skalican
Forum Replies Created
-
Oslobodili nás od fašizmu a prišli ešte so strašnejším komunizmom.Pán Boh im zaplat.
-
Očkov má unikátnu mohylu aj krvavú krčmu
Očkov, malá obec v okrese Nové Mesto nad Váhom, má dve rarity. Historicky unikátnu mohylu a historicky hororovú krčmu. Obidve v jednom areáli, obidve v tesnom susedstve.
Krvavá krčmaPriestor Očkovskej mohyly svoju čiernu povesť potvrdil aj o niekoľko storočí neskôr. Expozícia archeologických nálezov je inštalovaná v zachovaných priestoroch tzv. Krvavej krčmy.
Príbeh sa začal v druhej polovici 17. storočia. V roku 1665 sa narodil Ladislav Ocskay, neskôr majiteľ dnešnej obce aj s jej okolím. Na svojich majetkoch sa zdržiaval veľmi málo. Jeho dobrodružná povaha ho doviedla do radov povstaleckých vojsk Františka Rákocziho II. Priamo v zemianskej kúrii svojho rodu urobil prícestnú krčmu. Keďže sa doma nezdržiaval, vedenie krčmy vzal do svojich rúk personál. Lenže po zaplatení sa máloktorý pocestný dostal z nej živý von. V areáli sú zjavné priestory krčmy a aj miesto, kde bola pokladňa. Z jedálne krčmy je výstavnou sieňou, ostatné priestory zanikli pri ťažbe hliny pre tunajšiu tehelňu.
-
Dalšia moja teoria je taká že ked oddelovali kopec z rotundou od akropole tak museli kostol zbúrat pretože im stál ako sa hovorí v ceste nič menej okolie kalvárie a rotundy je málo preskúmané a možno tam niečo bude,ale kde?
-
Myslím si že toto je bohumilá činnost ktorá nám určite prináša velký užitok.Len nech to je tak dalej.Prináša to užitok aj turistom ktorý si prečítajú historiu hradu z informačnej tabule ale hlavne našim hradom pretože sa im konečne niekto venuje.
-
tu pridám aj niečo o priezvisku ale aj povest:
Poměrně hodně nyní používané pří-
jmení u nás má jinou historii . Je to pří-
jmení “INGR”. O původu tohoto jména
existuje řada versí, z nichž některé jsou
jen vyloženě spekulativní, bez možnosti
jejich ověření na základě historickýchma-
teriálů. Jednou z nich je odvození od ně-
meckého slova “Imker”/včelař/. Je ovšem
jen úplným dohadem. Dalším, již někdy
uváděným v tisku (Magazín Dnes+TV
16.5.1996,str.24) článek “Nejsem dcera
generála Ingra” uvádí Dana Zátopková,
že dle ústního podání zůstal za švédských
válek v našem kraji raněný švédský rejtar,
který pocházel z Finska, kde prý byla ně-
jaká oblast Ingermanland a v ní žili švéd-
ští Ingermanové. Obdobně je v publikaci
“Armádní generál Sergej Jan Ingr /1894-
1956/ vyd.MOČR 1998 citováno :
“Vlkoští, kelčanští a skoronští Ing-
rové považovali za zakladatele svého
rodu švédského vojáka Michala Ungra,
jehož pluk odtáhl v roce 1650 z Mora-
vy. Podle rodinných tradic vyměnil meč
za pluh a usadil se v severomoravském
Kunwaldu. Rodinná pověst o švédském
předku má reálný základ, protože Un-
ger nebo Inger jsou běžná skandinávská
jména a v oněch dobách bylo zvykem,
že váleční vysloužilci nebo ranění vojáci
švédských,francouzských i jiných armád
zůstávali v cizích zemích . “
Ani tyto verze nelze brát jako histo-
ricky ověřené. Naopak jsou to matriky
milotické farnosti od roku 1691, (starší
bohužel shořely) a ostatních pramenů
uložených v Zemských archivech v Brně,
Kroměříži a Opavě. Byly také prostudo-
vány i zachovalé matriční záznamy obce
Kunwald u Nového Jičína odr.1626, kde
jsou uvedeni příslušníci rodin Jünger a
to jak při německém, tak i při latinském
vedení matrik. Všichni příslušníci jména
I n g r mají svůj původ ve Skoronicích
z doby po třicetileté válce, kdy prapřed-
kové této dnes již velmi rozšířené rodiny
přišli jako kolonisté z obce Kunín, (psá-
no také Kunwald nebo Kunewald), kte-
rá byla později sloučena s městem Nový
Jičín. V tomto Kunwaldě, Novém Jičíně
a Šenově žily tyto rodiny dle nejstarších
matričních zápisů z r. 1626. Psaly se
ovšem ještě jako německé obyvatelstvo
“Jünger“vyslovovánoJynger,teprvepoz-
ději se toto jméno přizpůsobilo češtině a
zjednodušilo na Ingra a Ingr.
V češtině znamená toto slovo “mlad-
ší” a dá se tedy předpokládat, že vzniklo
někdy koncem 15. století jako označení
mladého hospodáře na gruntě na rozdíl
od jeho otce stejného křestního jména,
neboť příjmení v té době teprve vznikala
a nebyla ani ustálena, ani uzákoněna. K
tomuještě přistupuje okolnost, že křestní
jména v tomto století i v dalších násle-
dujících neměla dnešní širší rejstřík a s
okolností, že se u mužské populace dědi-
la křestní jména po otci po několik gene-
rací a tím bývalyvyvolány situace častých
záměn a nepřesností.
Milotický hraběGabriel Serrenyi kou-
pil kunwaldské panství s tím záměrem,
aby získal robotníky pro zpustlé panství
milotické, které velmi utrpělo vpádem
Turků a Tatarů v říjnu 1623. Tehdy byly
Skoronice spáleny a úplně vylidněny a po
celá tři desítiletí ponechány osudu. Pro-
řídlé obyvatelstvo ve Vacenovicích, Mi-
loticích a Mistříně doplnil Serrényi oby-
vatelstvem z obcí kolem hradu Světlova,
asi 80 rodinami. Když se mu tento první
záměr podařil a neměl už přebytečné lidi
na Bojkovsku, přistoupil k osídlení Sko-
ronic tak, že celou pustou osadu osadil
jednotně německy mluvícími obyvateli z
Kunwaldu. Kolonizace nebyla provedena
současně, v letech 1653-1656 přišlo 17 ro-
din, v letech pozdějších dalších 10 rodin,
kteří tak osadili 25 pustých půllánů a 2
podsedky.Mezi těmitoprvními kolonisty
byl také předek z rodu Jüngrů, jménem
Michal, v té době asi 25tiletý. Usadil se na
č. 41 a byl veden jako pololáník. Měl 5
synů, z nichž jeden Bartoloměj, nar.1659,
sepřiženil do Vacenovic. Tento měl 8 dětí,
4 synya dcery,z nichž někteřízaložili dal-
ší rodiny veVacenovicích i jinde.
Toto je jen malé nahlédnutí do his-
torie některých rodů ve Vacenovicích.
V dalších historických pramenech je
jistě mnoho dalších údajů o životě a
osudech jednotlivých rodů, předků na-
šich občanů. Čekají na ty, kteří mají o
tuto historii zájem a dovedli by ji přiblí-
žit ostatním -
Každý píše niečo iné.No akosi už napísal sto ludí sto chutí.Lenže horšie je to čosi z toho má človek vybrať.
-
Ten kostol je tiež zakreslený v mapke mesta dnes je uložená tuším v Brnianskom archíve kde je vyznačený hrad,rotunda,františkánsky kláštor,dom krála Belu II. a to je zhruba všetko ale je zaujímavé že tam nie je zakreslený tiež starší farský kostol – ten na námestí ale ten pod rotundou tam je ale teraz je vec druhá kde ten kostol hladať.Ved za rotundou je židovský cintorín a tam mala stáť synagoga ale tá už tam nie je že židia prestavali ten kostol ?
-
Nemyslim tento farský kostol ale kostol ktorý mal stáť pod rotundou sv Juraja a pod hradom – dnešná kalvária.Ale už zmienený erb s baranom sa nachádza na farskom kostole.
-
A čo taký Rajnoha či Hrajnoha alebo ako to je to bol tiež zbojník mal sa narodiť v obci Plavecký ……. no to som už zabudol čo.Preto vás prosím nevie niekto kde sa narodil tento západoslovenský zbojník
-
Tak nám to moc nevyšlo.Možno že Jánošík bol skutočne hrdina a možno že to bol len obyčajný zbojník ktorému nádych hrdinu pridelili až štúrovci.
-
Nezná niekto tento erb?Nenachádza sa niekde podobný píšte a možno na niečo prídeme.
-
No aj ked toto je len ako sa uz spomína nie historická postava ale myslím si že určite sem patrí.Parádna ukážka z filmu :)
-
Tento sviatok pokladám hned po vianociach,velikonociach za najkrajší z našich sviatkov! Je to paráda že nám naší predkovia zanechali toľko ludových zvykov a tradícii.Môžeme byť na to pyšní,žial sú aj taký ktorých to absolútne nezaujíma.A to je škoda.
-
No ked sme u toho Mikuláša chcel by som vedieť čo dostávali deti v minulosti.
-
Tak navštívil som archív aj záhorské múzeum,čo som sa dozvedel ? Dosť podstatné veci.Napr.možno že rytiersky rád ktorý mohol v Skalici sídliť boli Johaniti.Nič menej toto čo tu píšem sú len teorie doktorky Valérie Horákovej z Bratislavy.Baránok symbol Johanitov má byť na erbe na ext. kostola je tam erb ale že by sa to čo je v erbe podobalo na baránka ? Spíš to vyzerá ako vták? Možno páv ?