milo1
Forum Replies Created
-
Pre školské účely sa vyrábala aj školná verzia granátu RG-4. Tá bola rozoberacia, aby sa dalo vidieť, čo je vnútri.
-
Na granát sa dalo nasadiť aj zosilovacie puzdro:
-
Šablónovanie bolo robené bielou farbou. Vo veku aj v dne bol vytvorený stredový otvor:
-
Granáty nového typu (RG-4) vyzerali takto:
-
Šablónovanie bolo robené červenou farbou v prvorepublikovom štýle. Na veku ani na dne sa nenachádzali žiadne otvory.
-
Zdá sa, že to už ide až na tie staršie príspevky. Takže skúsim pokračovať s poznatkami o vývoji RG-4.
Vyzerá to tak, že vývoj a následná výroba prebiehali v podniku Zeveta Bojkovice (aspoň ja som kód iného výrobcu než “irv” na tých granátoch nikdy nevidel).
Pôvodné granáty (RG vz.49) vyzerali takto:
-
Harp, chýbajú v tejto téme. Či aj inde, to som ešte nepozeral. Medzi príspevkami číslo 152 a 153 je časová medzera vyše 1,5 roka a chýba kopec príspevkov. Je niekde zálohovaná diskusia na pôvodnej Obnove?
-
No nič, ešte to nejde správne, počkáme. Inak, chýbajú tu staršie príspevky.
-
Henry, k tomu vývoju: nikde som sa o ňom nič nedočítal. Zdá sa, že to bolo dosť utajované. Nevyučuje sa to ani v pyrotechnických kurzoch. Takže mám len poznatky, zistené vlastným “terénnym výskumom”.
Pôvodne sa ten granát označoval ako vz.49:
-
RUČNÝ GRANÁT 4 (RG–4)
Ručný granát 4 (RG-4) je z hľadiska rozdelenia granátom útočným, nárazovým. Na spodnú časť granátu možno nasadiť zosilňovacie oceľové puzdro, ktoré umožňuje použiť ho ako obranný. Je to pomerne citlivý granát, ktorý bezpečne vybuchuje aj pri dopade do vody, slamy, sena a krovia. K výbuchu dochádza pri náraze na prekážku. Pri výbuchu sa granát trhá na veľké množstvo malých črepín so smrtiacim účinkom v okruhu 5 až 10 m a so zraňujúcim účinkom až do okruhu 200 m. Možno ho hádzať z akejkoľvek polohy, postojačky (na mieste i za pohybu), kľačiac i poležiačky. Dobre sa dá použiť vo voľnom teréne. Menej vhodný je pri hádzaní do okien, úkryrov, vyhadzovaní z okien, z úkrytov a pod., pretože páska vrhovej poistky sa spravidla nestačí odvinúť pre krátku dobu letu. Ak je hodený do okna, nastane výbuch po odvinutí pásky a vypadnutí zástrčky vrhovej poistky už pri náraze na sklo.
.
.
1 – plášť granátu,
2 – veko granátu,
3 – rozbušková úderka,
4 – trhavina (TNT),
5 – počinová náplň,
6 – kombinovaná rozbuška,
7 – ihlová úderka,
8 – ihla,
9 – pružina,
10- oporný mostík,
11- dopravná poistka,
12- vrhová poistka,
13- zosilovacie puzdro.Telo granátu
Telo granátu je valcového tvaru. Skladá sa z valcového plášťa 1 s dnom a z veka 2. V tele granátu je vložený zapaľovač a trhacia náplň.
Plášť granátu 1 je vyrobený z tenkého hladkého načierno lakovaného oceľového plechu. V strede dna je malý kruhový otvor. V plášti sú štyri otvory obdĺžnikového tvaru. V najväčšom otvore je zasadené vodítko tvoriacevedenie pre vidlicu dopravnej poistky 11, ktorá svojimi koncami zapadá do dvoch otvorov na protiľahlej stene plášťa. Nad vodítkom vyčnieva opierka opatrená oválny otvorom. Na stene plášťa sa v pootočení o 90° sa nachádza posledný otvor a prelis pre zástrčku vrhovej poistky 12. Okraje plášťa tvoria prírubu, na ktorú je zalemované veko 2, tak isto opatrené malým kruhovým otvorom.
Veko granátu 2 z tenkého oceľového plechu je hladké, obojstanne lakované na čierno. Okraje veka sú skosené.
Vodítko s opierkou tvorí jednu súčasť. Je vyrobené z tenkého načierno lakovaného oceľového plechu, ktorý je k plášti bodovo privarený. Vodítko skúži na vedenie vidlice dopravnej poistky 11. Opierka slúži na uchytenie závlačky dopravnej postky 11 pri zaistení granátu.
Zosilňovacie puzdro 13 je vylisované zo silného oceľového plechu, čierne lakovaného. Má tvar valca, na jeho dne je osem kruhových otvorov a v strede dna štvorcový otvor. Bočné steny puzdra sú na protiľahlých stranách dvakrát prerušené a mierne prehnuté dovnútra. Táto úprava uľahčuje nasunutie puzdra na spodnú časť tela granátu a pevné spojenie s ním.
Zapaľovač
Zapaľovač je nárazový, reakčný, t.j. uvádzaný do činnosti pôsobením zotrvačných síl pri nárazu na prekážku. Skladá sa z týchto súčastí: rozbušková úderka 3, ihlová úderka 7, pružina 9, oporný mostík 10.
Rozbušková úderka 3 je vyrobená z tenkého oceľového plechu. Skladá sa z valcového plášťa, veka s otvorom pre rozbušku a dna. Veko a dno sú na plášť úderky zalemované. Do otvoru veka sa vkladá kombinovaná nápichová rozbuška V 16a. Vo vnútri rozbuškovej úderky je trhacia náplň – tritol.
Kombinovaná rozbuška 6 sa skladá z puzdra rozbušky, z poistky a z náplní. Do puzdra rozbušky je nalisovaná poistka, ktorá má kruhový otvor. V prednej časti rozbušky je nalisovaná citlivá nápichová zlož prikritá fóliou. Z okraja puzdra rozbušky je vytvorená príruba, za ktorú je rozbuška upevnená v rozbuškovej úderke. Kombinovaná rozbuška je ďalej vyplnená traskavou zložou, ktorej horenie prejde do detonačnej vlny, ktorá sa zosilní v počinovej náplni rozbušky.
Ihlová úderka 7 je vyrobená z tenkého oceľového plechu. Skladá sa z valcového plášťa so zalemovaným dnom a vodiaceho plášťa. V hornej časti plášťa úderky je vytvorené lôžko pre pružinu 9, uprostred lôžka je upevnená ihla 8. Vnútorný priestor úderky je rovnako ako u rozbuškovej úderky vyplnený lisovanou trhacou náplňou – tritolom 4.
Pružina 9 sa jedným koncom opiera o hrdlo oporného mostíka, druhým o lôžko v ihlovej úderke. Úlohou pružiny je zabrániť za letu granátu, po vypadnutí vrhovej poistky 12, obidvom úderkám sa k sebe priblížiť dovtedy, kým ručný granát nenarazí na prekážku alebo zem.
Oporný mostík 10 má tvar prstenca s hrdlom. V mostíku sú štyri výrezy. Dvomi výrezmi prechádza vidlica dopravnej poistky, dvomi druhými zástrčka vrhovej poistky.
Trhacia náplň 4 z lisovaného tritolu je uložená tak vo vnútri ihlovej úderky 7, ako aj vo vnútri rozbuškovej úderky 3. Celková hmotnosť trhacej náplne je 105 g. V rozbuškovej úderke je uprostred trhacej náplne otvor, do ktorého je vložený valček počinovej náplne 5 z flegmatizovaného pentritu, ktorá zosilňuje a prenáša detonačnú vlnu od rozbušky na trhaciu náplň granátu.
Poistky
Dopravná poistka 11 zaisťuje granát proti nežiaducemu výbuchu pri preprave a manipulácii. Skladá sa z nasledujúcich súčastí: z vidlice dopravnej poistky, zo závlačky dopravnej poistky so strmeňom, nákružkom a krúžkom.
Vidlica dopravnej poistky je vyrobená zo silnejšieho oceľového plechu. Na jednej strane má otvor pre driek závlačky dopravnej poistky, na druhej strane výrez asi do polovičky jej dĺžky pre hrot ihly 8 ihlovej úderky 7. Vidlica dopravnej poistky rechádza u zloženého granátu vodítkom v plášti granátu. Proti vypadnutiu z tela granátu je zaistená závlačkou.
Závlačka dopravnej poitky je vyrobená z drôtu. Na opierku vodítka sa upevňuje strmeňom. Na drieku závlačky je nalisovaný kužeľový nákružok. Závlačka zabraňuje samovoľnému vypadnutiu dopravnej poistky z granátu. V spodnej časti závlačky je očko, ktorým prechádza krúžok dopravnej poistky, slúžiaci na ľahké otočenie závlačkou a na vytiahnutie dopravnej poistky z tela granátu.
Vrhová poistka 12 zaisťuje granát proti nežiaducemu výbuchu:
– pri manipulácii po vytiahnutí dopravnej poistky 11,
– pri náhodnom vypadnutí granátu z ruky, ak dráha pádu je kratšia ako 3 až 4 m,
– pri kratšom hode ako 3-4 m, napr. pri dopade na predný násyp zákopu.
V týchto prípadoch dôjde k “umŕtveniu” ručného granátu ohnutím ihly.
Vrhová poistka sa skladá zo zástrčky a z pásika vrhovej poistky s kovaním.
Zástrčka vrhovej poistky, vyrobená z oceľového plechu, je zahnutá do pravého uhla a dlhším zamenom sa zasúva do granátu. Na kratšom ramene je pozdĺžny výrez pre pripevnenie mosadzného pásika. Pásik vrhovej poistky je asi 550 mm dlhý, jedným koncom je pripevnený ku kratšiemu ramenu zástrčky vrhovej poistky, druhý koniec je zosilnený oceľovým kovaním. Kovanie je mierne prehnuté a kopíruje tvar valcového povrchu plášťa granátu. Ozub, ktorý je na kovaní vytvorený, slúži pre zachytenie za driek závlačky dopravnej poistky, ktorá tak bráni samovoľnému odvinutiu pásika. Granát je zaplombovaný. Plombovací drôtik je prevlečený otvorom v kovaní pásika vrhovej poistky a kolesom drieku závlačky dopravnej poistky.Aby bolo možné dopravnú poistku 11 z granátu vytiahnuť, je potrebné granát uchopiť do pravej alebo ľavej ruky tak, že prsty objímajú telo granátu a pritláčajú pásik vrhovej poistky. Prstom opačnej ruky je nutné uchopiť krúžok dopravnej poistky a otočiť závlačkou približne o 90° na ľubovoľnú stranu. Otáčaním závlačky sa pretrhne plombovací drôtik. Strmeň závlačky sa ťahom v smere pozdĺžnej osi granátu zošmykne z opierky vodítka na plášti a súčasne sa vysunie nákružok z vybrania vo vodítku. Až potom je možné ľahko vytiahnuť driek závlačky z otvoru v opierke a ďalším pohybom vytiahnuť z granátu vidlicu dopravnej poistky.
Po odstránení dopravnej poistky 11, sa ihneď po odhodení granátu začne odvíjať pásik vrhovej poistky 12. Úplné odvinutie nastáva vo vzdialenosti 5 až 15 m. Hmotnosťou kovového pásiku a odporom vzduchu pôsobiaceho na odvinutý pásik je vytiahnutá zástrčka vrhovej poistky 12 z granátu, čím je granát úplne odistený. Pružina 9, ktorá je medzi oboma úderkami (3 – rozbušková, 7 – ihlová) zabraňuje ich samovoľnému priblíženiu sa do okamihu nárazu granátu na prekážku. Pri dopade granátu na zem, alebo pri náraze na prekážku, nastane výbuch granátu.
Ak je nutné v boji hodiť granát na kratšiu vzdialenosť ako 15 m, alebo ak je nutné vpustiť granát do krytu a pod., je potrebné odvinúť časť pásika, alebo celý pásik vrhovej poistky. Zástrčka vrhovej poistky 12 však v každom prípade musí zostať v granáte, pri odvíjaní i po odvinutí je nutné ju pevne pridržiavať zasunutú v granáte palcom ruky.
Úplným alebo čiastočným odvinutím pásika vrhovej poistky sa podstatne znižuje bezpečnosť pri hodení ručného granátu. Zástrčka vrhovej poistky vo väčšine prípadov vypadne z granátu ihneď po vypustení granátu z ruky a granát je preto v bezprostrednej blízkosti hádzajúceho plne odistený. Z týchto dôvodov je nutné pri manipulácii s takto upraveným granátom zaobchádzať zvlášť opatrne.
.
.
Ak bol granát hodený a pásik vrhovej poistky sa neodvinul, takže zástrčka nebola pásikom vytiahnutá z tela granátu, granát nevybuchne. Dochádza k zlyhaniu a k tzv. umŕtveniu granátu. Umŕtvenie nastane len vtedy, ak nedošlo k odvinutiu pásika a vytiahnutiu poistky z granátu. Ak je nutné hodiť granát na kratšiu vzdialenosť než 15 m alebo ak je nutné vpustiť granát do pivnice a pod., je potrebné odvinúť časť pásika alebo celý pásik vrhovej poistky. Zástrčka vrhovej poistky však v každom prípade musí zostať v granáte, pri odvíjaní i po odvinutí je nutné ju pevne pridržiavať zasunutú v granáte palcom ruky.
Odvinutý pásik vrhovej poistky je nutné v tomto prípade poechať zložený alebo zmačkaný v dlani hádzajúcej ruky a hodiť ju, alebo vypustiť z dlane, spoločne s granátom. V žiadnom prípade sa nesmie pásik vrhovej poistky alebo kovanie vrhovej poistky pri hádzaní zasúvať medzi prsty alebo nejakým iným spôsobom zadržiavať, ani nesmie uviaznuť za okolité predmety alebo výstroj. Ak sa pásik vrhovej poistky akýmkoľvek spôsobom pri hodení, granát vo väčšine prípadov vybuchne vo vzdialenosti rovnajúcej sa dĺžke napnutého odvinutého pásika, t.j. 80 cm od ruky hádzajúceho. Čiastočne povytiahnutá zástrčka vrhovej poistky sa vzprieči v granáte a dôjde k zbrzdeniu granátu. Väčšinou nastane predčasný výbuch alebo umŕtvenie granátu. -
Karpatska: Dík za informácie a mapy, už som si ich vytlačil.
-
Takže tá trať šla súbežne s cestou Kr. Chlmec – Pribenik? Bola napojená na žel. zastávku v Pribeniku? V ktorých miestach prechádzala cez čs. – maďarskú hranicu? Bolo to niekde v blízkosti opevnenej colnice na konci Pribenika?
Dík za prípadné odpovede a upresnenia. -
Tá mapka sa nezobrazuje, čo je škoda.
-
Henry, tú strelu som neotváral, aby som to nepoškodil. Vychádzal som len z vonkajšieho tvaru zapaľovača. Áno, môže to byť aj granát.
-
Sasha, na stopovku to nevyzerá. Na tomto type munície by ani nemala veľký význam. Pod závitom sú ešte zvyšky dreva, akoby z nejakej násady. Skôr mi to pripadá ako výzdoba z pomníka, to by dávalo zmysel.
A áno, strela je bez náplne.