Sto dní v rezorte ministerstva kultúry
Preverovanie zmlúv, iný prístup k obnove kultúrneho dedičstva, či príprava množstva zmien v zákonoch charakterizujú medzi iným prvých takmer sto dní pôsobenia Daniela Krajcera na čele ministerstva kultúry. Popri najmedializovanejšom z doterajších výsledkov Ministerstva kultúry a cestovného ruchu SR – novele zákona o štátnom jazyku – sa ministerstvo rovnako ako ďalšie rezorty sústredilo na preverovanie zmlúv. “Zverejnili sme všetky zmluvy v rezorte kultúry na internete. Je ich 1 619, čo je enormná práca,” povedal v rozhovore pre agentúru SITA minister Krajcer.
“Zároveň som vydal pokyn vo vzťahu k zriaďovateľským organizáciám, ktoré patria pod ministerstvo kultúry, že nemusia napĺňať také zvláštne princípy v rámci centrálneho verejného obstarávania, ktoré tu boli zavedené a zďaleka nie všetky boli výhodné pre organizácie, ktoré patria pod ministerstvo. Pokiaľ to zmluva umožňuje.” Podľa ministra sa to stretlo s veľmi pozitívnou odozvou, lebo organizácie “boli nútené do napĺňania veľmi zvláštnych zmlúv v rámci centrálneho verejného obstarávania”. Zrušili sa tiež dve verejné obstarávania na kontroling a polygrafické služby. Ministerstvo ich totiž považovalo za nezmyselné a neefektívne.
Krajcer je tiež spokojný s riešením situácie v Audiovizuálnom fonde, ktorá dlhé mesiace podľa jeho slov traumatizovala filmársku verejnosť. “Zmenil som smernicu v rámci Audiovizuálneho fondu, kde som výrazným spôsobom obmedzil kritizovaný konflikt záujmov.” Netrvalo to teda mesiace, ale len niekoľko dní, zdôraznil. Na základe zmeny z polovice augusta už nemôžu byť žiadateľmi o dotáciu z fondu členovia jeho rady, dozornej, aj odbornej komisie a im blízke osoby.
Urobiť čo najviac pre obnovu kultúrneho dedičstva je jedným z hlavných cieľov nového šéfa rezortu kultúry Daniela Krajcera. “Napriek tomu, že cestovný ruch prechádza na základe zmeny kompetenčného zákona pod ministerstvo dopravy, dohodol som sa s ministrom dopravy, že peniaze, ktoré ešte ostali v rámci podpory domáceho cestovného ruchu pôjdu práve na obnovu kultúrneho dedičstva,” povedal pre SITA minister. Ide o peniaze, ktoré sú určené na podporu domáceho cestovného ruchu v rámci Slovenskej agentúry pre cestovný ruch (SACR). Podpora domáceho cestovného ruchu nemá podľa Krajcera byť o výstavbe penziónov na základe kamarátskych vzťahov, ako sme tomu boli svedkami v minulosti. “To podľa mňa nie je primárna podpora cestovného ruchu. Tvrdím, že Slovensko je neuveriteľne bohaté na kultúrne pamiatky, z ktorých možno až 40 percent je v katastrofálnom stave,” myslí si šéf rezortu kultúry. Prijal preto návrh Konferencie biskupov Slovenska na podporu podujatia k 1150. výročiu príchodu Cyrila a Metoda na územie Slovenska, Veľkej Moravy. “Toto považujem za vlastenecký počin, na rozdiel možno od iných pokusov, od rôznych sôch a verbálnych prejavov. Dohodli sme sa, že v rámci toho sa pokúsime pomôcť v obnove nitrianskej katedrály. Na túto oblasť sa mi podarilo nájsť finančné prostriedky.”
Podporu dostane aj ďalšia priorita – Košice – Európske hlavné mesto kultúry 2013. Ministerstvo kultúry s organizátormi dohodlo, že priestor v ňom dostane nielen alternatívna kultúra, no i inštitúcie zriaďované ministerstvom, ako Štátne divadlo Košice, Štátna filharmónia Košice, Slovenské technické múzeum. “Záber bude širší a budú aktívne zapojené aj naše inštitúcie, kde je naozaj garantovaná špičková kvalita a možno istý širší divácky záujem,” povedal Krajcer.
“Pripravujeme množstvo legislatívnym zámerov. Rozpracovávame programové vyhlásenie vlády. Veľmi rýchlo sme prišli s novelou zákona o štátnom jazyku. Považujem za obrovský úspech, že vláda môj návrh akceptovala jednomyseľne. Prebieha diskusia a vytvárajú sa pracovné skupiny vo vzťahu k zmenám v rámci médií verejnej služby. Je pripravená pracovná skupina a absolvoval som niekoľko rozhovorov s odbornou verejnosťou o pripravovanej novelizácii tlačového zákona,” opísal stručne prácu ministerstva na pripravovaných zmenách zákonov Daniel Krajcer.
Sto dní v rezorte ministerstva kultúry
MKCR: Súťaž na Kompetenčné centrum pre digitalizáciu zrušená
Pre diskriminačne nastavené podmienky účasti stopol Úrad pre verejné obstarávanie užšiu súťaž na Kompetenčné centrum pre digitalizáciu (KCD:NOC), vyhlásenú ministerstvom kultúry v apríli
BRATISLAVA 10. októbra (SITA) – Pre diskriminačne nastavené podmienky účasti stopol Úrad pre verejné obstarávanie užšiu súťaž na Kompetenčné centrum pre digitalizáciu (KCD:NOC), vyhlásenú ministerstvom kultúry v apríli. Ako sa uvádza vo vestníku verejného obstarávania, postup pridelenia obstarávania bol vyhlásený za neúspešný. Žiadna zmluva nebola uzatvorená.
Úrad urobil kontrolu ihneď po vyhlásení verejného obstarávania a na jej základe rozhodol, že podmienky účasti na predmet zákazky sú nastavené diskriminačne, preto nariadil verejnému obstarávateľovi súťaž zrušiť. Ako ďalej pre agentúru SITA uviedla hovorkyňa Ministerstva kultúry a cestovného ruchu SR Eva Chudinová, “keďže verejné obstarávanie bolo zastavené ihneď na jeho začiatku, neboli vo verejnom obstarávaní predložené žiadne súťažné ponuky. Verejné obstarávanie bude vyhlásené v najbližšom období tak, aby podmienky účasti boli v maximálnej miere transparentné a nediskriminačné”.
O súťaži informovala agentúra SITA v apríli. Ministerstvo kultúry plánovalo vytvoriť Kompetenčné centrum pre digitalizáciu (KCD:NOC) v predpokladanej hodnote 3,7 mil. eur. Zverejnil to Úradný vestník Európskej únie. Z predbežného oznámenia vyplývalo, že projekt mal byť spolufinancovaný z finančného mechanizmu EHP, Nórskeho finančného mechanizmu v predpokladanej hodnote 2,97 mil. eur. Zvyšok sa mal zaplatiť zo štátneho rozpočtu SR. Kompetenčné centrum malo tvoriť z digitalizačného pracoviska objektov kultúrneho dedičstva, napríklad kníh a dokumentov, fotografického pracoviska a pracoviska digitalizácie filmu a zvukových záznamov a iných. Digitalizovať sa mali objekty v správe organizácii so sídlom v Bratislavskom kraji zriaďovaných ministerstvom kultúry, keďže tieto nemôžu byť zaradené do čerpania štrukturálnych fondov Operačného programu Informatizácia spoločnosti (OPIS). Kompetenčné centrum pre digitalizáciu podľa štandardu MINERVA malo byť umiestnené v Národnom osvetovom centre, Bratislava (NOC).