mojej teórie národne orientovaný kresťan.
VYHLÁSENIE Kongresu slovenskej inteligencie
Stanovisko slovenských historikov, archeológov a jazykovedcov S poľutovaním vnímame opakujúce sa úsilia o spochybňovanie autochtónnosti Slovákov na vlastnom národnom a štátnom území, ich kontinuity dejín, kultúry a jazyka. Naposledy sa to stalo v súvislosti s medializovaným pokusom o verejné škandalizovanie predsedu vlády Slovenskej republiky na stránkach denníka SME (3. január 2008). Niektorí historici a publicisti, ktorí doposiaľ nie sú schopní pozitívne akceptovať existenciu samostatnej Slovenskej republiky, sa usilujú zneužívať čisto odborné otázky na politické a ideologické diskusie. Zarážajúca je predovšetkým tá skutočnosť, že väčšina z nich sa týmito otázkami vo svojom výskume nikdy nezaoberala, pritom sa ale verejne deklarujú ako renomovaní odborníci. Ustálenie terminológie v každom vednom odbore je úlohou odborníkov. Nesuverénne podmienky neumožňovali slovenskej vede slobodne sa zaoberať týmto problémom a preto predkov dnešných Slovákov z politických a ideologických dôvodov často označovala ako „Slovanov“, hoci už od 9. storočia pramene poznajú a odborná literatúra všeobecne hovorí o Čechoch, Maďaroch a Nemcoch. Pomenovanie Sloveni, respektíve starí Slováci na označenie slovenského obyvateľstva v 9. a 10. storočí sa v odbornej literatúre používal už od konca 19. storočia, kedy sa začala formovať moderná slovenská profesionálna veda. Uvedený termín používali vo svojich odborných prácach tak slovenskí, ako aj zahraniční vedeckí pracovníci. Jazykovedcom, historikom a archeológom je jasné, že vhodné pomenovanie pre predkov dnešných Slovákov nezávisí iba od historických prameňov ale je výsledkom vedeckej dedukcie a logickej úvahy. Pomenovanie starí Slováci zodpovedá teda nielen potrebám slovenskej vedy ale aj realite, v ktorej žili naši predkovia, v tom čase označovaní ako Sloveni (Slovenky a slovenčina jestvujú bez zmeny dodnes), a zodpovedá aj dnešnému stavu národa. Existencia suverénnej Slovenskej republiky si prirodzene vyžaduje vnímať vlastné dejiny v súlade s kladným hodnotením celej etnogenézy národa, kontinuálne doloženej od čias kniežaťa Pribinu a jeho národno-emancipačného vývoja. Myslíme si, že je nevhodné, ak jeden či dvaja historici osobujú právo kodifikovať odbornú terminológiu, najmä keď za ich názormi nestoja odborné, ale politické ciele. Prof. PhDr. Jozef Baďurík, CSc. Prof. PhDr. Július Bartl, CSc. Prof. PhDr. Vincent Blanár,DrSc. PhDr. Ján Bobák, CSc. PhDr. Ladislav Deák, DrSc. Doc. PhDr. Marta Dobrotková, CSc. Prof. PhDr. Ján Doruľa, DrSc. Prof. PhDr. Milan S. Ďurica Prof. PhDr. Eva Fordinálová, DrSc. PhDr. Ľudovít Haraksim, CSc. Doc. PhDr. Martin Homza, PhD. PhDr. Anton Hrnko, CSc. Prof. PhDr. Ján Kačala, DrSc. Prof. PhDr. Matúš Kučera, DrSc. Prof. PhDr. Mária Kohútová, CSc. PhDr. Titus Kolník, DrSc. PhDr. Eva Kolníková, DrSc. Prof. PhDr. Róbert Letz, PhD. Doc. PhDr. Ján Lukačka, CSc. PhDr. Anna Magdolenová, CSc. Prof. PhDr. Richard Marsina, DrSc. Doc. PhDr. Ivan Mrva, CSc. PhDr. Peter Mulík, PhD. Prof. PhDr. Šimon Ondruš, DrSc. Prof. PhDr. Michal Otčenáš, CSc. Prof. PhDr. Ivor Ripka, DrSc. Prof. PhDr. Alexander Ruttkay, DrSc. Prof. PhDr. Vincent Sedlák, CSc. PhDr. Július Sopko, DrSc. PhDr. Ján Tibenský, DrSc. Prof. PhDr. Jozef Vladár, DrSc. Doc. PhDr. Peter Žeňuch, CSc.
——————————————————————————————————————————————————–
…Archeológovia hľadajú najmä hroby, ktorých datovanie by mohlo potvrdiť alebo vyvrátiť túto teóriu. Potvrdením by boli hroby z deviateho storočia. Výskum by mal trvať do konca júna. Archeológovia kopú na dvoch miestach, pretože obyvatelia z dediny, ktorí boli pri náleze pyxidy, sa rozchádzajú v názore na presné miesto nálezu
http://www.initriansko.sk/sk/Odkazy/SPRAVY/Praveka-osada-v-Ciernych-Klacanoch.html Teóriu nepotvrdili? Pyxida bola v hrobe, z 11. storočia?
Pozorne som si prečítal slovenska archeológia XXXI-1. 1983. Dozvedel som sa plno pre mňa nových pozoruhodných tvrdení. Hľadal som lebku, stratila sa? Je o nej zmienka, dokonca aj otlačok v zemi sa našiel.
Čo tak povedať, čosi viac o tej bývalej hlave? Nedá sa?
Pozorne som vypočul aj bývalých chlapcov http://spravy.pravda.sk/regiony/clanok/209007-chlapci-hladali-stopy-partizanov-nasli-unikatny-klenot/
Redaktor konštatuje boli letné prázdniny,
Článok začina
V apríli roku 1974 oznámili pracovníci JRD v Čiernych Kľačanoch, okr. Nitra (obr. 1), Archeologickému ústavu SAV v Nitre, že hlbiaci mechanizmus počas výkopu ryhy na vodovodné potrubie narušil archeologické objekty so zvyškami ľudských kostier, črepmi nádob a zvieracími kosťami.
Moje teórie, že chlapci nepresne určili miesto nálezu sú bezpredmetné, kedže je napísané:
Súčasne sa preskúmala plocha v jeho bezprostrednom okolí, pričom sa našlo niekoľko ďalších drobných fragmentov z pyxidy, črepy z pravekých nádob (lengyelská kultúra a mladšia doba bronzová) a ďalšie zlomky ľudských kostí. V blízkosti zničeného hrobu sa zistili zlomky kostí z končatín, ktoré azda pochádzajú z ďalšieho, pravdepodobne už predtým rozrušeného hrobu. V ich susedstve sa získal ďalší málo výrazný inventár (5—12)
Ďalej je pravdepodobné, že pochádza z okolia hrobu, kedže sa našiel otlačok lebky a kosti. A teda ak sprievodný materiál je zo starších období ako hrob, pomiešaniu materiálu muselo dôjsť aj pri zahrabaní hrobu. Kedže je evidentné, že:
Na temene návršia sa koncentrovali objekty z neolitu, na južnom svahu mali prevahu objekty so slovanskými a včasnostredovekými nálezmi. Najstaršie pamiatky patria kultúre s mladšou lineárnou keramikou a želiezovskej skupine; pomerne početné nálezy pochádzajú zo staršej fázy lengyelskej kultúry, najmä ludanickej skupiny. Ďalšie keramické artefakty pochádzajú z mladšej doby bronzovej, halštatskej, poveľkomoravskej z 11.—12. stor. (Veliačik 1975).
Na základe absencie nálezov zrejme predpokladali, že po halštate tu došlo k dočasnému prerušeniu osídlenia.
z toho sa dá logicky usúdiť, že pyxida nemohla byť v hrobe ani neolitickom, ani z doby bronzovej, ani halštatu. Teda hrob by mal byť z obdobia slovanského alebo včasnestredovekého, respektíve aj z mladšieho a teda aj zo 17. storočia.
Dnes by som mnohé napísal ináč, možno aj názov témy.
-
asomtam
Member28. januára 2014 at 17:56 in reply to: Archeológia v službách ideológie a náboženstva.T.K. asi myslel toto
-
asomtam
Member28. januára 2014 at 17:33 in reply to: Archeológia v službách ideológie a náboženstva.a ešte striebirné
-
asomtam
Member28. januára 2014 at 16:38 in reply to: Archeológia v službách ideológie a náboženstva.Mince z obdobia druhého maximuma (ku koncu prvej tretiny 4. storočia.)
-
asomtam
Member28. januára 2014 at 16:31 in reply to: Archeológia v službách ideológie a náboženstva.mince
-
asomtam
Member28. januára 2014 at 16:28 in reply to: Archeológia v službách ideológie a náboženstva.mince
-
asomtam
Member28. januára 2014 at 11:06 in reply to: Archeológia v službách ideológie a náboženstva.O kresťanstve a viere Boha sa s tebou dohadovať nebudem, ja som dlhodobo z náboženskou otázkou vysporiadaný.
Ani ty a ani ja nepochádzame z opice. Opica, ja a ty, myši pochadzajú z jedného predka.
O odbornosti a znalostiach T.Kolníka nepochybujem, no je mi ľúto že svojmu bludu verí doteraz. Asi ho niečo mrzí zrejme odfláknutý výskum v 1974 roku, keď nedohľadli žiaden zbytok z pyxidy. Tak isto sa akosi nezmieňuje o lebke kedže chlapci tvrdia, že pri pyxide v údajnom hrobe bola lebka.
Archeológ je vedec. Vedecká hypotéza musí vyhovovať nasledujúcim podmienkam:
– musí vychádzať z doterajších poznatkov
– musí byť v zhode s faktami, ktorých sa týka
– musí objasňovať väčšinu javov, ktorých sa týka, prípadne musí byť použiteľná aj na javy, ktoré v čase formulovania hypotézy nie sú známe
– musí byť vedecky overiteľná, napríklad experimentomV vzniku tejto témy, v júny 2009 včase keď som reagoval na správu z médií:
Vedci skúmajú, či vzácnu pyxidu priniesli Cyril a Metod
Objasniť pôvod vzácnej pyxidy zo slonovinovej kosti, ktorá sa našla v roku 1974, je cieľom archeologického výskumu na mieste jej nálezu pri Čiernych Kľačanoch. Škatuľku s vekom vyrobili v Byzancii v piatom storočí a je na nej rovnoramenný kríž. „Podľa veľmi rozšírenej teórie ju k nám priniesli vierozvestovia Cyril a a Metod ako dar veľkomoravskému vládcovi Rastislavovi,“ povedal pre agentúru SITA riaditeľ Archeologického ústavu SAV v Nitre Matej Ruttkay.Vedci nešli skúmať, či pyxidu priniesli C+M.
Archeológovia nejdu robiť výskum na mieste nálezu, ale opodiaľ.
Cieľ archeologického výskumu nemohol byť objasniť jej pôvod.
Nenašli ju pri archeologickom výskume.
Na škatuľke nie je rovnoramenný kríž.
Škatuľku nevyrobili v byzancii.
Škatuľku nevyrobili v 5. storočí.
Teória nie je veľmi rozšírená, ale je VEĽMI ROZŠIROVANÁ.
Na pyxide nie je kresťanský motív, teda byzancia si ju vyhotoviť pravdepodobne nedala, dostala sa k nám 600-700 rokov po jej vyhotovení?
Na “slovemskej” pyxide je Ceres s PRÁZDNOU RUKOU, dosť ojedinelý jav, bez pochodne, ale to je ešte v pohode.
Kolník: V druhej postave, napriek značnému poškodeniu, možno zasa identifikovať legendárneho pastiera Faustula, podľa charakteristického postoja známeho z jeho vyobrazení na rímskych gemách
Typický postoj Faustula? Ara Pacis
Slovenská rekonstrukcia “Faustula” v typickom postoji (i keď sa dá zo zbyrkov zobrazenia predpokladať, ža aj táto postava sedaca), no na olivovník sa nepozabudlo..
Mladý tučný sediaci Romulus s palicou v ruke namiesto stojaceho s kópiov? V ruke, ktorá je zobrazená tak, že je otvorená a asi ťaťko v nej bola palica.
Ja hoci som nikto, mám teoriu že priniesli pyxidy dve, jedniu Konštantín, druhú Metodej. jedna sa našla v Kľačanoch, druhá sa našla v Podolí.
…. Ďalší komorový hrob č. II vo vzdialenosti cca 10 m smerom na SZ mal rozmery 490 x 670 cm a hĺbku cez 6 m; pri hĺbení hrobovej jamy bol porušený starší kostrový hrob, ktorý bol zistený v jej severnej stene. Žliabky pri severnej a južnej stene dokladajú konštrukciu prestrešenia, kolové jamky okolo hrobovej jamy potom sú interpretované ako pozostatky konštrukcie dreveného „domu mŕtvych“. Nálezy boli roztrúsené aj v zásype hrobu, čo svedčí aj o jeho vylúpení. Napriek tomu však tu boli nájdené predmety luxusného charakteru: zlomky pyxidy zo slonoviny s bohatou reliéfnou výzdobou s kresťanskou tématikou (postava kráčajúceho muža, nesúceho v ruke kríž, postava sediaceho muža s knihou v ruke, postava anjela s krídlami), vyrobené zrejme niekde v Sýrii na začiatku 6. storočia; zlomky nádob (dvoch pohárov a misky) z modrého a zeleného skla, na jednej z nich sú zvyšky zrejme gréckeho nápisu; strieborné nity zrejme z konského postroja; zlaté kovanie, zrejme z drevenej misky; zlaté nite, snáď pozostatky odevu zlatom pretkávaného, zrejme brokátu. Tieto predmety tvorili súčasť bohatej výbavy asi štyridsaťročnej ženy, ktorá bola pochovaná spolu s dvoma koňmi, ktorých kostry boli v hrobe nájdené rovnako.
Nad oboma hrobovými komorami bola vybudovaná obrovská kruhová stavba s priemerom cca 65 m a s výškou 14 m, ktorá mala vonkajšiu kamennú stenu (dochovala sa miestami do výšky až jedného metra; k stavbe bol použitý litavský vápenec z ložiska vzdialeného asi 4 km) rozčlenenú šiestimi priechodmi na šesť častí.
Celý tento komplex bol od začiatku zaradený do doby sťahovania národov; bližšie datovanie bolo dlho nejasné, lebo nálezy z Poulíkovho výskumu boli podrobne publikované a vyhodnotené až v roku 1995. Josef Poulík dospel v publikácii k záveru, že v hrobke bol pochovaný langobardský kráľ Wacho († 539) a že hrobku následne niekedy na konci 6. alebo na začiatku 7. storočia vylúpili Slovania.V každom prípade si nález tak luxusnej veci ako pyxida z Čiernych Kľačian bol si zaslúžil oveľa viac ako vymyslieť len rojkovkovskú teoriu o jej donesení vierozvescami a to seriózny výskum, ktorý by síce nemohol dokázať jej prinesenie C+M, ale mohol to jednoznašne vylúčiť, ale na to nebola a nie je vôľa.
….No ale p. Ľudmila by svoje súsošie už aj tak neopravila.
-
asomtam
Member28. januára 2014 at 6:15 in reply to: Archeológia v službách ideológie a náboženstva.Je oprávnený názor, že k objednávkam tohto druhu mohlo dôjsť v období vzrastajúcej vlny rímskeho patriotizmu pri okrúhlych výročiach založenia Ríma, prípadne aj pri založení „Nového Ríma“ (Roma nova) – Konštantinopolu. Sledovanie frekvencie tematiky viažucej sa k legende o založení Ríma na minciach možno konštatovať, že existujú dve maximá jej výskytu. Jedno osciluje okolo 900 ročného jubilea Ríma v období vlády Antonina Pia (roku 147), druhé maximum sa viaže až ku koncu prvej tretiny 4. storočia.
“Orbu” na minciach:z druhého maxima (317-333) sa mi zatiaľ nepodarilo nájsť
-
asomtam
Member27. januára 2014 at 9:20 in reply to: Archeológia v službách ideológie a náboženstva.Slnko je len jednou z mialiardy hviezd v galaxii, ktorá je zas jednou z miliard galaxií, a to len v tej časti vesmíru ktorý dokážeme vnímať.
Nebo a zem nebola stvorená vtedy, ako tvrdí náboženstvo. Človek existuje zanedbateľnú dobu z existencie vesmíru.
Náboženstvo vníma Boha v protiklade s poznatkami o evolúcii.
Ľudia sú väčší “bratia” so šimpanzmi či hlodavcmi ako pripušťa náboženstvo, ktoré tvrdí (minimálne kresťabnia, židia), že šlovek bol stvorený na “obraz boží” a je vyššia forma života ako zvieratá.Ak archeológ veri, že Boh stvoril človeka , tak verí že Boh je podobný Austálopitekovi, či Homo Erektusovi?
Každý môže byť veriaci. Nech verí v čo che, JK, Velerybu Grónsku, Allaha, Zeusa či Slnečný kotúč.
Ja to prirovnávm k tomu, že ten čo sje aktivista Slobody zvierat je zamestnacom firmy na testovanie účinkov kozmetiky na zvieratách.
Neviem, aké mal pán Kolník pohnútky k predpokladu, že pyxidu doniesli vierozvestci ako dar, ale rácio to nebolo.
1) táto pyxida pravdepodobne v Byzancii nikdy nebola
2) nanašla sa v mieste pôsobiska vierozvestcov
3) nenašla sa pri archeologickom výskume, nie je možné určiť kedy sa dostala do zeme (možno šlo o hrob z doby pred príchodm tých grékov, tak ju sem doniesť nemohli)
Možno, že v čase vzniku teórie nemali dostaok vedomostí o množstve a rôznorodosti rímskych výrobkov, či rimanmi inporovaných výrobkov, na území dnešného Slovenka, ktoré sem priniesli germáni, ale zrejme aj iné etniká, ako i samotní rimani.
Možno pyxida pochádzala z od germanov z územia Tesárskych Mlynian., o ktorom Kolník vtedy zrejme netušil. Mohli ju do kľačianskeho chotára doniešt slovanský vykrádači hrobov, tak isto však aj chlapci nálezcovia., či dokonca germánsky hrob mohol byť priamo na trase vodovodu.
Archeológovia miesto presného (dodatočného) určenia miesta nálezu pyxidy (veď snáď oni musia vedieť kde robili výskum) a urobenia revízneho výskumu, ktorý však nemôže scifi teóriu potvrdiť, ale len vyvrátiť, radšej šíria teóriu typu “čo sa babe prisnilo, to sa babe stalo”.
Takto neexistuje jediný dôkaz, že pyxida sa našla tam kde chlapci tvrdili. Prečo by klamali? Napríklad aj pre obsah toho čo v pyxide bolo.
-
asomtam
Member25. januára 2014 at 20:57 in reply to: Archeológia v službách ideológie a náboženstva.A ešte čosi, to dieťa zrejme sedelo na kameni, dole pod košom čo drží ženská postava, a pozerá dohora. Všetky ovce zrejme pozerali jedným smerom, teda ovca bola inde. .
Romulus a Remus boli dvojičky, tak isto jeden nebude sediace dieťa a druhý dospelý pohonič.
Koľko kúskov slonoviny našli na mieste archeológovia? Predsa chlapci nenašli všetko. Nič?
-
asomtam
Member25. januára 2014 at 14:15 in reply to: Archeológia v službách ideológie a náboženstva. -
no neviem Sasha, či vábničky sa nedelia na píšťalky, vrešťadlá…
Druhy vábničiek a ich využívanie pri love zveri.
Vábenie je spôsob lovu, pri ktorom napodobňujeme zvuky, ktoré vydáva zver pri párení, alebo napodobňujeme zvuky, tých druhov zveri, ktorá slúži šelmám najčastejšie za potravu. Najvýznamnejší spôsob je napodobňovanie jelenieho ručania počas ruje, ktorá má vyprovokovať jeleňa k útoku na soka, ktorý prenikol do jeho teritória. Ako vábnička sa používa volský roh, morská mušľa, cylinder z petrolejovej lampy ap. Skúsení poľovníci dokážu vábiť i bez ručadla len na dlaniach. Ďalším zaužívaným spôsobom je napodobovanie pískania rujnej srny, čo má prilákať k poľovníkovi srnca. Vábi sa na drevenej vábničke s jazýčkom, výška pískania sa dá regulovať, pretože na začiatku ruje, keď sú rujné mladé srny – tenšie. Ak je srnec so srnou, tenkým slabým pískaním napodobníme srnča, to priláka srnu a za ňou príde srnec. Okrem profesionálnej vábničky môžeme vábiť i na prírodných materiáloch – tráve, liste ap. Líšku môžeme privábiť vydávaním hlasu, ktorý vydáva poranený zajac v nebezpečí – tzv. zajačím vrešťadlom. Na profesionálne zhotovených vrešťadlách je z druhej strany tenká píšťalka, ktorou napodobňujeme pískanie myší, tzv. myškovačka, ktorá tiež slúži na prilákanie líšky. Myškovačkou a vrešťadlom však môžeme prilákať i iné šelmy a dravce.
Okrem toho je ešte celý rad vábničiek, ktoré sa však u nás skoro prakticky nepoužívajú – na divé kačice, holuby, jariabky, ap. -
Srnčia vábnička parohová
Vábnička z dreva – srnčia prestaviteľná, HU
-
…zaké jednoduché to bolo…nejaká lovecká vábnička to dola?