Obnovili pamätník venovaný vojenskému pilotovi A. Valešovi

Obrázok k článku (ivanka.sk)

Minister obrany Ľubomír Galko pondelok 26. septembra v Ivanke pri Dunaji odhalil obnovený pamätník venovaný vojenskému pilotovi Antonínovi Valešovi. Tento 24-ročný čatár československej armády havaroval v obci v decembri 1926 počas cvičného letu. Následne podľahol zraneniam v bratislavskej nemocnici. „Antonín Valeš stratil svoj život pri službe vlasti. Je to príbeh obyčajného radového vojaka. Aj takého udalosti sú v dejinách dôležité a treba si ich všímať. História sa totiž skladá z tisícov príbehov a osudov, akým žil čatár Valeš,“ povedal minister Galko. Pripomenul, že Antonín Valeš patril k pokračovateľom budovania československého letectva, ktorého zakladateľom bol Milan Rastislav Štefánik.

Antonín Valeš bol pochovaný s vojenskými poctami v rodnej obci Panenský Týnec v Českej republike. Jeho pamiatku si vtedy osobným pamätným listom uctil prezident republiky T. G. Masaryk. Zabudnutý pamätník, pripomínajúci túto tragédiu, zrekonštruovali členovia Slovenského leteckého zväzu generála M. R. Štefánika v septembri 2011 aj vďaka finančnému príspevku od Ministerstva obrany Slovenskej republiky. „Chcem sa veľmi srdečne poďakovať všetkým členom Slovenského leteckého zväzu generála Milana Rastislava Štefánika, že im nie sú ľahostajné ani osudy radových vojakov – letcov. Každá takáto tragédia, je príbehom človeka a jeho rodiny,“ zdôraznil šéf rezortu obrany. Na pietnej spomienke sa zúčastnil aj synovec zosnulého čatára Pavel Valeš. „Chcel by som všetkým poďakovať za to, že na Antonína Valeša nezabudli. Vnímam to ako prejav priateľstva medzi Čechmi a Slovákmi a veľmi ma to teší,“ povedal. Pamätník odhalili pri príležitosti Dňa vojenského letectva, ktorý si vojenskí letci pripomínajú 17. septembra.

Agentúru SITA informoval hovorca ministerstva obrany Ivan Rudolf.

Nové články 1x za mesiac na váš eMail.

Nerozosielame spam! Prečítajte si naše podmienky použitia.

Súvisiace články

Odpovede

  1. Na doplnenie k Antonínovi

    Na doplnenie k Antonínovi Valesovi

    http://www.ivanka.sk/modules.php?name=News&file=article&sid=795

    a lietadlu

    Avia BH-21 (pre MNO B-21)

    stihacie lietadlo, celodrevený dvojplosnik s motorom Hispano Suiza 8Fb, dlhy 6,87 m, vysoky 2,74 m, s rozpatim horneho kridla 8,5 m; vzletová hmotnost 1085 kg, maximalna rychlost 230 km/h, dolet 440 km, prakticky dostup 5500 m. Vyzbroj tvorili dva synchronizovane gulomety Vickers kalibru 7,92 mm umiestnené nad motorom. Konstrukcne vychadzala z menej uspesnej Avie BH-17 a prace na novom projekte trvali tri mesiace.

    Konstrukteri: Pavel Benes a Miroslav Hajn

    Doba vzniku: 1924-1925

    Výrobca: Firma Avia, Praha-Letnany, ČSR

    Zavedenie do výzbroje: 1925

    Lietadlo B-21.63, na ktorom lietal A. Vales patrilo do prvej serie strojov, ktore boli upravene z povodnych B-17. Pri ich zavadzani sa vyskytovali najma problemy s palivovou sustavou vyrabanou z duralu, pretoze Avia nemala dostatocné skusenosti s jeho spracovanim.

    Dalsie informacie:

    Krumbach, Jan: Triáda – ilustrovaná historie letectví, Naše vojsko 1986

    Němeček, Václav: Československá letadla I, Naše Vojsko 1984.

     

  2. Na doplnenie k Antonínovi

    Na doplnenie k Antonínovi Valesovi

    http://www.ivanka.sk/modules.php?name=News&file=article&sid=795

    a lietadlu

    Avia BH-21 (pre MNO B-21)

    stihacie lietadlo, celodrevený dvojplosnik s motorom Hispano Suiza 8Fb, dlhy 6,87 m, vysoky 2,74 m, s rozpatim horneho kridla 8,5 m; vzletová hmotnost 1085 kg, maximalna rychlost 230 km/h, dolet 440 km, prakticky dostup 5500 m. Vyzbroj tvorili dva synchronizovane gulomety Vickers kalibru 7,92 mm umiestnené nad motorom. Konstrukcne vychadzala z menej uspesnej Avie BH-17 a prace na novom projekte trvali tri mesiace.

    Konstrukteri: Pavel Benes a Miroslav Hajn

    Doba vzniku: 1924-1925

    Výrobca: Firma Avia, Praha-Letnany, ČSR

    Zavedenie do výzbroje: 1925

    Lietadlo B-21.63, na ktorom lietal A. Vales patrilo do prvej serie strojov, ktore boli upravene z povodnych B-17. Pri ich zavadzani sa vyskytovali najma problemy s palivovou sustavou vyrabanou z duralu, pretoze Avia nemala dostatocné skusenosti s jeho spracovanim.

    Dalsie informacie:

    Krumbach, Jan: Triáda – ilustrovaná historie letectví, Naše vojsko 1986

    Němeček, Václav: Československá letadla I, Naše Vojsko 1984.

     

  3. Chcel by som sa len opytat

    Chcel by som sa len opytat preco sa o letcovi ktory tragicky zahynul pise ze padol. On teda padol zhora dole ale nepadol v boji, ci.

  4. Chcel by som sa len opytat

    Chcel by som sa len opytat preco sa o letcovi ktory tragicky zahynul pise ze padol. On teda padol zhora dole ale nepadol v boji, ci.

  5. henry,
    vdaka za trefnú

    henry,

    vdaka za trefnú pripomienku k nadpisu… opravene… vobec som si vyznam slova “padly” neuvedomila, ked som upravovala povodny nadpis zo sita.sk… MO: Galko odhalil obnovený pamätník padlému letcovi A. Valešovi… a to som si clanok pozorne precitala :)

     

  6. henry,
    vdaka za trefnú

    henry,

    vdaka za trefnú pripomienku k nadpisu… opravene… vobec som si vyznam slova “padly” neuvedomila, ked som upravovala povodny nadpis zo sita.sk… MO: Galko odhalil obnovený pamätník padlému letcovi A. Valešovi… a to som si clanok pozorne precitala :)

     

Comments are closed.