sasha
Forum Replies Created
-
Takmer presné…
Kartotéčňa zastar. – objekt mobiliárového typu spravidla kryjúci stenu alebo steny miestnosti; pozostáva z pevne spojených, najčastejšie kovových kartotéčnych skriniek slúžiacich na ukladanie kartotéčnych lístkov, teda sekundárnych dokumentov obsahujúcich podľa príslušných pravidiel usporiadané súhrny údajov o určitom fenoméne, predmete, osobe, dokumente a pod., ktoré ho identifikujú a charakterizujú po formálnej, vecnej, obsahovej ai. stránke; niekedy sekundárne využívaná ako prostocvičebné náradie (pozri obrázok). -
Neviem síce čo to hrozné slovo znamená, ale kto to už pozná? Vieš ako sa hovorí, bez žalobcu nie je sudcu. Tomáš tiež nenútil svoju babku aby cvičila na kartotéčni.
-
Vážení návštevníci,
víkend je pred nami a pretože sa asi potvrdí známa pranostika “Viete, čo príde po daždi??? Pondelok.” ako aj, že administrátor mokne na Lietave (?), dovoľujem si vyhlásiť minisúťaž na grafické stvárnenie vášich pocitov pri listovaní Obnovou. Pravidlá sú jednoduché – máte na to týždeň. Potom sa bude konať verejné hlasovanie a víťaz bude do neba vychválený a samozrejme odmenený. Kto by mal problém s vkladaním obrázku do fóra, môže mi ho poslať na môj mail a o vloženie sa postaráme. Na inšpiráciu pripájam, mimo súťaž, výtvor kolegu Tomáša, ktorý sa dal prehovoriť.Okrem toho som vám sem, ako múčnik, pridal jednu prastarú hru, ktorú sme hrávali na štvorčekovom papieri – lodičky.
Po stiahnutí súboru treba zmeniť príponu súboru *.dat na *.swf. Je to “flešovka” na skutočne dobrej úrovni a dá sa aj vyhrať.
Teším sa na vaše výtvory a dúfam, že práve vám nebude pršať.
-
Ako malého ma šijacia mašina vždy fascinovala a s obľubou som pod ňou sedával. Ako veľkého ma fascinuje rovnako, len sa pod ňu už nezmestím. Dlho som bádal and tým ako ten zázrak funguje. Už to viem a vďaka inému fascinujúcemu vynálezu netreba na vysvetľovanie ani slová.
MMMMMMMMMMMM -
Dám vám hádanku
Máme volka,
celý vejde do chléva,
len rohy nechá venku.čo to je?
N E B O Ž I E C
neboziec, nebozez, neboziečok, svidrík, s’vider, švider (šarišsky),
nebozez (česky), bohrer, handbohrer (nemecky), auger (anglicky)
ručný nástroj určený na vŕtanie otvorov do rôznych materiálov. Osobne sa nazdávam, že nebožiec bol univerzálnym termínom, ktorý až do nástupu vŕtačky zahŕňal všetky druhy a typy vrtákov s držadlom i bez neho.
MMMM
Tesár z Maciejowskej biblie, 13.storočieMMMMMMMMAlbrecht Dürer, cca 1496 (Musée Bonnat)Prastaré slovo nebozez, nebozíz, nabozec, njeboz pochádza z starogermánskeho slova “naba-gér”, “nebi-ger”, zloženého z “naben”- vŕtať a “geir”- kopija alebo čohokoľvek ostro zakončené.(Zdroj.)
Anglické pomenovanie “auger” vzniklo z anglického “nave” a “gar” = “navegar”, teda “otáčajúci sa oštep”. Mutáciami – “a nave-gar”-“a nauger”-“an auger”-“nauger” a nakoniec vypustením “n” vzniklo dnešné slovo “auger”. (Zdroj.)
Prvé vrtáky sa objavujú s najväčšou pravdepodobnosťou v strednom neolite a ich vynález možno spájať s umením založenia ohňa, pri ktorom sa, okrem iného, používal aj tzv. lukový pohon. 40.-10. tisíc rokov pred n.l. sa objavuje vrták na násade, ktorý sa v nezmenenej podobe používal až do 15. storočia, kedy možno doložiť prvé použitie tesárskej vŕtačky využívajúcej kľukový mechanizmus. Vrtáky v tvare, ktorý sa používa aj dnes začal používať angličan P. Cooke v roku 1770.
Vrták s kopinatým hrotom
Najstaršie vrtáky, nevhodné na ručné vŕtanie, mali tzv. kopinatý hrot, ktorý sa neskôr vyvinul do skrutkovnice, nerozlučne spojenej s dielom gréckeho matematika Archimedesa (287-212 pred n.l.), ktorú možno doložiť približne od roku 250 pred n.l.
Okrem malých nebožiecov sa používal aj tesársky a kolársky nebožiec. Pracovným výstrojom pltníka bol veľký (kánový), náperkový (slimák) a tenký (vrtáčik) nebožiec. Vo francúzsku sa na zisťovanie kvality a zrelosti syra používa zvláštny nebožiec – trokar a pokiaľ treba odobrať vzorku dreva, napr. z krovu, je tu Presslerov nebožiec.MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM
MMMMMMMMMMMM1MMMMMMMMMMMMMMMMM2MMMMMMMMMMMMMMMMMM3Obrázok 1 a 3 – burza na Červenom Kameni – tesárske nebožiece po 300,- Sk
Obrázok 2 – z mojich prebytkov.Nakoniec slovenské porekadlo: Hľadí na nebožiec a vidí dláto.
_________________________
JÍLEK, F.-KUBA, J.-JÍLKOVÁ, J.: Světové vynálezy v datech, Praha 1977.
KÁLAL, M.: Slovenský slovník, Banská Bystrica 1924.
MATZENAUER, A.: Cizí slova ve slovanských řečech, Brno 1870.
PAVLOVIČ, J.: Podivuhodné príbehy slov, Martin 2004, s. 109. -
Keby len zohnal, aj tvoriť som musel a nadával som si, že som si d’Esteho nepreveril hneď. Ale ovládam sa, pretože i keď dobrá nálada nevyrieši všetky moje problémy, naserdí toľko ľudí, že stojí za to si ju udržať…..
-
Keď počty, tak počty…
Niečo iba pre silné nátury s pevnými nervami. Preto berte na vedomie, že
TENTO PRÍSPEVOK NIE JE URČENÝ PRE CTENÉ OBECENSTVO DO 16 ROKOV
Po návrate určite neodmietnete drobné občerstvenie z našej širokej ponuky. -
Pre freya…
Ty moje orlíča. Dobre si ma dnes popreháňala, ale aj ja som sa niečo podučil!
Biely orol? Nič jednoduchšie, ten fták bol ERBOVÝM ZVEROM rodiny d’Este!
1431MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMPekny príklad zrkadlenia.
1452
1535Zdá sa, že to ostatné sedí: “Branches of trees with apples mean that the visitor is about to enter the orchard of the Hesperides, the nymphs who guarded the golden apple-tree, the wedding gift of Mother Earth to Hera. According to the myth that garden lay on the slopes of Mount Atlas. Similarly Villa d’Este occupies the slope of a hill. The relief above the statue of Venus is a metaphor of the works done to control the flow of water and to terrace the hill. An inscription in the gardens describes the amplitude of this effort. The image used as background for this page shows a column decorated with branches of golden apples.”
Zdroj (je to ten Tvoj) som podrobil krížovému výsluchu a on doznal, že je spoľahlivý. -
Pre freya…
Že si taká usilovná tu máš malú náladovku.
Chvíľočku to trvá ale stojí to za hriech – Lasso, che pur – Cipriano de Rore (1516 – 1565). -
Ako má človek vedieť, že ten vták je biely? Napriek farbe nič relevantné. A tie jablká…čo ja viem.
Vieš kto oslobodil Prométea? -
Pre marcela…
všetko uznávam a som tiež skôr bezverec (pri slove ateista sa ježím). Nechcem sa s Tebou dohadovať a už vôbec Ťa presviedčať o pravdivosti mojej Pravdy. Možno nerobím sám sebe dobre, ale pripomeniem Tvoje slová “…to je vyvoj evolucie, ktoru tazko zastavit…” a položím rečnícku otázku – kde berie ten motor evolúcie paru na to večné napredovanie – slovo, koleso, pušný prach, penicilín, atómová bomba, bit?
Tú hostinu neber osobne, skôr som pri tom myslel na deti a staršie deti, tých “držiteľov rána” a ich úroveň. O chvíľu sem prídu, tak nech tu nájdu niečo, čo ich donúti zamýšľať sa.
Na záver:
Deň má 24 hodín, do jednej bedne sa zmestí 24 pív………. TO NEMOŽE BYŤ NÁHODA! -
Pre freyu…
fresky nepoznám, ale aj tak niečo do hrnca, možno to “polievke” pomôže.O R O L
zdanlivo symbol ako hrom a v skutočnosti nič moc:
– symbol druhého temperametu (elementu) – vzduchu,
– za erbového vtáka ho má Jupiter (Zeus) ako vládca tohto elemenu,
– atribút evanjelistu Jána.
Zaujímavé je, že pôvodne v zverokruhu nahrádzal škorpióna!
A šmitec.J A B L K O – J A B L K Á
dtto. okrem klasiky – ovocie poznania, symbol prvotného hriechu, symbol vykupiteľského poslania
– jablko je symbolom Venuše (Parisov súd),
– jablká sú atribútom Troch Grácií, Venušiných pomocníc,
– zbierané jablká patria k Atlanté a Hippomenesovi,
– zlaté jablká sú atribútom zosobnenej Bdelosti,
– zlaté jablká sú tiež atribútom harpyí sprevádzajúcich Lakomstvo.
Malou pikoškou je, že jablká s ružami v košíku sú atribútom Dorothey.
A druhý šmitec.
_______________________________
Literatúra:
BAUER, W.-Dümotz, I.-GALAWIN, S.: Lexikon der Symbole, Wiesbaden 1980.
COOPER, J.C.: Symbolic and Mythological Animals, New York 1992.
HALL, J.: Slovník námětu a symbolu ve výtvarném umění, Praha 1991.
WERNER, H.: Lexikon der Esoterik, Wiesbaden 1991. -
Pre Marcela…
Žijeme v 21. storočí, storočí odcudzovania sa našim koreňom, prírode i samým sebe. Žijeme ťažké vojnové roky uprostred relatívneho mieru. Zavrhujeme múdrosť stáročí a nahrádzame ju bezbrehým balastom Internetu. Slovo symbol znie ako nadávka, nehodné slovo vydedencov. Symbolizmus, symbolika, symboly – znaky písma, erby, náradie, tetovanie, farby, ornamenty, národné kultúrne pamiatky. Nájdeme ich na keramike, zbraniach, hodinách a dokonca kobercoch. Sú na oblohe i na zemi. Sú všadeprítomné a ich význam je tajuplný, často magický…práve pre človeka nášho storočia.Hľa GENESIS …
1.Na počátku stvořil Bůh nebe a zemi. 2.Země pak byla nesličná a pustá, a tma byla nad propastí, a Duch Boží vznášel se nad vodami. 3.I řekl Bůh: Buď světlo! I bylo světlo. 4.A viděl Bůh světlo, že dobré; i oddělil Bůh světlo od tmy. 5.A nazval Bůh světlo dnem, a tmu nazval nocí. I byl večer a bylo jitro, den první. 6.Řekl také Bůh: Buď obloha u prostřed vod, a děl vody od vod! 7.I učinil Bůh tu oblohu, a oddělil vody, kteréž jsou pod oblohou, od vod, kteréž jsou nad oblohou. A stalo se tak. 8.I nazval Bůh oblohu nebem. I byl večer a bylo jitro, den druhý. 9.Řekl také Bůh: Shromažďte se vody, pod nebem, v místo jedno, a ukaž se suché! A stalo se tak. 10.I nazval Bůh suché zemí, shromáždění pak vod nazval mořem. A viděl Bůh, že dobré. 11.Potom řekl Bůh: Zploď země trávu, bylinu vydávající símě, strom plodný, nesoucí ovoce podlé pokolení svého, v němž by bylo símě jeho na zemi. A stalo se tak. 12.Nebo země vydala trávu, bylinu nesoucí semeno podlé pokolení svého, i strom přinášející ovoce, v němž símě jeho, podlé pokolení jeho. A viděl Bůh, že to bylo dobré. 13.I byl večer a bylo jitro, den třetí….
Je v nej ukrytý mocný magický symbolizmus. Ten kto nechápe súvislosti, je ako človek bez chuti. Prežúva slamu a hrdí sa, že lepší rezeň ešte nejedol. To však nie je až taká chyba, hrozné je, že mu to vyhovuje.
Celá Obnova je zasvetená nevšedným, čarovným, tajuplným a mystickým veciam a je dobre, že niekto túto tému načal.
Snáď to nejak skombinuješ.
____________________________________
Zdroj:
BIBLE svatá aneb všecka Svatá písma Starého i Nového zákona podle posledního vydání kralického z roku 1613. -
Iba tak pre zábavku vnorené citácie. Umožňujú hierarchicky usporiadať reakcie na nejaký problém. Namiesto troch slížov citácií dostanete škatuľu plnú citácií. Môže sa to niekedy zísť, napr. v takej “Obnovenej OBNOVE”.
…nekecajte ale niečo s tým urobte :evil: !
…nevymýšľajte furt!
… čo takto vnorené citácie?Zápis je dúfam zrozumiteľný (treba si len všímať tagy).
[quote]Janči napísal: (citácia 1/1)
[quote]Admin napísal: (citácia 1/2)
[quote]knejza napísala:(citácia 1/3)
…nekecajte ale niečo s tým urobte :evil: ![/quote] (citácia 2/3)
[b]…nevymýšľajte furt![/b][/quote] (citácia 2/2)
… čo takto [color=red]vnorené citácie[/color]?[/quote] (citácia 2/1)
Dobrú zábavu a veselé citovanie.
-
Pôvodne som sa do tejto debaty nechcel miešať, i keď je nesporne zaujímavá. Dôvod príspevku je, že som bol inšpirovaný. Predpokladám, že “nepresnosť” GPS pre potreby archeologického, architektonického prieskumu a dokonca katastrálneho merania je známa a v súčasnosti neprekonateľná. Tak isto si myslím, že ani diferenciálny GPS (DGPS) nie je žiadnym tajomstvom. Problém spočíva v tom, že pokiaľ viem na Slovensku sa nikto touto problematikou vážnejšie nezaoberal, snáď s výnimkou informačného systému taxónov a biotopov. O skúsenostiach v zahraničí neviem nič, ale spracovať rešerš by snáď nebol problém. Predpokladám, že u nás v archeológii nie je spracovaná metodika a keď sa pozrieme na lokalizáciu v archeologickom výskume pred niekoľkými rokmi… Bolo by zaujímavé rozpracovať projekt a sprístupniť takúto službu. Predpokladám, že by nešlo o nič viac ani menej ako o vytýčenie východzích bodov merania, resp. bodového poľa, s následným podrobným meraním. Samozrejme sa to dá využiť nielen v archológii.
Informácie o milimetrovej presnosti nie sú nadsadené ale táto presnosť nesie so sebou dlhé observačné intervaly, cca. 40-45 minút a postprocesné fázové spracovanie. Kvalitný hard a softvér, ako aj primerané prostredie je samozrejmosťou.
Merania s jedným prístrojom a presnosťou do 20 cm (v postprocesnom fázovom spracovaní) sa dajú dosiahnuť s prístrojom Pathfinder ProXH vybaveným externou anténou.