Forum Replies Created

Page 5 of 72
  • vlcik-tlcik

    Member
    27. februára 2014 at 20:47 in reply to: Čachtický hrad

    Ešte zopár informácií a pokúsim sa, ak bude chuť niečo k tomu napísať. Zatiaľ ešte pár foto z dnešného dňa.

    https://picasaweb.google.com/milan.babik/Csejte2#5985165110705054146

     

  • vlcik-tlcik

    Member
    26. februára 2014 at 20:39 in reply to: Čachtický hrad

    Kontrast k španielskej moderne,slovenská postmoderna ?

    https://picasaweb.google.com/milan.babik/2014_02_24#5984045512664190418

     

     

  • vlcik-tlcik

    Member
    23. februára 2014 at 14:54 in reply to: Novy riaditel SNM

    Je mi srdečne jedno, čo za drevo bude šéfovať SNM, viac som zvedavý, kto bude ten “szaktanácsadó” na hrad KH

    (odborný expert).

  • vlcik-tlcik

    Member
    3. februára 2014 at 1:35 in reply to: Archeológia v službách ideológie a náboženstva.

    História ako taká neexistuje. Je len konštrukciou tých, ktorí sa zaoberajú minulosťou a jej pozostatkami.

     

    Dôležité je to, aby aspoň ako tak bola ukotvená v čase a priestore. Tie omáčky okolo budú a boli vždy aromatizované a prifarbované, ide len o mieru.

    Pán Dvořák ma osobne ubezpečil, že historičkou je iba jeho manželka, on je rozprávač príbehov. Aj z toho mála, čo som počul, som presvedčený, že mu to ide naozaj dobre. Veľmi si ho cením ako propagátora histórie. Potešiteľný je aj fakt, že doposiaľ nikomu nenapadlo stavať pomníky na základe jeho príbehov.

    Osobne čítam, čosi iné, naposledy som čítal Život a osud, od Vasilija Grossmana, bol som unesený (obrazne).

    A Asomtam nie je klamár, som rád tejto téme a aj tomu, že tu niekto taký, ako on je.

    Keď už nejaké imedžinejšn a Dvořák, tak radšej Antonín, osobne venované Naj – ovi. smiley

    http://www.youtube.com/watch?v=nUuoH-irUOI

     

     

     

     

     

     

     

  • vlcik-tlcik

    Member
    2. februára 2014 at 2:44 in reply to: Archeológia v službách ideológie a náboženstva.

    Ach jaj naj Naj,

    nepleť si pojmy s dojmami.

    Domnienka alebo dohad alebo konjektúra alebo predpoklad je:
    všeobecne: nepotvrdená mienka
    formálnejšie v zmysle logiky: zdôvodnený alebo nezdôvodnený kognitívny významový útvar vzťahujúci sa na stav veci, ktorý nemožno priamo pozorovať alebo experimentálne potvrdiť.

    Dôležitým druhom domnienky je hypotéza (vedecká domnienka). V kriminalistike sa domnienka odborne nazýva podozrenie.

    Prečítaj si to celé a potom sa vyjadruj, vyjadruje sa tam aj pán Ruttkay, trochu inak, ale to iba z dôvodu inej súvislosti. Každý správny vedec si necháva pri nie dostatočne zdôvodnenom probléme to ale, ale to vie predsa každý blbec, nieto vedec.

    Ale máš sčasti pravdu ide iba o domnienku, s hypotézou (ani v zátvorke), to nemá nič spoločné.

     

    O svojich pochybnostiach, že pyxida uzrela nitranske nebo, som písal minule.

    Ešte jedna vec stála za povšimnutie.

    Citujem pána Kolníka :

    Najpravdepodobnejší je predpoklad, že pyxidu z Nitry odniesli v období pohnutých udalostí rokov 885-887, kedy po Metodovej smrti, po zákaze slovanskej liturgie, prenasledovaní a väznení jej kňazov a jáhnov v dôsledku Wichingových intríg napokon došlo k vyhnaniu do dvesto duchovných staroslovienskeho obradu z Veľkej Moravy. Možno odôvodnene predpokladať, že neodišli všetci Metodovi žiaci a stúpenci. Vtedy sa poškodená pyxida mohla ocitnúť v držbe tých príslušníkov staroslovienskeho obradu, ktorí neodišli z Veľkej Moravy na Balkán, ale sa uchýlili do podhorských oblastí na sever a východ od Nitry.

     

    Dosť ma zarazilo, že o tak vzácnej relikvii (polyfunkčnom liturgickom predmete), píšu ako o svietniku, alebo obruse, alebo o šlohnutej tatranke.

    Zobrať (ukradnúť) pyxidu ako vzácnu relikviu, alebo liturgický predmet z kostola, (chrámu) znamenalo predpokladám aj vtedy svätokrádež. A tá sa odjakživa trestala obyčajne smrťou, ale to bolo asi to najmenšie, čo sa mu mohlo prihodiť. Neviem si dosť dobre predstaviť dôvod, prečo by takúto naozaj závažnú vec niekto robil, nemenila sa viera, menil sa jazyk.

     

    A nakoniec ma dostala aj táto argumentácia pána Kolníka, pritom pani Pardyová bola vo svojom hodnotení veľmi ohľaduplná.

     

    Nestotožňujem sa s názorom českej historičky staroveku a umenovedkyne Marie Pardyovej, že dekor pyxidy neprekračuje rámec púhej výtvarnej oslavy práce roľníka a pastiera, prípadne že predstavuje alegóriu posmrtného života a pokoja v súvise s kultom egyptskej bohyne Isis. Nie je náhodné, že pri tvorbe súsošia svätých Konštantína a Metoda pod Nitrianskym hradom sa mojou hypotézou o pôvode a funkcii pyxidy z Čiernych Kľačian inšpirovala akademická sochárka Ľudmila Cvengrošová. Vložila ju do rúk sv. Metoda ako polyfunkčný liturgický predmet. Za atribút sv. Konštantína-Cyrila zvolila liturgickú knihu zdobenú korpusom Ukrižovaného. Napriek počiatočným polemikám a protestom, že umelkyňa nestvárnila súsošie s tradičným dvojramenným krížom sa jej dielo stalo jedným zo známych symbolov Nitry.

     

    Každý nech si urobí mienku akú chce. Dosť ma to na začiatku rozzúrilo, teraz som už iba rozladený a smutný.

     

     

  • vlcik-tlcik

    Member
    31. januára 2014 at 16:17 in reply to: Archeológia v službách ideológie a náboženstva.

    [quote=naj]

      

    A netrpezlivo čakám na tú novú hypotézu o histórii Č-K pyxidy.  Čo nik z vás nie je tvorivý?

    No, zrejme úbežník vášho myslenia nesmeruje k “nebesům”, ale len k tej prízemnej kritike.

    [/quote]

    Milý naj Naj,

    v prvom rade si treba ujasniť, čo je to hypotéza.
    Hypotéza (z gréc. hypo – pod, nižšie, znížený + thesis – tvrdenie) je tvrdenie,
    o ktorom v čase jeho formulovania nemožno rozhodnúť, či je pravdivé alebo nepravdivé.
    Tvorenie vedeckých hypotéz nie je náhodný akt.

    Hypotézy vytvárame na to, aby nám pomáhali najmä objasňovať súvislosti. Takáto hypotéza by mala byť stanovená „vedecky“, čo znamená, že má sa dotýkať konkrétnej vedeckej úlohy a nie nedokázateľných vecí.
    Čiže mala by obsahovať čo najviac overiteľných faktov bez metafyziky a myslenia smerujúceho k “nebesům”, nejde o veštenie z krištáľovej gule.

    Pravdivé výroky (PV)
    Pixyda- resp. Jej časti – PV
    hrob – pravdepodobne veľkomoravský ?
    okolie Nitry – PV

    Zostane
    Pixyda  – okolie Nitry. Preskúmame ich vzťah.

    Príchod C+M na Veľkú Moravu na pozvanie Rastislava, podľa mojich vedomostí sídliaceho na Devíne, alebo na Velehrade.
    Pixyda – dar pre Rastislava, povedzme ako kresťanská relikvia. Kam s ňou ?
    Asi do kostola, a kam?
    Do Nitry ? Prečo ?
    V Nitre bol knieža Svätopluka spolu s ním Wiching. (Po Metodovej smrti pápež vymenoval Wichinga (už druhýkrát) za nitrianskeho biskupa, ako aj za „cirkevného správcu“ Veľkej Moravy)
    Alebo tam kde sídlil Rastislav, Devín alebo Velehrad.
    Roku 885 Metod na smrteľnej posteli určil (neskôr svätého) Gorazda pochádzajúceho z dnešného Slovenska za svojho nástupcu vo Veľkomoravskom učilišti. 6. apríla 885 Metod zomrel na Veľkej Morave a bol pochovaný v (dnes neznámom) hlavnom kostole Veľkej Moravy.
    (Neviem, ani kde bolo to Veľkomoravské učilište), dačo sa našlo práve pri Devíne.
    Ak teda pixyda bola vzácny dar prečo by ju nedali do hlavného kostola  Veľkej Moravy, ale do v podstate Svätoplukovej Nitry?
    A aká je teda spojitosť pixydy (ako daru Rastislavovi) s miestom nálezu ? Podľa mňa tiež dosť spochybniteľná.

    Nie som vedec, ja by som sa zastavil už tu, pretože všetko ostatné nie je ani hypotéza, ale veštenie z povestnej gule. (ak sa mýlim, tak ma opravte)


    Ja tiež nechcem nikoho urážať, ale po páde komunizmu precitnuvší v poznaní, že veľa vecí z histórie, ktoré som sa učil sa udiali inak, som dosť alergický na podobné mystifikácie, prikrášľovania a voľnej tvorbe dejín. Je dobré vzhliadať k nebesám, ale Slovensku by skôr prospelo zistenie, že 2+2 sú naozaj 4, ani kúsok viac, ani kúsok menej.

    Ešte k Ferdinandovi Ďurčanskému.
    1938 – 1939 bol ministrom spravodlivosti……
    Arizácia na Slovensku,Vládne nariadenie č. 137/1939 Sl. z.

    Arizácia je eufemické označenie pre vyvlastnenie, nútený prevod majetku Židov na Nežidov (v dobovej terminológii „árijcov“) počas nacistického režimu v Tretej ríši, ako aj v obsadených a satelitných štátoch, vrátane Slovenska.

    V rokoch 1939 až 1940 bol súčasne ministrom zahraničia aj ministrom vnútra

    Hej, hej, bol to humanista, načo sú židom majetky k Bohu (samozrejme tomu nášmu katolíckemu) a k chudobe vzhliadať treba, ak teda medzitým nevyletíš komínom.

     

  • vlcik-tlcik

    Member
    30. januára 2014 at 2:57 in reply to: Archeológia v službách ideológie a náboženstva.

    Nešlo mi o občana neslováka, ale o duchovné dedičstvo a historický odkaz VM. Ale kašľať na to.

    Prečo práve Nitra, tam by som to hľadal najmenej……etc. Je to len otázka viery, exaktný dôkaz ani jeden.

    Pán Kolník síce píše, že sa chcel vyhnúť vlasteneckému romantizmu, ale mne to presne ten sladký a úžasný hrdinsko slovenský národný romantizmus pripomína.

    Ja som skôr romantický skeptik.

     

     

     

  • vlcik-tlcik

    Member
    29. januára 2014 at 21:22 in reply to: Archeológia v službách ideológie a náboženstva.

    ktoré dostal od študentov, preosial hlinu z miesta, ktoré mu označili,
    a vykopal niekoľko menších sond, zistil, že situácia vôbec nie je jednoduchá;
    v údajnom hrobe boli pamiatky z mladšej kamennej doby, staršej doby železnej,
    z čias Veľkej Moravy, zlomok bronzového, z jednej strany lešteného
    plechu (azda zvyšok zrkadla), nezreteľný kus opracovanej kosti, torzo čepele
    (asi kosáka), zlomok železného predmetu, dva prasleny a azda aj ďalšie maličkosti.
    Bolo teda jasné, a koniec koncov logické, že nálezy sa pomiešali. Zložitá
    situácia sa ešte skomplikovala, keď po štvrťstoročí pri nakrúcaní filmu Záhada
    zo slonoviny povedal Ivan Lukáč, jeden z chlapcov, vtedy už dávno dospelý
    muž, že pyxida neležala na označenom mieste, ale asi o dvadsať metrov
    ďalej…

     

    že pyxida, ktorú hypoteticky spojil so založením Konštantínopola, ležala vo veľkomoravskom hrobe v bezprostrednej blízkosti Nitry ako jeden zo spomínaných darov.
    (už veľkomoravský hrob ? na základe čoho?)
    okopčené z
    http://www.obnova.sk/sites/default/files/záhada%20strateného%20hrobu.pdf

    Píšeš.

      A pozri sa, ako nie náboženská ideológia šarapatila ešte v roku 1983 , 9 rokov po vykopaní pyxidy. “

    Z Preambuly Ústavy Slovenskej republiky
    PREAMBULA
    My, národ slovenský, ……….
    v zmysle cyrilo-metodského duchovného dedičstva a historického odkazu Veľkej Moravy…………….
    spoločne s príslušníkmi národnostných menšín a etnických skupín žijúcich na území Slovenskej republiky,

     

    Povedzme, že verím v ukrižovaného židka, povedzme, že verím v duchovné dedičstvo C + M, povedzme, že som slovák.
    Duchovné dedičstvo C+M, samozrejme ich zábor bol širší, ale zoberme si písmo – písalo ním (na našom území) pár rokov zopár ľudí, kresťanstvo tu už bolo –  ich význam je viac ideologický ako skutočný. A čo ostatní, ktorí nie sú posadnutí odkazom C+M, mohamedáni?, ateisti? nebodaj černoši……….
    Ako povedzme slováka by ma sralo a serie, že za My národ slovenský nepokračuje a príslušníci národnostných menšín a etnických skupín žijúcich na území Slovenskej republiky,
    Ale to je asi ten duchovný (kresťanský?, lebo hlaholika to nie je), odkaz C+M v slovenskej praxi.
    Všetko by to bolo fajn, ale brať to za niečo viac, ako ideologické pičoviny je pochabé vrátane pixydy.

     

    A Asomtam pokračuj, ja (a určite nielen ja), sledujem Tvoje príspevky k veci.

  • vlcik-tlcik

    Member
    27. januára 2014 at 21:42 in reply to: Hrad – Zámok Vígľaš

    To isté z jednej východnejšej gubernie.

     

  • vlcik-tlcik

    Member
    27. januára 2014 at 10:59 in reply to: Archeológia v službách ideológie a náboženstva.

    Ujo Titus si vymyslel o čosi povedzme prepracovanejšiu rozprávku, ale stále len rozprávku. Možno je zaujímavé, že bola písaná pôvodne pre Literárny týždenník laugh kam asi aj patrí.

    Názov témy, Archeológia v službách ideológie a náboženstva považujem za maximálne výstižný, iba by som sa vyvaroval teologických komentárov. Dnes už moderná teológia dáva na mnohé z Tvojich “výčitiek” odpovede.

  • vlcik-tlcik

    Member
    27. januára 2014 at 10:50 in reply to: Hviezdy medzi pevnosťami

    Zaujímavý článok.

    Dokonalá pevnost, která byla úplně k ničemu. Terezín nikdy nebojoval, přestože byl již od konce 18 století jedním z důležitých opěrných bodů proti pruským útokům.

    Zdroj: http://technet.idnes.cz/jak-a-proc-se-stavela-pevnost-terezin-dwg-/vojenstvi.aspx?c=A140123_160505_vojenstvi_kuz

  • vlcik-tlcik

    Member
    26. januára 2014 at 15:59 in reply to: Hrad Krásna Hôrka

    Čaro nechceného, ale absolútne výstižné.

    A harmadik szakasszal kapcsolatban, mely az „Egyéb hálózatok és infarktustúra” nevet viseli.

    V spojitosti s treťou etapou výstavby nazvanou ” Ostatné siete a infraštruktúra” sa našim maďarským novinárom podaril preklep, takže napísali, preložené : ” Ostatné siete a infarktová túra”      infraštruktúra – infarktustúra

     

    Tohto roku určite nie, pravdepodobne ani na budúci hrad neotvoria.

    http://www.parameter.sk/rovat/regio/2014/01/25/krasznahorka-iden-biztosan-nem-de-valoszinuleg-jovore-sem-nyilik-meg-var?vmcchk=1

  • vlcik-tlcik

    Member
    26. januára 2014 at 14:01 in reply to: Archeológia v službách ideológie a náboženstva.

    [quote=naj] Ako môže ateista riešiť hroby, hrobky, oltáre, chrámy, ……bez citu k potrebám “božieho ľudu”? 

    [/quote]

    Úplne normálne, skôr si myslím, že pohľad znalého a nezaujatého môže byť plnší a kritickejší, ako pohĺad zvnútra.

    A túto prvú asomtamovu vetu “…Vždy ma ide rozhodiť,keď archeológovia alebo lekár sú veriaci kresťania “ si vytrhol z kontextu, treba si prečítať celý príspevok.

    Minikázeň ? Škoda reči.

  • vlcik-tlcik

    Member
    10. januára 2014 at 12:44 in reply to: Urcenie Autora Starych Obrazov

    Harp to vyriešil dobre, pa(n)ko z vihodu sa zarezal sám, o mŕtvych len v dobrom.

    R. I. P.

  • vlcik-tlcik

    Member
    10. januára 2014 at 12:40 in reply to: Pamiatkovy zakon

    Rétorické a slohové cvičenia – v tom sme neprekonateľní.

    Mladým sa vyčíta, že nerozumia čítanému textu. Pamiatková prax ukazuje, že ani dospelí.

Page 5 of 72