sasha
Forum Replies Created
-
Jozef Ilečko (Josef Ilečko; József Ilecsko; * 12. 1. 1909 Budapešť, + 31. 12. 1986 Modra), maliar, grafik, ilustrátor. Študoval dejiny umenia na Filozofickej fakulte Karlovej univerzity v Prahe a na Univerzite Komenského v Bratislave. Maľbu študoval súkromne u G. Mallého a A. Struhára. Pôsobil ako grafik v Košiciach, v Slovenskej keramike v Modre, ako slobodný umelec v Bratislave, v Piešťanoch, v Revúcej, od r. 1953 v Modre. Vytvoril nástenné maľby pre čitáreň Univerzitnej knižnice, ilustroval knihy pre deti i dospelých, popri kresbe a maľbe sa venoval grafike, kolážam a keramickej tvorbe.
Zdroje:
Literatúra: Malý slovník slovenských výtvarných umelcov. SFVU, Bratislava 1981.
http://www.webumenia.sk/web/guest/search/-/simpleSearch//query=au%3A%22Jozef+Ile%C4%8Dko%22 -
Po dlhej odmlke sa vraciam aby sme pokračovali v našich debatách na múzejné témy. Zatiaľ však iba prianie toho, čo vraj múzejníci v roku 2012 budú potrebovať najviac.
-
Umelci, umenovedci, policajti a novinári majú od najvyššieho dar neomylnosti a v niektorých prípadoch aj najvyšší je až na druhom mieste. Nesúhlas vždy znamená nekultúrnosť, neznalosť, diletantstvo či útok na verejného činiteľa. Nebudem preto čurať proti vetru…
Naša “najvyššia a centrálna galerijná inštitúcia Slovenska” ponúka na svojej stránke aj onakvejšie maškrty ako “veľmi odvážny…vizuálny koncept novej webovej stránky”.
V základnej ponuke nájdete aj “Aké služby ponúkame?” a medzi nimi aj “Zbierky online (WEB umenia)“. Výstižný príklad “ambicióznej a čitateľnej dramaturgie jednotlivých výskumných, akvizičných, výstavných a publikačných projektov so širokou koncepčnou, tematickou a štýlovou ponukou”. Jeden sa nestačí čudovať…. digitalizované kultúrne dedičstvo v praxi. Dovolím si parafrázovať vyjadrenie pani riaditeľky “Keď sa na stránke už niekto zavŕta, tak tam nájde iba minimum informácií.” Nebudem radšej ani hádať koľko stálo toto veľdielo.
Zdroje:
http://www.webumenia.sk/web/guest/home
http://kultura.sme.sk/c/6199164/web-sng-umenie-alebo-podvod.html#ixzz1i7bwKixm
-
Šťastný a úspešný rok 2012!
-
sasha
Moderator8. decembra 2011 at 11:59 in reply to: Kto urci co je cely pilier v pripade hesla polpilierVložené aj pre admina ako demonštrácia pripravenosti.
pilier
druh podpory > stĺp
zvislá podpora pravouhlého alebo polygonálneho prierezu; môže stáť voľne alebo vystupovať zo steny (polopilier); v románskej architektúre zväzkové piliere a v neskorogotických halových kostoloch sa možno stretnúť s okrúhlymi piliermi
polopilier
pilier priliehajúci k múru
-
Angelus (Angélus) je obchodný názov švajčiarskej firmy Stolz Frères SA, ktorú založili v Le Locle roku 1891 bratia Gustav a Albert Stolz. V roku 1898, po vyučení, sa k nim pridal aj tretí brat Charles Stolz.
Firma sa zaoberala výrobou cestovných, stolových a vreckových hodín. Výrobky sa vyznačovali vysokou kvalitou spracovania a boli ocenené na výstavách v Lüttichu (1905), Miláne (1906) a Berne (1914). Od roku 1912 sa firma špecializovala na výrobu komplikovaných hodinových strojov a chrografov, ktoré s úspechom vyvážala do Nemecka, Talianska a Ruska. Charakteristickým reprezentantom firmy Angelus nasledujúcich rokov boli náramkové hodinky s kalendárom. Nástup kvartzových hodín znamenal ukončenie výroby. V druhej polovici sedemdesiatych rokov 20. storočia závod kúpila firma Evaco SA v Neuenburgu.
Možno povedať, že výrobky firmy Angelus sú veľmi kvalitné, vyhľadávané a drahé. Stanoviť cenu hodiniek na diaľku sa nedá, ale rozpätie je od 365 do 6950 €. Priemerná cena dvadsiatich náhodne vybraných hodiniek v dobrom stave je 1881 €.
Pramene:
ABELER, J.: Ullstein Uhrenbuch. Frankfurt, 1994.
BRUNNER, G. L.: Armband Uhren. Mníchov, 1996.
JAQUET, E., CHAPUIS, A.: Technique and History of the Swiss Watch. Londýn 1970.
-
Predáva ho zlatník Horst Harnisch e.K., Hamburg za 139,99 €.
-
tatar, tvoj nick som nenapísal práve pre jeho mocné asociačné kúzlo, ktoré mohlo ovplyvniť vyznenie príspevku. Príliš ma neteší, že si prijal taktiku väčšiny… a si ticho, ale chcel by som upozorniť, že pokiaľ “to necháme na múdrejších” asi budeme čakať do súdneho dňa. Nábytkom sa na Slovensku vážne nezaoberá nikto a Togner je preč. Obnova je jedinečným miestom s dostatočným potenciálom (mlčiacich) múdrych hláv kde možno riešiť aj takú odťažitú problematiku ako sú nábytkové kolieska, ale aj zásadné otázky triedenia nábytku. Nejestvuje lepší a rýchlejší spôsob výmeny poznatkov, argumentov, protiargumentov a návrhov riešenia akejkoľvek problematiky. Vôbec pri tom nezáleží na tom či budú diskutovať kovaní odborníci alebo interesovaní laici. Nobody is Perfect.
-
Vážený kolega, ktorého nick radšej ani nenapíšem, môžem ťa ubezpečiť, že registrujem aj staršie kolesá a kolieska ako z 19. toročia. Problém je ale v definícii a triedení nábytku. Milan Togner sa vo svojej ojedinelej, jedinej a už v dobe vydania nedostupnej 8O práci “Historický nábytok” zaoberá jeho definíciou, triedením a uvádza aj názvy nábytku, ktorý zaradil medzi sakrálny. Sú to (citujem): faldistorium, chórová lavica, katedra, kazateľnica, kľakadlo, kostolné lavice, kredenčný stôl, krstiteľnica, oltár, cestovný oltárik, relikviár, skrinka na paramenty a spovednica. Nie že by som s Tognerom vo všetkom súhlasil ale tvoj pojazdný boží hrob (ďalej láda) by som do nábytku nezaradil. Podľa mňa to nie sú kolieska lády ale podvozok lády. Láda určite nebola zariadením interiéru chrámu, ale priviezli ju iba na veľkonočné obrady a potom putovala tam odkiaľ prišla. Paralelou by mohol byť betlehem, ktorý je minimálne taký nábytok ako kazateľnica, ale nikde som nečítal, že by ho radili medzi nábytok.
rotor mi svojimi kolieskami nasadil riadneho chrobáka do hlavy a už vyše mesiaca chystám rozsiahly a podrobný príspevok na túto tému. Môžem prezradiť, že mám už nábytkové kolieska z prvej polovice 18. storočia a iba tíško dúfam, že moje putovanie sa už skončí.
-
onee, tvoja, s najväčšou pravdepodobnosťou, šabľa bola vo výzbroji rakúsko-uhorskej armády v druhej polovici 19. storočia. Čepeľ vyrobila solingenská firma WEYERSBERG & STAMM a šabľu predávala košická firma STRAUSZ D. UTODJA, teda dedičia – pokračovatelia firmy D. Strausza.
Napriek šiestim obrázkom nemožno zbraň identifikovať a teda ani odpovedať na otázku ako ju rozobrať. Pokiaľ ti teda mám pomôcť zbraň určiť, musíš poslať ďalšie obrázky. Celkový pohľad na rukoväť (A), celkový kohľad na kôš (B), detaily výzdoby a značení (C – tie už si poslal) a celkový pohľad na zbraň (D). V tomto prípade by bolo dobré poslať aj detail zakončenia stopky v kovaní rúčky. Tiež treba uviesť základné rozmery zbrane – celkovú dĺžku, dĺžku čepele (od hrotu po začiatok koša), šírku čepele pri koši a celkovú dĺžku pošvy.
-
Interiérové kazetové dvere z 20. storočia. Podľa kovania zámky by som typoval 1940-1950.
-
Aj keď vonku zúri babie leto, predpokladám, že ste sa už všetci vrátili z dovoleniek celí a zdraví. Ja som si tiež užíval typicky slovenské letné radovánky, ale čo sa naplánovalo sme vykonali a prijemne unavený sa vraciam s aktuálnymi témami a s vierou, že občas na Obnovu zavítate.
Najčerstvejšia je o “modrých” múzejných pondelkoch, aj keď si myslím, že redaktor TN vôbec nevie čo to “modrý pondelok” je. Čo vy na možné zrušenie tohto “socialistického prežitku”?
Tiež by som sa rád vrátil k zuzaninmu príspevku (133). Naši, vaši zriaďovatelia ani múzejné menežmenty nechcú, nemôžu alebo nemajú zdroje na realizáciu múzejných výstavných projektov? Sme, ste ochotní obetovať čas, nápad, invenciu a možno aj trochu manuálnej práce? Nestálo by za zváženie vytvoriť overgroundovú platformu a pokúsiť sa zrealizovať nejaký výstavný projekt?
-
Aj keď vonku zúri babie leto, predpokladám, že ste sa už všetci vrátili z dovoleniek celí a zdraví. Ja som si tiež užíval typicky slovenské letné radovánky, ale čo sa naplánovalo sme vykonali a prijemne unavený sa vraciam s aktuálnymi témami a s vierou, že občas na Obnovu zavítate.
Najčerstvejšia je o “modrých” múzejných pondelkoch, aj keď si myslím, že redaktor TN vôbec nevie čo to “modrý pondelok” je. Čo vy na možné zrušenie tohto “socialistického prežitku”?
Tiež by som sa rád vrátil k zuzaninmu príspevku (133). Naši, vaši zriaďovatelia ani múzejné menežmenty nechcú, nemôžu alebo nemajú zdroje na realizáciu múzejných výstavných projektov? Sme, ste ochotní obetovať čas, nápad, invenciu a možno aj trochu manuálnej práce? Nestálo by za zváženie vytvoriť overgroundovú platformu a pokúsiť sa zrealizovať nejaký výstavný projekt?
-
Fragment svetoznámeho diela Alfreda Edmunda Brehma: Svet zvierat, ktorý mal v maďarčine 19 zväzkov.
Nekompletné – 18 zväzkov stojí v Maďarsku cca 17 000 HUF. Cena jedného zväzku na Slovensku okolo 3,20 €.
-
Fragment svetoznámeho diela Alfreda Edmunda Brehma: Svet zvierat, ktorý mal v maďarčine 19 zväzkov.
Nekompletné – 18 zväzkov stojí v Maďarsku cca 17 000 HUF. Cena jedného zväzku na Slovensku okolo 3,20 €.