Ochrana dedičstva v správe Slovenského banského múzea
Projekt Integrovaná ochrana európskeho kultúrneho dedičstva v správe Slovenského banského múzea, prostredníctvom ktorého získala uvedená inštitúcia viac ako 480 000 Euro, má za sebou prvé konkrétne výsledky v podobe zreštaurovaných diel. Projekt predložený v rámci Finančného mechanizmu EHP a Nórskeho finančného mechanizmu bol schválený a zmluva bola podpísaná v roku 2007. Prostriedky z neho boli a budú múzeu poskytnuté zo zdrojov Finančného mechanizmu Európskeho hospodárskeho priestoru, Nórskeho finančného mechanizmu a Štátneho rozpočtu Slovenskej republiky.
V prvej etape reštaurovania boli na umeleckých dielach vykonané práce identifikačné, výskumné a diagnostické. Ich súčasťou bolo záchranná stabilizácia a príprava na manipuláciu a prepravu originálov. Časť originálov bola následne transportovaná do ateliérov členov reštaurátorského kolektívu. Reštaurátori vykonali na 44 dielach reštaurátorský výskum a spracovali návrh na reštaurovanie (s výnimkou dvoch originálov sochy Sv. Barbora z hlavného oltára kostola sv. Kataríny v B. Štiavnici a portrét cisára Františka Jozefa I. – maľba na hodvábe?) Na väčšine kamenných originálov boli súbežne s reštaurátorským výskumom realizované procesy záchranného reštaurovania a stabilizácie vnútorného prostredia kamennej hmoty. Rovnako prebehlo odstraňovanie depozitov , nevhodných sekundárnych zásahov a odsoľovanie kamennej hmoty.
V ďalších etapách tím odborníkov pod vedením akad. sochára Tomáša Luptáka spustil reštaurátorské procesy na všetkých kamenných origináloch. Reštaurovanie je realizované v technologických nadväznostiach s akceptovaním sezónnosti prác závislej od klimatických podmienok lokality.
V celom rozsahu sú ukončené etapy odstraňovanie depozitov, nevhodných sekundárnych zásahov a odsoľovanie kamennej hmoty. Na epitafoch zamurovaných v juhovýchodnom múre Citadely Starého zámku je reštaurovanie už ukončené. Zreštaurovaná je aj kamenná socha z fontány sv. Floriána, gotické torzo pätky pastofória, epitaf Pavla Rubigalla, stĺp s kovovou rúrou na vodu, fragment pätky s diamantovou výzdobou, fragment románskeho stĺpa a svetelný stĺp.
Maliarske diela, olejomalby na plátne a tabuľové maľby sú v procese reštaurovania. V štyroch realizáciách reštaurovania olejomaľby je reštaurovanie ukončené na dielach: Svätec s holubmi, zjavenie Ducha svätého, Palatín Jozef a Cisár František1.
Pokračuje náročná realizácia odkrývania primárnej maliarskej vrstvy tabuľovej maľby Narodenie a sprístupnenie nálezu kvalitnej tabuľovej maľby. Dobrou správou je vysoký rozsah odkrývaného originálu maľby (pravdepodobne zo 17. storočia) a výtvarné kvality sprístupneného originálu po odstránení naivnej premaľby.