mikulasm
Forum Replies Created
-
mikulasm
Member15. júna 2009 at 21:59 in reply to: Bezradnosť – destrukcia cerstvo restaurovanej plastikyVážení kolegovia,
pracujem v jednom nemenovanom múzeu. Je možné aby sa na pomerne čerstvo zreštaurovanej plastike deponovanej vo vyhovujúcom depozitárnom režime začala deštruovať polychrómia?Neviem co si predstavujes pod pojmom destruovana polychromia.
Myslis tym, ze skrakelovala farebna vrstva, alebo sa uvolnila a popraskala aj kriedova podkladova vrstva, vytvorili sa akoby striesky a dochadza k jej opadavaniu?
Tyka sa spominana destrukcia originalnej vrstvy alebo retusi?
Aky bol zaverecny lak?
Skus popisat ako sa ta destrukcia prejavuje. -
A na akom nosiši je ten obraz? drevo, plátno, papier? hrubka 0,5 mm je coho hruba? a ake velké sú tie diery?
-
ano boli tam čierne sklá
k dispozícii mám lanový olej (nie klasická fermež) a čo potom? naniesť trebárs dve vrstvy a potom valeštiť? Ako by sa správal šelak? to asi nieje moc vhodné do kupelne… :roll:
Lanovy olej casom strati lesk- intenzita kresby dreva zoslabne = to znamena, ze by si musel castejsie nabytok pretierat s handrickou s lanovym olejom. A selak je nevhodny do vlhkeho prostredia = “zbeliel” by.
Ja by som volil ako som napisal napustaci olej Sct. Croix. (daj do google vyhladavaca) dozvies sa viac o zlozeni atd. Mam rok s nim osetrenu skrinu a stale vypada dobre. Nie je sice vo vlhkom prostredi, no tento olej je urceny aj pre zahradny nabytok, takze problem by nemal byt.
Olej sa nanasa v jednej vrstve a nezanecháva na dreve vrstvu nejakeho filmu. Dostat ho vo farby- laky. :wink: -
Ahoj.
Ja osobne som zastancom prirodných povrchovych uprav. Rozhodne by som pouzil nejaky napustaci prirodny olej. Jednoduché rovnomerne nanasanie (zvaldne aj laik), vodeodolnost a hlavne drevo bude dychať. Na trhu je mnoho takýchto olejov. Ja mam skusenosť s Sct. Croix napustacim olejom a s tvrdým olejom s voskom OE 52084 Prottera. No nohy stolika by som podkul nejakym nehrdzavejucim kovanim, aby boli asom 3mm nad zemou. -
Ak je to olej, tak najskor skus rozpustadlo na olejove natery napr. S 6006, ale urcite skus aj ine rozpostadla. Mozno to pojde zmyt s vatovým tamponom. Ide o to, aby si atakoval len vrchnu vrstvu laku. Inak urcite by to slo rozpustadlom s nazvom Kormofag, dostat ho v Madarsku.
Ak to nepojde ocistit, tak posledna moznost je este odstranit cely olejovy lak.
Mozno to bude treba robit formou zabalu, na urcitu cast polozis riedidlom S 6006 (alebo inym) napustený vatovy tampon a zabalis do igelitu, aby riedidlo dlhsie posobilo (mozno 5, 10, 30 min.) Nabobtany lak zotries ocelovou vatou alebo skalpelom a docistis zubnou kefkou namacanou v danom rozpustadle. Ak to nepode rozpustadlom, pojde to odstranovacom starych naterov. Odstanovac pouzi transparentny, nie cerveny! Najlepsie skusenosti mam s odstanovacom od firmy Color company- Dubnica nad Vahom, ruzova plechovka okolo 160 Sk. Docistuj zubnou kefkou namacanou v riedidle, neutralizuj terpentinom.
Nepouzivaj brusne papiere, lebo si poskodis farebnost dreva!ps: to su len prvoplanove napady. je to praca pre odbornika s urcitymi skusenostami a hlavne s citom. bud opatrny a snaz sa to nepokazit :wink:
-
Holandske velvyslanectvo v spolupraci s Academia Istropolitana Nova,
> VSVU a Bastart
> Contemporary Vas srdecne pozyva na prednasku Ubbo Hylkema, ktora sa
> uskutocni vo stvrtok, 17.4.2008 o 17:00 na VSVU (Hviezdoslavovo nam.)
> v miestnosti cislo 135.
>
> Ubbo Hylkema, momentalne vykonny riaditel institutu vyssieho
> vzdelavania (EURASHE) v Bruseli, a byvaly riaditel Amsterdamskej
> Akademie Architektury a tiez Holandskeho odboru pre ochranu pamiatok
> bol zapojeny v roznych projektoch na slovensku uz od zaciatku
> devatdesiatych rokov,.
> Ubbo Hylkema bude hovorit o ochrane pamiatok s ohladom ich
> individualneho vnimania
> konkretnej spolocnosti. Skutocnost ze Slovensko podstupilo tolko socialnych a
> ekonomickych zmien nastoluje otazky o vztahu spolocnosti k nim a o
> sposobe akym je mozne pamiatky chranit. Dalej sa bude diskutovat o
> ekonomickych aspektoch a ich priamom vplyve pri ich ochrane. Prednaska
> bude v anglictine. -
hmmmm…………. zaujimavy problem, to sa len tak lahko nepritrafi. Stretol som sa s ohorenou sochou, ale ta bola polychomovana a na ohorene drevo som robil rekonstrukciu. Ale toto je iny pripad. Otazne je, ci sa poskodil povrch dreva, alebo je len ocmudeny povrch laku a drevo pod nim je zachovane v povodnej farebnosti. Ak je to poskodenie iba laku, co je jednoduchsi pripad, staci pouzit vhodne rozpustadlo, podla pouziteho laku. (lieh, benzin, aceton, …), ako radi Duchamp. No ak je pripalene a zafarbene samotne drevo, tak pochybujem, ze nejake chemicke prostriedky to napravia. V tom pripade by som skusil predmet ocistit mechanicky pomocou jemnej ocelovej vaty alebo zubnej kefky s pouzitim saponatu a terpentinu 1:1, alebo saponatu a vody….
Napis ci je poskodeny iba lak alebo aj drevo. -
Tá skriňa je prekrásna, nemal by sa jej chytať laik. Dajte to zrekonštruovať odborníkovi, tá skriňa si nezaslúži amatérsky prístup.
Podla mna, skrina je uz po laickej oprave. Pochybujem ze sa jej chyti odbornik, pretoze dat ju do poriadku (odstaranit nevhodny lak, skrabance, atd.) zaberie dost casu, a financne sa to pre majitela neoplatí.
No mozno sa mylim. :-) -
PROGRAM SEMINÁRU a ZOZNAM PREDNÁŠAJÚCICH
9. 4. – 11. 4. 2008
„REŠTAUROVANIE A PRÍRODNÉ VEDY“PREDNÁŠAJÚCI:
RNDr. Ing. Ján Bartl, Ústav merania SAV, Bratislava
RNDr. Miroslav Hain CSc., Ústav merania SAV, Bratislava
Ing. Daniela Cebecauerová, Pamiatkový úrad SR, Bratislava
Mgr. Martina Stillhammerová, Brusel
Ing. Karol Bayer, Fakulta restaurování Univerzita, Pardubice
Dr. Ing. Jana Sanyova, Laboratoires – CTP, IRPA , Brusel
RNDr. Janka Hradilová, Dr. David Hradil, ALMA, Praha
Ing. Dušan Kordík, CSc. CHEMMEA s.r.o., zástup. BRUKER AXS v SR
Doc. Ing. Michal Čeppan, CSc., FCHPT STU v Bratislave
Ing. Milena Reháková, CSc., FCHPT STU v Bratislave
Ing. Vladimír Dvonka, FCHPT STU v Bratislave
Ing. Jana Želinská, CSc., VŠVU, Bratislava
Ing. Linda Csefalvayova, University of Ljubljana, Slovenia
Ing. Alena Maková, Slovenská Národná Knižnica, MartinSTREDA 9.4.2008
9:00 h – OTVORENIE SEMINÁRU
9:30 h – FYZIKÁLNE METÓDY PRIESKUMU UMELECKÝCH DIEL
RNDr. Ing. Ján Bartl,CSc., RNDr. Miroslav Hain
Ústav merania SAV, Dúbravská cesta 9, 841 04 BratislavaAnotácia:
Aplikácia vedeckých poznatkov chémie, fyziky a technických vied do oblasti skúmania a analýzy umeleckých a muzeálnych objektov pomáha historikom, reštaurátorom umeleckých diel, konzervátorom a archeológom pri získaní kvalitatívnych a kvantitatívnych informácií, ktoré sú potrebné pri príprave a realizácii záchrany umeleckých a historických artefaktov ako aj pri zisťovaní ich autenticity pre akvizíciu.
Metódy prieskumu umeleckých diel možno charakterizovať ako vedecký výskum diela, resp. ako vedecká analýza jeho materiálových zložiek. Všetky používané nedeštruktívne fyzikálne metódy môžeme rozdeliť do dvoch kategórií. Prvá kategória sú nedeštruktívne testovacie metódy, ktoré sa týkajú kvalitatívneho prieskumu, t.j. vyšetrenia diela (zviditeľnenie nečitateľných signatúr, nápisov, premalieb, retuší, tmelených miest, podkladových vrstiev, zmien v kompozícii obrazov- pentimentov, určenie použitej techniky maľby či rezby) a jeho vyhodnotenia. Druhá kategória zahrnuje metódy kvantitatívnej analýzy (mikrodeštruktívne a nedeštruktívne), ktorých výsledkom je stanovenie chemického zloženia a fyzikálnej štruktúry použitých surovín a materiálov vyšetrovaného objektu a ich konfrontácia s historickými súvislosťami jeho vzniku.
V súčasnosti sa okrem konvenčných metód prieskumu (Optická mikroskopia, IR reflektografia, UV fluorescencia, RTG röngenoskopia) používa aj celá rada ďalších špeciálnych nedeštruktívnych metód testovania a analýzy, ktoré v rukách odborníkov fyzikov slúžia pri vyšetrovaní umeleckých diel. Príspevok je prehľadom existujúcich metód, doplnený praktickými ukážkami z prieskumu konvenčnými metódami.10:10 h – DREVO V HISTORICKÝCH PAMIATKACH
Ing. Daniela Cebecauerová,
Chemicko technologické odelenie Pamiatkového úradu SR, v BratislaveAnotácia:
Drevo ako materiál používaný od nepamäti – ako nosič výtvarného prejavu, ako podložka pre tabuľovú maľbu, rezbu, sochu. Drevo ako historický konštrukčný materiál – kostoly, obydlia, hospodárske objekty, technické pamiatky, konštrukčné prvky. Druhy a rozsah použitia niektorých drevín v našich geografických podmienkach.Degradácia historického dreva – biologická (drevokazné huby, plesne, lišajníky, … drevokazný hmyz), iné druhy degradácie – fyzikálne, mechanické, chemické formy.
Metódy prieskumu historického dreva (RTG, CT, dendrochronológia, optická mikroskopia )
Možnosti a metódy sanácie a spevňovania historického dreva.10:50 h – 11:00 h – prestávka
11:00 h – ZÁKLADNÉ ANALYTICKÉ METÓDY POUŽÍVANÉ PRI
PRIESKUME KAMEŇA, MÁLT A OMIETOKMgr. Martina Stillhammerová
BruselAnotácia:
Cieľom príspevku je podať informáciu o základných metódach používaných v súčasnosti pri prieskume a analýze historických stavebných materiálov – kameňa, mált, omietok a pod., napr. petrografický rozbor, XRD, SEM-EDS, klasický chemický rozbor mált. Stručne vysvetliť princíp každej metódy, jej výhody a obmedzenia a poskytnúť príklady použitia metódy v praxi.11:40 h – VYUŽITIE METÓDY ULTRAZVUKOVEJ TRANSMISIE PRI
PRIESKUME PAMIATKOVÝCH OBJEKTOV Z KAMEŇAIng. Karol Bayer,
Fakulta restaurování Univerzita PardubiceAnotácia:
Príspevok je zameraný na stručnú charakteristiku metódy ultrazvukovej transmisie, ktorá patrí medzi nedeštruktívne resp. neinvazívne diagnostické metódy prieskumu pamiatkových objektov z kameňa. Na niekoľkých vybraných príkladoch realizovaných prieskumov na území ČR (Janohrad v Lednicko-valtickom areále, sochárska výzdoba Karlovho mosta v Prahe, sochárska výzdoba na zámku Veltrusy, portál v Porta coeli v Předklášteři pri Tišnove) budú diskutované možnosti využitia i limity uvedenej metódy prieskumu.12:30 h – 14:00 h – OBED
14:00 h – ANALÝZA ORGANICKÝCH PIGMENTOV VYSKYTUJÚCICH
SA V HISTORICKÝCH VZORKÁCH FAREBNEJ VRSTVY.DR. ING. JANA SANYOVA,
LABORATOIRES – CTP
IRPA , BRUSELAnotácia:
Organický pigment je pigment obsahujúci organické farbivo, ktoré je vo väčšine prípadoch naviazané na anorganický substrát (napríklad marenové laky…), ale existujú aj príklady kedy je farbivo, nerozpustné vo svojom spojive, a môže byť použité bez anorganickej zložky, t.j. vo forme, v akej bolo získané (napríklad indigo, kurkuma, azofarbivá…). Použité farbivo môže byť buď získané z prírodného zdroja alebo vyrobené priemyselnou syntézou.
Analytický protokol organických pigmentov preto musí obsahovať okrem analýzy organickej zložky – farbiva, taktiež analýzu anorganickej zložky – substrátu.
Prednáška bude pojednávať o tom, aké laboratórne metódy sa bežne používajú na analýzu organických pigmentov, farbív aj substrátov, nachádzajúcich sa vo farebnej vrstve umeleckých diel. Jedná sa o metódy a techniky vo výskumnej aj v rutinnej praxi, deštruktívne aj nedeštruktívne, spektrometrické a chromatografické, ako sú Ramanova, hmotnostná a UV-Vis spektroskopia, optická a elektrónová mikroskopia a kvapalinová vysokoúčinná chromatografia.14:40 h – NEINVAZÍVNÁ RTG FLUORESCENCIA (XRF)
V REŠTAURÁTORSKOM PRIESKUMERNDr. Janka Hradilová, Dr. David Hradil
Akademická laboratoř materiálového průzkumu malířských děl (ALMA) – společné pracoviště Akademie výtvarných umění v Praze a Ústavu anorganické chemie AV ČRAnotácia:
Přenosný RTG-fluorescenční analyzátor X-MET 3000 TXR byl v naší laboratoři testován pro využití při analýze malířských děl. Testován byl hloubkový dosah a detekční limity přístroje pro oblast lehkých prvků, což obojí jsou omezující faktory při měření vícevrstvých systémů malby na vzduchu. Vzhledem k limitům při interpretaci stratigrafie vrstev jen na základě neinvazívních měření povrchu malby jsme doporučili využívat tuto mobilní metodu již v průběhu restaurátorského průzkumu a měřit v sondách odkrytých restaurátorem – tak lze provést postupnou identifikaci prvkového složení jednotlivých vrstev bez nutnosti dalšího vzorkování a složitého laboratorního rozboru. Rychlý plošný průzkum interiéru kostela sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře (1922) od architekta J. B. Santiniho např. poukázal na změnu barevnosti interiéru kostela, která byla v průběhu století několikrát změněna. Byly zkoumány polychromie andělů a čtyř Evangelistů – od Jana Paula Čechpauera (1725-1727), polychromie zábradlí, nástěnné malby interiéru. Díky předběžnému průzkumu v tomto i v dalších případech byla nutnost odběru mikrovzorků minimalizována a i vypovídací schopnost cíleně odebraných vzorků byla výrazně vyšší.
Měření RTG-fluorescence povrchových vrstev na uměleckém díle před restaurováním pomáhá k předběžné identifikaci prvkového složení pigmentů, k lokalizaci přemaleb, a zamezuje také nadměrnému odběru mikrovzorků. Jejich odběr zůstává nezbytný k popisu stratigrafie a techniky malby. Při znalosti vhodných materiálových znaků může tato metoda sloužit i k rychlému porovnání různých děl stejného autora nebo dílenského okruhu.15:20 h – prestávka
15:30 h – PRIESKUM PERGAMENOV V SLOVENSKEJ NÁRODNEJ
KNIŽNICI.Ing. Alena Maková,
Slovenská Národná Knižnica, MartinPríspevok sa zaoberá prieskumom pergamenových dokumentov v správe Slovenskej
národnej knižnice v Martine, ktorý prebieha pod záštitou projektu Prieskum,
konzervovanie a historické zhodnotenie pergamenových dokumentov v SNK,
finančne podporený Agentúrou pre podporu vedy a výskumu APVV-0165-06.
Prieskum prebieha v niekoľkých etapách. Príprava spracovateľskej databázy na
hodnotenie a konzervovanie pergamenov, prieskum a výber pergamenov z
depozitu, fotodokumentácia, voľba diagnostických postupov, vlastný prieskum,
návrh na konzervovanie a reštaurovanie.ŠTVRTOK 10.4.2008
9:00 h – ANALÝZA NETRADIČNÝCH ANORGANICKÝCH PIGMENTOV MIKRODEŠTRUKTÍVNYMI METÓDAMI. OPTICKÁ MIKROSKOPIA /VIS,UV,BLUE,POL/, SEM EDS,EDS,TEM,SAED.
Ing. Jana Želinská, CSc.
Chemicko-technologické laboratórium, Katedra reštaurovania,
Vysoká škola Výtvarných umení, BratislavaAnotácia:
V posledných rokoch sa výskum v oblasti reštaurovania stále venuje, popri iných oblastiach bádania, aj analýzam doteraz nedokázaných a nepopísaných materiálov používaných v umeleckej tvorbe, ku ktorým jednoznačne patria aj minerálne pigmenty.
Príspevok nadväzuje na úzku radu štúdií a odborných článkov v zahraničnej literatúre, zaoberajúcich analýzami, výskytom a použitím neštandardných resp. menej známych minerálnych pigmentov. Za využitia kombinácie mikrodeštruktívnych inštrumentálnych metód predkladá analýzu a použitie niekoľkých minerálnych pigmentov, vyskytujúcich sa vo farebných vrstvách umelecko-historických pamiatok na území Slovenska.Mgr.art Gabo Štrasner
Neogénny vápenecVznik usadenín, lokality ťažby. Použitie v sochárstve. Najčastejšie
poškodenia vápenca a jeho ochrana.Mgr.art Jana Balážiková
Analýza kovových šperkov.Využitie SEM-EDS pre prvkové určenie materiálového zloženia kovových častí šperkov umiestnených na šate a korunke P. Márie z kostola sv.Petra a
Pavla v Starej Lesnej.9:40 h – NIR – CHEMOMETRIC TOOLS: A QUANTITATIVE
APPROACH TO GELATIN SIZING IN HISTORIC PAPERSIng. Linda Csefalvayova1,
M. Strlič2, M. Pelikan3, I. Kralj-Cigic1 and J. Kolar41University of Ljubljana, faculty of Chemistry and Chemical Technology, Askerceva cesta 5, SLO 1000 Ljubljana, Slovenia
2University College London, Centre for Sustainable Heritage, The Barlett School of Graduate Studies, Gower street, London WCIE 6BT, UK
3University of Missouri at St. Louis, Dept. of Mathematics and Computer science, Missouri Estimation of Distribution Algorithms Lab, USA
4National and University Library, Ljubljana, SloveniaIntroduction
Storage and environmental conditions (temperature, relative humidity, pollution, cyclic changes in temperature and humidity, etc.) can have a significant effect on the life expectancy of paper. Papermaking technology changed over centuries, in fact, since the advent of modern papermaking, many paper-based objects are now in advanced state of deterioration. An understanding of the excellent natural ageing characteristics of some of early European papers might contribute to improvement of the survival of modern day papers. Gelatin was a common ingredient in the 15th-18th century papers, its primary role being as a sizing agent, although it can enhance the paper’s mechanical properties significantly. It was shown that there is a significant correlation between the condition of several historic papers and their gelatin sizing content.10:20 h – 10:30 h – prestávka
10:30 h – VYUŽITIE SPEKTROSKOPICKÝCH METÓD UV/VIS/NIR PRI
IDENTIFIKÁCII PÍSACÍCH LÁTOK (HNEDOŠEDÝCH
ATRAMENTOV).
Oddelenie polygrafie a aplikovanej fotochémie, Ústav polymérnych materiálov FCHPT STU v Bratislave
Prezentácia 1 (prednáška):
Identifikácia hnedosivých atramentov v kresbách pomocou reflexnej spektroskopie vo VIS-NIR oblastiDoc. Michal Čeppan CSc., Ing. Milena Reháková CSc., Ing. Vladimír Dvonka
Anotácia:
Identifikácia hnedošedých atramentov je dôležitá z hľadiska historického a umenovedného, ako aj z hľadiska vyhodnotenia rizík súvisiacich s konzerváciou a stabilizáciou historických kresieb a dokumentov. Príspevok sa zaoberá možnosťami využitia optovláknovej reflexnej spektroskopie vo viditeľnej a blízkej infračervenej oblasti na identifikáciu hnedosivých atramentov (železogalové a sépiové, atramenty, atramenty bistre a čierne tuše) a využitím chemometrických numerických metód na rozlíšenie spektier jednotlivých atramentov.
Prezentácia 2 (prednáška s praktickými ukážkami):
Identifikácia atramentov fotografiou v NIR oblasti
Ing. Vladimír Dvonka, Ing. Milena Reháková
Identifikáciu (železogalových) atramentov v historických dokumentoch a rukopisoch možno zrealizovať pomocou upravenej infračervenej fotografie (FCIR — False Color Infrared). Ide o jednoduchú flexibilnú metódu, ktorá využíva komerčný digitálny fotoaparát, s následnou úpravou získanej snímky. Metódu možno použiť na potvrdenie prítomnosti železogalových atramentov v dokumentoch, pretože tieto atramenty odrážajú žiarenie v blízkej infračervenej oblasti (NIR) — reflexné maximum sa nachádza pri vlnovej dĺžke 1050 nm.11:50 h – APLIKÁCIA PRENOSNÝCH MIKRO-XRF ZARIADENÍ
TRACE A ARTAX FIRMY BRUKER AXS PRI
NEDEŠTRUKTÍVNEJ ELEMENTÁRNEJ
ANALÝZE UMELECKÝCH DIEL.Ing. Dušan Kordík, CSc.
CHEMMEA s.r.o., zástupca BRUKER AXS v SRAnotácia.
V prednáške budú predstavené najnovšie zariadenia firmy BRUKER AXS pre aplikácie v laboratóriach, reštaurátorských inštitúciách a výsledky ich aplikácií pri skúmaní konkrétnych umeleckých diel. Budú prezentované jednotlivé typy zariadení a ich typické použitie pre jednotlivé typy pamiatok, rchívnych materiálov alebo umeleckých diel.12:30 h – 14:00 h – OBED
14:00 h – BRUKER AXS – THE CHARACTERIZATION OF HISTORIC
PIGMENTS BY – XRFXRF in Conservation Science
Hands-On Workshop on Non-Destructive Elemental AnalysisPIATOK 11.4.2008
10:00 h – BRUKER AXSWORKSHOP – XRF in Conservation Science
Hands-On Workshop on Non-Destructive Elemental AnalysisOrganizuje : CEIAP – Central European Institute of Art Conservation
Vysoká Škola Výtvarných umení v Bratislave, Katedra Reštaurovania
Drotárska cesta 44, 81104, BratislavaGenerálny sponzor : BRUKER AXS
Kontaktná osoba : Mgr.art Jarmila Dóriová, jdoriova@gmail.com, 0904 557003
-
Docent
Zle som sa vyjadril. Keby sa dali uz posielat obrazky, tak by som poslal.
Kryt krstitelnice je dreveny a ma tvar elipsovitej kupoly. Pozinkovanym plechom je uzavrete dno tohto kupoloviteho dreveneho krytu.
Na drevenom kryte su dvierka, cez ktore sa da nabrat svatena voda, ak sa na pozinkovanom dne vysunu dalsie plechove dvierka (šuber).
Neviem ci som to napisal zrozumitelne a vies si to predstavit.Inak neprišiel som na to ako vystižne nahradit slovo “šuber”. Ked sa povie toto slovo, tak kazdy vie o co sa jedna, len skoda, ze je nespisovne.
Ja by som ho zaviedol! Namiesto neho som nasiel v slovniku slovo “zapadka”, no neviem ci si niekto pod tym predstavy suber.
Viete poradit? -
Ja osobne by som pouzil Paraloid B72 okolo 5 – 7%. Totizto Paraloid je reverzibilny a kedykolvek ho mozete odstranit, staci kvapka – dve acetonu a spoj je povoleny. Cize krok spat je mozny. Zriedeny Epoxid by bol tiez mozny, no s tym sa moc nekamatim. Mnohe epoxidy casom zltnu a ak sa nieco nepodari, nepresne zlepi, jednoducho smola.
So specialnymi lepidlami na sklo som nepracoval, viem iba ze ich pouzivali sklari na VSVU a vytvrdzuju sa UV ziarenim. Takze chodli ku nam na katedru restaurovania lepit sklo, lebo v tedy nemali poriadne UV lampy. :wink:
Neviem ci ta vaza je funkcna, ci ju pouzivate, alebo sluzi iba na okrasu. Pokial je v byte ako muzelany exponat, tak by som to asi neriesil. Niekdy menej znamena viac. -
Zdravim pan Docent.
Dakujem ti za tvoju skoru odpoved, velmi mi pomohla, pretoze som riesil otazku povodnosti pozinkovaneho oplechovania na kryte krstitelnice z roku 1792. Podla toho co si napisal, by oplechovanie malo byt sekundarne. Ked som priklincovany plech odstranil, objavili sa pod nim aj ine dierky po klincovani. Takze kludne mozem povedat, ze pozinkovany plechovy kryt je sekundarny a ze pre nim existoval iny, po ktorom ostali iba stopy po klincoch.
Dakujem. :wink: -
Po takej dobe v kaviarni, to si uz ani nepamatam ako to tu vyreralo. Srdecne pozdravujem vsetkych obnovakov a dufam, ze sa znovu tu stretneme a trosku pokecame.
Som strasne rad, ze portal uz funguje a drzim mu palce. -
Inak Milanko Stefanik bude znovu stat BA, na novom namesti, vedla noveho divadla.
Pred rokom som sa podielal na jeho modelovani (7,6m aj s podstavcom). A cica z pred SNM sa zrejme premiestni.