SNG: Mária Bartuszová

Mária Bartuszová (1936–1996) patrila k najvýznamnejším sochárkam, ktoré tvorili na Slovensku. Je predstaviteľkou tzv. organickej línie v slovenskom sochárstve 2. polovice 20. storočia. Od 60. rokov sa venovala abstraktnej sochárskej tvorbe, čoskoro začala inklinovať k biomorfnému tvarosloviu, nakrátko sa priklonila ku konkretizmu, v 70. rokoch sa venovala u nás ojedinelej tvorbe haptických plastík pre slepcov, v 80. rokoch sa venovala tvorbe inštalácií zostavovaných z perforovaných a zošnurovaných sadrových škrupín. Chápala sochu nielen ako „stopu a odtlačok priestoru“, ale dospela k sugestívnemu vyjadreniu metafyzických vlastností hmoty ako nositeľky duchovných a existenciálnych záznamov. Dielo M. Bartuszovej patrí k základným výdobytkom moderného slovenského sochárstva a je jedinečné aj v širšom medzinárodnom kontexte. Výstava M. Bartuszovej vychádza z dlhodobého dramaturgického plánu SNG mapovať dielo významných osobností

SNG, Esterházyho palác, Bratislava, 3. poschodie, Trvanie výstavy: 15. jún – 2. október 2005, Kurátor výstavy Vladimír Beskid, Spolupráca za SNG Katarína Bajcurová

Nové články 1x za mesiac na váš eMail.

Nerozosielame spam! Prečítajte si naše podmienky použitia.

Súvisiace články

Mária Bartuszová

Mária Bartuszová (1936–1996) patrila k najvýznamnejším sochárkam, ktoré tvorili na Slovensku. Je predstaviteľkou tzv. organickej línie v slovenskom sochárstve 2. polovice 20. storočia. Od 60. rokov sa venovala abstraktnej sochárskej tvorbe, čoskoro začala inklinovať k biomorfnému tvarosloviu, nakrátko sa priklonila ku konkretizmu, v 70. rokoch sa venovala u nás ojedinelej tvorbe haptických plastík pre slepcov, v 80. rokoch sa venovala tvorbe inštalácií zostavovaných z perforovaných a zošnurovaných sadrových škrupín.

Ester Šimerová – Martinčeková

Výstava predstaví tvorbu „prvej dámy slovenského maliarstva“ Ester Šimerovej – Martinčekovej (1909 Bratislava – 2005 Liptovský Mikuláš) zo zbierok GMB, slovenských galérií a súkromných zbierok. Vo svojej tvorbe vychádzala Šimerová priamo z Parížskej školy a odkazy avantgárd rozvíjala po návrate z Paríža v slovenskom umení.