Parná mašinka Katka už premáva Čermeľským údolím
Košice 1. mája. Stovky ľudí mierili do východiskovej stanice Detskej železničky v Čermeľskom údolí, aby sa zúčastnili na slávnostnom otvorení Dní mesta Košice, ktoré už tradične začínajú práve uvedením Detskej železničky do prevádzky. Organizátori pripravili krátky program priamo na začiatočnej staničke Čermeľ, odkiaľ 125-ročná parná mašinka Katka premáva s historickými vozňami až do prímestského rekreačného areálu Alpínka. Keďže ide o dámu v úctyhodnom veku a trať čermeľským údolím je už pre Katku náročná, lebo stúpa do kopca, tak na koniec súpravy zaradili aj dieselovú mašinku Danku.
Primátor František Knapík v príhovore pozval všetkých na oslavy Dní mesta, ktoré budú trvať až do 7. mája. Poďakoval železničiarom a klubu nadšencov starých parných rušňov za starostlivosť o parnú mašinku Katku a celú trať, na prevádzku ktorej prispieva aj mesto. Nielen deti, ale aj dospelí obdivovali parný stroj, ktorý patrí nielen ku košickým, ale aj slovenským raritám.
„Neboj sa, Katka sa za chvíľu vráti, potom pôjdeme my, veď bude jazdiť celý deň,“ utešovala mamka malého chlapca, s ktorým už do žiadneho vagónika nevošli. Viacerým deťom preto vyhŕkli slzičky. Organizátori ani pri najlepšej vôli nemôžu z technických príčin pripojiť viac vozňov, hoci je každoročne enormný záujem o prvú jazdu.
V staničke Vpred členovia košického country klubu zahrali scénku desperádskeho prepadu vlaku a o kúsok ďalej cestujúcich zase prepadli banditi na koňoch. Po vynútených prestávkach Katka s pomocou Danky prišla do konečnej stanice na Alpínke, kde sa mnohí Košičania i s deťmi mohli zúčastniť na košickom Európskom majálese. „My sme kvôli otvoreniu Detskej železničky prišli z Michaloviec. Sme prvýkrát na takejto akcii, sme milo prekvapení a deti sú nadšené. Neľutujeme, že sme sem merali cestu. Pre naše deti je to ohromný zážitok,“ povedal pán Saboslaj. Ako pre agentúru SITA uviedol rušňovodič Ján Jožefi, Katka funguje vďaka nadšencom. Aj dnes ráno prišli do Čermeľa už pred piatou, aby zakúrili pod kotlom. Doložil, že s rušňom jazdí prakticky od roku 1992 a pozná ho do skrutky, musel absolvovať aj špeciálnu prípravu a skúšky. Do leta bude Detská železnička v prevádzke iba cez víkendy, cez prázdniny bude premávať každý deň.
Parná lokomotíva Katka bola vyrobená v Erfurte v roku 1884 pre úzkorozchodnú miestnu železnicu v údolí rieky Hnilec a premávala z Gelnice do Smolníka. V roku 1918 ju prevzali ČSD, ktoré ju prevádzkovali na pôvodnej trati až do roku 1938. Pre potreby železníc slúžila až do roku 1965. Od roku 1974 do roku 1990 bola vystavená na pomníku na železničnej stanici Spišská Nová Ves. Po rozsiahlej rekonštrukcii v ŽOS České Velenice v roku 1991 dostala parná mašinka meno Katka a je nasadená v sezónnej prevádzke na košickej detskej železnici. Je najstarším prevádzkovaným rušňom na Slovensku.