docent
Forum Replies Created
-
Zaujimavá a nie celkom od veci je aj otázka čo s tým, keď tam niečo je 8O . Ako zamestnanec, napríklad múzea, rozpozná či to, čo tam je, je nebezpečné alebo ide len o náhradnú náplň, napríklad asfalt. Ako vôbec pyrotechnik pozná, že toto môžem naložiť do auta a toto nie? Viem, že 90% z toho sú skúsenosti a prax, lenže tú nikto nezíska za deň a pokiaľ Markíza neklame, nálezy sú dosť časté.
-
Nuž Blacksmith, pokiaľ pracuješ v kováčni pri 200°C mal by si mať nick Whitesmith. Okrem toho si si nič neprečítal a predmet riadne pos… S prepáčením za výraz. Zopakuj to a budeš mať krásne hrdzavé želiezko, ktoré bude autentickým dôkazom, že komu nie je rady, tomu nie je pomoci. Škoda chudáka predmetu.
-
To Blacksmith. Ospravedlňovať sa nemusíš, nikto učený z neba nespadol. Tá tausia bude s najväčšou pravdepodobnosťou mozadzná a to určuje finálny vzhľad predmetu. Mal by byť čierny, resp. modročierny.
Môžeš používať ktorúkoľvek z organických kyselín len treba strážiť koncentráciu a v tomto prípade nezabudnúť po oplachu na neutralizáciu, napr. teplým roztokom jedlej sódy. Použitie organických kyselín ti zabezpečí dlhšiu zábavu s čistením. V žiadnom prípade nepoužívaj šmirgel, teda pardón brúsny papier. Vhodná je oceľová kefka alebo jemná oceľová vata, najmä na vyčistenie vnútorných stien otvoru.
Pokiaľ ide o rekonštrukciu poriska budeš si musieť najprv ujasniť na čo predmet slúžil a potom podľa toho pokračovať. Stávaš sa purgátorom a ten nie je v tvorbe obmedzovaný žiadnymi záväznými pravidlami. Snáď len zdravým rozumom. Daj vedieť ako sa ti darí. -
To Blacksmith. Písať tu o ošetrení železa nebudem, pretože to nájdeš TU (klik).
Si síce kováč ale do purgátora máš ešte ďaleko. Kov treba očistiť a potom sa uvidí. Mám taký dojem, že je tausovaný – vykladaný iným kovom. V žiadnom prípade nepoužívaj prípravky obsahujúce kyselinu chlorovodíkovú! Výzvou by bola rekonštrukcia poriska. Uvidíme čo by sa dalo robiť.p.s. Inak vďaka za, v obnováckej praxi, kvalitné obrázky a Sašovi za úvod.
-
Vojenské sumky
Časť tretia – záverečné konzervovanie
Sumky sú čisté a zreparované. Pred ich uložením pre budúce generácie treba ešte vykonať záverečné konzervovanie.
V prvom rade ošetríme sumky dezinfekčným prostriedkom s protipliesňovým účinkom, napr. AjatinPlus (klik), ktorý je účinný proti baktériám, kvasinkám, pliesňam, nižším hubám a niektorým vírom. Nefarbí, nezapácha, neuvoľňuje škodlivé plyny a je nehorľavý.
Na záver ešte ošetríme kovové časti konzervačným olejom a kožu nejakým primeraným konzervačným, resp. impregnačným prípravkom. Mám vyskúšaný Leder Protector (klik), ktorý chráni kožu pred vysychaním, praskaním, slnečným žiarením a znižuje abrazívne účinky prachu a nečistôt.Uloženie.
Kožu nikdy neukladajte na miesto kde je relatívna vlhkosť nižšia ako 35%. Relatívna vlhkosť v rozmedzi 45%-65% koži neškodí. Pokiaľ stúpne relatívna vlhkosť na 70%, hrozí tvorba pliesne.
Teplota by nemala klesnúť pod 18 – 20°C.
Stará koža je ako starý človek. Ohýbanie môže bolieť. Preto ju zbytočne mechanicky nenamáhajte.
Chráňte predmet pred prachom. Uloženie v igelitovom vrecku je nevhodné.
Pamätajte, že aj prehnaná starostlivosť škodí. Predmet čistite iba vtedy, keď je skutočne zašpinený.p.s. Keďže je toto tu diskusné fórum, dúfam, že debata neodumrie na konci tohto môjho monológu :roll: .
-
Vojenské sumky
Časť druhá – kožený korpus III.
Po skončení mazania necháme kožu úplne vyschnúť. Mala by byť vláčna (podľa druhu kože) ale suchá. V prípade potreby môžno pristúpiť k rekonštrukcii koženého korpusu. Najčastejšie treba sceliť roztrhnuté alebo prasknuté miesta a niekedy aj doplniť chýbajúcu kožu.
Scelenie trhlín:
Praskliny v koži alebo roztrhnuté miesta, treba pred vlastným lepením podlepiť. Na podlepenie dporúčam použiť biele, ľanové, farebne upravené plátno. Ako lepidlo možno použiť Loctite 401, Loctite 431 (sekundové lepidlo s manipulačnou pevnosťou po 5-20 sek.) alebo Chemoprén. Na drobné perforácie možno použiť aj LINECO (klik) – lepiacu pásku z ľanovej tkaniny. Vlastnú kožu potom lepíme lepidlom Loctite 401.Doplnenie kože:
Pred pár rokmi nemysliteľný zásah sa už stal, vďaka automobilovému priemyslu možný. Dieru v koži je potrebné podlepiť, tak ako pri sceľovaní trhlín a chýbajúca koža sa doplní tekutou kožou (klik) – ktorá môže byť neutrálna (transparentná) alebo farebná, podľa vzorníka farieb. Tekutá koža sa roztiera špachtľou a medzi jednotlivými vrstvami ju treba vysúšať, napr. sušičom na vlasy. Po ukončení treba opravované miesto vyhladiť pomocou GDL-Stiftu, ktorý je však u nás nie je v predaji. Farebnú retuš a farebné zjednotenie možno vykonať použitím LEDER FRESH (klik). Na sumky sa dá vybrať vhodná farba podľa vzorníka.Rekonštrukcia kože je pomerne komplikovaná operácia a preto pripájam celkom slušné video (klik).
-
Vojenské sumky
Časť druhá – kožený korpus II.
Po očistení kože pristúpime k jej zvláčneniu. Upozorňujem, že väčšina dostupných návodov týkajúcich sa ošetrenia kože vedie iba ku krátkodobému zlepšeniu jej vzhľadu a niektoré, odporúčané aj reštaurátormi, môžu viesť aj k trvalým poškodeniam. Zvolený postup závisí vždy od druhu predmetu i použitej kože.
Vyčinená kože sa skladá z vláken, medzi ktorými sú volné priestory, cez ktoré ľahko prechádza voda. Useň je po vysušení tuhá, nepružná a ľahko sa láme, pretože sa skladá zo zlepených kožných vláken. Pokiaľ chceme zlepšiť vlastnosti kože a obmedzili priepustnosť vody musíme ju upraviť mazaním. Pri mazaní prenikajú čiastočky tuku, alebo látok tuku podobných, medzi kožné vlákna a spôsobujú, že zlepené vlákna sa oddelia, obalia tenkou vrstvičkou tuku a koža sa stane elastickou.
Existuje viacero spôsobov mazania usní ale vzhľadom na to, že ide o zásah na hotovom výrobku bez demontáže, vyrobenom z polotvrdej usne odporúčam mazanie olejovou emulziou. Mám ju odskúšanú na pastierskyvh kapsách a výsledky boli dobré.
Mazanie spočíva v pôsobení emulzie tuku vo vode. Predmet sa nenatiera ale ponorí do kúpeľa z emulzie a predmetom sa stále pohybuje. Teplota kúpeľa by mala byť 30-40°C, ale môže byť aj vyššia. Mazacia emulzia sa skladá z troch základných zložiek – tuku, emulgátora a vody. Emulgátormi môžu byť aj látky s mazacími účinkami, napr. vaječné žĺtky. Emulgátor spôsobuje, že vznikne dokonalá emulzia oleja schopná prenikať usňou.Postup:
150-200% vody k váhe predmetu sa zohreje na 45°C a predmet sa do nej ponorí. Useň sa pri tom úplne rozmočí. Potom sa do vody pridá cca 7% pripravenej emulznej zmesi. Teplota emulznej zmesi musí byť nižšia ako teplota usne.Emulzná zmes (dodržať poradie pridávaných zložiek!):
40% vaječných žĺtkov,
20% repkového oleja,
tuková násada by sa mala mierne zahriať a potom sa pridá
40% mäkkej vody zohriatej na cca 60°C.Premiešaním tukovej násady s vodou vznikne emulzná zmes, ktorá sa potom pridáva do emulzného kúpeľa.
Mazanie olejovou emulziou trvá 1 hodinu. Potom sa predmet vyberie, osuší a nechá vyschnúť pri izbovej teplote. Po vyschnutí sa preverí výsledok mazania a prípadne sa opakuje.
Pokiaľ sa ti to zdá komplikované a zdĺhavé, tukovacie prípravky na tukovanie usní knižných väzieb, ktoré možno použiť nájdeš TU (klik). Osobne by som odporúčal Korex PP.
-
Vojenské sumky
Časť druhá – kožený korpus I.
Koža je veľmi trvanlivý materiál, ktorý pretrvá aj v zlých podmienkach stáročia. Zničí ju nakoniec až človek, neodbornou údržbou alebo ošetrením.
Vlastné čistenie koženého korpusu, pretože koža je stále vlhká a teda aj pružná, začneme odstránením hrubých nečistôt. Najlepšie sa na to hodí tupý nôž alebo, ak chceš byť akurátnejší, tupý skalpel. Pred hrubým čistením si sumky podrobne pozri a nehanbi sa použiť aj lupu zväčšujúcu viac ako 4x. Tak získaš predstavu o tom čo všetko pôjde preč.
Najideálnejšie by bolo sumky rozobrať ale je to hrozná robota, po ktorej nasleduje hrozné šitie.
Keď sú sumky zbavené hrubých nečistôt pokračujeme jemným čistením. Existuje celá plejáda receptúr, z ktorých treba pokusničením vybrať tú správnu.
Nečistoty z kože môžeme odstrániť vytieraním zašpinených miest:A. slabým roztokom mydla (mydlové vločky vo vode) s niekoľkými kvapkami čpavku,
B. slabým roztokom saponátu s niekoľkými kvapkami čpavku,
C. zmesou mlieka a terpentínu 1:1,
D. roztokom mydla s alkoholom (1%ný a môže byť aj syntetický),
E. na zvlášť odolné znečistenie sa dá použiť tento postup – najprv sa škrvna navlčí alkoholickým roztokom mydla, keď nepúšťa, miesto sa utrie a aplikuje sa 10%ný roztok kyseliny vínnej, pri neúspechu ju treba odstrániť vodou a kožu utrieť dosucha, aplikuje sa 5%ný roztok kyseliny šťaveľovej (POZOR JED!), pri neúspechu ju treba odstrániť vodou a kožu utrieť dosucha, aplikuje sa teplý 5%ný roztok kyseliny octovej, pri neúspechu ju treba odstrániť vodou a kožu utrieť dosucha.
F. na dehtové a podobné znečistenie sa dá použiť terpentín, tetrachlóretylén, syntetický lieh a pod. Pokiaľ je škvrna zvlášť rezistentná treba vyrobiť pastu napr. z kaolínu. Pasta sa naloží na znečistené miesto a pritlačí. Pokiaľ sa rozpúšťadlo odparí prekvapkáme naloženú pastu novým. Po ukončení vyschnutú pastu odstránime a miesto umyjeme teplým vodným roztokom mydla.
Chce to len správne identifikovať znečistenie a potom experimentovať. Skúšky sa dajú robiť aj tyčinkovými obojstrannými tampónmi. Potrieš znečistené miesto a ak sa tampón zafarbí…
p.s. Saša vďaka za doplnky, z ktorých konečne viem ako sumky vyzerali v nearcheologickom stave.
-
susko007, fotografie sú v pohode, čo viac by sa dalo očakávať pri náleze po minimálne 70 rokoch (teda keď ju tam niekto nevyhodil neskoršie) :wink: .
Časť prvá – čistenie kovových častí
Udržiavanie vo vlhkom stave bolo správne rozhodnutie, ktoré možno uľahčí ďalšiu prácu. Sumky sa skladajú (s najväčšou pravdepodobnosťou) zo štyroch materiálov – kože, nití, železa (nity) a mosadze (zapínanie na dne schránok). V prvom rade treba odstrániť korózne splodiny z kovov… ostatná špina počká. Na to aby sa to podarilo ako sa patrí, musí byť koža mokrá, ale nie premočená. Ako univerzálny odkorodovač na všetky kovy odporúčam použiť kyslé mlieko. Dnes, keďže sa predáva aj skutočné kravské mlieko nebude asi z jeho prípravou až taký problém. Kyslé mlieko sa nanesie štetcom na kovové časti a nechá pôsobiť. Predmet nemusí byť zabalený ale treba kontrolovať zmeny farby mlieka a keď bude sfarbené, utrieť handričkou, servítkou a pod. a náter opakovať. Robí sa to tak dlho, než ťa to prestane baviť, pretože mlieko bude “ťahať farbu” aj keď už žiadna hrdza nebude. Po asi troch náteroch by sa mal kov mechanicky prečistiť mäkkou kovovou kefkou (ja osobne používam tenký zväzok sklenených vláken zlepených do tyčinky; voľakedy sa to dalo bežne kúpiť). Čistenie je ukončené v okamihu keď budeš s výsledkom spokojný a časti budú vizuálne pôsobiť uspokojivo.
p.s. Neodporúčam prať sumky v u-pračke.
-
susko007, málo informácií, žiadne obrázky = ťažká odpoveď.
-
pjotr, mám taký neblahý dojem, že (vo všetkej vážnosti) “dokážeš” nielen sebe ale aj tomu chudákovi rámovi a “stvoríš” iba hrúzu poľutovaniahodnú. Vieš, sú staré krámy a STARÉ KRÁMY. Na niečom sa môžeš vyzúriť a možno bude výsledok prijateľný ale niektoré veci si to nezaslúžia. Medzi ne patrí aj tvoj rám. Pre teba je iba výzvou a možno predmetom túžby po realizácii, pre iného dlho hľadaným cenným artefaktom. Slovom ten rám si nezasúži “nejakú olejovú farbu” rovnako ako si popol tvojej babičky nezaslúži aby si ho použil v presýpacích hodinách.
-
Málo informácií, pekné obrázky ale žiadne údaje o vydavateľovi, mieste a roku vydania. Napriek tomu si myslím, ze bibliu vytlacili niekedy medzi 1880-1930, co znamená, že na kyslom papieri (nepotrebuješ ani elektródu).
Osobne si myslím, že zásah reštaurátora je zbytočný (pokiaľ si nevyhral nejaké peniaze) a zásah laika problematický. Knihu by som nechal v stave v akom je a pretože nepredpokladám, že si z nej po večeroch predčítate, uložil v krabici z alkalickej lepenky (pre budúce generácie).
Pokial sa rozhodnes zasiahnuť do jej stavu všetko potrebné nájdeš tuhttp://www.ceiba.cz/new/produkty.php?cat=2
a niečo tu
http://www.obnova.sk/clanok-915.html&mode=thread&order=0&thold=0.
-
milan1811 na takto položenú otázku, bez obrázkov a ďalšich informácií o plastike sa s najväčšou pravdepodobnosťou odpovede tak skoro nedočkáš.
-
Tým “tu” som nemyslel Obnovu ale link na stránku http://www.efarby.sk. Klikneš na link, otvorí sa ti stránky s míniovou farbou, v záhlaví klikneš na obchodné podmienky, prečítaš si ich a ak súhlasíš zaregistruješ sa. Potom už treba len objednať. Dôležité informácie nájdeš aj v časti “Kontakt”.