Nippon no hanga
Osud mi vložil do rúk učebnicu japončiny, potom ma svojimi presne cielenými nápovedami, odbočkami a opätovnými kruhovými objazdmi nasmeroval ku krásnym veciam, o ktorých som nemal ani tušenia. Ako prvé mi ukázal, ako by mohol inak, grafiku. Otvoril mi oči. Japonská grafika – to nie je len Hokusai, Hirošige, Šaraku, Harunobu, Utamaro. Má predkov, rustikálnych a rýdzo japonských, čiernobielych. A má ja obrovské zázemie v množstve vynikajúcich súčasných majstrov „sensejov“, a množstvo mladých, úspešných, začínajúcich grafikov. Z mnohých štátnych, ale aj drahých, prestížnych súkromných akadémií umenia, akou je „Tama“, vychádza každú chvíľu nejaký výnimočný grafický objav. Japonská grafika má pre Európu i zámorie slávnu minulosť s nezanedbateľným vplyvom na umenie celkovo. Ak sa tu po prvýkrát objavila ako obyčajný (baliaci!) papier na balenie vzácneho porcelánu a keramiky, a okamžite vzbudila údiv a záujem európskych maliarov, tak rýchlo stúpla jej hodnota umelecko – remeselná do závratnej výšky. Stala sa okamžite prvoradým zberateľsko-obchodným záujmom mnohých znalcov umenia.
Dnes je vo svete množstvo múzeí, galérií, spoločností, spolkov a nadácií ochraňujúcich skvosty japonskej grafiky. Jej čaro je v nezameniteľnom výraze, nech by boli v akejkoľvek technologickej podobe. Má na ňu vplyv divadlo Nó, Kabuki a Zen. Aj v tých najsúčasnejších dielach, možno citlivému oku rozoznať impulzy týchto tradícií, nech je už motívom grafiky čokoľvek. Od detailu drobného komára na kvapke rosy, po výhľad na nočné Tokio z okna mrakodrapu. Vždy tu nachádzam niečo typicky japonské. Túžbu po nekonečne, samote, tichu, meditácií, mieri a radosti. Všetci Japonci poznajú „ Manga“, smiešne obrázky, pôvodne erotické grafiky – drevorezy, veľmi populárne, teraz v obrovských nákladoch vydávané hrubé knižky – komiksov všetkých žánrov, od sci-fi po porno. Autori manga sú populárnejší ako hociktoré iné pop – star. Teda niet pochýb, že niet ani Japonca, ktorý by nevedel čosi o japonskej grafike. Ich plagáty sú svetoznáme, mnohí autori sú už klasikmi svetovej klenotnice grafického dizajnu. Škála výrazovo – technických polôh japonskej grafiky je veľmi široká. Grafici sa dokážu presvedčivo vyjadrovať i najjednoduchšími no i najkomplikovanejšími kombináciami najmodernejších grafických techník. Vždy je ale najvyššie cenená čistota, jasnosť a precíznosť grafického prednesu.
Keď som pred 15 rokmi našiel adresu japonského grafika v katalógu, poslal som mu P.F. Dúfal som, že mi možno pošle výmenou jednu svoju prácu. A poslal, s úctivou vďakou, chválou, ako káže japonský bontón. Tak ma uchvátila, že som si zaumienil získať viac adries. Ťažko, ale podarilo sa. Poslal som o rok desať, vrátilo sa mi dvadsať. Úžasné. A už to išlo, vášeň prepukla. A tak mám tú česť predstaviť vám niekoľkých významných umelcov súčasného japonského grafického Olympu. Prajem Vám aspoň toľko potešenia z týchto dielok, koľko sa ušlo aj mne pri ich výmene – kus za kus – zub za zub – radosť za radosť.
Peter Kocák , akad. mal. grafik
V Prešove, 18.okt. 2008 roku Potkana