Neodkladajte cestu do Egypta
Na úvod svojho príspevku som chcel odcitovať oficiálnu definíciu kultúrneho dedičstva, ale keď som zbadal tú osvetársku gebuzinu, prešla ma chuť. Lenže ťažko písať o niečom, o čom ani tí najkompetentnejší z kompetentných nemajú celkom jasno, o klanových výkladoch prikrčených skupinovému záujmu ani nehovoriac.
Kultúrnych dedičstiev je celá kopa, delená podľa najrozličnejších kritérií, ktoré síce omaria “fundovanosťou” expertných skupín, ale ich praktická hodnota sa rovná nule. S obyčajným človekom, Slovákom alebo svetoobčanom, odborné anylýzy na tému kultúrne dedičstvo ani nepohnú, na rozdiel od kultúrneho dedičstva samotného. Kultúrneho dedičstva, ktoré tu bolo dávno predtým, ako ho vymysleli úradníci.
Takže iste pochopíte, že ma prebralo z letargie, keď som si prečítal, že prominentní moslimskí duchovní už začali volať po demolácii egyptských pyramíd, týchto “symbolov pohanstva”, slovami saudského šejka Ali bin Said al-Rabi’iho. A nie je jediný. Bahrajnský „šejk sunnitských šejkov“ a prezident Národnej jednoty Abd al-Latif al-Mahmoud tiež apeloval na súčasného egyptského prezidenta Muhammada Morsiho, aby pyramídy zničil a dokončil tak to, čo sa nepodarilo počas vojnovej výpravy Amr bin al-Asovi v roku 641, keď bol Egypt ešte súčasťou Byzantskej ríše. Po dobytí Egypta, za al-Asa a nasledujúcich moslimských vládcov bolo v Egypte zničených mnoho pamätihodností ako pozostatkov pohanstva, vrátane alexandrijskej knižnice, pretože bola považovaná za úložisko pohanských znalostí odporujúcich Koránu. Zničiť knižnicu bolo však jednoduchšie ako zničit pyramídy, no napokon sa im podarilo odraziť aspoň nos Sfinge.
Doba sa však zmenila a bahrajnský “šejk šejkov” vie, že pomocou moderných technológií zničiť pyramídy je možné a ich osud závisí iba od toho, či egyptský prezident je dostatočne “zbožný” a bude ochotný dokončiť proces islamizácie, ktorý začal pod vládou prvého islamského dobyvateľa Egypta.
Najstarobylejším symbolom ľudskej civilizácie, tak ako v meste Timbuktu v Mali, nepomôže konštatovanie, že islamisti nemajú žiadnu národnú identitu a identifikujú sa iba s islamskou „kultúrou“ svojho proroka, dumať nad tým či je možné ničenie kultúrneho dedičstva považovať za “vojnový zločin” alebo zatajovať, že za tým všetkým stoja moslimovia. V Egypte už odzátkovali fľašu a džin je vonku.
Kultúrne dedičstvo národa nie sú len turistické atrakcie a nemeria sa počtom platiacich návštevníkov. Kultúrne dedičstvo nemožno uchovať bezozvyšku a naveky. Napriek tomu jeho ochrana a snaha o uchovanie je významná aktivita, pretože určujúci význam a hodnota kultúrneho dedičstva spočíva v tom, že je jedným zo zdrojov kultúrotvornej energie národa i ľudstva. Zo siedmich divov starého sveta ostal jediný. Možno zanikne, ale to nie je podstatné. Dôležité bude, aby sme naň nezabudli tak ako pomaly zabúdame na vlastné pohanské božstvá, modly a svätyne.
Internet:
http://old.culture.gov.sk/kulturne-dedicstvo/ochrana-pamiatok/vsledky/deklaracia-o-ochrane-pamiatok
http://sk.wikipedia.org/wiki/Kult%C3%BArne_dedi%C4%8Dstvo
http://the-salfordian.com/islamists-call-on-egypt-to-destroy-pyramids/
http://www.danielpipes.org/blog/2012/07/islam-vs-history
http://horn.so/islamists-continue-destroying-timbuktu-heritage
http://www.specials.smaek.de/winckelmann/1a_sphinxland.php?stil=text
Napoleon je v tom nevinne…
Frederick Ludewick Norden: Kolosálna hlava Sfingy, 1737 – 1738.
No ak mam byt uprimny, prva
No ak mam byt uprimny, prva tretina prispevku sa mi zda trochu navyse. Zrejme zamyslana ako sonda do duse autora. Mozno by nebolo od veci skusit nadefinovat “kulturne dedicstvo” inak ako “osvetarsku gebuzinu” – to by si vsak vyzadovalo konkretne napady, idealne podlozene argumentmi a literaturou, podla moznosti zahranicnou. Chopi sa toho autor ako prvy? Inak je jeho spupne vyhlasenie este aj pokrytecke.
Tym nechcem povedat, ze definicia je dokonala alebo ze nie je prilis abstraktna ci neprimerane rozsirujuca. Citim vsak vnutornu potrebu vyzvat autora ako jedneho z ludi, ktori spoza klavesnice zrejme nemozu potlacit nutkanie vyslovit svoj nazor aj na miestach, kam obsahovo nepasuje, na vyplnenenie tejto legislativnej medzery.
TM
A čo si chcel vlastne povedať
A čo si chcel vlastne povedať k téme ?
to pitbul1. Tomas_Michalik
to pitbul1. Tomas_Michalik chcel vychovanym sposobom naznacit ze dusa autora je istej tazko definovatelnej farby, ktoru chce autor istym nedovolenym, odsudeniahodnym sposobom manipulovat.
to Tomas_Michalik. Prispevok mal zacat okridlenou vetou o velkosti kulturneho dedicstva ako takeho. Myslel som si, ze nie je nic lahsieho lebo je to medzi kulturnikmi hit a na co som narazil je v odkazoch. Argumenty netreba, su v odkazoch. Asi to mas v krvi, ze tvoje napady su vzdy podlozene literaturou, podla moznosti zahranicnou. Neviem preco mi vycitas neuprimnost. “Citim vsak vnutornu potrebu vyzvat autora (komentáru, pozn. aut. prisp.) ako jedneho z ludi, ktori spoza klavesnice zrejme nemozu potlacit nutkanie vyslovit svoj nazor”, ci by sa nemohol realizovat na mieste, ktore je na to urcene, pokial mu teda kulturne dedicstvo lezi na srdci. Pretoze som od prirody povysenecky, naduty a nafukany, smerovku na to miesto nedam. Ked chces na temu kulturneho dedicstva debatovat nech ta vedie gebuzina.