Rudolf Fila o vibrovaní medzi pravdou a básňou, realitou a ilúziou
Rudolf Fila patrí k najvýznamnejším osobnostiam slovenského výtvarného umenia posledných desaťročí a kliesniteľom nových umeleckých prúdov. Vo svojej tvorbe sa usiluje o “jedinečnosť maliarskeho uchopenia sveta, založenú na vibrovaní medzi pravdou a básňou, realitou a ilúziou”. “A možno bez nadsázky povedať, že už od svojho vstupu na umeleckú scénu v šesťdesiatych rokoch sa stal mimoriadnou osobnosťou, ktorá dala tomuto obdobiu svoju pečať”, charakterizuje Rudolfa Filu kurátorka výstavy a umelecká riaditeľka galérie NOVA Eva Trojanová. V šesťdesiatych rokoch patril Fila k najvýznamnejším predstaviteľom abstraktnej maľby. Práca s farbou a vnímanie jej optických i materiálnych kvalít sa stalo základom jeho práce.
Od osemdesiatych rokov vošiel do povedomia svojím záujmom o telo, ktoré dodnes interpretuje svojím špecifickým spôsobom, zvaným “telovky”. “Napriek tomu, že telo je konkrétny predmet, konkrétna téma, nemožno vo Filových obrazoch hľadať príbehy”, vysvetľuje Eva Trojanová. Sám autor hovorí, že mu zmysel pre epické rozprávanie chýba. Jeho prístup k téme je analytický. Telo sa stalo zámienkou na hľadanie rôznych vyjadrovacích procesov. Umelec vychádza z fotografickej zväčšeniny detailu tela, ktoré interpretuje klasickým maliarskym spôsobom štetcom alebo striekaním. Základnú maľbu dotvára gestickými zásahmi, premaľbami, nanášaním pastóznych vrstiev alebo vkladaním predmetov do obrazu. Detail je často natoľko zväčšený, že stráca svoju identitu. Autor sa tak hrá nielen s maľbou, ale dáva hádanku aj divákom, ktorých vedie po všetkých jej vrstvách a tajomstvách.
Rudolf Fila sa narodil 19. júla 1932 v Príbrami. V rokoch 1952-1958 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave v maliarskom ateliéri prof. Jána Mudrocha. Pedagogicky pôsobil na Strednej škole umeleckého priemyslu a Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Je nielen maliarom a ilustrátorom, ale aj esejistom a pedagógom.
zdroj: galéria NOVA