makadam

1. typ cestnej stavby, ktorú navrhol škótsky inžinier John Loudon McAdam okolo roku 1820.
No už v druhej polovici 18. storočia Francúz Pierre-Marie-Jérôme Trésaguet ako hlavný inžinier stavby ciest v Limoges mal príležitosť vyvinúť lepší a lacnejší spôsob výstavby ciest. V roku 1775 sa Trésaguet stal generálnym inžinierom a predložil svoj návrh na zlepšenie ciest vo Francúzsku, čo sa tam čoskoro stalo štandardnou praxou.
Trésaguet odporučil vozovku pozostávajúcu z troch vrstiev kameňa položených na podloží s bočnými priekopami na odvodnenie. Prvé dve vrstvy pozostávali z ručne lámaného kameniva, maximálnej veľkosti 3 palce (7,6 cm), do hĺbky asi 8 palcov (20 cm). Tretia vrstva mala hrúbku asi 2 palce (5 cm) s maximálnou veľkosťou agregátu 1 palec (2,5 cm). Tento povrch najvyššej úrovne umožňoval hladší povrch a chránil väčšie kamene v konštrukcii cesty pred okovanými kolesami a konskými kopytami.
V Čechách sa makadamom nazýva iba penetračný makadam – konštrukcia z hrubého kameniva preliata tekutým asfaltom. Dnes sa používa iba pri výstavbe a opravách lesných a poľných ciest.
2. prírodné drvené kamenivo
Odpovede