sasha
Forum Replies Created
-
zuzana, to si mi zase naložila :| . Asi nezodpovedám všetky tvoje otázky naraz, ale aspoň bude konštruktívna diskusia :lol: .
Moje intímne hodnotenie kurátora nemá nič spoločného s tým či vyštudoval históriu. Hodnotenie sa týka toho čo a ako v múzeu robí, pričom mám na mysli napriklad všeobecne milovanú katalogizáciu. Týka sa toho či ostane historikom alebo “rekvalifikuje” na múzejníka (a tu je tá paralela na učiteľa a knihovníka).
Keď som nastúpil do múzea ako mladé ucho, prvé po čom som sa zháňal bola literatúra týkajúca sa múzejnej práce (všeobecné začudovanie) a ani som sa nenazdal a bol som po uši v múzejnej teórii (všeobecné opovrhnutie). Priznám sa, že som nerozumel z tých múdrých rečí ani desatinu, ale vydržal som a objavil som múzejné divadlo sveta. Jediný problém – bol som samučičký sám.
Historik, ktorému je materiálna kultúra poväčšine ukradnutá, funguje aj v múzeu ako historik a vôbec ho nezaujíma cieľ jeho povolania (všimni si, že nepíšem zamestnania), degraduje ho na kolaterálnu zbytočnosť, hlúposť a nepotrebnosť. Pritom to dáva nahlas a pri každej príležitosti najavo a vynáša súdy o veciach, ktoré ani nechce pochopiť.
O tejto skupine zamestnancov našich múzeí skutočne nemám mienku.
Poznám ale aj kopec mladých, ktorí napriek tomu, že vyštudovali kadečo sú prínosom a určite raz, pokiaľ neodídu za lepším platom, sa z nich môžu stať dobrí kurátori.
Ich kvality – úcta k tradícii a jej dedičstvu, správne zoradené hodnoty, nepoľavujúca zvedavosť, odvaha pýtať sa a diskutovať, ochota nechať si poradiť, dobrý zrak a tenké uši.
Ich devíza – viem, že nič neviem. -
Predpokladám, že 76.2 mm šrapnel bol bez akejkoľvek náplne. S najväčšou pravdepodobnosťou ide o koristnú muníciu, ktorú si vojaci často prinášali po skončení 1. svetovej vojny domov. Zvyčajne skončila ako “výzdoba” vznikajúcich pomníkov padlým na našich dedinách. V Smoleniciach ešte v druhej polovici 60 rokov bol pomník obložený strelami, ručnými granátmi a črepinami z oboch vojen. To vysvetľuje aj krásny zelený náter, ktorý zaručoval, že “starý šrot” nebude špatiť.
76,2 mm divízny kanón vzor 1902 (Fínsko, Helsinky)
Na granátšrapnel to nevyzerá a zaujímalo by ma čo vyskrutkovali z dnovej časti. Žeby stopovka? -
A akú históriu študuje knihovník, ktorý pracuje v “pamäťovej inštitúcii”, ktorá spravuje zbierky dokumentov odboru história a v súčasnosti má vyššiu prioritu ako múzeum? Ale áno, tak som to myslel, historik do múzea – skúška z muzeológie.
Mimochodom, zabudla si na výuku muzeológie na katedre etnológie UK Bratislava a muzeológiu v rámci etnológie na UCM v Trnave. Holt v Brne archeológia, na Slovensku etnológia sú kolískou modernej muzeológie.
Zberateľské tendencie existovali len o tom tí chudáci nevedeli a netušili ako (najmä súbory hóch artefaktov) využijú klasici, ktorí o zberateľstve nenapísali ani čiarku.
Jedna otázka na mazoslava. Čítal som niekoľko tvojich príspevkov k problenatike reštaurovania a konzervovania. Je skutočne Brno na takej úrovni, že môžeš prehlásiť – hovorím z vlastnej skúsenosti? -
Samozrejme správne, ba čo viac…
ja nemám sl o v …
-
Myslím si, že múzejníkov je treba v múzeách rovnako ako knihovníkov v knižniciach alebo učiteľov na školách. “Nepoškvrnený” absolvent spoločensko-vedného zamerania je vo všetkých týchto inštitúciách toľko platný ako hadovi nohy.
Ale o tom som nechcel.
Každé spoločenstvo si v priebehu svojej existencie stanovuje priority a ako vieme, tie múzejné sa do pozornosti dostávajú pred nejakými 250 rokmi. Ten kto si myslí, že pri zriaďovaní, napr. Ermitáže bolo cieľom zachovanie nejakého kultúrneho dedičstva je dosť veľká naivka. Efekt priority totiž musí prinášať, najmä pri budovaní finančne náročných zbierok, aj niečo čo nemožno za peniaze kúpiť. Napríklad zdanie kultivovanosti.
Keď si národ myslí, že je dostatočne kultivovaný, priorita budovania zbierok bledne, ale kultivovaný úradník podvedome cíti, že zlikvidovať odkaz predkov je predsa len, ako to napísať – neetické. Nuž sa začne meniť terminológia vlády i samosprávy aby to neznelo až tak strašne a úradník sám seba presvedčí, že sa vlastne nič nedeje. A tí, čo sa ich to týka vystavujú na odiv svoju “loajálnosť” trasúc sa aj o tých 300 eurášov.
Citát:
PROGRAMOVÉ VYHLÁSENIE VLÁDY SLOVENSKEJ REPUBLIKY NA OBDOBIE ROKOV 2010 – 2014“Kultúrne odvetvia dosiahli v roku 2003 v rámci EÚ väčší obrat ako výroba automobilov a prispeli k HDP EÚ viac ako potravinársky, odevný či chemický priemysel.”
“Ochrana kultúrneho dedičstva
Vláda SR vylepší legislatívne prostredie v oblasti kultúrneho dedičstva a pripraví strednodobé strategické materiály, ktoré stanovia priority a ciele v oblasti rozvoja múzeí, galérií a knižníc, ako aj pamiatkového fondu.
Vláda SR bude realizovať projekty digitalizácie kultúrneho dedičstva a implementovať príslušné programy. Posilní postavenie knižníc ako centier vedomostí a poznania, využívajúc súčasné informačno-technologické možnosti. Zároveň podporí využívanie kultúrnych služieb pamäťových inštitúcií, múzeí a galérií na rozvoj cestovného ruchu.
Vláda SR zachová a obnoví pamiatky kultúrneho dedičstva aj s pomocou efektívneho využitia štrukturálnych fondov v novom programovacom období.”Nebudem to komentovať ale som presvedčený, že bez zachovania Tradície nie je Kultúry, no zároveň vidíme, že zatiaľ sa žiadnemu diktátorovi ani byrokratovi nepodarilo Tradíciu potlačiť, nie to zničiť. Kultúra totiž nie je inštitucionálny fenomén.
Ochrana kultúrneho dedičstva je nezisková a nákladná. Môžu si ju dovoliť iba tí, čo na niečo také majú a pristupujú k nej s vážnosťou, ktorú si kultúrne dedičstvo zasluhuje. -
To čo je na tej tabuli napísané – TU ZAĆÍNA PR… SVETA! – už asi každý z nás niekedy vyslovil a keď nie, tak si to určite myslel.
Viete kde začína táto?
Presne to asi nikto neurčí, stačí teda aspoň približne – v okolí mesta, na ceste do a podobne. -
Také rozsiahle hlasovanie a s takým jednoznačným výsledkom som na Obnove ešte nezažil. Napriek tomu žiadny post k tématike ako napríklad …. a mohli by tam byť aj slovenské vyznamenania … dáte tam aj nejaké návody na opravu starých zbraní a pod. Nikoho nezaujíma (aspoň sa zdá) čo v tejto megatéme bude, na čo sa môže tešiť alebo s čím by mal už teraz nesúhlasiť. “Militaristická” témetika sa na Obnove vyskytovala sporadicky a myslím, že sme návštevníkovi vždy vyšli v ústrety. Môže to tak ostať aj naďalej.
-
zuzana, si ma potešila ale ja sa nevzdám. Skús si urobiť inventúru v tvojich “okukaných etnologických” a keď sa ti to ani potom nebude pozdávať, porozmýšľaj čo by ťa v múzejnej praxi najviac potešilo. Je úplne jedno čo to bude a uvidíme.
-
V prvom rade si myslím, že téma Obnovy 3 a problematika jej členenia je na tomto mieste totálne zakopaná. Bolo by potrebné vytvoriť samostatnú tému, v ktorej by návštevníci boli informaovaní o obnovatrasení, ktoré by malo vypuknúť na budúci rok a mohli sa k nemu vyjadriť. Na homepage by bolo dobré umiestniť anketu, napr. –
Zmeny na portále Obnova v oku 2011
– viem o nich, čítal som,
– neviem o nich, už sa na to idem pozrieť,
– neviem o nich a ani mato nezaujíma.
Všetko sa vyvíja a k prezentovanej štruktúre mám zas niekoľko pripomienok:• Oficiálne oznamy (administrácie)
• Aktualne
• Všeobecné diskusie
• Pamiatky (Hrady, zamky, historicke stavby)
• Zbierky (Starozitnosti)
• Restaurovanie, konzerovanie a remesla
• Inštitúcie a orgány ochrany kultúrneho dedičstva (múzeá, pamiatkové úrady)
• Spoločenské vedy (archeológia, história, etnológia, genealogia a heraldika)
• Architektura stavebnictvo a dizajn
• Tradicne a ekologicke stavitelstvoSom rovnako proti osvetárskemu blábolu o “nehmotnom KD” a ľutujem, že som energickejšie nebojoval proti tomu aby sa v členení vôbec objavilo. Podľa súčaného členenia obsahuje:
* ústne tradície a prejavy, vrátane jazyka ako nositeľa nehmotného kultúrneho dedičstva;
* interpretačné umenie;
* spoločenské praktiky, rituály a slávnostné udalosti;
* poznatky a praktiky súvisiace s prírodou a vesmírom;
* tradičné remeslo.
http://www.ludovakultura.sk/nehmotne-kulturne-dedicstvo/definicie-pojmov-v-projekte
Nehmotné kultúrne dedičstvo
Nehmotné kultúrne dedičstvo znamená znalosti, praktiky, postupy, stvárnenia, prejavy, poznatky, schopnosti, ako aj nástroje, predmety, artefakty a s nimi spojené kultúrne miesta, ktoré spoločenstvá, skupiny a v niektorých prípadoch jednotlivci pokladajú za súčasť svojho kultúrneho dedičstva. Toto nehmotné kultúrne dedičstvo si spoločenstvá a skupiny odovzdávajú z generácie na generáciu a sústavne ho znova vytvárajú ako reakciu na okolité prostredie, interakciu s prírodou a svojou históriou, pričom im poskytuje pocit identity a kontinuity, podporujúc tak úctu ku kultúrnej rozmanitosti a ľudskej tvorivosti.
http://195.49.188.152/appl/material.nsf/0/B43C15A847650420C125732500436DFB/$FILE/Zdroj.html
Pokiaľ ho chceme skutočne uchovať musíme ho zachytiť písmom, obrazom alebo pohyblivým obrazom. Každý z týchto spôsobov doloženia má hmotný nosič i inštitúciu poverenú jeho uchovaním.
Pokiaľ bude možnosť, rád si túto tému zoberiem na starosť a jej umiestnenie je jasné – Zbierky. Ako sa bude volať neviem, ale predpokladám, že ešte pred jej vytvorením bude o jej obsahu potrebné podebatovať. -
Na naše školské pomery bol pomerne úspešný projekt multimediálneho pásma pre školy k 65. výročiu SNP. Šlo o remake pôvodne audio pásma do obrázkovo-filmovej podoby. Projekt vznikol mimo múzea na základe “konštruktívnej diskusie” o súčasných prezentačných možnostiach i skutočnosti, že nikto nedonúti žiakov druhého stupňa takmer pol hodiny počúvať rádio, resp. prednášajúceho. Kontakt na školy i účasť učiteľov organizovala mestská knižnica a odozva bola pre viacerých veľkým prekvapením. Pri prvej prezentácii pre školákov si ju odnieslo 6 učiteľov a ďalších 9 záujemcov si ju stiahlo z internetu. Mal som možnosť zúčastniť sa na jednej predvádzačke pre žiakov 8. a 9. ročníka a dopadla skutočne dobre.
Nikoho to nič nestálo iba pár zanietencov 30 dní práce. Dá sa predpokladať, že prezentáciu videlo okolo 500 žiakov.
Neviem ako by to celé skončilo pod záštitou múzea, kde je všetko v prvom rade problém. Tak skončil aj projekt interaktívnej výstavy pre žiakov prvého stupňa zameraný na poznanie prírody a histórie vyššieho územného celku, pri ktorom bola ukončená celá predprojektová príprava (okrem iného aj výkresová dokumentácia mobiliáru) vrátane analýzy obsahových požiadaviek učiteľov. Zaplatil by to VÚC ale nebola vôľa.
Tááákže, ak chceš stvoriť projekt ako zuzana som ti k dispozícii, ale niak, ďakujem. -
“Jeden z nasich redaktorov” je tu aj s krátkou úvahou.
Nič by ma viac netešilo ako téma venovaná fortifikácii, zbroji, zbraniam, faleristike a podobne, ale ako som tu už písal, keď takúto tému (zbierku príspevkov) tak musíme čo najpresnejšie vymedziť jej obsah (témytvorný program). Ešte neodchádzajte, pokúsim sa to napísať ľudskejšie.
Téma, týkajúca sa “vojenstva” je nedostatočné vymedzenie, pretože tu je ešte poľovníctvo, športové strelectvo (strelecké spolky) a dokonca niektorí radia do tejto kategórie aj hasičov. Do témy patria aj symboly, ktorých predchodcovia boli zbrane (čekan, fokoš), čiastočne vexilológia, heraldika, numizmatika atď.
Nikdy som netlačil na pílu, ale keď už tému, tak nech je jasne vymedzené čoho sa týka a vôbec mi nebude vadiť, že to bude opisom :D . -
Ku kantorstvu mám dosť blízko, a pretože som presvedčený, že s tým aby deti chodili do múzea ako do kiny musíme začať 25 rokov pred ich narodením som dosť času minul na nadviazeanie kontaktov zo školami. Vzniklo aj viacero projektov, z ktorých boli niektoré dokonca celkom úspešné. Áááále čo som si neurobil sám učiteľov ani nenapadlo a nenapadlo ani nadriadených, ktorí v tom vidia akurát ulieváreň mimo pracoviska.
Problém nespočíva ani tak vo výbere témy ako na spôsobe spracovania. Ja a zabudol som, musí to byť zadarmo, zadarmo, teda nie že za to nikto nič nechce dať (máme krízu a predtým neboli na to peniaze), ale neprejaví sa to ani na odmene.
Samotných tém je neúrekom ale pokiaľ téma nevzbudí záujem a neudrží pozornosť, ktorá sa ráta na sekundy, výraznejší úspech sa nedostaví. Príprava takéhoto programu sa nedá zadať príkazom, pretože je to tvorba, na ktorú niekto má a niekto nemá. Tiež nemožno zamestnancovi prikázať aby napísal báseň alebo vysochal bustu riaditeľa. Vychadza mi, že asi 10% múzejníkov má prirodzený dar zhostiť sa prípravy takejto úlohy na štandardnej európskej úrovni. Ako je to potom z realizáciou je zas iná otázka, pretože sa ľahko môže stať, že tomu velí architekt alebo aranžér, ktorý s prehľadom kašle, napr. na všetky sväté grály múzejnej prezentácie.
Zdanlivo začarovaný kruh kde fajka vo výkaze má často väčší význam ako úspech podujatia, ktoré aj tak nikto nikdy nevyhodnotí a pracovné nasadenie pracovníka je hodnotené na úrovni výkonu upratovačky.
Tož som si pekne zanadával, ale musí to tak byť?
Ak nie, kadiaľ vedie ten chodníček v temnom lese múzejnej komunikácie? -
Smutná skutočnosť a prekvapivá asociácia. Má to len jednu chybyčku krásy – zuzane by skôr sadla úloha neohrozeného špeciálneho agenta Bootha a mne úloha dr. Brennanovej 8O . Nechcem sa predbiehať, pretože ďalšiu tému by mala vybrať zuzana, ale čo by som za to dal keby mi niekto vysvetlil prečo “svedectvo minulosti” musí byť považované za neatraktívny, nepríťažlivý, nudný dokument.
-
V slovenčine český “cepín” nemá pomenovanie. Je označovaný, v duchu neprekonateľnej slovenskej slovotvorby ako sekerka, čakan a kladivo na ľad, čo sú teda nezmysly, ktoré môže stvoriť len slovenský jazykovedec.
Pôvod treba hľadať v alpskom regióne a jeho predchodcov v palici horského vodcu (Alpenstock), sekere a motyke. Je určený výhradne pre pohyb v snehu a na ľade. Priamym predchodcom je skrátená vodcovská palica zakončená motykovou hlavicou so zobákom.
1868Nemecké označenie – Eispickel, Pickel.
-
Hosanna, konečne začíname veslovať jedným smerom. Napriek tomu si myslím, že treba túto šalenú tému opustiť a venovať sa niečomu jedlejšiemu. Len dúfam, že sa mazoslav nezľakol a ešte sa sem vráti.
Mám iba jednu otázku, má vaše múzeum nejaký dokument, ktorým by definovalo svoju víziu ďalšieho smerovania budovania zbierky? U nás také nič nejestvuje. Máme štatút a pracovný poriadok, ktoré síce ukazujú globálny cieľ a určujú rámcovo pracovnú náplň, ale všetko ostatné sa vyvíja dosť živelne a nahodilo. Dosť sme dumali nad zmenou = zbierkotvorný program, ktorý by dosť presne definovať čo v zbierke chýba a smer ďalších aktivít, napr. ďalšieho výskumu, ale nikto s kompetentných tomu nevenoval pozornosť. Tak si s tým experimentujeme vo vlastnej réžii a na tom čo máme v správe. Nemôžeš sa teda čudovať nasadeniu s akým som sa na túto tému “vrhol”.