Pravoslávni veriaci oslávia Vianoce najmä na východe Slovenska

Obrázok k článku

Pravoslávni veriaci riadiaci sa podľa juliánskeho kalendára zasadnú v piatok 6. januára k štedrovečernému stolu, aby oslávili narodenie Isusa Christa. Ako agentúru SITA informoval tajomník a hovorca Presvätej synody Pravoslávnej cirkvi v českých krajinách a na Slovensku Milan Gerka, z približne 200 pravoslávnych cirkevných obcí na Slovensku sa tak stane zhruba v 170-tich, v ktorých sa riadia práve juliánskym kalendárom. Ten je oproti gregoriánskemu posunutý o 13 dní.

Väčšina takýchto pravoslávnych obcí je na východe Slovenska. Stredobodom duchovného života nielen Prešovskej eparchie, ale aj celého Slovenska, je Katedrálny chrám sv. Alexandra Nevského v Prešove, kde sa slávnostným spôsobom oslavujú významné udalosti v živote Pravoslávnej cirkvi v českých krajinách a na Slovensku. V predvečer narodenia Isusa Christa 6. januára sa tu ráno uskutoční Liturgia sv. Vasiľa Veľkého s večerňou. Celý deň je však najmä v očakávaní večernej bohoslužby, Veľkého povečeria s litijou a utreňou spojeného so spievaním kolied. Prešovský arcibiskup a metropolita českých krajín a Slovenska Rastislav povedie v sobotu 7. januára ráno slávnostnú liturgiu oslavujúcu Narodenie – Roždestvo Isusa Christa. Na tretí deň, v nedeľu 8. januára, je bohoslužba venovaná Zboru Presvätej Bohorodičky a sviatočné dni sa zavŕšia v pondelok rannou (utreňa) a večernou bohoslužbou (večerňa) apoštola, prvomučeníka a arcidiakona Štefana. Obrady sú dlhé, trvajú aj tri hodiny. Slávnostná atmosféra sviatkov (Svjata) trvá až do Bohajavlenia – Zjavenia pána, ktoré si v tomto roku pravoslávni veriaci pripomenú vo štvrtok 19. januára. Bohoslužby v katedrálnom chráme sa budú konať aj v sobotu 14., stredu 18. a zavŕšia sa v piatok 20. januára.

Vianočným sviatkom v pravoslávnej cirkvi pritom predchádza prísny 40-dňový pôst, ktorý je duchovnou prípravou na sviatky. Vyvrcholením pôstneho obdobia je štedrovečerná večera, ktorej jedlá sú takisto pôstne, nemastné, bez mäsa, masla, mlieka a výrobkov z nich. Podľa rusínskej tradície sa na stole má vystriedať deväť jedál. Na stole nechýba med podávaný s chlebom, cesnak, jablká, sušené ovocie, bobaľky s makom, kapustnica bez mäsa, polievka s hubami, tzv. mačanka a ryba. Tradične sa varí niekoľko druhov prívarkov z fazule, šošovice aj polievka zo sliviek a pirohy. Ľudia si tiež stavajú stromčeky a koledníci chodia po domoch s novinou o narodení Spasiteľa.

 

Nové články 1x za mesiac na váš eMail.

Nerozosielame spam! Prečítajte si naše podmienky použitia.

Súvisiace články

Odkedy a prečo oslavujeme Nový rok 1. januára

Západní kresťania (okrem pravoslávnych) a väčšina euroamerických krajín oslávia 1. januára podľa Gregoriánskeho kalendára Nový rok. Môžeme konštatovať, že Gregoriánsky kalendár nadviazal na antickú, rímsku tradíciu. Rimania pôvodne oslavovali Nový rok 1. marca.

Výstava Pramene byzantskej tradície na Slovensku

Od 3. novembra do 3. decembra 2010 sa v Bratislave uskutoční výstava Pramene byzantskej tradície na Slovensku. Výstava bude inštalovaná v priestoroch Národného osvetového centra na Námestí SNP 12. Predstavuje prevažne rukopisné pamiatky späté s byzantsko-slovanskou kultúrou a tradíciou na našom území. Prezentované cyrilské a latinské písomnosti 15.-20. storočia, ktoré sa uplatňovali v prostredí byzantsko-slovanského obradu, sú neoddeliteľnou súčasťou slovenského kultúrno-religiózneho priestoru. Písomnosti sú prezentované podľa tematických okruhov vzhľadom na ich uplatnenie v cirkevnej i mimocirkevnej sfére.

MK SR: Cirkvi majú šancu získať viac peňazí na obnovu pamiatok

Pomoc štátu pri obnove kultúrnych pamiatok vo vlastníctve cirkví je nevyhnutná, tvrdí biskup Tondra: BRATISLAVA 25. marca 2004 (SITA) – Cirkvi majú šancu získať viac peňazí na obnovu pamiatok. Prispel k tomu najmä nový grantový systém ministerstva kultúry (MK SR) Obnovme si svoj dom. Na dnešnej tlačovej besede po stretnutí s predstaviteľmi cirkví a náboženských spoločností to uviedol minister kultúry Rudolf Chmel, podľa ktorého treba ešte vyriešiť, ako do tohto programu zaradiť obnovu cirkevných pamiatok.