Prerušený obraz

Obnova.sk Fotografia

Zámerom výstavy Prerušený obraz je sústrediť umelecké diela inšpirované televíznou obrazovkou, prípadne televíznym obrazom – jeho sliepňaním, zrnením, „aurou“, jeho všadeprítomnosťou, náhražkovosťou, jeho schopnosťou kontaktu so svetom či jeho nivelizačnou mocou…
Výstava predstavuje staršie i súčasné „televízne“ diela od pätnástich autoriek a autorov, inštalované neraz v neočakávaných, „ahistorických“ súvislostiach. Ide o súbor diel, ktoré vznikli v časovom horizonte od začiatku šesťdesiatych rokov (Stanislav Filko, Július Koller) až po najaktuálnejšiu súčasnosť (Lucia Nimcová, Marianna Mlynarčíková).

Obnova.sk Fotografia

Diela na výstave sú väčšinou vytvorené v dvojrozmerných médiách (maľba, fotografia, grafika, koláž, výnimočne asambláž a objekt). Výber sa nesústreďuje na televíziu ako na ready made – na „krabicu“, ktorá je sprostredkovateľom video-umenia. Teda žiadne „nové médiá“ či videoinštalácie, v súčasnom umení také populárne, skôr akási (plochšia i historicky sedimentovanejšia) „archeológia“ viac či menej kritickej vízie televízie ako vplyvného, ďalekosiahajúceho a zďaleka vysielajúceho média.

Prerušený obraz – klasická kurátorská výstava je pokusom o akúsi archeológiu video-umenia či mediálneho umenia na Slovensku. I vzhľadom k širokému časovému horizontu vzniku jednotlivých diel je výstava príležitosťou bližšie prebádať podmienky zrodu, prípadne miestne špecifiká (čiastočne ešte socialistického či za socializmu vznikajúceho) domáceho videoumenia, resp. proto-videoumenia. Bližšie spoznať doteraz zanedbávanú (fotografickú či maliarsku) „zárodočnú“ fázu i jeho televízne východisko.

– Miesto konania: Galéria Jána Koniarka – Kopplov kaštieľ, Zelený kríček 3, Trnava

– Vernisáž výstavy: vo štvrtok 15. 4. 2004 o 18:00 hod. v Galérii Jána Koniarka – Kopplov kaštieľ, Zelený kríček 3, Trnava

– Trvanie výstavy: 16. 4. 2004 – 23. 5. 2004

– Kurátorka: Petra Hanáková

– Vystavujúci autori: Alena Adámková, Erik Binder, Pavol Breier, Ľubomír Ďurček, Stanislav
Filko, Kveta Fulierová, Peter Janáčik, Michal Kern, Július Koller,
Marianna Mlynarčíková, Lucia Nimcová, Peter Rónai, Martin Sedlák,
Ľubo Stacho, Jana Želibská

– Organizátori: Galéria Jána Koniarka v Trnavea Mestská galéria v Rimavskej Sobote

Petra Hanáková

Nové články 1x za mesiac na váš eMail.

Nerozosielame spam! Prečítajte si naše podmienky použitia.

Súvisiace články

Tajomstvo Bassanovho diela

Viac ako štyristo rokov predstavoval obraz talianskeho maliara neskorej renesancie Geroloma Bassana (1566 – 1621) pochovanie Ježiša Krista. Obraz v úschove washingtonského múzea však obsahoval zaujímavé tajomstvo – röntgen odhalil pod maľbou starší portrét neznámeno muža.

Obnova.sk Fotografia

Obnova.sk Fotografia

Múzeum umenia požiadalo miestnu nemocnicu o röntgenovú snímku, pretože kurátorka Mary L. Pixley predpokladala pod prvou maľbou ešte jednu. Jej podozrenie sa potvrdilo, keď röntgen odhalil portrét muža v renesančnom oblečení. „Jackpot,“ komentovala objav kurátorka, podľa ktorej nebolo výnimočné, že maliari používali pre svoje diela staršie obrazy, aby ušetrili. Manieristické dielo zo 16. storočia s názvom Hrobka zobrazuje prípravu Ježišovho tela na uloženie do hrobu. Pri jeho hlave je Jozef z Arimathey, za nohy ho drží Nikodém a v popredí je Panna Mária. Bassano, ktorý pochádzal z váženej maliarskej rodiny, namaľoval obraz na motívy diela svojho otca Jacopa a použil na to plátno s portrétom neznámeho muža. Jeho identitu chce Pixley vypátrať s predpokladom, že človek pochádza z Bassanovej rodiny.

Obnova.sk Fotografia

Majstrovské dielo zo zbierok SNG

Talianska horská krajina je ukážkou Mednyánszkeho krajinárskeho majstrovstva, kde sa inšpiroval pravdepodobne scenériou severného Talianska. Obraz bol dlhší čas ako priemerné dielo uložený v depozite SNG a následné zreštaurovanie mu prinavrátilo jeho kvalitu a ojedinelosť v rámci Mednyánszkeho oeuvre.