Forum Replies Created

Page 22 of 49
  • sasha

    Member
    27. decembra 2009 at 16:13 in reply to: Načo, kedy a komu slúžil tento nástroj?

    Je to súčasť pluhu – krojidlo. Používalo sa pri obrábaní ťažkých pôd.
    Pre zaujímavosť treba dodať, že kovové pluhy sa v Európe začali používať až v druhej polovici 19. storočia.

    p.s. Prievan, patrí Ti Zvláštna pochvala za vzorovo formulovanú otázku a z moci mi zverenej Ti udeľujem

  • sasha

    Member
    21. decembra 2009 at 15:12 in reply to: Slamený dom – postup stavby
  • sasha

    Member
    7. decembra 2009 at 22:00 in reply to: môžte mi povedať váš názor čo to môže byť?

    Iba malý redakčný dovetok. Na Obnove sa stále objavuje veľa príspevkov, v ktorých sa návštevníci pýtajú na identifikáciu najrozličnejších predmetov. Pritom si neuvedomujú, že nikto, okrem nich samých, predmet nevidel a teda šanca na odpoveď je mizivá.
    Ten kto chce byť úspešný by mal VŽDY priopojiť niekoľko fotografií – nie sú pre zaujímavosť :evil: , ale pri ich (ne)kvalite je vždy lepšie mať na čo pozerať. Napíšte z akého materiálu je predmet vyrobený (aspoň váš názor) a pripojte nejaký rozmer. Tiež je dobré niečo napísať o tom ako sa k vám predmet dostal, kde ste ho našli, pokiaľ to nebola skládka.

    Hák bol určite osadený vertikálne a slúžil, vzhladom na svoju veľkosť, buď na zavesenie svietidla – luster alebo napr. kladku v dielni.

  • sasha

    Moderator
    29. novembra 2009 at 12:39 in reply to: Stare fotky – poznate kde to je ?

    vlcik-tlcik, ako vždy – správne.
    Síce to sem celkom nepatrí, ale pýtam sa – prečo barbakan?

  • sasha

    Moderator
    28. novembra 2009 at 11:55 in reply to: Vtip dna

    Striptíz…. výhradne pre potreby Obnovy:D


    TUTOKA KLIKNÚŤ

  • sasha

    Moderator
    27. novembra 2009 at 10:53 in reply to: Stare fotky – poznate kde to je ?

    Nie je stará… ale jará.

    Sám by som neuhádol :D

  • sasha

    Member
    15. novembra 2009 at 18:49 in reply to: thonet-ohodnotenie

    Thonet – stolička k písaciemu stolu Nr. 3
    Buk, podrúčky, sedadlo z preglejky. Morená na čierno.
    Rozmery: Š x H x V – 60 x 66 x 80 cm
    Okolo 1910.

    Hodnota nevyčísliteľná, cena 25 – 390 €.

  • sasha

    Moderator
    14. novembra 2009 at 15:41 in reply to: Tržnica

    Všetci, ktorí začali strácať prehľad, ale aj tí, ktorí mi nechcú prirábať prácu vkladaním duplicitných postov nájdu v úvode
    ZOZNAM VŠETKÝCH POSTOV V TRŽNICI.

  • sasha

    Member
    9. novembra 2009 at 12:50 in reply to: ohodnotenie hodin

    Otázka znela …priblizne ohodnotenie rodinnej zbierky. Podla mňa harpova odpoveď je správna, pretože sa nezaoberá jednotlivosťami ale zbierkou. Okrem toho nikto nežiadal OCENENIE zbierky a v tom je pes zakopaný. Finančná hodnota neexistuje. Vyjadrenie hodnoty v peniazoch je CENA.
    Každá zbierka je hodnotnejšia ako súčet hodnôt jej prvkov, v našom prípade hodín a pritom jej cena nemusí byť omračujúca. Jej hodnota spočíva v informačnom a reprezentačnom potenciále, ktorý predstavuje. Hodnota výrobku neznámeho hodinára je vyššia ako hodnota výrobku toho notoricky známeho. Cena to však nemusí rešpektovať, pretože ju tvoria majitelia obchodov so starožitnosťami a starožitníci nie sú “odborníci” na hodnoty ale ceny. Jeden príklad za dlhé vypisovanie.
    A/ zbierka nástenných hodín vyrobených v 19. storočí na území dnešného Slovenska,
    B/ Zbierka nástenných hodín vyrobených v 19. storočí v Rakúsku.
    Slovenský pohľad:
    Zbierka A/ relatívne vysoká hodnota, nízka cena.
    Zbierka B/ relatívne nízka hodnota, vysoká cena.
    Európsky pohľad:
    Zbierka A/ relatívne nízka hodnota, nízka cena.
    Zbierka B/ relatívne vysoká hodnota, vysoká cena.
    Slovom, to že som oblečený do značkového tovaru ešte neznamená, že som aj vynikajúci športovec alebo vzdelaný človek.

  • sasha

    Moderator
    8. novembra 2009 at 22:33 in reply to: Banícki svätci

    K tým baníckym svätým iba malý dovetok. Patrili medzi nich aj
    sv. Anna – najmä v oblastiach ťažby striebra
    a
    sv. Daniel, ktorý je spolu so sv. Barborou považovaný za najvýznamnejšieho patróna baníkov.
    Pachomius je dosť záhada, pretože sa okrem budovania kláštorov venoval iba askéze. Existuje však jeden (priam bohorúhačský) výrok sv. Pachomia, ktorý dovoľuje určité špekulácie. Povedal:
    „Der Ort im Kloster, wo man Gott am nächsten ist, ist nicht die Kirche, sondern der Garten.“
    “Miesto v kláštore kde máte Boha najbližšie nie je kostol ale záhrada”.
    Článok sa zaoberá kláštornou “rajskou záhradou”, v ktorej strede bolo často jazierko (Teich) alebo fontána.

    Úplne nepotrebná literatúra:
    HEILFURTH, G.: Das Heilige und die Welt der Arbeit am Beispiel der Verehrung des Propheten Daniel im Montanwesen Mitteleuropas. Marburg 1965.
    HEILFURTH, G.: St. Daniel im Bergbau. Wien 1955.
    HAAS, U.: Klostergärten. In: Gärten, Düsseldorf, Sommer 2006, s. 16-17.

  • sasha

    Moderator
    2. novembra 2009 at 15:39 in reply to: Nové fotky – výberové “haluze”-Slovensko a okolie


    výstava “Matematika v umeleckých dielach”, marec 2008
    a možno viete aj kde :D :D

  • sasha

    Moderator
    26. októbra 2009 at 10:26 in reply to: Nové fotky – výberové “haluze”-Slovensko a okolie

    Vzhľadom na vývoj som zmenil názov a pre potešenie prikladám názorný príklad.

    p.s. Obrázky sú klikacie aby ste si tú inteligentnú nádheru mohli vychutnať.

  • sasha

    Moderator
    22. októbra 2009 at 20:57 in reply to: Vtip dna

  • sasha

    Moderator
    19. októbra 2009 at 12:21 in reply to: ATRIBÚTY SVATÝCH Barbora


    sv. Barbora, cca 1410-1420

    Pôvod uctievania sv. Barbory ako patrónky delostrelcov má vraj korene vo Španielsku a pochádza z čias oslobodzovania južnej Európy od Maurov. Jedna z mnohých legiend, prevzatá z latinského a nemeckého zdroja, uverejnená v španielskom obrázkovom týždenníku Album Pintoresco de la Biblithexa Epanola 18. decembra 1852 uvádza toto:
    Mnoho storočí po smrti svätice obliehalo kresťanské vojsko arabskú pevnosť na africkom pobreží. Napriek všetkému snaženiu, najmä delostrelcov, sa múry pevnosti zdali nedobitné. Strely sa bezmocne odrážali od hradieb. Vtedy delostrelci prosili svätú Barboru aby im pomohla. Po modlidbách bol obnovený útok a ako zázrakom už po prvých výstreloch hradby pevnosti padli. Arabi sa museli voľky, nevoľky vzdať a kresťanské vojsko sa mohlo víťazne vrátiť domov. Z vďaky delostrelci zavesili vo všetkých priestoroch kde bol na lodiach uskladnený strelný prach obrazy sv. Barbory. A oplatilo sa, pretože na jednej z lodí vypukol požiar a zdalo sa, že je stratená. Keď sa však oheň dostal až k prachárni, kde visel obraz sv. Barbory, zhasol.
    Sprava o zázraku sa rýchle rozšírila a odvtedy delostrelci, puškári a delolejári považujú sv. Barboru za svoju patrónku a vešajú jej obraz vo svojich dielňach, mestských zbrojniciach, prachárňach a delostreleckých školách. Na francúzskych lodiach sa po stáročia označoval sklad prachu „La Sainta Barbe“ a podľa nadiadenia Karola V. musel delostrelec urobiť pred ústim dela, po jeho nabití, znak kríža a prosiť sv. Barboru o pomoc. Ešte za Napoleona III. bol 4. december pre delostrelcov významným sviatkom.


    sv. Barbora, cca 1900-1918

  • sasha

    Member
    15. októbra 2009 at 15:48 in reply to: Koniec zbierky – Traktory z kopaníc skončia asi za hranicami

    Ešte jedno upresnenie okolo budapeštianskej fabriky HSCS.

    Pôvodne to bola továreň v Kispesti na výrobu strojov a zlieváreň založená v roku 1857. V roku 1908 ju prebrala Niederösterreichische Escompte-Gesellschaft a v roku 1912 získala objekty anglická firma Clayton-Shuttleworth. Bol zmenený názov na Hofherr-Schrantz-Clayton-Shuttleworth Landwirtschaftliche Maschinen-Fabrik AG. Činnosť na Viedenskej burze zastavená v roku 1935 a obnovené v Budapešti od roku 1943. Po vojne zoštátnená.

    Je tu viacero otázok, na ktoré sa odpoveď asi tak rýchlo nedozvieme.

    Traktory, tak ako aj ďalšia technika sú fantastická téma. Škoda, že na Slovensku sa jej hlbšie venuje relatívne málo ľudí. A keď nie, tak som sa mýlil.

Page 22 of 49