Na vytvorenie hodnotnej zbierky netreba byť veľmi bohatý

Jednou z menej známych foriem investovania je vytváranie zbierok. Avšak s touto formou investovania je to oveľa ťažšie, ako napríklad vybrať si podielový fond, do ktorého chceme investovať peniaze. Musíte oveľa lepšie poznať objekty, ktoré chcete nakúpiť. Musíte byť jednoducho špecialistom ako všade inde……Na to, aby ste vytvorili zbierku, nemusíte byť veľmi bohatý. Množstvo výtvorov umenia, okrem malieb a jemného nábytku, sa predáva za menej ako 500 GBP. Mnohé z nich môžete nakúpiť v malých obchodíkoch so starožitnosťami za ešte menšiu sumu. Môžete sa rozhodnúť zbierať všeličo, od starých rádií po staré perá, bábiky, hračky, cigaretové škatuľky po škatuľky od zápaliek. Ak sa rozhodujete čo zbierať, je najlepšie vybrať si veci, ktoré sú vo vašom cenovom rozpätí, ktoré vás zaujmú a zahŕňajú štýl určitej generácie. Nepotrebné veci sa stratia alebo zničia, ich tvar je považovaný za starý a nemoderný.

Pri zbierkach by ste nemali kupovať v moderných obchodoch, napríklad vreckovú kalkulačku, ktorá bola vyrobená pred desiatimi rokmi. Vyzeralo by to nemotorne a nekultivovane. Avšak pri dnešnom rozvoji vedy by táto kalkulačka zabalená v pôvodnom obale mohla mať o dvadsať rokov o niečo väčšiu hodnotu. Ako príklad možno použiť predaj bakelitového bezdrôtového telefónu (pri komunikácii používal ešte tzv. morzeovku) z roku 1934. Aukcia tohto telefónu v roku 1993 bola súbojom dvoch mužov a jeho cena sa vyšplhala na 17 500 GBP. Každý z nás vie, že maľby a starožitnosti môžu získať obrovskú hodnotu. Kto by si pomyslel pred 50 rokmi, že hollywoodsky poster z filmu Fantóm opery bude mať odhadovanú hodnotu 20 000 až 30 000 USD. Takisto zbierka bábik, ktorá sa predala za 20 000 GBP za každú.

Maľby známych maliarov sú len pre bohatých, avšak vodné farby a fotografie, mince, zvláštne knihy, známky, cigaretové škatuľky a rôzne pamiatky sú dosiahnuteľné pre väčšinu ľudí. Niektoré výnimočné zbierky sa vytvorili tiež z malých začiatkov. Inflácia spolu s malou ponukou predaja vecí z múzeí spôsobili, že niektoré zbierky sa stali také hodnotné, že ešte pred dvadsiatimi rokmi by väčšina ich cenu považovala za absurdnú. Dobre vybraná zbierka a trocha šťastia pri hľadaní môžu zvýšiť hodnotu zbierky, a tým sa stať vzácnou súčasťou bohatstva zberateľa. Hlavným cieľom zberateľa by mala byť zábava a radosť z „prenasledovania“ ďalších objektov do zbierky a vytváranie a vlastnenie vzácnej zbierky. Nie je pochýb, že zbierky sú takisto jednou z foriem investovania.

Ako sa však vytvára taká zbierka? Stojí to mnoho námahy a takisto nervov. Veď niekedy je ťažké odhadnúť, či daný predmet bude mať v budúcnosti vôbec nejakú hodnotu. Tu je však pár tipov, ako to funguje v zahraničí a ako si vytvoriť malú zbierku, ktorá by mohla mať v budúcnosti nejakú hodnotu:

  1. Kupujte len tie predmety, ktoré vám prinášajú radosť
    Vašou jedinou dividendou z vlastnenia niektorých prác umenia, ako sme už povedali, môže byť len doživotná radosť. Takže sa uistite, že budete mať radosť z toho, čo kúpite.
  2. Špecializujte sa len na relatívne blízku oblasť vášho záujmu
    Pri investíciách do zbierok sa musíte začať špecializovať na určité obdobie, štýl alebo na práce len určitej vybranej skupiny umelcov. Budete musieť získať extra vedomosti v danej oblasti záujmu. Tieto vám potom umožnia dobre kúpiť a držať krok so všetkými podujatiami, na ktorých je možné niečo získať. Napríklad nemalo by veľký zmysel vytvoriť zbierku známok z celého sveta. Je najlepšie sa zamerať na jednu alebo dve krajiny. Týmto spôsobom si môžete vytvoriť vzácnu zbierku a obchodníci by nemali možnosť vás len tak ignorovať. Za určité obdobie sa môžete stať odborníkom vo vašej oblasti. Potom môžete niektoré predmety kúpiť lacno a predať na aukciách drahšie. Tým vlastne môžete neskôr začať financovať vašu vlastnú zbierku.
  3. Rozumieť svojmu predmetu
    Najdôležitejším a zároveň aj najvšeobecnejším bodom je vedieť čo najviac o predmetoch vášho záujmu. Existujú stovky kníh napísaných o výtvarnom umení, nábytku a keramiky. Avšak o menej známych subjektoch, ako sú vedecké nástroje a hračky budete musieť nájsť skutočne hodnotné a poučné knihy.
  4. Naučte sa ako zaobchádzať s obchodníkmi
    Keď začnete zbierať, urobíte najlepšie, ak si vytvoríte dobré vzťahy s obchodníkom, ktorý má výbornú reputáciu, a ktorý vám bol odporúčaný. Neverte, že váš obchodník nemá záujem profitovať na práci, ktorú predáva. Ak kúpil dobre, zaráta si zisk možno až 100 %. Vaším cieľom je nakupovať tak vášnivo, ako sa len dá v tom zmysle, aby ste vyjednávali stále o cene navrhovanej obchodníkom. Obchodníci nie vždy vyhrávajú.
    Na vyrovnanie je vhodné dobre nadviazať kontakty s vybraným obchodníkom, vysvetliť mu vaše ciele a pokúšať sa založiť osobnú zaujatosť. Potom sa stane, že bude s vami častejšie zaobchádzať korektne. Pokúste sa nájsť obchodníka bez veľkých nákladov. Mnoho obchodníkov pracuje doma a chodia na starožitnícke veľtrhy. Niektorí obchodníci vám dovolia zobrať so sebou obrazy a starý nábytok na vyskúšanie. Iní vám môžu ponúknuť na drahšie veci zmluvu o spätnom odkúpení. Spätné odkúpenie je vynikajúca myšlienka, ak nie je možný rast v zmluve a vy stratíte záujem o využite kapitálu. Nikdy sa nespoliehajte na slovné sľuby o spätnom odkúpení. Musíte mať zmluvu o spätnom odkúpení, napísanú na papieri. Môže obsahovať doložku o časovom obmedzení 3 až 5 rokov, pokiaľ sa môže požiadať o spätné odkúpenie a je možné, že vy nebudete chcieť nikdy predať. Je to však len opcia, ak vy stratíte záujem. Keď príde čas na otázku o predaji daného predmetu, môže byť už hodnotnejší ako spätné odkúpenie. V tomto prípade môžete predať tomu, kto viac ponúkne.
  5. Nakupujte to, o čom si myslíte, že je najlepšie
    Trh so zbierkami a prácami umenia môže byť veľmi nelikvidný, čo sa týka času. Vždy existuje trh pre tých najlepších. To neznamená, že musíte kúpiť práve Rembrandta – znamená to, že by ste mali kúpiť to najlepšie, čo môžete z obdobia alebo štýlu, o ktoré sa zaujímate. Môžete sa napríklad zamerať na práce menej významných umelcov a v tom prípade zaplatíte o niečo menej za ich najlepšie práce. Najlepšie práce menej významných umelcov môžu byť oveľa cennejšie investície ako menej lepšie práce najlepších umelcov.
  6. Kupujte práce so zaujímavým pôvodom
    História vlastníctva určitého umeleckého diela je nazývaná pôvod. Je to niečo podobné ako životopis. Dielo, ktoré malo zaujímavú a dokázateľnú históriu, je často cennejšie ako bez nejakej zaujímavej histórie. Pozerajte sa do katalógov aký boli pôvodní majitelia a aké sú podmienky vlastníctva. Je mnoho záujemcov, tak skúste získať čo najviac precíznych detailov.
  7. Podmienky
    Umelecké diela a zbierky sú v podstate vždy cenné a prinášajú kupcovi ohromnú prémiu až na tie, ktoré sú čiastočne zničené. Kniha s vytrhnutou stránkou alebo s napísanou poznámkou, ktorá však nie je od autora, sú menej cenné ako úplne nové kópie. Známke s veľkou poštovou pečiatkou, maľbám s malou dierkou v plátne a prasknutým porcelánom sa radšej vyhýbajte.
  8. Uchovanie
    Naučte sa starať o svoje zbierky. Je isté, že sa bojíte o orientálny koberec, ktorý vlastníte, alebo o vzácnu knihu, ktorá by nemala byť vystavená priamym slnečným lúčom. Je dôležité, aby ste presne zistili ako skladovať a starať sa o svoje zbierky a ako ich udržať v zachovalom stave. Inak môžu rýchlo stratiť svoju hodnotu.
  9. Katalógovanie
    Zapíšte si dátum kúpenia, zdroj, pôvod, náklady a každý iný relevantný detail každej kúpy. Tieto záznamy môžu byť dôležité na daňové účely, poistenie alebo rôzne iné referencie.
  10. Poistenie
    Uistite sa, že vaša zbierka je správne ohodnotená (nielen vami) a plne poistená. Znížiť náklady na poistenie môžete tým, že sa budete čiastočne podieľať na riziku, a to tak, že zlepšíte ochranu vášho súkromného obydlia (napríklad si môžete dať zámku na okno alebo dvere alebo dať hodnotnejšie predmety do trezoru v banke).
  11. Nenechajte si ujsť nezvyčajné veci
    Pre nezvyčajné predmety majte navyše pripravenú nejakú finančnú sumu. Musíte byť pripravený na ponuku, ktorá musí byť vyššia ako odhadovaná cena v katalógu. Tieto odhady sú často konzervatívne. Hovorte s aukcionárom pred kúpou o vašom záujme a koľko si myslí, že by daný predmet mohol vyniesť. Najznámejší aukcionári sú pripravení pomôcť začiatočníkom. Pokiaľ je dielo dostupné a môže zakryť dieru vo vašej zbierka, pokúste sa ho dostať. Samozrejme, neplaťte akúkoľvek cenu, ale buďte pripravený zaplatiť o niečo viac. Zapamätajte si, že vytváranie zbierok je radosť a najväčšia radosť je vytvoriť si uspokojujúcu zbierku.
  12. Načasujte rozhodnutie o kúpe
    Ceny zbierok stúpajú, ale aj klesajú. Väčšinou podľa nálady na trhu s cennými papiermi, ale tiež podľa módy. Pokúste sa nakupovať, keď je trh v depresii a ak máte niečo na predaj, tak to predávajte v čase, keď je rozkvet na trhu. Je ťažké vedieť, kedy je trh na svojom vrchole, avšak existuje vždy niekoľko znamení, ktoré nás na to upozornia. Predajné siene sú plné, padajú cenové rekordy a každý vraví, že tieto záležitosti sú lepšou investíciou ako hotovosť.
  13. Spomeňte si, že istota je priamo spojená s výškou žiadanej ceny
    Najstabilnejšími investíciami v oblasti umenia a zbierok sú tie, ktoré majú dlhú históriu a ktoré vlastnili mnohí obchodníci, ktorí majú evidentný záujem udržať trh živým. Dobrým príkladom sú obrazy starých majstrov, porcelán a nezvyčajné knihy. Nie je však dobre zbierať známky, pretože prostredníctvom nich sa nedajú robiť veľké peniaze. Obchodníci vyžadujú veľké prémie a trh je vysoko nelikvidný. Ak chcete zbierať známky, tak sa aspoň zamerajte na krajiny so silnou ekonomikou a stredne silnou ekonomikou. V týchto krajinách je dostatok zberateľov, ktorí by mohli prejaviť záujem o kúpu.
  14. Vstúpte do klubu
    Pre mnoho zberateľov existujú rôzne kluby a asociácie, do ktorých sa oplatí vstúpiť, aj keď len na zistenie noviniek v oblasti, o ktorú sa zaujímate. Je možné, že v týchto združeniach môžete nájsť dostatok literatúry o oblasti vášho záujmu.

    Branislav Adamovič
    Článok poskytol časopis Investor. Bližšie informácie o časopise nájdete tu
    Časopis Investor môžete získať aj prostredníctvom tejto on-line objednávky, prípadne na adrese investor@nextra.sk

Nové články 1x za mesiac na váš eMail.

Nerozosielame spam! Prečítajte si naše podmienky použitia.

Súvisiace články

Ocenia vynovené historické stavby regiónu Malých Karpát

Zviditeľnenie pozitívnych príkladov obnovy architektonického dedičstva v oblasti Malých Karpát je cieľom Ocenenia za príkladnú obnovu. Súťažou chce občianske združenie Academia Istropolitana Nova (AINova) prispieť k zachovaniu kultúrneho dedičstva v podobe historických stavieb v malokarpatskom regióne. Práve rôzne historické stavby a to nielen tie, ktoré sú ako pamiatky chránené, sa významne podieľajú na vytváraní typického rázu každej krajiny.

Premeny mesta Pezinok

Kurátor: Mgr. Vladimíra Büngerová
18.9. 2003 – 31.1. 2004
Výstavu pod rovnomenným názvom pripravilo Malokarpatské múzeum v Pezinku pri príležitosti veľkého sviatku mesta – akým v minulosti i dnes je Vinobranie – sviatok oslavujúci víno a koniec ťažkej práce vo vinohradoch. Ulice mesta sa v tomto období naplnia návštevníkmi z celého Slovenska, zo zahraničia a predovšetkým jeho obyvateľmi alebo jeho blízkeho okolia.

Rodáčka zo Stropkova venovala múzeu zbierku bábik

Veľkú časť svojej zbierky bábik z celého sveta venovala Múzeu a galérii v Stropkove rodáčka z tohto mesta Lýdia Elizabeth Pitra, ktorá žije 34 rokov v USA. Ako uviedol pre agentúru SITA riaditeľ múzea Andrej Nábožný, pani Pitra priviezla v týchto dňoch do Stropkova 110 bábik. Múzeu prisľúbila celú svoju kolekciu okrem bábik zo Slovenska. Do Stropkova by malo postupne prísť 340 bábik. Už o dva týždne privezie na Slovensko okolo 100 bábik manžel darkyne. Ďalšie bábiky sa bude pani Pitra snažiť doručiť čo najskôr. Ako uviedla, počet kusov vždy závisí od váhy batožiny.

V Maastrichte sa začal sviatok umenia, v ponuke je aj Goya

V holandskom Maastrichte sa dnes začal 22. ročník Európskeho veľtrhu výtvarného umenia (TEFAF). Na najväčšom podujatí svojho druhu, kde počas desiatich dní očakávajú okolo 70-tisíc návštevníkov vrátane zberateľov a múzejných kurátorov, bude umelecké diela ponúkať okolo 234 obchodníkov s umením a starožitnosťami hlavne z Paríža, Londýna a New Yorku.