-
Barvení kovů – mosaz
Jelikož mne významně inspiroval příjemný článek jupitera, kde názorně provedl čtenáře výrobou ručního papíru, rozhodl jsem se vám taky přiblížit jeden postup. Ovšem -jak již vaše laskavé oko zaznamenalo- je to poněkud z odlišného soudku. Měl jsem na sklonku loňského roku možnost vyzkoušet si barvení mosazi, neboť to vyžadoval restaurátorský zákrok na aplikách z květinového stolku. Ty byly v dávné minulosti nevhodným zásahem amatérského “restaurátora“ přetřeny silnou vrstvou bronzu, po jehož odstranění v lihu a dočištění v ultrazvukové lázni v Chelatonu III. vykazovala mosaz nepříliš odpovídající světlé zbarvení. Na základě původní barevnosti aplik (zachované na zadních nepřetřených plochách) a konzultace s kolegy byla zvolena metoda chemického přibarvení mosazi.
I sáhnul jsem tedy k osvědčené a populární knize “Receptář pro elektrotechnika – Jan Škeřík“, jež nabízí řešení v podobě červeně barvící lázně ve složení:
100g hydroxidu sodného
200g uhličitanu měďnatého
1000ml vody
Po rozpuštění uhličitanu ve vodě se naskytnul tento krásně barevný pohled:
V momentě přidání hydroxidu začala lázeň tmavnout:
Jak je i z obrázku patrno, všechen uhličitan se nepodařilo zdaleka rozpustit a to ani po dodatečném zředění lázně vodou. Ptáte se, proč jsem roztok vlastně ředil? Anžto po zkoušce bylo zřejmé, že reakce je příliš rychlá a mosaz výrazně rudne již po několika vteřinách. Nižší koncentrace zajistila lépe kontrolovatelný průběh.
Tak tedy byly postupně vnořeny jednotlivé (odmaštěné) mosazné prvky do roztoku, zavěšeny na drátku, aby se nedotýkaly dna či stěn. Po vyjmutí byly ihned opláchnuty tekoucí vodou a osušeny. Nutno dodat, že mezi čištěním v ultrazvuku a samotným barvením uběhly asi 3 týdny, během nichž mosaz přirozenou oxidací lehounce zežloutla. Nicméně jak je i z obrázku patrno, zdaleka nedosahovala požadovaného zlatavého odstínu, které zajistilo až barvení.
Samozřejmě platí, že čím déle ponecháte mosaz v uvedené lázni, tím více bude červená. Proto je třeba vizuálně kontrolovat průběh. Měl jsem dojem, že ne všechny prvky reagovaly stejně, tudíž ani měření času ponoru nebylo příliš platné. „Rekonzervace“ je však snadná -ano, mnozí již tuší- opětné čištění v Chelatonu III.
Jak vypadají barvené kusy instalované zpět na svá původní místa na květinovém stolku napoví tento fotografický detail:Přeji hodně úspěchů při vašich pokusech. Duchamp
Sorry, there were no replies found.
Log in to reply.