Oravskej galérii sa podarilo zrealizovať dva náročné reštaurátorské projekty
V tomto roku sa Oravskej galérii vďaka podpore Nadácie VÚB podarilo zrealizovať dva
náročné reštaurátorské projekty, zastrešené spoločným názvom „Reštaurovanie štyroch
kamenných portálov Župného domu a sakrálneho obrazu Sv. Trojice“.
Reštaurovanie obrazu sv. Trojice
Jedným z okruhov bohato štruktúrovaných zbierok Oravskej galérie je staré umenie
14. – 19. storočia. Obsahuje súbor umelecko-historických artefaktov, ktoré pochádzajú
predovšetkým z regiónu Oravy. V tejto zbierke sa nachádza aj veľkorozmerný obraz
Sv. Trojice od neznámeho autora. Obraz získala Oravská galéria darom z rím.-kat. úradu
Námestovo. Pochádza z inventáru kostola Povýšenia sv. Kríža, ktorý pôvodne tvoril
dominantu obce Slanica a po jej zatopení Oravskou priehradou sa stal súčasťou Slanického
ostrova v správe Oravskej galérie. Ústredná scéna sv. Trojice, vychádzajúca zo zaužívanej
ikonografickej schémy, zobrazuje Boha Otca ako starca s patriarchálnym výzorom so žezlom
v ruke, opierajúc sa o zemeguľu, po jeho pravici sedí Ježiš, pravou rukou pridŕža kríž a nad
nimi sa vznáša holubica – symbol Ducha svätého. Sv. Trojica je obklopená vencom hustých
mrakov, do ktorých sú zasadené okrídlené postavy anjelov s rôznymi atribútmi, vzťahujúcimi
sa k cirkvi a základným východiskám kresťanstva. Smerom do stredu sa kompozícia
presvetľuje nebeskou žiarou. Obrazovú plochu lemuje bordúra s rastlinným ornamentom
a motívmi vtákov.
Obraz bol v havarijnom stave so značnými poškodeniami (trhliny, krakeláž, vypadané
časti maľby atď.), navyše pokrytý hrubou vrstvou vosku, ktorá komplikovala reštaurátorské
práce. Vzhľadom na zlý stav a nečitateľnosť maľby nebolo možné jednoznačne sa vyjadriť
k datovaniu, celkovej úrovni a prípadnému autorstvu diela. Predpokladalo sa, že obraz
vznikol v priebehu 1. polovice 19. storočia v zabehnutej maliarskej dielni, ktorá zvládala aj
zložitejšie maliarske kompozičné riešenia, no bola tu tiež možnosť, že sa jedná o staršie dielo.
Reštaurovanie bolo zverené do rúk skúseného reštaurátora Mgr. art. Štefana Kocku.
Počas neho bolo v prvom rade nevyhnutné zvoliť šetrný spôsob odstraňovania hrubého
voskového nánosu. Celý postup bol zdĺhavý a mimoriadne náročný. Nasledovalo dočistenie
povrchu maľby, doplnenie chýbajúcich častí plátna a jeho scelenie. Po nažehlení na nové
plátno a vytmelení chýbajúcej farebnej vrstvy pristúpil reštaurátor k samotnému procesu
retušovania maľby akvarelovými farbami a k záverečnej povrchovej úprave.
Komplexné reštaurátorské práce odhalili pozoruhodné umelecké a historické kvality
maľby, ktoré v pôvodnom stave neboli badateľné. Na základe vykonaných chemicko-
technologických analýz sa zároveň preukázalo, že dielo je podstatne staršie, ako sa pôvodne
predpokladalo a datovanie obrazu bolo posunuté o storočie skôr – do 1. polovice 18.
storočia. Jeho pôvod možno hľadať v nemecky hovoriacich oblastiach. Reštaurovanie
prinavrátilo obrazu pôvodné kultúrne, historické a duchovné hodnoty, vyzdvihlo jeho
význam v kontexte zbierky starého umenia a zároveň umožnilo opäť ho výstavne
a publikačne prezentovať.
Reštaurovanie kamenných portálov
Druhý reštaurátorský projekt bol zameraný na obnovu štyroch kamenných portálov
Župného domu. Župný dom patrí k najvýznamnejším historicko-architektonickým pamiatkam
mesta Dolný Kubín a tvorí jednu z dominánt Hviezdoslavovho námestia. Barokovo-
klasicistická budova s vnútorným arkádovým nádvorím bola vybudovaná v rokoch 1757 –
1758 a slúžila ako sídlo Oravskej župy. Do jadra stavby bol zahrnutý starší renesančný objekt
z konca 17. storočia. Oravská galéria ju využíva ako svoje administratívne a výstavné centrum
od roku 1971. Ročne ju navštívi približne 20000 návštevníkov. Portály patria k dominantným
prvkom priečelia a prejazdu – vstupnej časti budovy s reprezentatívnou funkciou. V dôsledku
dlhodobého pôsobenia vlhkosti dochádzalo k deštrukcii a odlupovaniu tmavošedej
monochrómie, zvetrávaniu kameňa, úbytku kamennej hmoty a poškodeniam profilácie
architektonických prvkov, preto bolo ich reštaurovanie nevyhnutným krokom.
Reštaurátorské práce realizoval Oblastný reštaurátorský ateliér v Levoči – renomované
špecializované pracovisko v danom odbore. Odborným garantom reštaurátorských prác,
ktoré zahŕňali čistenie, spevňovanie, odsoľovanie, tmelenie a retuš, bol reštaurátor
Mgr. art. Martin Kukura. Po ukončení prác portály opäť zazneli vo svojej pôvodnej kráse
striedmej jednoduchosti a čistých línií, čo ocenia nielen návštevníci galérie, ale aj všetci tí,
ktorí zavítajú do historického centra Dolného Kubína.
Vďaka poskytnutým finančným prostriedkom z Nadácie VÚB vo výške 23 288 € sa tak
podarilo zachrániť pamiatky, ktoré sú cenným dokladom umelecko-historickej doby, v ktorej
vznikli a tvoria súčasť nášho kultúrneho dedičstva. Bez tejto veľkorysej pomoci by Oravská
galéria nemohla finančne nákladné reštaurátorské projekty uskutočniť, preto Nadácii VÚB
patrí naše úprimné poďakovanie.
Dagmar Adamusová
historička umenia