Problémy medzivojnovej architektúry
V renesančných prácach o staviteľstve a architektúre, vytvorených v 15.-tom a 16.-tom storočí (napr. od Andreu di Pietro della Gondola – známejšieho pod menom Andrea Palladio, či od Leona Battistu Albertiho) sa títo autori venujú aj otázke kvality stavebného diela. Kým v stredoveku mal výsadné postavenie na stavbe (obzvlášť pri vrcholných
stavebných diel – katedrálach) staviteľ, v renesancii už nastal posun k väčšiemu dôrazu na
prácu architekta. Postupne nastal posun aj v pôvodnom rímskom delenie stavieb na
architektonické a inžinierske a s tým spojené funkcie architekta a inžiniera. Kým architekt
bolo v antike len bežné remeslo, ktoré sa zaoberalo pozemnými stavbami a to včítane ich
návrhu a realizácie, inžinier mal na starosti stavby inžinierske, včítane strojov. Toto
chápanie do určitej miery prežilo dodnes v anglicky hovoriacom svete, pričom bolo
rozšírené aj na moderné stroje (napr. angl. slovo Enginneer = slov. inžinier, strojvodca,
rušňovodič a pod.).
V dobe renesancie sa práca architekta (za akého môžeme považovať práve Palladia)
sústreďuje už aj na výtvarné riešenia diela a jeho pôsobenie v teréne (známe sú
Palladiove pokusy s maketami navrhovaných stavieb v krajine). Neznamenalo to však, že
architekt rezignoval na technickú stránku stavby. Naopak – za dobré stavebné dielo sa
považovalo to, ktoré malo vyváženú estetickú aj technickú stránku návrhu a asi aj
užívania. Takto definovaný renesančný pohľad na kvalitu stavebných diel je mimoriadne
presný, nadčasový a na aktuálnosti by nemal strácať ani dnes.
19.storočie prinieslo do zabehaného svetového poriadku, včítane staviteľstva obrovskú
technickú revolúciu. Objavilo sa, či vyvinulo množstvo nových materiálov a technológií. Ich
nástup mal však jeden závažný nedostatok, ktorý pociťujeme čoraz viac aj dnes –
nedostatok času na odskúšanie a vyladenie ich používania. Kým na prelome 19.-teho
a 20.-teho storočia sa domy stavali stále ešte tradičným spôsobom a z tradičných
materiálov, medzivojnové obdobie – predovšetkým tridsiate roky – priniesli k nám zásadne
novú architektúru (obzvlášť v zmysle funkčnej a výtvarnej zložky stavebného diela).
Technologické inovácie začali byť sprevádzané dôležitým faktorom, ktorým bola rýchlosť
ich aplikácie. Mnohé nové materiály sa spracovávali a používali experimentálne –
technológiami, ktoré neboli dostatočne preverené časom, čo v priebehu niekoľkých rokov
začalo prinášať problémy.
Používanie nových materiálov ale nebolo motivované len objektívnym znižovaním
stavebných nákladov. Architektov neudržateľne provokovala aj možnosť prezentovať sa
moderným dizajnom – použitím ocele, veľkoplošného skla, čistými plochami a líniami stien
bez zbytočných ozdôb. Zaujímavé ale je, že architekti neboli vždy na čele využívania
nových materiálov – napríklad prvú budovu so ŽB skeletom a veľkoplošnými oknami
v Nizozemsku postavil ing. Wiebenga a to asi päť rokov predtým ako podobné budovy
začal realizovať LeCorbusier. A okrem toho, lákaniu novej doby nepodľahli všetci. Väčšina
tvorcov sa radšej držala osvedčených materiálov a postupov. Napríklad v Holandsku sa
naďalej používali režné tehlové fasády, čo vizuálne veľmi atraktívne definovalo a definuje
nizozemskú krajinu až dodnes a v Taliansku sa budovy stále obkladali mramorom. Takéto
budovy majú aj dnes menej technických problémov, ako budovy moderny, ktoré okrem
iného ani nezvyknú starnúť vizuálne príťažlivým spôsobom. Na estetike starnutia (aging,
wheatering) sa podpisujú aj preferované ploché fasády bez ozdôb (presahujúcich detailov,
odkvapníc, prahov, vodorovných častí pilatsrov, rustiky, bosáže, nárožného kvádrovania),
ktoré na dekorovaných fasádach mali aj ochranný efekt, čo medzivojnovým tvorcom – zdá
sa – uniklo. Ozdoby totiž amortizovali kinetickú energiu dažďových kvapiek, ktoré sa tak
nemohli rozbehnúť po fasáde so zvýšeným erozívny dopadom na omietky. Na druhej
strane zasa – ploché fasády sa dnes zatepľujú nepomerne ľahšie a lacnejšie, ako tie
zdobené.
Hodnotiť kvalitu akejkoľvek stavby by sme asi mali v dvoch časových úrovniach. Prvou
úrovňou je kvalita diela v dobe jeho vytvorenia, v jeho dobových súvislostiach a druhá je
kvalita diela v súčasných súvislostiach. Pri hodnotení diel by sme nemali skĺznuť
k hodnoteniu len výtvarnej stránky diela (čo sa u nás nezriedka deje – viď časopisecké
ankety o „Stavby roka“) – ale, mali by sme dielo hodnotiť komplexne, tak ako to uvádzali
renesanční stavitelia.
Hodnotenie výtvarnej stránky medzivojnovej architektúry, navrhovanej a budovanej na
Slovensku (či skôr v Československu), prenechajme povolanejším odborníkom. Netreba ani
skĺznuť do hodnotenia týchto diel len podľa dobových fotografií, ktoré – ako je dnes známe
– vznikali často v priebehu prvých rokov od postavenia týchto diel. Teda v dobe, kedy sa
na nich technické poruchy ešte vizuálne neprejavovali.
Pokúsme sa radšej sústrediť na analýzu časti druhého spomínaného piliera architektúry –
na technickú stránku stavebných diel. To téme hodnotenia medzivojnovej architektúry
dáva oveľa širší rozmer a núti nás prehodnotiť niektoré príliš povznášajúce postoje.
Z praktických dôvodov sa v ďalší text obmedzí na analýzu bežných domov, určených na
bývanie. Zámerne budú vynechané niektoré výkriky medzivojnovej tvorby – ako napríklad
vila Tugendhat v Brne, ktorá je iste zaujímavou stavbou, ale už v dobe svojho vzniku si
takúto stavbu v Československu mohol dovoliť len málokto, keďže jej výstavba (ale aj
prevádzka) bola nesmierne drahá.
Dnes sú s užívaním domov zhruba z druhej pätiny 20-teho storočia spojené značné
prevádzkové komplikácie. Niektoré domy (najmä v zahraničí) vykazujú už vážne problémy
stability (napríklad v Nizozemsku), ich fasádové obklady sú dožité a odpadávajú. Hlavné
problémy medzivojnových domov u nás sa týkajú predovšetkým tepelnoizolačných
charakteristík. Mnohé domy boli pôvodne postavené s obvodovými múrmi hrubými 45cm.
To predstavuje skladobný rozmer tradičnej plnej tehly pálenej dĺžky 30cm a šírky 15cm =
spolu 45cm. K tomu treba samozrejme pripočítať tak asi 1palec hrúbky omietok z oboch
strán. Takto hrubé (či skôr tenké) múry sa podieľajú na značných tepelných stratách.
Výrazne horšia je situácia častí stavieb, ktoré majú obvodové múry tenké len 30cm. To sú
však zväčša len chodby, ktoré nebývajú vykurované, maximálne tak temperované. Avšak
v niektorých prevádzkach (napríklad v hoteloch, či v dobovo obľúbených sanatóriách) aj
tieto priestory vykurované, či temperované boli. S veľkými tepelnými stratami. Ešte väčším
problémom sú bočné steny takýchto nevykurovaných priestorov, ktoré oddeľujú vnútorné
miestnosti – izby od chodieb, či stykové múry dvoch domov, ktoré sú často tenké len
15cm, či 2x15cm – navyše dokonca aj s odvetrávanou vzduchovou medzerou. Tepelné
straty uvádzaných múrov sú veľmi veľké. Spôsobujú vychladnutie povrchov stien
v interiéroch na úroveň teploty, pri ktorej už kondenzuje vodná para. Na takto mokrých
povrchoch potom s obľubou rastú plesne. A tak sa aj na zdanlivo nelogických miestach
vnútorných stien, nachádzajúcich sa hlboko v interiéroch domov, tieto plesne tvoria.
V súčasnosti bývajú plochy stien často natierané farbami na organickej báze, alebo
organicky modifikovanými vápennými nátermi. Steny, ktoré sú natierané takýmito nátermi
sa už síce nesprašujú, zato sa na nich – vďaka organickým prísadám do maliarskych hmôt
– dobre darí spomínaným plesniam. Plesne sú neestetické a zároveň aj ľudskému zdraviu
škodlivé – nehovoriac už o tom, ak v takom priestore majú žiť malé deti.
Plesniam sa dá brániť vystriekaním stien vhodným fungicídom – u nás najmä Savom, po
ktorom zo stien neschádzajú maľovky, čo sa o iných prípravkov povedať nedá. Aj tak však
Savo určené na boj proti plesniam (modré) zvykne na stene zanechať škvrny. A nielen
škvrny – Savo zanecháva aj zápach, ktorý sa (aj napriek modernizácii tohto prípravku) šíri
v miestnostiach aj niekoľko dní po aplikácii ďalej. Každopádne teda dezinfekcia interiérov
Savom zapríčiní dočasné obmedzenie prevádzky sanovaných priestorov, dokým sa zápach
Sava nestratí, čo môže trvať aj 2-3 dni. Pritom takúto dezinfekciu je potrebné – v závislosti
od vývoja vonkajšej teploty v priebehu zimy – opakovať dva až tri krát za sezónu.
Avšak – plesne na pôvodných povrchov rásť nemuseli. Steny totiž pôvodne bývali
natierané vápennými nátermi, ktoré bývajú alkalické a také prostredie plesniam
nevyhovuje. Zato sa však tieto povrchy často sprašovali, čoho sprievodným javom boli
biele fľaky na oblečení.
Tepelné straty sa dnes dajú najlepšie kvantifikovať vo zvýšených nákladoch na kúrenie. Tu
však treba zobrať do úvahy rozdiel základných úrovní hodnotenia týchto stavieb – teda
rozlišovať teraz a vtedy. Kým dnes predstavujú náklady na vykúrenie bytov relatívne
zvýšenú čiastku (aj keď zďaleka nie dramaticky vysokú), v minulosti to tak nemuselo byť.
Ceny základných palív v 20. storočí skôr stúpali, takže medzi vojnami nemuseli byť
pomerne voči domácemu rozpočtu veľmi zaťažujúce. Nehľadiac na to, že napríklad
zamestnanci železníc dostávali v medzivojnovom období i predtým ako zamestnanecký
bonus uhlie zdarma.
Ďalším problémom medzivojnových stavieb, ktorý úzko súvisí s vyššie uvedeným, sú
okenné a dverné konštrukcie. Pôvodné drevené okná, ktoré sa už vtedy v prevažujúcej
väčšine realizovali ako dvojité, sú dnes už často technicky dožité. Isteže – na ich zníženej
životnosti sa podpísalo katastrofálne obdobie komunistickej deformácie prirodzených
spoločenských vzťahov, ktoré sprevádzala rozsiahla likvidácia súkromného vlastníctva,
spojená so všeobecným zanedbávaním údržby stavieb. Môžeme smelo predpokladať, že za
normálnych okolností by boli okná aj dvere v oveľa lepšom technickom stave – tak ako to
môžeme vidieť za riekou Moravou. Tieto pôvodné drevené okná boli vyrábané stolárskym
spôsobom a neboli dokonalo utesnené. To znamená, že cez ich škáry mohla voľne unikať
vodná para z interiéru bytov. Tým sa síce strácala časť vykúreného tepla, avšak
s unikajúcou vodnou parou kleslo aj riziko jej kondenzácie na stenách. Voči tepelným
únikom oknami sa ľudia pôvodne v priebehu zimy bránili napríklad vkladaním, na tento
účel vyrobených, podušiek do okennej „krabice“ – najmä na jej spodnú dosku.
Oveľa horšia situácia je v chodbových priestoroch a na schodiskách (rovnako ako
v obytných, tak aj v administratívnych, ako aj v zdravotníckych prevádzkach), kde boli
použité iba jednovrstvové okenné konštrukcie. Ešte horším prípadom je, ak boli tieto sklá
osadzované do oceľových rámov, ktoré nemajú prakticky žiadne tepelnoizolačné vlastnosti
a na ich vnútorných povrchoch sa v chladnejšom počasí bežne zráža vodná para. Po
oknách tak steká voda, ktorá prispieva ku korózii nosnej konštrukcie takýchto okien.
Bežným sprievodným javom starnutia (alebo skôr zanedbanej údržby) okien je aj to, že na
nich prestávajú (či už dávno prestali) fungovať okenné kľučky i pánty a priestory sa tak
nedajú ani nárazovo vetrať.
Dnes sa často pristupuje k výmene pôvodných medzivojnových okenných konštrukcií.
Zvyčajne sa tak robí preto, že tie pôvodné sú už technicky v zlom stave, rámy sú skrivené
a ich časti hnijú. Okná sa nedajú dobre zatvárať a ich škárami do vnútra miestností fučí.
Náhrada okien kópiami pôvodných, zhotovených z dreva, však novým majiteľov
nehnuteľností zvyčajne príde príliš drahá a tak sa uchyľujú k inštalácii okien z plastu.
Výroba okien z plastu prešla zaujímavým vývojom. Kým spočiatku bol dávaný jednostranný
a nedostatočne odborne podložený dôraz na dokonalé utesnenie okna, ktoré malo
prepúšťať len minimum vzduchu (mantrou sa stala úspora tepelnej energie), tak dnes sa
už vyvíjajú okná so vstavanými ventilačnými škárami, ktoré pomáhajú z interiérov
odvetrávať nadbytočnú vodnú paru. Tá potom menej kondenzuje na plochách stien a na
okenných tabuliach. Takéto okná sú však u nás rozšírené len minimálne. Takže vďaka
nedomyslenému jednostrannému preferovaniu energetických úspor dnes v mnohých
bytoch kvitnú plesne a zapácha Savo. Ale naši ľudia si vedia poradiť a na internete tak
nájdeme odporúčania ako z dokonalo tesných okien odrezať vrchné tesnenie, aby okná
prepúšťali vzduch aj s vodnou parou von z miestností.
Vedľajším, avšak výtvarne veľmi dôležitým efektom výmeny okien, je nezáujem
stavebných úradov u nás o kontrolu udržania si uhladeného (pôvodného) vzhľadu ulíc.
Napriek tomu, že každá výmena okien podlieha ohlasovacej povinnosti, ohlášky asi podáva
málokto. Ak aj ohlášku podá, stavebný úrad si asi málokedy preverí, či nové okno
rešpektuje tvary okien pôvodnej stavby. Dnes, keď už je väčšina okien na slovenských
uliciach vymenená, v prevažujúcej väčšine za otrasné patvary a farby a my môžeme už len
plakať nad rozliatym mliekom…
Pôvodné dverné konštrukcie – teda vstupné dvere do bytov – zasa dnes majú, okrem
minimálnych tepelnoizolačných a tiež aj zvukoizolačných parametrov smerom do chodieb,
problém so zabezpečením bytov proti zlodejom. Pôvodný systém zamykania dverí na
dózické kľúče, ktoré boli veľmi ľahko otvoriteľné, si už užívatelia zvyčajne dávno vymenili
za cylindrické systémy. Ako však prax ukázala, ani to už zďaleka nestačí a tak si užívatelia
menia aj tieto vložky za moderné, bezpečnostné. Lenže pri výmene zvyčajne musí prísť aj
k výmene celého mechanizmu zámku, spojeného z výmenou štítkov a kľučiek, čo zvyčajne
skončí inštaláciou neestetických výrobkov, na každých dverách v dome iných.
Okrem toho – pôvodné drevené dvere do bytov už často novým majiteľom nevyhovujú
z viacerých dôvodov a tak pristupujú k ich celkovej výmene za moderné bezpečnostné. Tie
síce poskytujú komfort pocitu bezpečného bývania, avšak pri ich výmene často dochádza
k zmene rozmerov dverného otvoru, keďže bežne sa bezpečnostné dvere vyrábajú podľa
štandardných rozmerov, kým pôvodné medzivojnové dvere sa svojimi rozmermi líšia
takmer dom od domu. Nehovoriac už o zničení jednotnej domovej estetiky pôvodného
architektovho zámeru. Získať bezpečnostné dvere rovnakého vzhľadu ako boli pôvodné je
v bežnej obchodnej sieti nemožné, nehovoriac o tom, že majitelia bytov nerešpektujú ani
pôvodnú farbu vchodových dverí. A tak je v dome: „každý pes, iná ves“.
Pri téme tepelných strát a ich dopadu na vnútornú klímu miestností, treba ešte spomenúť
ďalší problematický detail, ktorý je spojený s výstavbou medzivojnových železobetónových
skeletových obytných stavieb, alebo s používaním železobetónových stropných platní pri
pavlačových domoch. Skelety bývajú z vonkajšej strany len minimálne tepelne izolované
a tak sa na takýchto stavbách dajú skelety zvyčajne dobre rozoznať v chladných a vlhkých
obdobiach roka, keď sa „prekreslia“ aj cez fasádovú omietku. Železobetónové stropné
platne zasa zvyknú priamo prechádzať z bytov do pavlačí bez dostatočnej izolácie a tak
spôsobujú veľmi studenú podlahu v interiéroch bytov v dosahu aj 2m od vchodových
dverí.
S pôvodným využívaním železobetónov (ŽB) v medzivojnovom období je spojený aj ďalší
problém a tým je nedostatočná vedomosť o správaní sa ŽB v reálnom prostredí. ŽB prvky,
ktoré sú dodnes bežne vystužované oceľou, náchylnou na koróziu, avšak dnes už
dostatočne chránenou, začínajú korodovať ak k nim prenikne voda, alebo v ich prostredí
kondenzuje vodná para, či vtedy, ak hodnota pH prostredia klesne výrazne pod neutrálnu
hranicu. Následkom korózie výstuže je potom roztrhanie ŽB konštrukcie, ktoré môže –
v prípade, že boli pri medzivojnovej stavbe použité tenké nosné prvky – viesť až k jej
kolapsu. Dnes sa s takýmto problémami už vyrovnať vieme, medzi vojnami to asi nevedeli
a napriek tomu ŽB používali aj v situáciách, kedy to nebolo vhodné. Dokonca sa vtedy aj
rozšíril mýtus, že ŽB konštrukcie sú „večné“ a dá sa z nich konštruovať čokoľvek – aj
v exteriérovom prostredí (viď rekonštrukcie našich hradov v 60-90-tych rokoch).
Ďalším problémom medzivojnovej architektúry sú ploché strechy. Tento –
v medzivojnovom, ale aj v dlhom povojnovom období – dobovo nedostatočne odskúšaný
konštrukčný druh s viacerými rizikovými konštrukčnými detailmi a s nedoriešenými
aplikáciami zákonitostí stavebnej fyziky, zhotovovaný na neadekvátnej materiálovej
základni, spôsoboval už od počiatku závažné problémy. Strechy lokálne zatekali
a odlamovali sa z nich atiky (ak boli použité – ako napríklad na vile Tugendhat v Brne, kde
je aj dnes vidieť dlhá pribežná trhlina v styku atiky so stropom). Dnes už našťastie máme
konštrukčné aj materiálové riešenia, ktoré tieto problémy vedie výrazne zmenšiť. Keď ale
hovoríme o „úžasnej“ medzivojnovej architektúre, tak by sme nemali zabúdať aj na túto
veľmi ambicióznu konštrukciu, ktorá nebola dobovo doriešená na uspokojivej úrovni.
Zaujímavou témou je otázka vnútornej infraštruktúry stavieb. Dnes je jasné, že súčasným
požiadavkám zväčša nevyhovuje. Za toto je však ťažké viniť tvorcov medzivojnových
stavieb, ktorý pracovali s dobovými možnosťami. Elektrické rozvody bývali zhotovené
z medených drôtov, ktoré boli vedené pod omietkami a tak by sa mohli používať aj dnes,
avšak často sú vymenené. Ak ich však už v priebehu socialistickej doby stihli vymeniť za
hliníkové, tie predstavujú jednoznačné požiarne riziko a výmenu, spojenú s deštrukciami,
potrebujú. Vypínače a zásuvky je tiež vhodné z bezpečnostných dôvodov vymeniť. Dobové
otočné vypínače, ktoré sa už dávnejšie ukazovali ako zastarané a menili sa za tlačidlové,
dnes opäť prichádzajú do módy ako luxusný tovar, dokonca aj s pôvodným materiálovým
riešením (viď sklenené, či porcelánové).
Značný zdravotný problém predstavujú vodovodné rozvody, ktoré sa v medzivojnovom
období zvykli realizovať z olova – tak ako za Rímskej ríše. Inštalatérom sa s nimi dobre
pracovalo – dali sa ľahko ohýbať do akýchkoľvek tvarov. Dnes je však vplyv ťažkých
kovov na nervovú sústavu človeka dobre známy a tak sa už dávnejšie začalo s ich
výmenou, hoci v niektorých domoch fungujú dodnes. Stav kanalizačných vedení je dnes
často havarijný, Hlavne kvôli použitým materiálom – liatinovým rúram, ktoré postupne
korodovali až do štádia prederavenia, ich spoje sa nedali dobre tesniť (temovanie olovovm
a konopným povrazcom) a na ich vnútorných stenách sa ľahko usadzujú mastnoty. Vďaka
tomu dochádza k častým haváriám kanalizačných zvodov, včítane dažďových. Ich výmena
za moderné plastové je nevyhnutná. Koľko však vydržia moderné plasty dnes tiež nevie
nikto povedať.
A tak by sme mohli pokračovať. Vráťme sa ale na začiatok – kvalita diela je daná
vyváženosťou jeho estetickej a technickej stránky. Tá estetická bola v medzivojnovej dobe
zvládnutá dobre a je atraktívna dodnes. Avšak stačilo, aby prešlo zopár desaťročí a ukázali
sa viaceré závažné technické prevádzkové nedostatky, ktoré sa dnes musia riešiť často aj
rozsiahlymi zásahmi do stavieb, spojené aj so zmenami ich výzoru. Pôvodní tvorcovia však
za to asi nemôžu. Jednak nemohli vedieť, ako sa stavebný priemysel a užívanie domov
vyvinie, jednak často asi navrhovali domy len s krátkou životnosťou, či pre iné sociálne
vrstvy, ktoré ich užívajú dnes a jednak často možno pracovali aj pod tlakom investorov.
Dobovú prácu architektov a staviteľov medzivojnového obdobia teda môžeme hodnotiť
viac-menej pozitívne – ale len v dobových kontextoch.
Čo povedať na záver k renesančnému postoju ku kvalite stavebného diela? Palladio, či
Alberti žili v dobe, ktorá bola – z dnešného pohľadu – veľmi statická. Žili v dobe
zabehaného staviteľského remesla, ktoré sa rozvíjalo pomerne pomalým tempom a stále
pracovalo s tradičnými materiálmi, ktoré spracovávalo technológiami, overenými
stáročiami. Ani v nasledujúcich storočiach sa situácia nijako výrazne nezmenila. Koniec
19.storočia vniesol do spoločnosti silnú dynamiku, ktorej dôsledkom bola štiepenie
komplexných odborností architektov a staviteľov na užšie špecializované zábery práce.
Z všeobecných architektov, tvorcom a manažérov výstavby budov sa začali stávať čoraz
viac dizajnéri tvarov a zo staviteľov len úzko technicky rozmýšľajúci realizátori.
A keď do tohto rozkolu vpadli moderné umelecké prúdy, ktoré často pôsobili nanajvýš tak
jedno-dve desaťročia, výsledkom bola realizácia stavieb na efekt a na krátkodobé
používanie. To, že sa to potom vyvinulo inak a že dnešní majitelia stavieb, chcú aby ich
stavby (byty) prekročili ich pôvodne zamýšľanú životnosť aj niekoľkonásobne, spôsobilo
nevyhnutnosť závažných zásahov do originálnej integrity pôvodných medzivojnových
stavieb. A to nielen z objektívneho dôvodu, že sa zmenila doba a tým pádom aj nároky na
užívanie stavieb, ale aj z toho dôvodu, aby sa nanovo vyriešilo viacero detailov, ktoré
pôvodní tvorcovia z rôznych príčin nezvládli. A nie vždy len preto, že ich domy boli
projektované na krátku životnosť, či pre sociálne bývanie chudobných.
Pre dnešnú pamiatkovú obnovu to predstavuje veľkú a nezriedka aj ťažko riešiteľnú
výzvu, keďže sa ukazuje, že od chránenia integrity a autentickosti stavebného diela je
potrebné značne ustúpiť. Ako vždy, aj v tejto oblasti sa formujú dva krajné postoje –
jeden obhajuje zásadu „No intervetion“, ktorú u nás poznáme už z 90-tych rokov v oblasti
konzervácie zrúcanín a ktorej výsledkom by bol v konečnom dôsledku vznik ruín
modernistických domov. Druhý postoj zasa hovorí, že je potrebné dôkladne poznať
pôvodné zámery a projekty tvorcu medzivojnového diela, pretože použitie každého
materiálu malo nejaký zámer, ktorý by sme mali najprv poznať. Avšak mnohé stavby sa
realizovali na základe rozhodovania tvorcov priamo na stavenisku, k čomu neexistujú
žiadne archívne doklady (napríklad aj pri vedení výstavby vily Tugendhat Ludwigom
Miesom – de facto priamo od stola, či presnejšie zo staveniska).
Renovované objekty medzivojnovej architektúry dokážu aj dnes spĺňať užívateľské nároky,
avšak už len ako objekty adaptovanej architektúry. S viacerými zmenenými detailmi,
s náhradami pôvodných materiálov (žiaľ, nie vždy ideálnymi) a aj v mierne zmenenom
výraze. Medzivojnovú architektúru, hoci aj pamiatkovo chránenú, čas dôkladne preveril,
ale v plnom rozsahu nepotvrdil.
Literatúra:
– ICOMOS Austrália (2000): The Burra Charter: The Australia ICOMOS Charter for places
of cultural significance 1999. Australia ICOMOS Inc.
– Kudĕlka, Z. – Teplý, L. (2001): Villa Tugendhat. Brno: Fotep.
– Zwart, R. (2008): Modern Movement Conservation – Lessons Learned, Sv.Jur: AI Nova,
46pg.
Recenzoval: ing.arch. Alexander Németh
Autor: doc.Ing. Oto Makýš, PhD.