dorotka
Forum Replies Created
-
Svätá Barbora
v rámci ľudových výročných zvykov tento deň patrí v regionálnom význame k strídžím dňom. V tomto zmysle nebolo vhopdné, aby sa uskutočnili ranné návštevy žien (stredné Slovensko). Naopak, na Horehroní v tento deň mali chlapci príležitosť zarobiť drobný peniaz svojimi obchôdzkami s oceľou a vinšami.
V tento deň ženy nepriadli, nešili a nepárali perie, aby sa nepichal, nepáral a neklal dobytok, alebo aby nevyhynuli barany.
Najväčšej úcte sa tešila sv.Barbora medzi baníkmi, ktorých patrónkou bola.Sv.Barbora – legendárna mučeníčka z obdobia 3. storočia n.l. O jej živote a smrti však nie sú žiadne pramene a pamiatky. Podľa legendy bola krásna dievčina z Nikomédie (Bithynia) uväznená svojim otcom vo veži. Ako veľká uctievateľka kresťanstva sa dala pokrstiť. jej otec pohan ju zažaloval u perfekta, ale Barbore sa podarilo ujsť z veže (kde k dvom oknám svojho väzenia nechala prirrobiť tretie ako symbol najsv.Trojice). Ukryla sa v rozostúpených skalách(možno bani, preto patrónka baníkov)
Tu bola prezradená pastierom, odvedená do väznice a mučená, napokon sťatá vlastným pohanským otcom. Pri tom otca zabil blesk (odtiaľ patrónstvo delostrelcov) .
Sv.Barbora je často zobrazovaná so sv.katarínou, Margitou a Dorotou.
K sv.Barbore sa často oroduje za šťastnú hodinu smrti (lebo sa pred vlastnou smrťou modlila za hriešnikov).
Atribúty . kalich, hostia, monštrancia, veža s troma oknami. Ale i kladivo ako nástroj mučenia, figúrka otca Dioscura, fakľa, páv. Niekedy býva zobrazovaná aj so symbomi panenstva-ľaliou, palmovým výhonkom a knihou. -
Pri čítaní Gustáva Zechentera Laskomerského som našla takéto zmienky o Biharim :
Bihari Lajoš (ľudovít) bol v roku 1858 úradníkom železiarní z Jeľšavy. mal sestru marinu, ktorá sa vydala za Császára – gazdu(veľkostatkára) z Gemera. Po jeho smrti sa vdova Marina, rod. Bihari vydala za podsudcu menom Pop-Bilkej. -
Pekne si to napísal(a).
Fajčenie z vodných fajok je tiež spoločenskou záležitosťou v príjemnej, pohodovej atmosfére. Možno už tiež módna záležitosť po turistických vpádoch Európanov do arabského sveta. Dôkaz vplyvu východu na západ…
tu je príklad vodnej fajky so 6 náustkami (pre partiu 6 osôb) -
Urobiť rodokmeň z 15 storočia ? Idealizmus !
-
dorotka
Moderator30. novembra 2006 at 22:06 in reply to: Na soche svätého ušetrila Vinica štvrť milióna korúnNeviem, či som pochopila účel článku z Pravdy. Dosť zvláštne, že Úrad vlády podporil štvrťmiliónom umelca z inej krajiny, keď je všeobecne známe, že naši sochári trpia nedostatkom zakázok.
-
chobi, bolo by dobré, keby si aj posledný obrázok zadatoval, príp.identifikoval
-
Dnes má meniny Ondrej,v ľudovom prostredí bol tento deň bohatý na veštby o vydaji. Prostredníctvom magicko-vešteckých úkonov zisťovali nevydaté dievčatá, kto im bude súdený (varenie halušiek s menami na lístočkoch, liatie olova, veštby pomocou snov, etc.). Čary, predpovede, pranostiky majú celoslovenskú platnosť, ale mnoho regionálnych a lokálnych variantov.
V cirkevnom zmysle :
Svätý Ondrej apoštol
pochádzal z Betsaidy v Galilei a žil so svojim mladším bratom Šimonom (neskôr apoštol Pavol) v Kafarnaume pri Genezartskom jazere. Obaja bratia boli rybári.
Ondrej sa stal učeníkom Jána Krstiteľa, neskôr prvým menovaným apoštolom Jozefa Krista (preto sa vyskytuje i ako Prvomenovaný). K Ježišovi doviedol Ondrej i brata Šimona.
Ondrej hlásal evanjelium, s ním odchádzal i k Čiernemu moru, do Grécka (podľa inej tradície i do Kurdistanu a Gruzínska).
Usadil sa v Patrase, kde bol zatknutý miestodržiteľom Egeem, nepriateľom kresťanstva, a okolo roku 60-62 popravený na šikmom kríži.
Pozostatky sú v Istanbule, hlava od roku 1964 v Patrase.
Sv.Ondrej je zobrazovaný na šikmom kríži, je to jeho osobný, nezameniteľný atribút a nazýva sa aj ondrejský kríž.
Sv.Ondrej Avellino
sa narodil v talianskom Castronuovo v r.1521. Pôsobil ako cirkevný právnik, neskôr rehoľník v kláštore bratov teatínov. Prijal večné sľuby, bol asketický rehoľník. Zomrel r.1608, v roku 1712 vyhlásený za svätca. -
Iste odôvodnene mi vyhodilo druhý obrázok, tak ho zaraďujem sem. Tieto scany sú zrkadlovo obrátené, ale mám aj pravdivé, disciplinované. Ak chceš Chobi, pošlem ti ich (ale už neviem email)
-
Tak prikladám do kolekcie 2 scany. Oba sú z časopisu Zlatá Praha, rok 1907, žiaľ čb, ale originál je iste farba. Autorom je český maliar Jar.Panuška. Pod obrázkom je názov Ljetovo, pod druhým Ljetava.
-
Svätá Katarína alexandrijská a Svätá Katarína Sienská
Dnes je Kataríny, toto meno malo významnú úlohu na Slovensku,v religióznom i ľudovom zmysle.
Sv.Katarína Alexandrijská – mučeníčka zo 4. storočia. Od 10. storočia sú živé legendy o vzdelanej kráľovskej dcére, ktorej sa zjavil Ježiško a dal jej na prst zásnubný prsteň. Podarilo sa jej christianizovať 50 filozofov, za čo ju cisár Maxentius, odvrhnutý nápadník, dal uvrhnúť do väzenia a bičovať. Blesk však roztrieštil koleso s nožmi, ktorým mala byť mučená, takže bola sťatá mečom. Jej telo odniesli anjeli na horu Sinaj, kde bol k jej cti postavený kláštor.
Atribúty : koleso opatrené nožmi (aj klincami), zväčša zlomené(bleskom), meč, prsteň, malá postava cisára Maxentiusa . Býva zobrazovaná i s korunou, palmou a knihou.
t
Sv.Katarína Sienská, panna a učiteľka cirkve., 14. storočie.
Bola 24 dieťaťom farbiarskeho majstra zo Sieny. Ako mladá vstúpila do rádu dominikánov, slúžila chudobným a chorým. Svojimi stigmami získala rešpekt duchovných i svetských kruhov a zaslúžila sa o návrat pápežov z Avignonu do Ríma. Nadidoktovala viacerovo filozoficko-duchovných diel(bola analfabetka), napr. Dialógy s Bohom. Zomrela ako 33 ročná.
Atribúty . krucifix, srdce s krížom, ruženec, kniha, ľalia, prsteň, stigmy. Býva zobrazovaná v dominikánskom rúchu, v závoji, s tŕňovou korunou (dar od Krista) -
Tomu červenohnedému skysnutému POMARANČOVI som nerozumela.
-
harp z obáv o dodržiavanie diakritiky vo svojich výpovediach nezdravo zostručnieva :P
Nože, prezraď, s akým poslaním do Štrassburgu ? -
tie sa domnievam, že to nebude slonovina, najskôr celuloid aleby biely bakelit, v danom obd. často používané aj na väzbách biblií.
-
čosi som ti zistila, je to málo, viac nateraz neviem :
Weiss Jozef je zapísaný v Adresar Republiky československej (nákladom Rudolf Mosse) Praha 1935 v dvoch odboroch – rezbári a sochári v Banskej Štiavnici na Hlavnej ulici č.9
Ľudovít (ale aj Ludevít) Kanka je v tom istom adresári zapísaný v odbore maliari izieb (číslo popisné 53/I.)
V roku 1943 vyšiel Adresár priemyslu, obchodu, remesiel…. TU už Jozef Wiess nie je zapísaný (pravdepodobne už boli zaradení len árijci), ale KANKALudovít je v sekcii maliari, natierači, lakovníci
Skús pozrieť literatúru :
1. Učebná dielňa na spracovanie dreva v BŠ. In:Vlastivedný časopis 1971
2. Učebná dielňa v Piargu, Vlastived.časopis 1970
Ale myslím, že v nich je len o rezbár. učiteľoch -Záhora, Drexler, Jozef Hell a pod. -
no, zrovna z NY nemusím mať repliky…Ale nesiahnem ďaleko, dne som bola v GMB v Mirbachovom a zakúpila som pre Američanov reprodukcie grafík starej Bratislavy na ručnom papieri (za 30.-SK kus) a veľkoplošnú reprodukciu za 190.-Sk. Odhadujem náklady na plotteri (garfika zo zbierok) na stovku. K dispozícii je mnoho rozličných foriem (kameniny a i.). Len je prílišná pohodlnosť a radšej je všetko utajené!