Originálna zubačková železnica začala letnú sezónu
Na svoju prvú jazdu v nastávajúcej letnej sezóne sa 7. mája vypravil historický rušeň s dvoma vagónmi na zubačkovej železnici Tisovec – Pohronská Polhora. Táto trať je jediným miestom v Európe, na ktorom si je možné vychutnať dávno zabudnutý zážitok z jazdy ozubnicovým parným vlakom na železnici normálneho rozchodu. Vznikla v roku 1896 najmä pre potreby rozvíjajúceho sa hutníckeho priemyslu. Po útlme železiarskej výroby mala pohnutý osud a niekoľkokrát jej hrozil zánik. V roku 2004 vzniklo v Tisovci občianske združenie Zubačka, ktoré začalo vlani s jej pravidelnou turistickou prevádzkou. „Po veľkom vlaňajšom záujme sme sa rozhodli aj na tento rok pripraviť kalendár pravidelných jázd. Prvý deň tohtoročnej prevádzky nás opäť potešil. Napriek menším technickým problémom sme odviezli takmer 250 záujemcov z rôznych kútov Slovenska i Čiech. Z Viedne prišla aj skupina rakúskych turistov, ktorí dorazili deň vopred a objednali si krátku jazdu,“ uviedol pre agentúru SITA predseda občianskeho združenia Zdenko Lopušný. Nevšedný zážitok si nenechali ujsť ani turisti z Rožňavy. Do Tisovca pricestovali na dvoch autobusoch členovia telovýchovných jednôt Elán a Volovec. „Doteraz som ani nevedela, že sa u nás dá previezť takýmto vláčikom. Bol to nevšedný zážitok, spojili sme to aj s túrami do niektorých roklín Muránskej planiny. Vyšlo nám aj počasie, bol to nádherne prežitý deň, určite odporučím takúto akciu všetkým známym,“ vyznala sa Libuša Hanzelová z TJ Elán. Ďalšia jazda ozubnicovej železnice je naplánovaná na 28. mája. Slávnostné vyvrcholenie sezóny bude v októbri, na ktorý pripadá 120. výročie jej založenia.
Železničnú trať Podbrezová – Brezno – Tisovec postavili v roku 1896 s cieľom uľahčiť spojenie medzi železiarňami v Tisovci, Podbrezovej a Hronci. Zároveň bola významnou spojnicou Horehronia s regiónmi Malohontu a Gemera. Najvýznamnejšou terénnou prekážkou na jej trase bol masív Slovenského Rudohoria. Projektanti navrhli viesť novú líniu s dĺžkou 41 kilometrov cez sedlo Zbojská vo výške 725 metrov nad morom. Medzi stanicami Bánovo a Zbojská trať prekonáva na dĺžke necelých päť kilometrov výškový rozdiel až 166 metrov. Na dvoch úsekoch preto museli položiť dvojlamelovú ozubnicu.
Zubačka od počiatku slúžila osobnej i nákladnej doprave, ktorej hlavným artiklom bolo uhlie, surové i spracované železo, ako aj stavebné a palivové drevo. Obvyklý denný rozsah prevádzky boli dva až tri páry nákladných a obdobný počet osobných alebo zmiešaných vlakov. Rýchlosť parných vlakov dosahovala 25 kilometrov za hodinu, ktorá však bola na ozubnici obmedzená na 12 a u nákladných vlakov len na 8 kilometrov za hodinu. Najvyššia prípustná hmotnosť súpravy na ozubnici bola 180 ton. Parný vlak prekonával najťažší úsek trate medzi stanicami Pohronská Polhora a Bánovo s dĺžkou deväť kilometrov za 1 hodinu a 10 minút. Zaujímavosťou bolo, že z bezpečnostných dôvodov musel byť počas jazdy na ozubnici parný rušeň vždy na najnižšom mieste súpravy. Vagóny boli preto do stúpania vždy tlačené. Zubačka Tisovec – Pohronská Polhora patrí medzi posledných päť takýchto železníc na celom svete.