Forum Replies Created

Page 29 of 49
  • sasha

    Member
    1. augusta 2008 at 9:24 in reply to: Vytiahli vrak gréckej lode starej približne 2500 rokov

    Loď je zaujímavá tým, že je doteraz najväčším objavený vrakom. Lode nájdené pri pobreží Francúzska, Cypru alebo Izraela mali dĺžku okolo 15 m.
    Vrak bol objavený v roku 1988 a náklad vyzdvihli v roku 2003. Samotný vrak má hmotnosť 200 ton.

    Zdroj ANSA, AFP

  • sasha

    Member
    29. júla 2008 at 22:03 in reply to: Kachlová pec ala Lietava

    Podľa toho čo je vidieť – približné rozmery, farebnosť, dekor, by som typoval vek kachlí na prelom 19. a 20. storočia, teda približne 1890-1910. Dochovaných častí je málo a preto bude musieť byť chuť riadne veľká.

  • sasha

    Member
    22. júla 2008 at 16:57 in reply to: Inventarizacia zbierok

    Neviem síce čo vás pohlo k riešeniu takejto kardinálnej otázky ale na brainstorming nie je vhodnejšie miesto ako FÓRUM.
    Krátky terminologický úvod
    inventarizácia – skladová inventúra – toto označenie sa používalo v slovenskom múzejníctve do roku 2001; inventariuácia spočívala v napísaní zoznamov zbierkových predmetov v toľkých kópiach koľko bolo možné a odfajkovaní jednotlivých položiek v prvej kópii, ktorá sa potom podpísala a opečiatkovala. Ďalšia kópia sa použila v termíne ďalšej inventarizácie rovnakým spôsobom, atď. atď. Jedinou “prácou” bolo fajkanie položiek. Inventarizačné komisie skutočné predmety v ruke na 90% nemali. Nemožno sa ani čudovať. Inventarizáciu nebolo v ľudských silách, napr. pre presuny zbierkových predmetov, zmeny evidenčného čísla a podobne seriózne vykonať.
    revízia – toto označenie by sa malo používať v slovenskom múzejníctve od roku 2001 – fyzické porovnanie skutočného stavu zbierkového predmetu so stavom vedeným v účtovníctve a v odbornej evidencii. Revízia predpokladá elektronické spracovanie zbierok na katalógovej úrovni, pretože inak vykonať revíziu 595 – 625 predmetov mesačne je pomerne dosť prácne. Okrem toho si revízia vyžiada trojčlennú revíznu komisiu na plný úväzok a technické vybavenie. Takže napriek múdrej litere zákona sa bude aj naďalej podvádzať. Jediný rozdiel je v tom, že za prípadné chýbajúce predmety pôjde niekto do šatlavy.
    Prvým predpokladom úspešnej revízie je teda elektronické spracovanie zbierok. Druhým adekvátne označenie jednotlivých zbierkových predmetov aby sa dali zo správneho a evidenčného hľadiska identifikovať.
    Súčasný zákon predpisuje na každý zbierkový predmet napísať prírastkové a evidenčné číslo. To však nie je možné, najmä pri malých predmetoch.
    Nad zavedením nejakého iného spôsobu označovania sa báda viac ako desaťročie. Problém je, že už samotný názov barCODE upozorňuje na to, že čosi by sa malo kódovať a že sám kód neobsahuje pomenovanie označovaného. Ako príklad nech poslúži čiarový kód muža zo Slovenska, vysokého 184 cm a vážiaceho 120 kg. Pokiaľ neviem k akému menu ho priradiť nikto nepríde na to, že som to ja. Môžete si to vyskúšať TU.

    Druhý zádrhel spočíva vo veľkosti štítku, ktorý môže byť väčší ako zbierkový predmet.

    To kódovanie by som si ešte trúfol zvládnuť ale technológia značenia ešte pre múzejné účely nedozrela.
    Najvhodnejšie by bolo niečo na úrovni RDIF čipu v cene papierového štítku.

    Nakoniec, keď sme to tak všetko pekne vyriešili, však jedna veľmi vážna otázka týkajúca sa bezpečnosti

    Quis custodiet ipsos custodes?

  • sasha

    Member
    1. júla 2008 at 11:51 in reply to: Gombik Jozefa Hoffmana

    Predmetné gombíky boli dražené v aukcii Jugendstil, 28.05.2008, v Dorotheum Vienna pod vyvolávacím číslom 188.

    Manžetové gomgíky
    Návrh Jozefa Hoffmanna z roku 1906, vyhotovené vo Wiener Werkstätte zlatníkom Karlom Potocnym. Zlátené striebro s veľkými opálmi a koralmi. Štvorcová forma, dobrý, autentický stav, puncované a značené. Návrh sa nachádza v Museum für angewandte Kunst vo Viedni.
    Odhadná cena od €50.000,- do €70.000,-

    Gombíky boli vydražené za €61.300,-.

  • sasha

    Moderator
    25. júna 2008 at 13:34 in reply to: Prebratie clanku od Lubice

    Napísal som celkom dlhý príspevok o tom kto, kam a za aký motúz ťahá. Tým som sa skludnil (príspevok zmazal) a odporúčam administrátorovi predmet sváru z Obnovy odstrániť ospravedlniť sa spoluautorke Norme a autorom príspevkov dodržiavať autorský zákon. Vláde SR navrhnem aby uzákonila sedemdňový pracovný týždeň…. a bude.

    p.s. To odstránenie považujem za nevyhnutné, pretože sa môže stať, že Ľubica bude Obnovu popoťahovať aj za niečo iné, nielen motúz.

  • sasha

    Member
    25. júna 2008 at 12:42 in reply to: akú cenu by mala puška Mauser vz.24?

    Tá najdôležitejšia informácia je, že KAŽDÚ nájdenú zbraň treba nahlásiť na najbližšom útvare PZ a zniesť vyšetrovania pre podozrenie s nedovoleného ozbrojovania. Preto so zbraňou podľa možnosti nehýbať a ostať pri nej do príchodu polície.
    Pokiaľ máš vedomosť, že niekto spáchal trestný čin nedovoleného ozbrojovania si povinný to nahlásiť, inak sa ty aj tvoj kamoš stávate spoluvinníkmi a ak sa to prevalí budete musieť znášať následky.
    Túto konkrétnu, nájdenú a neohlásenú zbraň nemôže nálezca ani kupec zlegalizovať! Neviem si dobre predstaviť, že by páchateľovi závažnej trestnej činnosti vydali zbrojný preukaz.

    Parafráza na BibraX:
    Ak je v dobrom stave urcite ma hodnotu od 1050dní (cca 3 roky natvrdo) do sudca kolko da.

  • sasha

    Member
    23. júna 2008 at 16:24 in reply to: akú cenu by mala puška Mauser vz.24?

    Ťažko povedať čo si jeden predstavuje pod pojmom puška ale niečo také nemá cenu ani 140 €. Okrem toho každý nákup pod rukou je trestný čin, pretože tieto zbrane podliehajú evidenčnej povinnosti.

    p.s. Len sa nezačni rozčuľovať, že máme blbý zákon a v anglicku si takými “puškami” tapetujú. Musel by som to odsunúť na smetisko.

  • sasha

    Member
    22. júna 2008 at 11:51 in reply to: Múzeum bývalých lások

    Typický príklad dopadu informatickej doby. Používanie slov bez toho aby sme poznali ich význam. Zatiaľ sa to najmarkantnejšie prejavovalo v používaní termínu “galéria”, ktorý často označuje obchod. “Múzeum bývalých lások” nemôže byť múzeum a nielen preto, že sídli v lodnom kontajneri (.. this unique Museum is located in a shipping container..) a dokonca ani expozícia. V najlepšom prípade je to výstava, ktorú však nemožno označiť prívlastkom múzejná.
    Tiež nevidím nič zaujímavého na tom, že zhromažďujem a vystavujem pamiatky na osoby od ktorých niekto dostal kopačky. Vzťah predsa nekončí vždy ničením spomienok a keď, tak nie je čo vystavovať. Dosť nedôveryhodné, exibicionistické psycho-sado-maso.
    Kto neverí, nech tam beží
    http://www.brokenships.com/exhibits.php
    alebo virtuálna prehliadka
    http://www.brokenships.com/novosti.php

  • sasha

    Member
    22. júna 2008 at 10:54 in reply to: Prístup do depozitárov múzeí a galérií v zahraničí

    Ida okolo pokúsim sa reagovať aj keď priestor je značne obmedzený. Nenene reagoval spôsobom nehodným tohto fóra a keby jeho reakcia nemala racionálne jadro, o ktorom sa dá debatovať, skončila by na smetisku. Ale…
    Nenene má buď vedomosť alebo dokonca nejakú zbierku spravuje a pozná názory a spôsoby laickej verejnosti (sabatier prepáči). Múzeá tu nie sú na to aby umožňovali prístup verejnosti do depozitárov, priestorov so zvláštnym režimom, do ktorých okrem poverených osôb nemá kto čo chodiť. Múzeá majú ochraňovať doklady o vývoji prírody a spoločnosti pre budúce generácie a depozitár so svojim režimom, je súčasťou tejto ochrany. Kto bol vo väčšej knižnici vie ako sa dostane ku knihe.
    Podľa môjho názoru každý občan Slovenskej republiky by mal mať garantovaný prístup k múzejným zbierkam v rozsahu formulácie požiadavky. To znamená, že ten kto ju bude formulovať “dohľadať diela stredovekých Majstrov tvoriacich na Slovensku” asi neuspeje. Odporúčam nasledovný postup:
    1. Spracovať projekt.
    2. Nájsť organizáciu, ktorá sa dá presvedčiť, že projekt je dobrý a bude ochotná mladého bádateľa zastrešiť takže pod jej menom a záštitou potom môže rokovať so zahraničnými múzeami.
    3. Vykonať prieskum v dokumentácii konkrétneho múzea. To ale neznamená, že prikážete múzeu aby ho urobilo za vás. Na 98% to neurobí.
    4. Na základe prieskumu formulovať žiadosť a s najväčšou pravdepodobnosťou vám vyhovejú.
    5. Nezabúdať používať zázračné slovíčka a výstup zaslať múzeu, s ktorým ste spolupracovali.
    Pokiaľ ide o obrazovú dokumentáciu myslite na to, že digi je tu od roku 2000 a v múzeách sa začalo používať neskoršie. Pokiaľ budete chcieť obrazovú dokumentáciu treba si ju objednať a zaplatiť. Potom ju môžete kritizovať. Darovanému koňovi…
    Najväčší problém nevidím v “sialenej byrokracii” (to sa dá vždy zvládnuť) ale v stave v akom je dokumentácia zbierok. To môže byť najväčší problém a kameň úrazu. Pokiaľ je taká ako vo väčšine slovenských múzeí… treba ísť do depozitáru :D

  • sasha

    Moderator
    20. júna 2008 at 18:13 in reply to: Obnova.sk prístupná iba registrovaným používateľom?

    Nadobúdam dojem, že sa povinná registrácia stretla so stopercentnou podporou.

  • sasha

    Moderator
    18. júna 2008 at 19:30 in reply to: Obnova.sk prístupná iba registrovaným používateľom?

    Tja, zabudol som na to, že náš admin je ľudomil, ktorý ešte stále verí na slušnosť, porozumenie a toleranciu. Vôbec mu to nezazlievam v reálnom svete. Ale tu nie sme v reálnom svete a vo virtuálnom priestore sa pohybujú aj riadni gauneri. Obnova s nimi má už svoju prvú boľavú skúsenosť za sebou a myslím, že treba zabrániť tomu aby sa to opakovalo. Mohlo by to dopadnúť horšie.

  • sasha

    Member
    17. júna 2008 at 22:50 in reply to: cínová figurka

    Málo informácií.
    Treba údaje o materiáli, rozmery, viac obrázkov- spredu, zozadu, zdola, prípadne detail zaujímavej časti. Údaje o prípadnom značení, nápisoch a pod. Životopis – ako získané, kto získal, akým spôsobom, kedy atď.
    Panička môže byť kovanie zátky vínnej fľaše rovnako ako hračka vyrobená z umelej hmoty.
    Poradňu tu máme, veštiareň zatiaľ nie :D

  • sasha

    Moderator
    17. júna 2008 at 22:08 in reply to: Obnova.sk prístupná iba registrovaným používateľom?

    Osobne si tiež myslím, že je načase niečo urobiť. Osobne som za:
    – povinnú registráciu na Obnovu vôbec,
    – dôkaz ochoty a schopnosti podieľať sa na budovaní Obnovy zverejnením aspoň piatich príspevkov; na ich základe môže byť návštevníkovi umožnený prístup do vyhradených tém,
    – vstup do vyhradených tém návštevníkom, ktorí podporia Obnovu finančne,
    – prísnejšie vymedzenie interného spamu a príspevkov Mimo tému / off-topic s následným postihom ignorantov, napr. zrušenie práva prístupu do vyhradených tém.
    Bolo by toho viac ale myslím, že už toto dostatočne rozbúri pokojnú hladinu Obnovy.

    Nakoniec jeden dialóg z českého fóra, ktoré funguje od roku 2004, má viac ako 5 miliónov príspevkov, 82 moderátorov a v tomto okamžiku 20810 užívateľov on-line.

    A: Moje máma vždycky říkávala, hloupému vše hloupé…

    B: Tvoje maminka byla moudrá žena. Ovšem pochybuju, že z tebe vychovala člověka, který cítí potřebu hrát si na důležitého.
    Je pro tebe skutečně tak moc velký problém, napsat stručně a jasně, jakým způsobem se mohu dostat na ………. ?

    A: Ale není. Získat si tu určitou prestiž a důvěru.
    —————-
    — OPRAVDU si tu myslíte, že je někdo povinen vám cokoli dávat, že tu jsou ostatní pro to, aby vám posloužili, že je součástí netiquette štěkat se o služby a jakási svá práva?

    Víte, jaký je rozdíl mezi výrazy “prosím” a “naval”?

    Na “prosím” lze odpovědět “bohužel, ne”, kdežto na naval jedině “trhni si!”.
    ————————–
    NENÍ to nějaký link do placu. Jde o privátní prostor.
    ————————–
    Můžete se naučit, jak to tu chodí, tím, že se kouknete kolem sebe, že budete víc dávat než brát a že se přizpůsobíte chování, jaké mají prestižní uživatelé – …. anebo tím, že si vyzkoušíte pár antihodností. Je to jen a jen na vás.

  • sasha

    Member
    16. júna 2008 at 14:35 in reply to: kovový tanier

    Tanier s najväčšou pravdepodobnosťou pochádza z Gruzínska. Môžeš si vyskúšať preklad.

  • sasha

    Moderator
    2. mája 2008 at 16:11 in reply to: Obnovena OBNOVA

    Príspevky pribúdajú a treba občas aj polistovať :D

Page 29 of 49